2 צפייה בגלריה
אישה פלסטינית טלפון
אישה פלסטינית טלפון
היישומון שמאפשר דיווחים אנונימיים למרכזי סיוע
(צילום: רויטרס)
מהנדסת תוכנה מרצועת עזה פיתחה לאחרונה יישומון שנועד לסייע לנשים שסובלות מאלימות במשפחה לקבל סיוע נפשי ומשפטי. היישומון, ששמו "מסאחתונה" (המרחב שלנו), מאפשר לנשים לפנות לעזרה נפשית או משפטית מבלי להשאיר פרטים מזהים - כך שאיש לא יוכל לגלות שהן אלה שפנו לעזרה ושמן לא יופץ.
"הסיבה העיקרית שמנעה מנשים להתלונן לרשויות או לפנות למרכזי סיוע היא פחד, כך שהפרטיות חשובה כאן במיוחד", סיפרה מפתחת היישומון עלאא' חטחוט לסוכנות הידיעות רויטרס, שדיווחה כי 355 נשים כבר הורידו את היישומון, ו-160 הספיקו ליצור קשר עם מרכזי הסיוע דרכו.
לפי הלשכה הסטטיסטית הפלסטינית, 41% מהנשים בעזה התמודדו עם אלימות במשפחה, ותקופת הקורונה והסגרים - בדומה לשאר העולם - רק החמירה את המצב ברצועה שנשלטת ממילא על-ידי ארגון אסלאמיסטי קיצוני.
2 צפייה בגלריה
אישה פלסטינית טלפון
אישה פלסטינית טלפון
אישה פלסטינית ברצועת עזה
(צילום: רויטרס)
תושבת הרצועה שביקשה שלא להזדהות בשמה, סיפרה כי מצאה את עצמה מתמודדת עם אלימות פיזית ומילולית במשך שנים - וגם לאחר שהתגרשה לפני שנתיים המשיכה לספוג איומים מבעלה ומשפחתו שרצו לקחת ממנה את בנה.
פעילים חברתיים שעוסקים באלימות במשפחה סיפרו כי במקרים רבים נשים מצאו את מותן כתוצאה מהתעללות ממושכת מצד בני זוגן, ואמרו כי היו גברים שניסו להתחמק מעונש דרך האשמת נשותיהם בניאוף או באי-יציבות נפשית.
ברויטרס דווח כי בחודש שעבר גזר בית משפט בעזה עונש מוות לגבר שהיכה את אשתו למוות - אך בארגוני הנשים מתעקשים כי הדרך למיגור האלימות במשפחה בעזה עוד ארוכה, כיוון שבמקרים רבים הנשים מופנות למנהיגי החמולות כדי ליישב סכסוכים משפחתיים.