הפתעה ארכיאולוגית בין ההריסות: הר הגעש וזוב התפרץ לפני כמעט 2,000 שנה והעיר פומפיי קפאה במקומה. לא רק אנשיה ומבניה כוסו באפר, אלא גם החי והצומח של העיר.
לאחרונה התגלתה במקום צבה, שמתה בהתפרצות הר הגעש, שבגופה ביצה. חוקרים מצאו את השרידים של הצבה, קבורים מתחת לסלע. ככל הנראה היא הייתה מתחת לבניין שנהרס, כאשר התרחש האסון הגעשי בשנת 79 לספירה.
3 צפייה בגלריה
הצבה שמתה לפני כ-2,000 שנה
הצבה שמתה לפני כ-2,000 שנה
הצבה שמתה לפני כ-2,000 שנה
(צילום: PARCO ARCHEOLOGICO POMPEI)
אורכה של הצבה הוא 14 ס"מ, וחוקרים מעריכים שהיא חיה באזור כפרי סמוך, ונדדה לתוך העיר העתיקה.
ועכשיו, כמה חם היה לכם בסוף השבוע? כי יש לנו חדשות טובות מכוכב חמה – שהוא כוכב הלכת הקרוב ביותר לשמש, והקטן ביותר במערכת השמש.
משימה של סוכנות החלל האירופית צילמה תמונות תקריב חדשות של כוכב הלכת בשחור ולבן.
מדובר בצילומים שהתאפשרו כחלק ממצלמות ניטור של חללית MCAM. זו ההתקרבות השנייה מתוך שש אל כוכב חמה, כשהמטרה היא להגיע למסלול סביב כוכב הלכת ב-2025. החוקרים התרגשו מהתמונות היפות, הכוללות את אחד המכתשים של כוכב חמה. מדובר במכתש ברוחב של 125 ק"מ, המכוסה במישורים געשיים חלקים. מטרת המחקר היא לחקור את ההיסטוריה הוולקנית והטקטונית של כוכב הלכת הזה.
3 צפייה בגלריה
כוכב חמה
כוכב חמה
כוכב חמה
(צילום: סוכנות החלל האירופית)
וכמה נתונים על כוכב חמה (מרקורי). המרחק הממוצע שלו מהשמש הוא 58 מיליון ק"מ בלבד, המסה שלו היא 5% ממסת כדור הארץ. הוא משלים סיבוב סביב השמש אחת ל-88 יום בקירוב, וסיבוב סביב עצמו נמשך אחת ל-59 יום יחסית לרקע הכוכבים (כלומר, שלוש "יממות" של כוכב חמה משתרעות על פני שנתיים שלו). לכוכב חמה אין ירחים.
ולסיום, תעלומה בסן פרנסיסקו: אטרקציה מיניאטורית התגלתה בפארק שער הזהב בעיר - בית קטן שהוצב על גבי גדם עץ.
3 צפייה בגלריה
הבית המסתורי
הבית המסתורי
הבית המסתורי
(צילום: Amanda Bartlett)
מדובר בדגם קטן של בית בעיצוב ויקטוריאני, שמשך מבקרים שהגיעו במיוחד כדי לראות אותו, ולצדו הכיתוב "במקום שיש שנאה, בואו נזרע אהבה". גורמים רשמיים של הפארק עדיין לא יודעים מי עומד מאחורי המיצג האומנותי, שקיים שם כבר כמה שבועות, אבל המנכ"ל כבר קיבל החלטה - הבית יישאר.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי