כולנו רוצים שילדינו יצליחו בבית הספר ובעיקר בחיים ולא תמיד אנו יודעים כיצד להוביל אותם להצלחה. ההתמודדות המוצלחת שלהם עם אתגרים טמונה באמונתם ביכולות שלהם. למעשה, מידת הביטחון העצמי של הילד היא זו שתקבע את אופן ההתמודדות והפרשנות שהוא ייתן לחוויה שעבר.
מידת הביטחון העצמי אינה מולדת אלא נרכשת, תוך התנסות של האדם עם הסביבה. ניתן לחזק ולפתח את הביטחון העצמי בכל שלב בחיים אך כמובן שרצוי יותר לגדל ילדים שמאמינים בעצמם כבר מגיל צעיר.
3 צפייה בגלריה
ילד שנותנים לו אחריות מרגיש שסומכים עליו
ילד שנותנים לו אחריות מרגיש שסומכים עליו
ילד שנותנים לו אחריות מרגיש שסומכים עליו
(צילום: shutterstock)
ילד זקוק לסביבה תומכת ואוהבת שמאפשרת צמיחה וגדילה. עלינו לתת להם כלים להתמודדות עם קשיים ועליהם לדעת שהם שווים ושאנחנו מאמינים בהם.
איך נוכל להעצים את ילדינו?

1. התמקדות בהתנהגויות חיוביות

יש לנו נטייה לשים לב להתנהגויות שליליות. להעיר, לנזוף ולכעוס על הילד כאשר הוא לא מתנהג יפה או עושה משהו שאסור לעשות ואז אנחנו אומרים משפטים כמו "אתה ילד מעצבן" או "נמאס לי ממך".
אלה כמובן משפטים פוגעניים ולא מכבדים, ומעבר לכך הם פוגעים בבניית הביטחון העצמי. ילד ששומע מהוריו שהוא מעצבן או שנמאס להם ממנו לומד לאט לאט שהוא כנראה כזה באישיותו ותחושת הערך העצמי שלו יורדת.
קראו עוד:
ילד שיקבל חיזוק עבור התנהגויות חיוביות ויראה שהתנהגויות אלה מוערכות בעיני הוריו ימשיך להפגין אותן
בנוסף, חשוב מאוד להתמקד במעשים ובהתנהגויות החיוביות של הילד. נסו לפרגן ולחזק אותו עליהן. ילד שיקבל חיזוק עבור התנהגויות חיוביות ויראה שהתנהגויות אלה מוערכות בעיני הוריו ימשיך להפגין אותן.

2. התמודדות עם כישלון

ההבדל בהתמודדות עם כישלון תלוי בתפיסת הדימוי העצמי של הילד. יש ילדים שחווים כישלון ולעולם לא ינסו שוב. ילדים אלה יאמרו לעצמם שהם לא מוצלחים ולא טובים במה שהם עושים, לעומת ילדים אחרים שיאמרו לעצמם "ניסיתי הפעם ולא הצלחתי אך בפעם הבאה אצליח". ילדים אלה מאמינים ביכולת שלהם להצליח. הם רוצים להתמיד ויודעים שזה סוג של ניסוי וטעייה ובהמשך דברים יראו אחרת.
כישלון הוא חלק מאתגרי החיים. לעיתים אנו רוצים לחסוך לילדינו את התמודדות עם הכישלון אך עלינו להבין שזו התמודדות שניתן לצמוח ולהתפתח ממנה אם נתווך להם את הסיטואציה.
3 צפייה בגלריה
ללמד אותם להתמודד עם כישלון
ללמד אותם להתמודד עם כישלון
ללמד אותם להתמודד עם כישלון
(צילום: shutterstock)
אף אחד לא אוהב להיכשל ולהפסיד ואם הילד חווה כישלון כדאי לדבר איתו ולבחון יחד מה הוביל לכישלון על מנת ללמוד מכך לפעם הבאה. נצלו את השיח לשבח את הילד על ההתמודדות שלו, גם אם היא אינה מוצלחת. שדרו לו מסר שאתם מאמינים בו וביכולות שלו להתמודד ושכישלון הוא לא ההיפך מהצלחה, אלא הדרך אליה.

3. עצמאות

ילד שיתנסה בפעולות עצמאיות כבר מגיל צעיר ילמד שסומכים עליו ושהוא בעל משמעות
אם מדובר בפעולות שהילד מסוגל לעשות בעצמו חשוב לאפשר לו לעשות אותן על מנת שיחווה עצמאות ואחריות. ילד שיתנסה בפעולות עצמאיות כבר מגיל צעיר ילמד שסומכים עליו ושהוא בעל משמעות, ובכך הוא ירגיש מועצם.

4. הימנעו מהשוואות

כמה מאיתנו אמרו את המשפט "למה אתה לא משקיע בלימודים כמו אחיך?" או "למה את לא מסודרת כמו אחותך?" אם נדמיין שבני הזוג משווים אותנו לחבר/ה שלנו אנחנו נכעס ונעלב, כך גם ילדינו. אם נאמר להם את המשפטים האלה הם ירגישו שהם לא שווים כמו מושא ההשוואה ותחושת הערך שלהם תקטן. משפטים אלה אינם מכבדים, אינם מעצימים ואף גורמים נזק.
3 צפייה בגלריה
כל ילד בפני עצמו
כל ילד בפני עצמו
כל ילד בפני עצמו
(צילום: shutterstock)
5. אחריות
ילד שנותנים לו אחריות מרגיש שסומכים עליו ומאמינים בו. יתכן ובהתחלה הילד לא ישתף פעולה אך חשוב שתבינו למה זה חשוב ותמשיכו להתעקש שהילד ייקח אחריות. האחריות משתנה בהתאם לגיל הילד ובהתאם למסוגלות שלו. למשל ילד שאחראי על עריכת השולחן או שמירה על אחים צעירים או השקיית עציצים. לאחר שיתמיד ויתנסה בלקיחת אחריות הוא ירגיש מועצם.

6. הורה בטוח בעצמו

כמו כל דבר בחינוך הילדים לא ניתן להתחמק מהדוגמה האישית. אם אנחנו רוצים לגדל ילדים שבטוחים בעצמם ומאמינים ביכולות שלהם עלינו לשמש דוגמה. להראות לילדים שאנחנו מאמינים ביכולות שלנו ובכישורים שלנו. הילדים מתבוננים בנו ולומדים מאיתנו ולכן יש חשיבות רבה לדוגמה האישית שלנו כהורים.
הכותבת היא מומחית לבעיות התנהגות ילדים ומתבגרים