50

"משטיחים ומחלישים את מקצועות היהדות": יו"ר ועדת שנהר נגד הרפורמה

"ההצהרה של שרת החינוך כי הרפורמה תתרום לכך שהמורשת והרוח הישראלית יהיו זכורות ואהובות על ידי התלמידים, מופרכת בעיניי עד מאוד. הכיצד? על ידי מה שמכונה 'עבודות חקר' של שניים-שלושה תלמידים שימצאו את המידע הזמין באינטרנט, ואותו יעתיקו בחדווה?" | טור מיוחד

פרופ' עליזה שנהר | פורסם:23/05/2022
באוקטובר 1991 מינה אותי שר החינוך דאז, זבולון המר, לעמוד בראש הוועדה "לבדיקת מצב לימודי היהדות בחינוך הממלכתי". דו"ח הוועדה המכונה "ועדת שנהר" התפרסם בשנת 1994, ונראה כי עדיין לא נס ליחו. אומנם משרד החינוך, על שריו המתחלפים חדשות לבקרים, הצהיר שוב ושוב על אימוץ הדו"ח – אך למעשה הוא מעולם לא יושם, ורק שר החינוך לשעבר, יוסי שריד, החל ביישומו. אך שריד כיהן תקופה קצרה מאוד כשר חינוך, ועל כן לא עלה בידו לקדם את יישום הדו"ח.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
משרד החינוך ניסה, שוב ושוב, להטביע את דו"ח ועדת שנהר במסגרת תוכניות שונות שרק נדמו לדו"ח הוועדה. כך, למשל, טען משרד החינוך כי התוכנית שנוצרה בבית מדרשו, "תרבות יהודית-ישראלית", היא המימוש המלא של דו"ח ועדת שנהר.
צילום: יובל חןשרת החינוך יפעת שאשא-ביטון מדברת במסיבת עיתונאים על הרפורמה בבגרויות (צילום: יובל חן)
ואולם, התוכנית "תרבות יהודית-ישראלית" פירשה באופן מוטעה את דו"ח הוועדה, בעיקר משום שרשימת המושגים והטקסטים שהוצעו בה הצביעה על שליטה כמעט מוחלטת של תכנים דתיים, שעה שוועדת שנהר הדגישה את ריבוי הפנים של הקיום היהודי במהלך הדורות ובהווה. כן ביקשה התוכנית החדשה להתעלם ממחלוקות ערכיות וחינוכיות ולטשטש אותן, ובמקום דיאלוג מפרה היא הובילה לתפיסה המנוגדת של "עם לבדד ישכון".

זה לא זה

כאשר שמעתי לראשונה כי משרד החינוך יוזם רפורמה בלימודי היהדות, רחב ליבי. נראה היה לי כי בכוונת שרת החינוך ליישם – תוך שינויים ועדכונים מתבקשים – את דו"ח ועדת שנהר, אשר המליצה כי לימודי היהדות בחינוך הממלכתי יתקיימו מתוך ראייה פלורליסטית וביקורתית, ותוך הצגת מגוון תפיסות ופרשנויות בדגש על ערכים אוניברסליים.
אולם, משקראתי את הצהרות השרה ומנכ"לית משרד החינוך, הבנתי כי הרפורמה איננה עוסקת כלל בתכנים חדשים ובדרך הוראה חדשה בלימודי היהדות. טעיתי לחשוב כי הרפורמה החדשה תתייחס לנושאים שהודגשו בדו"ח.
הוועדה שבראשה עמדתי המליצה על פיתוח תוכניות לימודים שיתבססו על עבודה בין-תחומית במקצועות היהדות. ההוראה הבין-תחומית, כך הודגש במפורש, לא תבוא על חשבון ההוראה הדיסציפלינרית, אלא תשלים אותה תוך התבססות על הלימוד הדיסציפלינרי והעמקתו.
כן צוין, כי מדעי היהדות הם חלק ממדעי הרוח, והם במהותם בין-תחומיים, ועל כן למידה מעמיקה ורב-צדדית של כל דיסציפלינה בפני עצמה תוליך בהכרח למפגש עם דיסציפלינות קרובות. אשר על כן, יש לפתח לימוד בין-תחומי רחב, הכולל מגוון של גישות ודרכי לימוד.

