ביבואנית המקומית משתדלים להעלים זאת ומסבירים חזור והסבר שהקשר רופף אם בכלל יש כזה, אבל הלכה למעשה, הסטאריה החדש והעתידני למראה הוא מחליפו הצעיר (והחתיך, יש לומר) של הפועל השחור, ה-i800 המסחרי הוותיק. אחרי הכל, למרות שהוא מציג לגאווה גרסאות נוסעים מהודרות, הוא כולל גרסאות ייעודיות להובלת סחורות, גם עם מרכב ללא חלונות. מסחרי, בפשטות.
4 צפייה בגלריה
יונדאי סטאריה
יונדאי סטאריה
(צילום: ניר בן זקן)
אבל ממש לא רק. שכן הוא משווק גם בגרסאות נוסעים בכירות, ובכך מכוון לקטגוריית המיניוואנים ממנה נעדרה יונדאי לא פחות מעשור וחצי מאז הסתלקותו של הטארג'ט הנושן. קטגוריה הסובלת ממילא מהכחדה מהירה על ידי רכבי פנאי לסוגיהם. למעט נציגות כמעט בודדת, דווקא בדמות אח קוריאני - קיה קרניבל.
סיכום: הסטאריה הוא רכב טוב בהרבה מה-i800 ולא הגיוני היה לצפות לפחות מכך. עם מערכת הנעה מודרנית, מערכות בטיחות מתקדמות ותא נוסעים מרווח ושימושי עם תא מטען מרשים. מצד שני, הוא סובל מאיכויות נסיעה לא מרשימות או במילים אחרות, הוא אינו נוח מספיק כדי להחשב מיניוואן מפנק. לא בגרסה זו לפחות, והיא היקרה והמהודרת ביותר.
וגם, רכב המבחן עולה כמעט 300 אלף שקלים, וזה הרבה מאוד כסף עבור דגם מבית יונדאי. כל דגם, גם אם הוא מסוגל להסיע שמונה תיירים מהמלון בתל אביב לחוף ים המלח. אז כן, הוא בהחלט רכב רב-שימושי עם פתרונות ריהוט מתקדמים והרבה חוכמה ומראה מושך. וברור, מבחן השוואתי מול אחיו הקוריאני הדומה לו במחיר, בהחלט ראוי. שכן יונדאי בחרה בפתרון מוצלח להתיישנות ה-i800 וחסרונו של מיניוואן בארסנל - אחד, שהוא שניהם.
איך נראה: מיניוואנים מעולם לא הצטיינו מבחינת מראה והופעה, וזו בפירוש אחת הסיבות המרכזיות לירידה בביקוש להם בשנים האחרונות. הסטאריה בולט מבחינה זו בכל חבורה שתציבו אותו. יהיו מי שיתקשו להתרגל למראה העתידני, אבל החרטום הזה מסובב ראשים יותר מבנטלי ורודה עם נקודות שחורות.
4 צפייה בגלריה
יונדאי סטאריה
יונדאי סטאריה
(צילום: ניר בן זקן)
תא הנוסעים ברכב המבחן מרשים במבט ראשון. יש לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) מעניין אבל משום מה הוא ממוקם הרחק לפנים ומחייב מיקום נמוך של גלגל הגה על מנת שלא להסתיר אותו. ולמרות תג המחיר ה(מאוד) עסיסי, מסך המגע כאן קטן משמעותית מזה המשווק בחו"ל ("8 לעומת "10.25). מספר תאי האחסון מרשים, כולל שניים למסמכי משלוח מעל הנהג והנוסע שלצדו, אבל הפלסטיקה קשיחה ומחוספסת ומזכירה יותר את הרקע המסחרי.
המושבים הקדמיים נוחים, ברכב המבחן עם כיוון חשמלי לנהג, אבל במפתיע ללא כיוון גובה למושב הנוסע. תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת עם שדה ראיה מצוין לפנים ולצדדים, אבל קורה A רחבה מדי מגבילה את הראות בפניות שמאלה. לא אידאלי בתנועה עירונית עם רכב כה גדול. מפתיע עוד יותר לגלות שהחלונות הקדמיים לא נפתחים עד הסוף מטה, וכי אין ידית לנהג על קורה A שמטרתה לאפשר גישה נוחה יותר. דווקא הנוסע שלצדו מקבל אחת.
