בשנת 1998 בריטני ספירס בת ה-17 הוציאה את השיר Baby One More Time והפכה לאחת התופעות הגדולות ביותר של תעשיית הפופ העולמית. אבל מאז, חייה קיבלו כמה תפניות אפלות שגרמו למעריציה המודאגים להיבהל ממצבה הנפשי ולתהות - האם היא קוראת לעזרת הציבור באמצעות מסרים סמויים ורמזים ברשתות החברתיות?
כשברקע העולם כולו מדבר על סרט הדוקו החדש, Framing Britney Spears, המנסה לפענח איך ספירס הידרדרה מכוכבת הפופ הגדולה ביותר בעולם לאישה בת 39 שנמצאת תחת האפוטרופסות של אביה בלי יכולת שליטה על חייה, יצאנו לחקור את כל הרמזים של קונספירציית בריטני ספירס.
3 צפייה בגלריה
בריטני ספירס
בריטני ספירס
מה היא מנסה להגיד למעריצים? בריטני ספירס
(צילום: AP)
ב-2007, ספירס מצאה את עצמה במשבר נפשי גדול ומתוקשר שכלל גירושים מבעלה קווין פדרליין, אובדן משמורת על שני בניה, הידרדרות לסמים והתמוטטות נפשית שתועדו באובססיביות על ידי צלמי הפפראצי וגופי התקשורת. אחרי שתועדה מגלחת את ראשה, יוצאת עירומה מחנות בגדים ותוקפת מכונית של צלם פפראצי, היא אושפזה בכפייה במחלקה פסיכיאטרית וב-2008, אביה, ג'יימי ספירס, קיבל עליה משמורת זמנית. בית המשפט קבע שמצבה הנפשי לא מאפשר לה לקבוע החלטות עבור עצמה ונתן לאביה שליטה מוחלטת בכל היבט בחייה - מהשתלטות על הכסף שהיא מרוויחה ומעקב אחרי כל הוצאה כספית שלה, ועד החלטות אישיות כמו היכולת להתחתן ולהביא ילדים לעולם, מניעה מלשוחח עם כל אדם חיצוני שלא עבר את אישורו ואפילו ביצוע פעולות פשוטות כמו לצאת מביתה ולקנות לעצמה קפה. המצב המשפטי הזה היה אמור להיות פתרון זמני שיימשך שנה אחת עד שהיא תתייצב נפשית, אבל בסוף אותה השנה הצליח ספירס להפוך את המצב לקבוע. לפי הדיווחים, עד היום, במשך 13 שנים, בריטני ספירס חסרת כל שליטה בחייה.
3 צפייה בגלריה
בריטני ספירס
בריטני ספירס
חסרת שליטה על חייה כבר 13 שנה
(צילום: AP)
כבר שנים שמעריציה של ספירס חושדים בהליך הזה. אביה טוען שהיא לא כשירה לבצע החלטות משלה וזקוקה לשיקום נפשי, אך במהלך 13 השנים הללו היא הספיקה להוציא ארבעה אלבומים, לצאת לשלושה סיבובי הופעות ברחבי העולם (כולל גיחה מוצלחת לישראל), להופיע כשופטת ב"אקס פקטור" ולהרוויח מאות מיליוני דולרים - כשעל כולם אביה שולט באופן מוחלט. הפרשה עלתה שוב לכותרות לפני כשנתיים, כאשר ספירס הודיעה במפתיע שהיא לוקחת הפסקה מהקריירה שלה ומבטלת את הופעותיה הקרובות בעקבות מצבו הבריאותי של אביה. אבל בהמשך, אתר TMZ דיווח שהיא אושפזה בניגוד לרצונה במוסד פסיכיאטרי, ובאותה השנה אף התקיים משפט שבו היא דרשה לבטל את השליטה של אביה בחייה.
3 צפייה בגלריה
מפגינות למען בריטני ספירס
מפגינות למען בריטני ספירס
מפגינות למען בריטני ספירס
(צילום: AP)
התמיכה הציבורית בבריטני ספירס קיבלה את הסיסמה Free Britney, והפכה את המעריצים המודאגים לאובססיביים שהחלו לטעון כי ישנם סימנים מדאיגים בחשבונות האינסטגרם והטיקטוק שלה. לפי התיאוריה הנפוצה, היא כלואה בביתה ללא כל עצמאות או שליטה בחייה, ושותלת בפוסטים שהיא מעלה רמזים וסימנים של קריאה לעזרה. חלק מהרמזים מצביעים, לכאורה, על כך שהרשתות החברתיות שלה מנוהלות על ידי אדם אחר, ולא על ידי ספירס עצמה, שמנסה להסתיר את מצבה על ידי מצג שווא של חיים "נורמליים".
