שערורייה רודפת שערורייה בטוויטר תחת הנהגתו של אילון מאסק: לאחר שהרשת החברתית השעתה ביום חמישי שורה של עיתונאים בכירים מהפלטפורמה, הודיע אמש (שישי) האו"ם כי בארגון "מודאגים מאוד" מהמהלך. דובר האו"ם, סטפן דוג'ריק, הוסיף כי מדובר ב"תקדים מסוכן בתקופה שבה עיתונאים בכל העולם מתמודדים עם צנזורה, איומים פיזיים ואף גרוע מזה". באיחוד האירופי איימו בסנקציות על טוויטר בעקבות ההשעיה.
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק. שערורייה רודפת שערורייה
(עיבוד תמונה. צילום: רויטרס, shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

הבוקר (שבת) ביטל מאסק את השעייתם של העיתונאים, בעקבות סקר שערך בטוויטר. 58.7% מהמשתתפים בסקר הצביעו בעד ביטול מיידי של החסימה, בזמן ש-41.3% הביעו תמיכה בהחזרתם של העיתונאים לפלטפורמה בעוד שבוע. "העם אמר את דברו", צייץ המיליארדר. הפרשה החלה ביום חמישי, כאשר חשבונותיהם של עיתונאים מכלי תקשורת מובילים, בהם ריאן מק מניו יורק טיימס, דרו הארוול מוושינגטון פוסט, דוני אוסליבן מ-CNN ואחרים הושעו מהפלטפורמה. טוויטר לא הסבירה לעיתונאים מדוע החליטה לחסום אותם, אך בשורת ציוצים האשים מאסק את העיתונאים, מבלי לספק הוכחות, במה שמכונה Doxxing - חשיפת פרטים אישיים לגביו, כולל מיקומו בזמן אמת. "קואורדינטות להתנקשות", כינה זאת מאסק. יום לפני חסימתם של העיתונאים, השעתה טוויטר חשבון בשם @ElonJet שנוהג לשתף את מיקומו של מטוסו הפרטי של המיליארדר תוך התבססות על מידע שחשוף לציבור. באותה הזדמנות שינתה הפלטפורמה את כללי הקהילה שלה והודיעה כי היא אוסרת על המשתמשים לחשוף את מיקומו האישי של אדם אחר ללא הסכמתו. "חוקי ה-doxxing תקפים לגבי עיתונאים כמו כל אדם אחר", צייץ מאסק ביום חמישי והוסיף כי "למתוח עליי ביקורת כל היום זה לגמרי בסדר, אבל לחשוף את המיקום שלי בזמן אמת ולסכן את המשפחה שלי זה לא".
>>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<< מאסק חסם ביום חמישי גם את החשבון של הרשת החברתית המתחרה מסטודון, בלי להסביר מדוע. לפני שהחשבון נחסם, הזמינה מסטודון את משתמשי טוויטר לעקוב אחרי @ElonJet בפלטפורמה שלה.
כלי התקשורת שעיתונאיהם נחסמו על ידי טוויטר הביעו זעם על המהלך: העורכת הראשית של וושינגטון פוסט, סאלי באזבי, קראה להחזיר באופן מיידי את חשבונו של כתב הטכנולוגיה דרו הארוולד וציינה כי ההשעיה "מחלישה את טענתו של אילון מאסק כי הוא מתכוון לנהל את טוויטר כפלטפורמה שמוקדשת לחופש הביטוי". מ-CNN נמסר כי "ההשעיה האימפולסיבית והלא מוצדקת של כמה עיתונאים, כולל דוני אוסליבן מ-CNN, היא מדאיגה אך לא מפתיעה". ברשת החדשות האמריקאית הוסיפו כי "יבחנו מחדש את מערכת היחסים" עם טוויטר. מאט בינדר, כתב של אתר הטכנולוגיה Mashable שנחסם גם הוא, טען בתגובה כי לא פרסם פרטים על מיקומו של מאסק בזמן אמת. "הייתי מאוד ביקורתי כלפי מאסק, אך מעולם לא הפרתי את הכללים המוצהרים של טוויטר".
מאסק, שרכש את טוויטר מוקדם יותר השנה תמורת 44 מיליארד דולר, מתח ביקורת על מדיניות ניטור התכנים של הפלטפורמה תחת ההנהלה הקודמת והבטיח להפוך אותה ל"זירה של חופש ביטוי". עם זאת, מאז שהרשת החברתית עברה לידיו בסוף אוקטובר, הראה מאסק שככל שמדובר בהתבטאויות הנוגעות אליו, בהחלט יש גבולות לחופש הביטוי בטוויטר. בחודש שעבר, למשל, הוא פיטר עובדים שהעזו למתוח עליו ביקורת.
בנוסף לאו"ם, גם באיחוד האירופי הביעו דאגה לנוכח השעיית העיתונאים. ורה יורובה, סגנית נשיא לערכים ושקיפות באיחוד האירופי, הביעה דאגה ומסרה כי "ישנם קווים אדומים. וסנקציות, בקרוב". לורי טרהאן, חברת בית הנבחרים בארה"ב, מתחה גם היא ביקורת על מאסק וסיפרה כי בטוויטר הבטיחו לה שלא ינקמו בעיתונאים ובחוקרים שמבקרים את הפלטפורמה. "פחות מ-12 שעות לאחר מכן, שורה של עיתונאי טכנולוגיה הושעו. מה נסגר, אילון מאסק?", צייצה.
פורסם לראשונה: 21:29, 16.12.22