4 צפייה בגלריה
יונדאי סטאריה
יונדאי סטאריה
(צילום: ניר בן זקן)
ההבדל בינו לגרסאות מהודרות בחו"ל ממשיך. שם משווק הסטאריה עם אפשרות בחירה בין צמד מושבי קפטן מהודרים בשורה השניה, עם מנגנון סיבוב מלא לאחור לצרכי ישיבות או צמד כורסאות נוחות עם חימום, קירור והדום לרגליים להובלת אח"מים.
אצלנו? הסידור הוא של שתי שורות מושבים עם מקום לשלושה בכל אחת ויכולת כיוון למרחק. ליושבים מאחור יש יחידת מיזוג נפרדת עם פתחים לכל אורך התקרה ווילונות נשלפים לחלונות הצד, ארבעה שקעי USB וחלון שמש ייעודי.
כשכל המושבים בשימוש, נפח תא המטען מרשים ועומד על831 ליטר. קיפול השורה השלישית אפשרי רק לפנים, ולכן הוא מגדיל את הנפח רק ל-1,303 ליטר. עוד נציין כי בשונה ממתחרים כמו פולקסווגן טרנספורטר או מרצדס ויטו, לא נתין לבצע פירוק מהיר של הספסלים האחוריים על מנת להוביל מטענים גדולים.
רשימת האבזור ברכב המבחן עשירה למדי וכוללת בין היתר ריפודי עור, חימום למושבים הקדמיים וכיוון חשמלי לנהג, מנופי שליטה ידנית בהילוכים ומצלמות היקפיות שגם מקרינות את פינות המרכב על לוח המחוונים בהפעלת איתות. חבל רק שדלתות הצד האחוריות אינן נפתחות חשמלית. הילדים מאחור יתקשו לפתוח את הדלתות הכבדות.
אבזור הבטיחות כולל את המערכות המוכרות של יונדאי לרבות בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור ולתנועה חוצה), שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית (מונעת כניסה לנתיב לא פנוי) ושכחת ילדים.
איך נוסע: מערכת ההנעה מוכרת מהאח הקוריאני, טורבו-דיזל בנפח 2.2 ליטר (177 כ"ס) ותיבת שמונה הילוכים אוטומטית. הביצועים טובים יחסית לרכב מסוגו הודות לזמינות כוח טובה. גם כאשר הוא עמוס. אבל שאון מנוע הדיזל נוכח (מדי)בתא. צריכת הדלק בממוצע המבחן הייתה סבירה - 9.2 ק"מ לליטר.
הסטאריה זונח את פלטפורמת ההנעה האחורית של קודמו לטובת פלטפורמת הנעה קדמית מודרנית המיועדת לדגמים הגדולים של יונדאי. והיא מעניקה לו נסיעה נוחה משמעותית מה-i800 העתיק, אבל הוא עדיין מרגיש יותר רכב מסחרי ממיניוואן לנוסעים, בין היתר בגלל הקשחת הפלטפורמה והמיתלים במטרה לתמוך בנשיאת משקל כבד בגרסה המסחרית.
4 צפייה בגלריה
יונדאי סטאריה
יונדאי סטאריה
(צילום: ניר בן זקן)
התוצאה היא נוחות נסיעה בינונית בעיר ותחושה מגושמת בנסיעה בכבישים הרריים, עם זוויות גלגול מודגשות שמייצרות תחושת אי נוחות בקרב הנוסעים. עם 3.5 סיבובים מקצה לקצה ההגה ארוך וחסר תחושה, אבל הוא מאפשר קוטר סיבוב (11.9 מטר) דומה למכונית משפחתית.
  • מנוע: 4 צילינדרים, טורבו-דיזל, 2.2 ליטר
  • הספק: 177 כ"ס ב-3,800 סל"ד
  • מומנט: 44 קג"מ ב-1,500 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
  • אורך: 525.3 ס"מ
  • רוחב: 199.7 ס"מ
  • גובה: 190 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 327.3 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,124 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 831 ליטר, 1,303 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 12.4 שניות, 185 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 12.2 ק"מ לליטר, 205 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 295 אלף שקל (270 אלף שקל)