אחד מהרמזים המוקדמים ביותר הוא התירס. ב-2016 עלתה לחשבון האינסטגרם שלה תמונה של קלחי תירס בליווי הכיתוב: "זה יותר מדי טוב מכדי להיות אמיתי". התמונה התמימה הזו עשתה רעש כשגולשים גילו שלא מדובר במנה שהיא צילמה באמת, אלא תמונה גנרית שאפשר למצוא בקלות בגוגל. תומכי התיאוריה טוענים שזו הוכחה מוקדמת לכך שהחשבון שלה נשלט על ידי אדם אחר, ובכל פעם שנגמרים לו החומרים העדכניים של ספירס עצמה, הוא נאלץ להשתמש בתמונות מזויפות או ישנות.
התיאוריה התעצמה כשבמהלך פרק זמן קצר עלו לחשבון האינסטגרם שלה תמונות שונות שכולן לקוחות מסשן צילומים אחד, מאותו הלוקיישן עם אותם בגדים ושרשרת, ועל פי המעריצים, מדובר באקט נואש שמנסה להסתיר את מצבה. בתמונה אחרת, העוקבים טענו שהיא בכלל לא דומה לעצמה וכי מדובר באישה אחרת שצולמה מרחוק כדי שלא יבחינו בהבדל. בנוסף, הם הצביעו על העובדה שהיא לא העלתה תמונות סלפי כמעט שנתיים, אלא רק צולמה על ידי אחרים, מה שמוכיח, לטענתם, שאין לה גישה לטלפון שלה או את החופש לבחור אילו פוסטים לפרסם. לאחר שמגיבים רבים הביעו דאגה מהשימוש בתמונות לא עדכניות, עלתה לחשבון האינסטגרם שלה תמונה חדשה עם הכיתוב: "רק כדי להוכיח שזו לא תמונה ישנה - תראו את התאריך". הניסיון להוכיח שמדובר בתמונה חדשה רק חיזק את התחושה של העוקבים כי מנסים להסתיר מהם משהו.
בהמשך, ספירס העלתה סרטונים משונים שבהם היא רוקדת בביתה והמעריצים הביעו דאגה ממצבה הנפשי. כאשר אחד מהגולשים הגיב לה על אחד הפוסטים וכתב: "אם את צריכה עזרה, לבשי בגד צהוב בסרטון הבא", היא אכן העלתה פוסט שבו לבשה צהוב. אותו הדבר קרה כאשר התבקשה על ידי אחד מהמגיבים "למצמץ פעמיים", ובסרטון הבא שהעלתה - מצמצה פעמיים בכל פעם. בסרטון אחר, שבו היא מתעמלת עם בן זוגה, סאם אסגרי, השניים מחייכים באופן מאולץ למדי למצלמה, אך ברגע אחד קטן היא מורידה את החיוך ואסגרי נראה אומר את המילה "Smile", מה שגורם לה להעלות במהרה את החיוך בחזרה. גם הסרטון הזה חיזק את התיאוריה כי ספירס נאלצת להציג לעוקביה מצג שווא על מצבה הנפשי. אבל אולי אחד הרמזים הכי מתוחכמים שמעריציה גילו הוא מספר הנעקבים שלה. בשנים האחרונות ספירס עוקבת באינסטגרם אחרי 116 אנשים. נכון ליום עליית הכתבה, המספר נשאר 116. ומה מיוחד במספר הזה? שכשהופכים אותו מקבלים 911 - מספר החירום של משטרת ארצות הברית.
על אף שהתיאוריה התחילה בתור קונספירציה שמבוססת על שמועות באינטרנט, היא צברה תאוצה בשנתיים האחרונות ומפורסמות רבות כמו פריס הילטון, מיילי סיירוס, קלואי קרדשיאן ושרה ג'סיקה פרקר הביעו את תמיכתם במאבק על חירותה של בריטני ספירס. גם אמה, לין ספירס, עשתה לייקים לתגובות ולפוסטים שתומכים בשחרורה של בתה משליטת אביה. בעקבות הלחץ הציבורי, המקרה של ספירס חוזר בימים אלו לבית המשפט ומעריצים בכל העולם מחזיקים אצבעות שהפעם הצדק ייעשה, וספירס תקבל את החופש ואת העצמאות שחיכתה להם כבר 13 שנים.