בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים

"החלום הכי גדול שלי זה להגיע לתוכנית רדיו משלי. פשוט שיחות עם מאזינים, לדבר איתם על הכאב שלהם ולנסות לעזור להם. בתור אדם שהוא נכה בעצמו ומבין מה זו מצוקה וכאב, שעבר כאבים אישיים שלו, יותר קל לך להתחבר לכאבים של אנשים" – כך אומר אלעד קוויאטק, אחד המשתתפים בקורס העיתונות והיח"צ של פרויקט "תעסוקה שווה" – מיזם משותף ל"ידיעות אחרונות", מפעל הפיס ועמותת "שווים" שנועד לחולל מהפכה חברתית ולגרום לחברות פרטיות וגופים עסקיים בכל המדינה להגדיל באופן משמעותי את מספר האנשים עם המוגבלויות שעובדים אצלם.
בקורס הייחודי, שנפתח לאחרונה, משתתפים כעשרים אנשים עם מוגבלויות. הם מתוודעים במסגרתו לעבודה במערכת עיתון ובאתר אינטרנט, לומדים לראיין, לערוך, לכתוב כתבות, להתמודד עם סוגיות אתיות, לתת כותרות, להבדיל בין כתיבה חדשותית למגזינית, ועוד שלל נושאים שיאפשרו להם להפוך לעיתונאים מהמניין, דוברים או אנשי יח"צ. את הקורס מלווים עידו יפה והילה רוזן מארגון "תעסוקה שווה", אשר "משדך" בין אנשים עם מוגבלויות למעסיקים שמחפשים עובדים ומלמד חברות כיצד לבצע את ההתאמות הנכונות, אלה שיאפשרו לכל עובד להפיק מעצמו את הטוב ביותר.
משתתפי הקורס היו נרגשים מאוד במהלך המפגש הראשון. "מאוד מעניין אותי לכתוב, לראיין אנשים, לחשוף דברים שאנשים לא נחשפים אליהם ביומיום, וגם אם כן אז לא מספיק. מה למשל? המציאות של אנשים עם מוגבלויות כמובן. אני רוצה ללמוד ולהתפתח ואני שמחה שאני פה", סיפרה אחת המשתתפות.
1 צפייה בגלריה
קורס העיתונות של " שווים בתעסוקה"
קורס העיתונות של " שווים בתעסוקה"
קורס העיתונות של " שווים בתעסוקה"
(צילום: ירון ברנר)
המטרה, מסביר עידן מוטולה, מייסד עמותת "שווים", היא להכשיר כמה שיותר חניכים עם מוגבלויות מסוגים שונים, כך שיוכלו למצוא עבודה בסיום הקורס. "השאיפה שלנו היא שמתוך עשרים החניכים – נצליח לשלב לפחות עשרה מהם בעבודה בכלי התקשורת השונים", הוא אומר, "כשיתחילו לראות אותם על המסך, כשבכל מערכת חדשות ישב אחד כזה ויוכל להשפיע על סדר היום, אז אנשים יתחילו להבין את המובן מאליו: לא משנה איזה מוגבלות יש לאדם – הוא יכול להגיע להישגים יפים מאוד. הסיבה שלמקומות עבודה, למעסיקים, קשה לפעמים לקלוט עובדים עם מוגבלות היא סטיגמות ודעות קדומות. הרבה פעמים אנשים עם מוגבלות נתפסים ככאלה שאין להם יכולות, אין להם כישורים. זה כמובן מופרך. כל מה שצריך זה התאמות נכונות, ולפעמים אפילו זה לא הכרחי. הם מוכשרים לא פחות מאנשים שאין להם מוגבלות, ופעמים רבות דווקא בגלל המוגבלות מתפתחים אצלם כישורים שאין לאחרים ויכולים להועיל לכל מקום עבודה".
בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס מסביר ש"הקורס הזה נותן ביטוי לאחת המטרות שלנו כארגון: לשלב אנשים עם מוגבלויות בקהילה בכלל, בשוק העבודה, ובמיוחד בשוק התקשורת, כדי שהציבור יחווה את האנשים עם המוגבלויות על המסך, בעיתונות ובדיגיטל. אני באמת מאחל להם קודם כל שייהנו, וכמובן שיקבלו את הכלים הכי טובים כדי שיהיו הטובים ביותר בתחום".
אלעד אמסלם מקווה כי העבודה בעולם התקשורת תשנה את התייחסות החברה אליו ואל אנשים אחרים עם מוגבלויות. "יש משהו שחוזר על עצמו בכל פעם", הוא מספר, "השאלה הראשונה ששואלים אותי היא 'מה יש לך?'. לפני השאלה הזאת צריך לשאול 'מי אתה?'. כואב לי שמתייחסים קודם כל למוגבלות, לא לבן אדם".
נתנאל יהודה הלוי, משתתף נוסף בקורס, מספר ש"להרבה אנשים עם מוגבלות אין תואר אקדמי, וגם כאלה שיש להם כבר תואר נתקלים בכל מיני אתגרים פיזיים. יש כאלה שלא יכולים להגיע ממקום למקום בקלות, אחרים שקשה להם לשבת הרבה זמן מול מחשב. לכן, לא תמיד חברות ההשמה מצליחות למצוא את המקום הנכון להם".
הלוי מקווה כי נוכחות אנשים עם מוגבלויות בתקשורת תוביל לשינוי תפיסתי רחב ועמוק. "השאיפה היא שיהיו יותר אנשים עם מוגבלות בעמדות השפעה, בין אם זה בתקשורת, בפוליטיקה, בכלכלה", הוא אומר.
כמוהו, גם קוויאטק מאמין שמעבר לעניין בעולם התקשורת ולתקווה למצוא עבודה, מדובר בהזדמנות אדירה עבורו ועבור חבריו להציף נושאים הנוגעים לאנשים עם מוגבלויות ואינם מדוברים דיים. "עולם התקשורת יכול לעשות המון שינויים. החשיפה מביאה אותנו ליותר אנשים שיכולים לקרוא את הדעות שלנו. זו האפשרות שלנו להשפיע על העולם, לעשות את העולם טוב יותר", הוא אומר, "המקום הזה שאנחנו נמצאים בו, הקורס הזה, נותן תקווה להרבה אנשים עם חלומות".
במקביל לקורס הולך וגדל מספר החברות שמצטרפות למיזם "שווים בתעסוקה" ומייחדות משרות לאנשים עם מוגבלויות. ברכבת ישראל ישמחו לקלוט טכנאי תמיכה. בקימברלי קלארק מחפשים מתכנן/ת מרכז שליטה ובקרה, מלקט ומזכירה. בצים צריכים רפרנט/ית יבוא־יצוא למחלקת שירות הלקוחות. ב-FedEx ישמחו למצוא נציג שירות לקוחות. בחברת התרופות פאדאגיס מחפשים מחסנאי קבלה.
חברות אלה מצטרפות לסלקום, בנק לאומי, מלונות פתאל, אומיקס, ארמיס סקיוריטי, שטראוס מים, עיריית תל-אביב, המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), "ירוק חברתי", מוזיאון ישראל, בזק אונליין, "תקשוב", "אסקריא", "השפלה שירותי אמבולנסים", "החברה לשיוויון סביבתי", "הלב"ץ ברוך בע"מ" ומעסיקים נוספים שהחליטו להצטרף למהפכה החברתית שתהפוך את ישראל לחזקה, שיוויונית ויפה יותר. יש לכם מוגבלות ואתם מחפשים עבודה? כנסו אל shavimbataasukajobs.ynet.co.il ותראו את כל המשרות.
בואו לראות את כל המשרות שמציעות החברות שהצטרפו לפרויקט שלנו: shavimbataasukajobs.ynet.co.il
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף מפעל הפיס ועמותת שווים