השטחה וזלזול

אין ספק כי היום יותר מתמיד נדרשת רפורמה הן בתוכניות הלימודים והן בדרכי ההוראה. אך הרפורמה החדשה, כפי שלמדתי מדברי שרת החינוך, איננה מניעה העמקה והרחבה של הספרות, התנ"ך, ההיסטוריה והאזרחות – כפי שביקשה ועדת שנהר לעשות – אלא גורמת דווקא להשטחה ואולי אף לזלזול מצד התלמידים.
"עבודות חקר" במקום בחינות? מורים שטרם זכו להכשרה נאותה להנחיית "עבודות חקר" ייאלצו להנחות אינספור עבודות כאלו? והאם "עבודת חקר" אחת של ארבעת התחומים החשובים כל כך לעיצוב זהותנו הישראלית-היהודית תתרום לפלורליזם של החינוך הכללי, כך שייהפך למנוף להעמקה תרבותית ולהעשרה, וכן להתנסות חינוכית משמעותית תוך היענות לאתגרי התקופה?
צילום אילוסטרציה: Shutterstock"עבודות חקר" במקום בחינות? רעיון לא מוצלח (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
לצערי, התשובה שלילית. משרד החינוך אמור לעצב את בית הספר הכללי כך שיהיה מוקד לפיתוח אפשרויות לקיום תרבותי ישראלי-יהודי, המשוחרר מתלות בסמכות ההלכה, והמקיים זיקה לתולדות עם ישראל ויצירתו ממגוון היבטים, תוך ביקורת וחידוש. מה עושה משרד החינוך בנדון?

הצהרות פומפוזיות

מה שצריך זה דווקא נקיטת מדיניות פעילה, שתהפוך את תרבות עם ישראל ותולדותיו למרכיב בעל משמעות חיובית ולא מנכרת בבניית זהותו העצמית של הצעיר החילוני.
ההצהרה של השרה כי הרפורמה תתרום לכך שהמורשת והרוח הישראלית יהיו זכורות ואהובות על ידי התלמידים, מופרכת בעיניי עד מאוד. הכיצד? על ידי מה שמכונה "עבודות חקר" של שניים-שלושה תלמידים שימצאו את המידע הזמין באינטרנט, ואותו יעתיקו בחדווה?
צילום: ענת בית הלחמיפרופ' עליזה שנהר (צילום: ענת בית הלחמי)
האם כך, כפי שהצהירה מנכ"לית המשרד, יתחזק מעמד מקצועות היהדות, וכן מקומו של המורה והתלמיד בתוך תהליך הלמידה? נהפוך הוא. הרפורמה תחליש את מעמד מקצועות היהדות, ואת מקומו של המורה הזקוק כל כך לחיזוק.
בין שאר ההצהרות הפומפוזיות שהושמעו, קראתי גם כי התלמידים יוכלו לבחור במגוון נושאים לכתיבת עבודת החקר, כמו נושא המנהיגות, משבר האקלים, שלום וטרור. האם הללו יעמיקו את הידע בלימודי היהדות? מסופקני.
  • הכותבת היא פרופסור (אמריטה) שעמדה בראשות ועדת שנהר, והיום יו"ר עמותת "טנא בריאות".
לכתבה זו 50 תגובות
הוספת תגובה
50

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
28.

כשאני למדתי לבגרות בתנ"ך, היו נושאים כמו בקורת נוסח המקרא, ויחידות בחירה כמו הסיפור המקראי ושרידי המיתוס במקרא. היום מלמדים את התנ"ך בוואקום - את הטקסט בלי להסתכל על שום דבר מחוצה לו. הסיבה היא ששרי חינוך של המפד"ל מצאו את החומר מעליב ומקומם.

27.

ואני לתומי חשבתי שזו דת

26.

25.

יקח שנים לתקן את הנזק שהיא עושה להשכלה בישראל.

24.

23.

למי יש את הרצון למחוק את המורשת היהודית. למי יש רצון למחוק לנוער את הקשר שלו לפיסת האדמה הקשה הזאת. ביטול לימודי ההסטוריה, התנך הספרות ומעט היהדות יעשו זאת. לצערי אנו בדרך לחורבן. הנוער לא מקבל את ערכי היסוד בדת היפה שלנו לעומת הברבריות שמסביב. ואני בסהכ אדם חילוני

22.

