זו לא גברת, אלה שלושה אדונים

אלו הן ללא ספק החדשות הספרותיות הגדולות של השבוע. בפרס פלנטה הספרדי, על סך מיליון אירו, זכתה מחברת המותחנים המצליחה כרמן מולה. יש שמכנים אותה "אלנה פרנטה הספרדית", בשל המסתורין שאופף אותה, כמו את הקולגה האיטלקית. כל שידענו עליה עד כה: היא בת 40 ומשהו והיא גרה במדריד עם בעלה ושלושת ילדיהם. השבוע התברר שמדובר בשקר. תעלול. מתיחה. כרמן מולה אינה אישה, אלא שלושה תסריטאים גברים: חורחה דיאז, אנטוניו מרסרו ואגוסטין מרטינז. כשהם עלו לאסוף את הפרס בטקס הקהל היה המום למדי.
5 צפייה בגלריה
אגוסטין מרטינז, אנטוניו מרסרו וחורחה דיאז
אגוסטין מרטינז, אנטוניו מרסרו וחורחה דיאז
מקבלים את הפרס. אגוסטין מרטינז, אנטוניו מרסרו וחורחה דיאז
(צילום: GettyImages)
אך לא כולם צחקו מהגילוי. בעוד שכמה מהקוראים חשבו שמדובר במעשה תמים ומשעשע, הדומה לדוגמה לשימוש של ג'יי. קיי. רולינג בשם הגברי רוברט גלבריית אחרי "הארי פוטר", אחרים חשו אי נוחות נוכח המעשה. נציין כי המותחנים של מולה (שטרם תורגמו לעברית) מתחקים ברובם אחר הבלשית אלנה בלנקו, אישה בודדה, יצרית ועשויה ללא חת, שאוהבת ללגום משקאות אלכוהוליים ולנהוג ברכבי אספנות. לדעת רבים, זה שונה אם זה בא מאישה או מגבר.
ביאטריס חימנו, פעילה פמיניסטית מוכרת בספרד, ציינה בטוויטר: "מעבר לשימוש בשם עט נשי, שלושת הגברים האלה גם התראיינו במשך שנים לעיתונות. זהו לא רק השם, אלא גם פרופיל שקרי שבאמצעותו הם הטעו קוראים ועיתונאים. נוכלים". באתר הספרותי "ליטהאב" ציטטו גם גולשת שכתבה: "גברים משתמשים בפרסונה נשית כדי למכור ספרים על אלימות קיצונית, פעמים רבות נגד נשים, ובמקרה של הספר שזכה פרס - נערות מבותרות! ועל זה הם מקבלים פרס?". שלושת הכותבים השיבו לטענות בעיתון "אל מונדו": "הבחירה בשם נשי לא הייתה מחושבת. לא התכוונו להעביר שום מסר. יכולנו גם לחתום בכינוי R2-D2, אבל בחרנו בשם כרמן מולה". הם הוסיפו כי בסופו של דבר, הספרים הצליחו כיוון שהקוראים נהנו מהסיפור - ושהם עצמם חשו כי הם מוותרים על האגו שלהם, בעודם בוחרים בשם בדוי. ומה דעתכם בעניין, אם יש לכם אחת כזו?

