ברוסיה פורסמו היום (ב') דיווחים על פיצוצים מסתוריים בשני בסיסי חיל אוויר, שרחוקים מאות קילומטרים מהגבול האוקראיני. הקרמלין מסר כי הנשיא ולדימיר פוטין קיבל עדכון על האירועים. שעות לאחר מכן הודיעה אוקראינה כי הצבא הרוסי פתח במתקפת טילים גדולה ברחבי המדינה.
התקשורת הרוסית דיווחה הבוקר על שלושה הרוגים ושישה פצועים בפיצוץ של מכלית דלק, בשדה תעופה של בסיס צבאי בקרבת העיר ריאזאן, דרום-מזרחית למוסקבה. בהמשך דווח על שני פצועים בפיצוץ בבסיס חיל אוויר במחוז סרטוב בדרום-מערב רוסיה - כ-600 ק"מ מגבול אוקראינה ו-730 ק"מ מדרום למוסקבה. ברוסיה פורסם תיעוד של הפיצוץ האדיר שהיה בבסיס לפנות בוקר.

לפי הדיווחים, בבסיס "אנגלס-2" בסרטוב נמצאים מפציצים אסטרטגיים ארוכי טווח של הצבא הרוסי. כלי תקשורת עצמאיים ברוסיה דיווחו על תקיפת מל"ט בבסיס, ועל נזק שנגרם לשני מפציצים מסוג Tu-95. אותם מפציצים, כך נטען, שימשו את הצבא הרוסי בתקיפות הנרחבות נגד התשתיות האזרחיות באוקראינה. המושל האזורי של סרטוב אמר כי כוחות הביטחון בוחנים את האירוע.
בגרדיאן נכתב כי בשבוע שעבר פורסמו דיווחים על כך שרוסיה מעבירה טילי שיוט לבסיס "אנגלס-2", ושולחת מטוסים לבסיס בראיזאן, הבסיס השני שבו אירע פיצוץ, כהכנה לתקיפות שלה באוקראינה.
"אנגלס-2" הוא אחד משני בסיסים רוסיים שבהם נמצאים מטוסים מפציצים ואסטרטגיים בעלי יכולות גרעיניות. הבסיס השני הוא במחוז אמור במזרח הרחוק של רוסיה. למדינה יש בין 60 ל-70 מפציצים אסטרטגיים משני סוגים, Tu-95 ו- Tu-160. שניהם מסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים וטילי שיוט גרעיניים.
3 צפייה בגלריה
מפציץ Tu-95. לפי הדיווחים שני מפציצים נפגעו כתוצאה מתקיפת מל"ט
מפציץ Tu-95. לפי הדיווחים שני מפציצים נפגעו כתוצאה מתקיפת מל"ט
מפציץ Tu-95. לפי הדיווחים שני מפציצים נפגעו כתוצאה מתקיפת מל"ט
אוקראינה לא לקחה אחריות על הפיצוצים ברוסיה, שהיו באזורים שאינם בטווח הטילים שלה. במהלך המלחמה היא ביצעה עשרות תקיפות בשטחה של רוסיה, כשתקפה בסיסים ומתקנים אחרים באזור הגבול בין המדינות. כאמור, הפיצוצים האחרונים היו במרחק רב מהגבול.
בעדכון על המלחמה דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית ברוסיה כי תשעה בני אדם נהרגו במחוז לוהנסק שבמזרח אוקראינה, במהלך הפגזות אוקראיניות על העיר אלצ'בסק, שנמצאת בידי הרוסים.

הרוגים בירי רוסי לזפוריז'יה

בצהריים, שעות אחרי הפיצוצים ברוסיה, נשמעו אזעקות באזורים רבים באוקראינה. חיל האוויר האוקראיני הודיע על מתקפת טילים רוסית, וקרא לתושבים לגלות ערנות ולתפוס מחסה. בעדכון ראשון על נפגעים במתקפה אמר גורם בלשכת הנשיאות כי שני בני אדם נהרגו בירי למחוז זפוריז'יה. בנוסף לבתים שנהרסו בתקיפות דווח על נזק לרשתות החשמל.
3 צפייה בגלריה
נזקי מתקפת טילים של רוסיה בעיר זפוריז'יה אוקראינה מלחמה
נזקי מתקפת טילים של רוסיה בעיר זפוריז'יה אוקראינה מלחמה
נזקי מתקפת טילים של רוסיה בעיר זפוריז'יה, לפני כחודשיים
(צילום: EPA)
בשבועות האחרונים, בצל מפלות בשדה הקרב, מבצע הצבא הרוסי תקיפות רבות נגד מתקני אנרגיה באוקראינה. המתקפות גרמו להרס אדיר ולהפסקות חשמל ביישובים רבים. מיליוני אוקראינים נותרו ללא חשמל וחימום, ובמדינה קראו לתושבים להיערך בהתאם ל"חורף קפוא".