טיפול משמעותי בדיכאון חמור נמנע ממאות מטופלים בשל טענות לתת-תמחור מצד משרד הבריאות: כך נודע ל-ynet. הטיפול, גרייה מוחית (Deep TMS), ניתן באמצעות קסדה וגורם פחות תופעות לוואי מטיפול בנזעי חשמל, שגורם לכאבי ראש, לבלבול ולהפרעות בזיכרון.
קראו עוד:
גרייה מוחית מתבססת על גירוי חשמלי של אזורים מסוימים במוח באופן ממוקד במטרה לשפר את פעילותם ולהקל על תסמיני הדיכאון. הטיפול נכנס לסל התרופות, אך בתחילת יוני עדכן משרד הבריאות את תעריף התמחור שלו, ובעקבות זאת החליטו חלק מבתי החולים שלא לתת אותו עד להסדרת העניין הכלכלי. המשמעות: חולים המתמודדים עם דיכאון חמור לא מקבלים את הטיפול.
1 צפייה בגלריה
גרייה מוחית קסדה
גרייה מוחית קסדה
"הקסדה היא לא תרופת פלא", אומרת ג', "אלא מהווה חלק מטיפולים נוספים, אבל אין ספק שהיא משמעותית"
"בניגוד לתחומים אחרים ברפואה, בבריאות הנפש החולים לא צועקים", אומר ד"ר כפיר פפר, מנהל היחידה לגרייה מוחית במרכז לבריאות הנפש לב השרון. "יש פה ויכוח: משרד הבריאות אומר שקופות החולים צריכות לשלם עבור הטיפול הזה, והן מסרבות. בשורה התחתונה: מטופל שצריך לקבל טיפול, לא מקבל אותו בגלל מאבקים תקציביים. יש קבוצה של מטופלים שצריכים את הטיפול הזה, ובלעדיו הם עלולים לחזור אחורה".
אין זו הפעם הראשונה שבה מתעוררת מחלוקת בין קופות החולים, בתי החולים ומשרד הבריאות לאחר שהמשרד קובע תמחור חדש. רק לאחרונה טענו רופאים שמבצעים ניתוחים לקיצור קיבה כי הורדת תמחורם תביא לחוסר כדאיות מצד בתי החולים לבצע את הניתוחים ולירידה במספר המנותחים.
בחוזר המסדיר את מתן הגרייה המוחית מצוין שהיא מיועדת למטופלים מעל גיל 21 המצויים בדיכאון חמור ושלא הגיבו לשתי תרופות נוגדות דיכאון מקבוצות שונות שניתנו להם, או שקיימות מגבלות כגון תופעות לוואי או חוסר סבילות לחלופות הטיפול האחרות.
ג', בת 21 מתל אביב: "נוצר ואקום - לא נותנים יותר את הטיפול הזה. אנשים שזקוקים לו מושבתים כרגע. חשוב שהטיפול הזה יהיה נגיש, זמין ועם כמה שפחות בירוקרטיה, ושלא נצטרך להוציא כל כך הרבה כסף כדי לקבל אותו"
ג', בת 21 מתל אביב, מקבלת את הטיפול כבר שנים אחדות ומוטרדת מההשלכות של הפסקתו. "לפני כשלוש שנים התחלתי את הטיפול בקסדה באיכילוב", היא אומרת. "לאט-לאט חל שיפור במצבי, ואחרי כעשרה טיפולים חזרתי לתפקד ולרצות לעשות יותר דברים. הקסדה היא לא תרופת פלא, אלא מהווה חלק מטיפולים נוספים, אבל היא נותנת את הפוש הגדול להחלמה, ואין ספק שהיא משמעותית. את הטיפולים הללו קיבלתי באופן פרטי כי הם לא היו אז בסל התרופות, ושילמתי 500 שקל לטיפול.
"לפני כשנה קרו לי כל מיני דברים ברמה האישית שהובילו אותי לאשפוז קצר באיכילוב, שם המשכתי את הטיפול. עכשיו נוצר ואקום: לא נותנים יותר את הטיפול הזה. אנשים שזקוקים לו מושבתים כרגע. חשוב שהטיפול הזה יהיה נגיש, זמין ועם כמה שפחות בירוקרטיה, ושלא נצטרך להוציא כל כך הרבה כסף כדי לקבל אותו".
משרד הבריאות נמסר בתגובה: "התמחור של גרייה מוחית מגנטית לטיפול בדיכאון קליני נקבע תוך היוועצות עם גורמי מקצוע קליניים וכלכליים מבתי החולים, מקופות החולים, מאיגודים מקצועיים וממשרד הבריאות. לאחר פרסום התמחור, רק בית חולים אחד פנה בנושא, וטענותיו נבדקות. במידת הצורך, משרד הבריאות ימליץ לוועדת המחירים לדון בתמחור בשנית ולבצע תיקון. משרד הבריאות ימשיך לעקוב אחר מימוש הזכאות למטופלים בהתאם לחוק".