כאילו לא חלפה שנה, ושוב נדרש הרב הראשי לישראל לסוגיות החגים בצל נגיף הקורונה. התחלואה הקשה לא גרמה למקבלי ההחלטות לנקוט בצעדים אופרטיביים מצילי חיים בכל הנוגע לתפילות, אבל המלצות יש – ומשרד הבריאות מפציר במתפללים להתפלל בחוץ. אליו מצטרף היום (ב'), יומיים לפני יום הכיפורים, הרב דוד לאו, שבריאיון לאולפן ynet מבקש ממי שמסוגל להתפלל במרחב הפתוח – לעשות זאת.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אני רוצה להדגיש: מי שיכול להתפלל בחוץ ומרגיש שאכן זו תפילה ראויה, והוא מתחבר אל הערכים והמיוחדות של היום - שיעשה את זה", אומר הרב דוד לאו. "מי שירגיש טוב יותר בבית הכנסת, תוך שמירה על הכללים ועטיית מסכות בהקפדה מלאה, אז שיתפלל בבית הכנסת כי זה בהתאם להנחיות. כלומר רק מחוסנים או מחלימים, בהתאם לתו הירוק".
קראו עוד בערוץ היהדות:
הרב לאו עצמו מעיד כי "בליל יום כיפור אני אתפלל בעזרת ה' בחוץ, במניין שיתקיים ברחבת הבית שלי. ביום כיפור עצמו אני אמור לעבור לפני התיבה בתפילות, אז אתפלל בבית הכנסת". לדבריו, קרא לגבאי בתי הכנסת שוב ושוב להקפיד על ההנחיות. "הלוואי שבכל המדינה היו נשמרים כפי שנשמרים בבתי הכנסת", הוא אומר. "נכון, לקח זמן עד שבתי הכנסת הפנימו את זה, אבל למעלה משנה אני חושב שהם מודל להתנהלות הנכונה. עושים את הדברים בצפיפות המינימלית, ומי שיכול מתפלל בחוץ".

"אין היתר הלכתי לא להתחסן"

הרב הראשי מנצל את ההזדמנות לקרוא לכל מי שטרם התחסן – לעשות זאת, ומדגיש גם את החיוב ההלכתי שבדבר: "אנשים משחקים בחיים שלהם ובחיים של אחרים. רוצו להתחסן, חבל על כל יום. אין שום הצדקה, אין שום היתר הלכתי להתנהל בצורה הזאת".
כשמדברים על חשבון נפש, מצדיע הרב לאזרחים בחולון, שהשאירו הכול מאחור וצייתו להוראות - אך מצר על אסון מירון: "לו היינו מאזינים ופועלים במקצועיות, ייתכן שהיינו יכולים למנוע אותו, ייתכן שהיינו יכולים למנוע אסונות אחרים. לפני שאנחנו זורקים על הקב"ה דברים, בואו ניקח אחריות על מה שאנחנו צריכים לעשות. את אסון מירון היה צריך למנוע, ואני סמוך ובטוח שהוועדה שיושבת על הנושא תבדוק, תחקור ותמצא דרכים לאפשר לאנשים להגיע לשם.
"אני עצמי דיברתי על הנושא הזה גם פה באולפן. הייתי במירון ואני מכיר ויודע על מה מדובר, הייתי שם באותו מעבר דקות ספורות לפני הקריסה. הייתי באבו כביר באותו יום שישי הנורא, ושוב, אם היו מתנהלים בצורה נכונה, היינו יכולים היום לחייך עם המשפחות והיה נמנע אסון של 45 נפשות... בואו נתייחס בצורה מסודרת ורצינית להנחיות של אנשי המקצוע, ונוודא שאנחנו מתנהלים נכון".

"המתווה הזה לא ייטיב עם הכשרות"

רפורמת הכשרות שנמצאת במרכז השיח מאז הוכרזה, זמן קצר לאחר מינויו של מתן כהנא לשר לשירותי דת, חורה לרב הראשי עד מאוד. גם הדיבור על קירוב לבבות בערב יום הכיפורים לא מצליח לגשר על תהומות התפיסה האידיאולוגית שבמרכז הוויכוח. "כל חיי אני עומל על קירוב לבבות, אבל רפורמת הכשרות לא קשורה לזה. נכון שגם אם יש ויכוח הוא צריך להיות לגופו של עניין וחס ושלום לא לגופו של אדם. ומותר לאנשים לחשוב אחרת, בוודאי כאשר הרבנות מכירה אנשי מקצוע שעוסקים בכשרות במשך שנים, וסוברים שההתנהלות הזאת, המתווה הזה, לא ייטיב עם הכשרות".
לדבריו, "כתבתי לשר הדתות, פגשתי אותו, שוחחנו ואנחנו מנסים למצוא את הנקודות לעלות על הבעיות ולמצוא ביחד את המענה הנכון לבעיות וגם לשמור על רמת הכשרות. זה אפשרי. מדי שנה, לצערי, אני חוזר על הבקשה: אנחנו צריכים להפסיק לדבר אחד על השני - ולהתחיל יותר לדבר אחד עם השני. רפורמת הכשרות והנושאים החדשים האחרים צריכים להיבחן. מגיעים אנשים שלא עסקו בזה עד היום, וטוב לשמוע את הרעיונות וטוב לשמוע גם אנשים בעלי ניסיון, אבל למצוא את הדרך הנכונה מתוך כבוד הדדי. אחדות לא אומרת אחידות. מותר להתווכח. תפתח כל דף גמרא, אתה תיהנה לראות את הבירור הרעיוני האמיתי, ועל ידי זה אתה יכול להגיע לחקר האמת".