אוהבים את יוליסס? שלמו והוכיחו

כל חובב ספרות מכיר את "יוליסס", אבל בואו נודה בזה - רק מעטים קראו אותו במלואו. לאחרונה, אל צוות הטור "אוזני חמור" אף הגיעה ידיעה על זוג אנשי תרבות, זוטרים אך מקושרים, שבחרו למקם את יצירת המופת עבת הכרס דווקא בבית השימוש, בתקווה שכך יצליחו לגמוע מדי פעם פרק. כשעומתו עם המעשה הבזוי, ניסו בני הזוג להצדיק עצמם, ונשבעו כי הם רואים בכך דווקא מעשה תרבותי מן המעלה הראשונה, שכן בחרו למקם את הספר בחיק חלל אינטימי שאין לו אח ורע - ואף הקדישו לו מדף קטן משל עצמו. בכל אופן, מי שכן עלה בידו לקרוא את הספר, מעיד לרוב כי אכן, מדובר ביצירת מופת יחידה במינה (ובינינו, קשה להשמיץ יצירה שהשקעת בקריאתה זמן רב כל כך).
5 צפייה בגלריה
פסלו של ג'יימס ג'ויס
פסלו של ג'יימס ג'ויס
פסלו של ג'יימס ג'ויס
(צילום: shutterstock)
כעת מעריצי ג'יימס ג'ויס יכולים להוכיח את מסירותם גם דרך הארנק. עבור 80 אלף ליש"ט (כ-354 אלף שקלים) ניתן לרכוש את השעון שענד ברומן איש בשם ג'ון או'קונל. "אבל איך זה יכול להיות", תשאלו. "הרי מדובר ברומן פיקטיבי, ודמויות בדיוניות אינן יכולות לענוד שעונים מוחשים". על כך נגיב שאו'קונל ברומן מבוסס על המפקח על בית העלמין בדבלין, שחלק את חוויותיו עם המחבר. אם כן, דמות היסטורית לחלוטין עם שעון אמיתי לחלוטין. כעת, זוהי ההזדמנות שלכם להיכנס לאתר של בית המכירות בונהאמס, להירשם למכירה - ואם יתמזל מזלכם, אולי תזכו בתואר "תולעת הספרים המשקיענית ביותר". ובכל פעם שישאלו אתכם מה השעה, תוכלו להשיב "תנו לי להציץ רגע בשעון שהעניק השראה לידידי ורעי, ג'יימס ג'ויס. הו, הנה. השעה שתיים בצהריים - בשעון אירלנד, כמובן".

הסרט על וונגוט, הסרט של פרנטה

"הכול היה יפה, ושום דבר לא כאב". אם קראתם את "בית מטבחיים חמש", ספר מטלטל על זוועות מלחמת העולם השנייה - ועל הרוח האנושית בכלל, אתם מכירים את כיתוב המצבה האלמותי הזה. בחודש נובמבר ייצא סרט תיעודי חדש על המחבר, קורט וונגוט, וניווכח עד כמה המשפט הזה קרוב או רחוק לתפישת עולמו של האיש. הסרט, שייקרא Kurt Vonnegut: Unstuck in Time (בתרגום חופשי וגרוע למדי, "משוחרר בזמן"), מציג קטעי וידאו שצולמו החל מ-1982 ועד מותו של הסופר ב-2007. הבמאי, רוברט ווייד, החל את הפרויקט כמעריץ בן 23, אך חיש מהר הפך לידיד קרוב של מושא היצירה. הנה הטריילר:
והנה עוד סרט מצופה: העיבוד הקולנועי של השחקנית מגי ג'ילנהול - מעכשיו גם במאית - לרומן של אלנה פרנטה, The Lost Daugther ("הבת האבודה"). לפי הטריילר, נדמה שהכיוון הוא מותחן אימה פסיכולוגי. לדה (אוליביה קולמן) יוצאת לנופש, אך מפגש עם נינה (דקוטה ג'ונסון) והילדים שלה מביא אותה לשקוע בזיכרונות עוכרי שלווה מעברה. והנה הלכה לה החופשה. במהלך הפסטיבל של מגזין "הניו-יורקר", ג'ילנהול סיפרה שפרנטה (שם בדוי, כזכור) כתבה לה שתוכל לעבד את הרומן לסרט רק בתנאי שתביים אותו בעצמה. בקרוב נראה איך יצא.

