אם חשבתם לרגע שלרכב השטח החדש והמושקע שלכם, שעליו שפכתם עשרות אלפי שקלים באחת מסדנאות השיפור המקומיות, יש יכולת עבירות גבוהה, תחשבו שוב. הכירו את שרפ (Sherp), רכב ייעודי שמיוצר באוקראינה על-ידי חברה בבעלות ולד שקולניק. אתם כנראה לא מכירים אותו, אבל הוא יהודי מבוסס למדי ובעל אזרחות ישראלית. והוא מייצר את הרכב העביר בעולם.
8 צפייה בגלריה
שרפ
שרפ
אינספור פתרונות חכמים ופשוטים (צילום: יח"צ)
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבות למנויים:
רכב השטח אמור לצלוח כל מה שתיצבו בפניו, כולל יכולת נסיעה במקומות בהם רגל אדם לא יכולה לדרוך: שלג עמוק, בוץ טובעני, דיונות חול בוגדניות, מדרגות סלע ענקיות, אגמים ומה בעצם לא. על הדרך הוא מציע אינספור פתרונות חכמים וקלים שנועדו לאפשר פשטות מכאנית, שמצידה תגרום לאמינות ושרידות גבוהה בכל מקום. יכולת שטח כזו הופכת אותו לעיתים לתחליף למסוק בשינוע אנשים או ציוד - עם עלויות נמוכות ב-75% ויכולת פעולה בכל מזג אוויר ותנאי ראות, בשונה מכלי מעופף. והכי חשוב - נהגנו בו.
8 צפייה בגלריה
שרפ
שרפ
יכולת פעולה בכל מזג אוויר ותנאי ראות (צילום: יח"צ)
במבט ראשון נראה הרכב הבלתי אפשרי הזה כמו מכונית שלט לילדים שהוגדלה פי כמה. עיצוב? נגיד את זה בעדינות: ספק אם מעצבי רכב התעסקו עם המראה של הרכב השטח האולטימטיבי הזה. כל אלמנט נועד לאפשר לו להיות בדיוק מה שהוא אמור להיות - רכב עבירות מושלם, ולכן מדובר בעיקר בקבינה זוויתית שאליה מחוברים בכל פינה צמיגי ענק אגרסיביים. כמה הם גדולים? גבוהים ורחבים פי שניים מאלו של ג'יפ רנגלר רוביקון למשל (160 ו-60 ס"מ בהתאמה). אלה, בשילוב עם המרכב (אם ככה באמת אפשר לקרוא לקופסת המתכת), מאפשרים זוויות גישה ונטישה פסיכיות שיביכו אפילו את האמר H1 הקיצוני מבחינה זו. מרווח גחון? לא פחות מ-60 ס"מ, 50% יותר מרכב השטח הצבאי.
8 צפייה בגלריה
שרפ
שרפ
סוליית הצמיגים חסינה כמעט לחלוטין לתקרים
(צילום: אדוארד דוקס)
רגע, עוד מילה-שתיים על הצמיגים שמגדירים מעשית את מראה הכלי: אלה מאפשרים (גם) יכולת ציפה במים הודות לסוליה עם "כפות" הגורפות מים לטובת יכולת אמפיבית. גודלם העצום מאפשר להם לחלק את משקל הכלי על פני שטח מגע גדול ובכך הם "לוחצים" באופן מתון על הקרקע. עניין חשוב כאשר נוסעים על אגם קרח ולא מעוניינים בסדקים מפחידים. יש כמובן מערכת שינוי לחצי אוויר, אבל לא באמצעות משאבה מסובכת שדוחסת אוויר, אלא באמצעות אדי פליטה מהמנוע. מעבר מלחץ אוויר מינימלי למקסימלי אורך חצי דקה בלבד. אגב, סוליית הצמיגים קשיחה ואלסטית, כך שהיא חסינה כמעט לחלוטין לתקרים. מחסום דוקרנים? אל תצחיקו אותם.
8 צפייה בגלריה
שרפ
שרפ
אפשר להעמיס אותו בקלות על עגלה ולגרור אותו באמצעות כל רכב פנאי (צילום: יח"צ)
התמונות שאתם רואים מתקשות להעביר באופן מדויק את מידותיו של הכלי. זאת אומרת, אתם רואים צמיגי ענק וקוביית מתכת מעליהם, אבל מה שקשה לאמוד זה את הגודל. אז הפתעה. השרפ קצר ב-7.5 ס"מ מסיאט איביזה (398.5 ס"מ), סופר-מיני קטנטנה. אבל באותה נשימה הוא רחב ב-44 ס"מ וגבוה בכ-82 ס"מ משברולט סילברדו (252 ס"מ ו-284.5 ס"מ בהתאמה), טנדר אמריקני עצום מידות. הודות למשקל עצמי צנוע של 1.2 טונות בלבד, משקלה של אותה איביזה מתודלקת בערך, אפשר להעמיס אותו בקלות על עגלה ולגרור אותו לאזור פעולה באמצעות כל רכב פנאי.
