2 צפייה בגלריה
הטלסקופ הענק. קוטרו 500 מטרים
הטלסקופ הענק. קוטרו 500 מטרים
הטלסקופ הענק. קוטרו 500 מטרים
פריצת דרך או טעות בזיהוי? סין אמרה כי ייתכן שטלסקופ הענק שלה "סקיי איי" זיהה אותות של חיים מחוץ לכדור הארץ. כך פורסם בדיווח ב"מדע וטכנולוגיה היום", הביטאון הרשמי של משרד המדע והטכנולוגיה בבייג'ינג. ב"בלומברג" פורסם כי אותו דיווח נמחק בהמשך מהאתר הסיני.
בדיווח הסיני המקורי נכתב כי האותות האלקטרומגנטיים שזוהו על ידי "סקיי איי", טלסקופ הרדיו הגדול בעולם, שונים מאותות קודמים שהתקבלו, והצוות ממשיך לחקור אותם. בדיווח צוטט ז'אנג טונג'י, ראש הצוות לחקר ציביליזציות מהחלל החיצון שממומן בין היתר על ידי אוניברסיטה בבייג'ינג ואוניברסיטת ברקלי בקליפורניה.
לא הובהר מדוע אותו דיווח נמחק מהאתר הסיני, אבל בכל מקרה ברשת החברתית הסיני "וייבו" הוא הפך לוויראלי, וגם כלי תקשורת נוספים – בהם ממשלתיים – פרסמו אותו. ז'אנג אמר כי הצוות זיהה שתי סדרות של אותות חשודים ב-2020 בעת עיבוד הנתונים שנאספו שנה לפני כן, ואות חשוד נוסף השנה בעקבות בדיקת נתונים מכוכבי לכת חוץ-שמשיים.

2 צפייה בגלריה
גודלו כגודל 30 מגרשי כדורגל. הטלסקופ הסיני
גודלו כגודל 30 מגרשי כדורגל. הטלסקופ הסיני
גודלו כגודל 30 מגרשי כדורגל. הטלסקופ הסיני
(צילום: AP)
לפי הדיווח, המדען הסיני אמר כי הטלסקופ רגיש במיוחד לתדרים נמוכים ויש לו תפקיד חשוב במיוחד בחיפוש אחר חיים מחוץ לכדור הארץ. עם זאת, הבהיר, האותות החשודים יכולים גם לנבוע מסוג מסוים של הפרעה אלקטרומגנטית ולכן יש להמשיך ולחקור את הנושא.
הטלסקופ הממוקם במחוז גויז'ו שבדרום מערב סין החל לפעול בספטמבר 2016, אז הוצב הפאנל האחרון מתוך 4,450 פאנלים משולשים ומחזירי אור שמרכיבים אותו. ארבע שנים לאחר מכן הוא החל רשמית בחיפוש אחר חיים מחוץ לכדור הארץ. אין זו הפעם הראשונה שנקלטו בו אותות מסתוריים. זה קרה גם ב-2019, אז זיהו אסטרונומים בסין פרצי רדיו קצרים שחזרו על עצמם כמה פעמים.
בנייתו של הטלסקופ הענק, שקוטרו 500 מטרים וגודלו כגודלם של 30 מגרשי כדורגל, ארכה כחמש שנים. המקלט העצום שלו מחייב דממת אלחוט מוחלטת ברדיוס של חמישה קילומטרים לפחות. לכן הוא חייב את שלטונות סין להעביר יותר מ-8,000 תושבים, שהתגוררו בכפרים סמוכים למתקן, אל אזורים מרוחקים יותר.