אלפי בני אדם - חילונים, דתיים וחרדים, וגם תיירים לא-יהודים - הגיעו גם הבוקר (ה') לטקס ברכת הכהנים המסורתי, הנערך ברחבת הכותל המערבי דרך קבע בחול המועד סוכות (וגם בפסח). הם התברכו מפי הכהנים, צאצאי שבט לוי, באתר הקדוש, פעמיים - בתפילות שחרית ומוסף, ויומיים - אתמול והיום. האירוע הועבר בשידור חי לגולשי ynet, במיוחד עבור מי שרוצים להיות חלק מהאירוע, אך התקשו להגיע, בין היתר בשל מגבלות הקורונה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
7 צפייה בגלריה
ברכת כהנים שנייה בכותל
ברכת כהנים שנייה בכותל
כך זה נראה בכותל
(צילום: אלי מנדלבאום)
בין העולים לרגל, גם רינה כהן, תושבת עפולה, אחות במחלקה כירורגית. "הגעתי להודות לאלוהים שאנחנו בריאים, ולבקש בריאות לכל עם ישראל", סיפרה. "וגם לבקש שכולם ילכו להתחסן את החיסון השלישי. המצב בבתי החולים לא פשוט", הוסיפה, "נשמח שכולם יתחסנו ונבוא להודות לה'".
קראו עוד בערוץ היהדות:
הרב שמואל רבינוביץ', רב הכותל והמקומות הקדושים, אמר כי "עם ישראל כולו עומד כאן, מצפה ומתפלל שברכת הכהנים האמורה בתורה, 'ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם', תתקיים. זו ברכה שיש בה שמירה מפני המגפה. זו ברכה שיש לה חשיבות תמיד - אך שבעתיים בימים קשים כאלה, כאשר המגיפה מתפשטת בכל מקום".
הוא הוסיף: "אנחנו מתפללים לה' שיסיר מגפה מעלינו ושהברכה תחול על כל אחד מאתנו, ויתקיים בנו המשך הברכה - 'וישם לך שלום'. שלום מבית ומחוץ על כל עם ישראל".
7 צפייה בגלריה
מעמד ברכת הכהנים בסוכות
מעמד ברכת הכהנים בסוכות
מעמד ברכת הכהנים היום
(צילום: מעיין ברבי, TPS)

עשרות שנים של מסורת

המשטרה סגרה מאתמול - היום הראשון של חול המועד - את הצירים הראשיים המובילים לעיר העתיקה, וביניהם עוקף העיר העתיקה, דרך מעלה השלום, שער יפו, גת שמנים-דרך העופל, רוקפלר וסולטן סולימאן (למעט תחבורה ציבורית). העיר העתיקה נסגרה לכלי רכב פרטיים, למעט תושבי האזור. לרשות המבקרים הרבים תתוגבר התחבורה הציבורית, ומוצעים היסעים מחניוני "חנה וסע".
אלפי שוטרים ממשטרת ירושלים, לוחמי מג"ב ירושלים, שוטרי תגבור ומתנדבים פרוסים סביב העיר העתיקה, בצירים ובדרכים המובילות לכותל המערבי, במטרה לשמור על ביטחון המתפללים והמבקרים הרבים.
7 צפייה בגלריה
ברכת כהנים
ברכת כהנים
ברכת כהנים
(צילום: יואב דודקביץ')
עשרות אלפי בני אדם משתתפים כבר למעלה מ-40 שנים במעמד ברכת הכהנים המסורתית הנערך ברחבת הכותל המערבי, כמדי חול המועד סוכות ופסח. השנה, בשל מגבלות הקורונה, מוגבלת הכניסה לרחבת כותל המערבי ל-8,000 איש (ללא צורך בהצגת תו ירוק), והשטח מחולק ל-15 מתחמי תפילה. על כן, הוחלט לקיים השנה - כמו באירוע בפסח - מעמד כפול של ברכת הכהנים.
7 צפייה בגלריה
ברכת כהנים
ברכת כהנים
ברכת כהנים
(צילום: יואב דודקביץ')
באירוע, המתקיים כחלק מתפילות שחרית ומוסף באתר הקדוש, מברכים הכהנים, מצאצאי שבט לוי, את הקהל בשם האל. לאחר מכן תיערך במקום "הקבלת פני רבו", כאשר העולים לרגל יעברו על פני הרבנים הראשיים לישראל ורב הכותל והמקומות הקדושים, יברכו ויתברכו לכבוד החג.
מול המוני המתפללים עומדים מאות כהנים כשהם מכסים את פניהם בטליתות, ונושאים את "הברכה המשולשת", שנוסחה נכתב בתורה: "יברכך ה' וישמרך, יאר ה' פניו אליך ויחונך, יישא ה' פניו אליך וישם לך שלום". היא נאמרת מדי בוקר, כל ימות השנה, בכל מניין תפילה שמשתתף בו כהן אחד או יותר, אך ימי חול המועד הם הזדמנות נדירה להתברך מפיותיהם של כהנים רבים כל-כך ברגע אחד.
7 צפייה בגלריה
ברכת כהנים
ברכת כהנים
(צילום: יואב דודקביץ')
ברכת הכהנים מתקיימת לרוב ביום השני לחול המועד, על מנת לאפשר את השתתפותם של תושבי חו"ל, שביום חול המועד הראשון חוגגים "יום טוב שני של גלויות", ואינם יכולים להגיע לכותל. אלא שהשנה, כאמור, חולק האירוע על פני יומיים, ולכן היום (ה') צפוי להיות עמוס יותר עקב השתתפותם של היהודים תושבי חו"ל באירוע. רב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ' מוביל את רוב התפילה - וגם הרבנים הראשיים יצחק יוסף ודוד לאו נוטלים בה חלק לצד ראש העיר ירושלים.
7 צפייה בגלריה
מעמד ברכת הכהנים
מעמד ברכת הכהנים
מעמד ברכת הכהנים היום
(צילום: מעיין ברבי, TPS)

7 צפייה בגלריה
ברכת כהנים שנייה בכותל
ברכת כהנים שנייה בכותל
ברכת כהנים שנייה בכותל
(צילום: אלי מנדלבאום)
הברכה ההמונית בכותל, שנוסדה בזמן מלחמת ההתשה (בשנת 1970), נערכת כבר למעלה מ-40 שנה - פעמיים בשנה. מי שחידש את המנהג הוא יהודי ירושלמי בשם רבי מנחם מנדל גפנר. באחת מתפילותיו בכותל, נזכר גפנר במדרש המתאר את סגולתה וברכתה של ברכת הכהנים, גם בזמן שבית המקדש חרב - והחליט להחזיר עטרה ליושנה. בנו, הרב מרדכי גפנר, הוא זה שעבר לפני התיבה בתפילה, ונכדו, הרב ברוך ברנדויין, טען כי מאז חידוש המנהג, נערכו כבר יותר מ-100 אירועי ברכת כהנים המונית בכותל.
פורסם לראשונה: 08:38, 22.09.21