מה שמזיז אותו לפנים הוא מנוע טורבו דיזל צנוע יחסית. שלושה צילינדים, 1.8 ליטר מתוצרת דוסאן הקוריאנית, יצרנית מנועים וכלי רכב לתשתיות ובנייה. ההספק המרבי הוא של אופנוע קטן (55 כ"ס בלבד) והוא מחובר לתיבת שישה הילוכים ידנית. המהירות המרבית שלו היא 40 קמ"ש בכביש. במים היא 6 קמ"ש. צריכת הסולר שלו נמוכה בהתאם להספק, בין 5 ל-8 ליטר לשעת מנוע. מלבד מיכל סולר ראשי (95 ליטר) מותקנים בכל אחד מארבעת חישוקי הגלגל מיכלים נוספים של 58 ליטר כל אחד, עם קיבולת כוללת של 327 ליטר ואוטונומיית פעולה של בין 19 ל-65 שעות, בהתאם לעומס. מרשים.
8 צפייה בגלריה
שרפ
שרפ
טיפוס לקבינה באמצעות סולם מתקפל, כמו במטוסי נוסעים קלים (צילום: יח"צ)
הטיפוס לקבינה הגבוהה מתבצע באמצעות סולם, בדומה למטוסי נוסעים קלים. ותשכחו מאבזור נוחות או מותרות. ריפוד המושבים צנוע במיוחד ותא כפפות ומחזיקי כוסות אפשר להזמין בעת רכישת הכלי, בתשלום נוסף. הוא כן מבודד היטב עם מערכת מיזוג-חימום חזקה, שמאפשרת פעולה נינוחה בטווח טמפרטורות שנע בין 40 מעלות במדבר סהרה למינוס 40 בחוג הארקטי. התא מסוגל לנייד עד תשעה נוסעים (כולל נהג) על ציודם.
8 צפייה בגלריה
שרפ
שרפ
שדה ראיה עצום הודות לחלונות ענקיים. ההיגוי מתבצע באמצעות ידיות
(צילום: אדוארד דוקס)
הגה אין לו, ומה שמסובב אותו הן צמד ידיות שכל אחת משמשת גם לבלימת צמד הגלגלים, הימני או השמאלי, עם היגוי בדומה לכלי זחלי. יש צמד דוושות, האחת כמצערת והאחרת כמצמד להעברת הילוכים. הסינכרון בין הידיים לרגליים שונה לחלוטין מנהיגה במכונית, ומחזיר אותי לנהיגה בטרקטורים חקלאיים לפני שלושה עשורים בכפר הנוער "הדסים". המשמעות היא שניתן להסתובב ממש על המקום, עם רדיוס סיבוב צנוע של 8 מטר בלבד. גם שדה הראייה מזכיר טרקטורים הודות לשטח שמשות ענק, שמקל על מיקום הכלי בתוואי הרצוי.
8 צפייה בגלריה
שרפ
שרפ
ממדים קומפקטיים ומשקל עצמי נמוך מאפשרים לגרור אותו בקלות ליעד (צילום: יח"צ)
ואניה, נהג המבחן הראשי של החברה, מתיישב בעמדת הנהג ומדגים עבורנו יכולות. הוא מטפס על בולי עץ, מדרגות בטון, גבעות חול, הכול בנונשלנטיות כאילו מדובר בכביש 6. ואניה מספר שכלים כאלה פועלים בכל חמש היבשות, ואחת היכולות המרשימות שלהם היא האפשרות לנוע באגמים קפואים, תוך מעבר מצליחה אמפיבית במים לטיפוס על משטחי קרח. את היכולת הזו לא בדקנו, אבל מה שיוצא דופן כאן הוא שהמעבר מנסיעה על היבשה לים מתבצע בקלות ובהמשכיות, ללא כל שינויים והתאמות.
מאחורי ההגה קל להבין עד כמה העבירות כאן חסרת מאמץ. צריך אומנם להיזהר משיפועי צד בגלל מרכז הכובד הגבוה יחסית, אבל פרט לכך זה לא ממש משנה איזה מכשול תציבו לפני החרטום המכוער, גלגלי הענק של השרף ידלגו מעליו בקלות בלתי נסבלת.
התענוג לא זול, עם מחיר התחלתי של 115 אלף דולר לגרסת הבסיס. אבל אם אתם רוצים רכב עם יכולת תנועה בכל זמן ובכל מקום, אין כיום בשוק כלי שמשתווה לו. ואם אתם סתם רוצים נסיעת התרשמות, דאגו לבן אוהב שיארגן לכם אחת לכבוד יום הולדת 50. זו גם דרך טובה להגיע אליו.
8 צפייה בגלריה
שרפ
שרפ
גרסת ARK עם נגרר מאפשרת הובלת 22 נוסעים (צילום: יח"צ)
פורסם לראשונה: 07:11, 10.12.21