אני מבין שנעלבת שלא שמו על הדו"ח שלך, אבל הדרך לקרב אנשים ליהדות היא לשחרר ולא לדחוף בכוח

21.

את צודקת אבל המצב הרבה יותר גרוע. יש אופציה שכל פרק בעבודה המסכמת יהיה נפרד. כך כל קבוצת תלמידים תגיש מספר עמורים בהסטוריה, באזרחות, בתנ"ך ובספרות ולא יהיה קשר ביניהם. הכי שטחי ורחוק מאוד ממסקנות ועדת שנער. עוד לא ברור כמה עמודים יהיו בכל פרק כזה. רק בשנה הבאה יגבשו את כניין העבודה המסכמת.לא קיבלנו הנחיות ברורות בטענה "שיש זמן" איך נכשיר תלמידים ומורים לקראת עבודה שעוד לא קבעו את היקפה ואופיה? לא נעשה פיילוט, לא הכשירו מורים להנחיית עבודות.

20.

19.

"מקצועות היהדות"...

18.

17.

16.

15.

התפילות, רוב הדת היהודית, ההסטוריה רובה על רבנים שאיש לא רוצה לקרוא עליהם. צרפת, אנגליה וגרמניה מעניינים. היהודים מעניינים כאשר הם מתבוללים, כמו הרצל, וייצמן ובן גוריון.

14.

בתור דתי, אני מאד שמח שמבטלים לימוד תנ"ך. כשכופר מלמד תנ"ך הוא יעשה כל המוניפולציות האפשריות להראות שמדובר בסיפורי עם

13.

12.

לפעמים רק מהסקרנות של עד כמה הם ניסו להקצין את המערכון, הייתי מתחיל לקרוא על הנושא, ולהפתעתי מגלה תמיד שהתנך מצחיק ומזעזע יותר

11.

כידוע אין שואלים אישה לגילה. נכון שאישה המצולמת כשמאחוריה אגרטל מלפני 200 שנה אינה בת 200, אבל מה לעשות שכבר 15 שנים לא מדפיסים שנתונים באוניברסיטת חיפה, ושהשנתונים בכוננית הם מ-2009, אז או שזה מעיד על מדעי הרוח או שזה מעיד שהתמונה של הפרופסורית לא ממש עדכנית.

10.

9.

הסטוריה ומסורת יהודים. מי שזה לא מתאים לא שיתנצר או יתאסלם. האח הגדול זה לא חזות הכל.

comment-2-comment

פרוגרסיבים ליברלים דמוקרטים אלא בעיקר על ידי הפריפריה המזרחית/מרוקאית/מסורתית דתית ליכודית .

comment-2-comment

זו מדינת העם היהודי, לא מדינת הלכה יהודית ואנחנו חיים במאה ה-21, לא בשטייטלים בגליציה במאה ה-17 וצריךלרכוש השכלה בהתאם

comment-2-comment

רוצה להסתובב עם רעלה סעי לאפגניסטן יושב עליך בול

comment-2-comment

8.

comment-2-comment

comment-2-comment

7.

הבעיה היא שערכים ודת הם סתירה. הדת גזענית בעוד שערכים הם הבנה והכלת האחר. הדת מדכאת נשים בעוד ערכים הם חופש לנשים. הדת שונאת הומואים בעוד שערכים מכילים גם אנשים שונים. הדת היא פשיסטית בעוד שערכים הם דמוקרטיה וחופש.

comment-2-comment

הדת לא שונאת אף אחד ומצווה לאהוב את כולם. את הכלל ואהבת לרעך כמוך המציאה התורה היהודית. דווקא בגלל בורות של אנשים כמוך חשוב מאוד ליישם את מה שאומרת הפרופ' המכובדת שלדעתי בכלל לא אישה דתייה.

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

לך לישון

6.