סולאנג' למען הקהילה

את ביונסה אתם מכירים. אולי שמעתם גם על אחותה סולאנג' נואלס, מוזיקאית מוערכת בזכות עצמה. עכשיו היא יוזמת מפעל תרבותי חדש בצורת ספרייה קהילתית חינמית, שמטרתה לחשוף ספרים נדירים ובלתי מוכרים מאת סופרים בני מיעוטים ("שחורים וחומים", קראו לזה ב-CNN). נכון לעכשיו, הספרייה כוללת 50 ספרים מכל הסוגות - סיפורת, עיון, שירה, מחזות, ספרי אמנות ועוד - שקוראים מארצות הברית יכולים לשאול לחודש וחצי, בעבור דמי משלוח בלבד.
5 צפייה בגלריה
ביונסה סולאנג'
ביונסה סולאנג'
סולאנג' (משמאל) ואחותה
(צילום: GettyImages)
באתר של "סיינט הרון", הסטודיו של המוזיקאית, נכתב: "אנחנו מקווים שהודות למפגש עם היצירות האלה, הקהילה שלנו תקבל השראה להמשיך לחקור וללמוד על הרוחב של הביטוי האמנותי, ועל השפעתם של השחורים על החדשנות היצירתית לאורך ההיסטוריה". את האוסף הראשוני, שמונגש עתה לקוראים, אצרה רוזה דאפי, בעלת חנות ספרים באטלנטה. וכעת, אחרי שסולאנג' מבקשת להזכיר ש"ספרים של שחורים חשובים", חסר רק שיבוא מישהו וידגיש ש"כל הספרים חשובים" - וייחל הבלאגן. עד אז: האם אפשר לעשות משלוחים לישראל?

ארבעה נכנסו לפרדס

הספרייה הלאומית הכריזה השבוע על הזוכים בתוכנית המלגות "פרדס" לשנת 2021, המיועדת לסופרים בתחילת דרכם. הכותבים ברי המזל וברוכי הכישרון הם נעמה דעי, מחברת "צערו העתיק של הירח"; מרב השרוני, מחברת הרומן "הולכת פנימה"; משה עזוז, מחבר "שברים פשוטים" ואסף קוגלר מחבר "נעדרים קרים". התוכנית מיועדת לסופרים ישראלים שכתבו והוציאו לאור ספר ביכורים בפרוזה בחמש השנים האחרונות, לקראת ספרם השני. מלגאי המחזור הנוכחי נהנים ממלגה חודשית בסך של 4,000 ש"ח למשך שמונה חודשים. בהצלחה!

ויש גם אירועים: השראה בירושלים, ברנר באקדמיה

במשכנות שאננים בירושלים ייערכו בקרוב יומיים מסקרנים תחת הכותרת "שיטוט תרבותי בין גבולות ההשפעה וההשראה". זה יקרה ב-28-27 באוקטובר, בהשתתפות הסופרים, המשוררים והמוזיקאים ריף כהן, קותימן, גון בן ארי, ליאור דיין, עוזי נבון, נטע וינר, ויקטוריה חנה, אבישי חורי, נעם פרתום, אורין מוריס, נוית בראל, שני פוקר, עמנואל לוי, יעקב ביטון, רומן אייזנברג ונעם הלפר. בין האירועים: "קולינריה בהשראה ספרותית - מנות מקוריות מאת איש האוכל אייל אסולין", "במת מונולוגים" בהשתתפות יוצרים מתחומים מגוונים, מפגשי השראה עם מוזיקאים, "בית מרקחת פואטי", נשף מסכות פואטי ועוד ועוד. מחיר הכרטיסים: 120-45 שקלים.
5 צפייה בגלריה
אינדינגב 2018 עוזי נבון
אינדינגב 2018 עוזי נבון
עוזי נבון
(צילום: יונתן בוגר)
האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים תקדיש יום עיון מקוון, מרתק וחינמי, לזכר הסופר, המו"ל ומבקר הספרות יוסף חיים ברנר, במלאת מאה שנים להירצחו. "השפעת אישיותו ונוכחותו על בני דורו ועל הדורות שאחריו הייתה רבה ונרחבת מהשפעתם של כתביו. סיפורים, מיתוסים ואגדות נקשרו לחייו ולדמותו המורכבת והמרתקת, והסופר המהפכן נחשב בעיני רבים מנהיג התרבות העברית בארץ ישראל, ומי שאין שני לו בטיפוחה של הספרות העברית בימי התהוותה", מסבירים שם ובצדק. האירוע יועבר בשידור חי באתר האקדמיה ביום רביעי, 3 בנובמבר, בין השעות 13:00 עד 17:00. ישתתפו בו בין השאר הפרופסורים הבאים: אבנר הולצמן, אניטה שפירא, חיים באר, נורית גוברין, נילי כהן, ישראל ברטל, דן מירון ואריאל הירשפלד.
5 צפייה בגלריה
תמונה של יוסף חיים ברנר
תמונה של יוסף חיים ברנר
השפעה לדורות. ברנר