הם לא מכינים אף אחד לחיים שאחרי בית הספר, תלמידים צריכים ללמוד איך לאזן את חשבון הבנק שלהם ולא סונטות או נובלות

comment-2-comment

שהעורך לא מחק את התגובה הזו

comment-2-comment

אתה דוגמא לישראלי תאב הבצע, צר האופקים והמשעמם. כל מה שאינו מביא תועלת כספית או גופנית חסר חשיבות בעבורך - ידע כללי, ספרות, מוסיקה, קולנוע, וכו' זה בזבוז זמן. "תלמידים צריכים ללמוד לאזן את חשבון הבנק" - מה אומר ומה אגיד?! חייך בוודאי מעניינים כשל פקיד בנק אפור. הנה שיר קצר (לא סונטה) של אלחריזי המתאר אותך היטב. במקור מדובר באיש מסוגך שהיה חובש מצנפת גדולה - וּמִצְנֶפֶת בְּרֹאשׁ נָבָל קְשׁוּרָה / חֲשַׁבְתִּיהָ כְלִי מָלֵא כְלִמָּה מְאֹד גָּדְלָה וְהִיא עוֹמְדָה עֲלֵי רִיק / כְּמוֹ תֵבֵל תְּלוּיָה עַל בּלִימָה

comment-2-comment

comment-2-comment

5.

אוטוריטה בתחום ,את דר' לחינוך את לא פרופ' רבת ידע וניסיון כשל פרופ' שנהר

4.

וכל שר הישר בעיניו יעשה. והתלמידים שיהפכו לקרבנות של שאשא-ביטון אפילו לא יהיו מסוגלים לזהות את הרמיזה במשפט הקודם. לצערי ולהוותנו, שרת החינוך הנוכחית היא אסון לדור שילמד תחת עולה.

3.

כמות התלמידים החילוניים שבאמת היו מתעניינים ביהדות אם לא היו מכריחים אותם נמצאת איפהשהוא על 10-20 אחוז. למה לגרום ל 80 אחוז לסבול בלימודי דת ומסורת במקום לאפשר לאותם 20 אחוז ללמוד כאוות נפשם? זה לא יוביל אותם לשום מקום בחייהם מעבר לידע כללי ואישית למרות שהייתי בהרבה שיעורי העשרה יהודיים ודתיים אני בקושי זוכר משהו מהם מעבר לתחושת הבזבוז זמן שנותרתי איתה. אל תבלבלו את המוח על ערכים כי בספרי הלימוד מתוארים גם ערכים שליליים שלפי כל אמת מידה בזמנינו היו נחשבים לבאבארים וחסרי תרבות.

comment-2-comment

התרבות של כל יהודי היא היהדות גם בארץ וגם בעולם. ואפשר לדבר על זהות יהודית של כל מי שחיי פה בהקשרים רבים מאוד. גם שירים של אביב גפן זה יהדות כי הם יצירה של יהודי. בודאי ספר הספרים התנ"ך שהוא הרב מכר במקום הראשון בעולם- אם את כולם זה מעניין וחשוב אז לנו כיהודים לא? גדל פה דור של טיפשים ובורות חסרי זהות יהודית - זאת המדינה היהודית שחלמנו להקים?

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

מלמדים אותו. בלי ללמוד תנ"ך הזהות היהודית תמחק לגמרי ובאמת נהיה ככל הגויים בלי שום זהות יחודית. אם לכך מכוונים הפרוגרסיבים ואלו המתנגדים ליהדות ואלה שרוצים להקים פה מדינת כל אזרחיה יואילו להגיד את זה במפורש בלי לכבס מילים

2.

פשוט נאיביות. עבודת חקר...באמת זה יבנה זהות וידע של מקורותינו. זו שרת החושך.

comment-2-comment

הממשלה יכולה לסרב לקבל זאת אבל זה נדיר. זו החלטה לאחר בדיקות ומחקר והיתכנות ועוד ועוד.

comment-2-comment

הבזויון הדתי הוא אחד מהם

comment-2-comment

שאשא ביטון חיה בלללנד , עם התחזקות הטכנולוגיה והאינטרנט , אין תועלת בעבודות הנקראות "סמינריונים" , תלמידים יעתיקו עבודות וסטודנטים יציעו להכין עבורם עבודות תמורת תשלום .

1.

אבל לשרה יש יד בפה ויד בלב היא אומרת שרוצה לחזק אבל היא רוצה להחליש

לכל התגובות
0
מצב לילה
מצב לילה