הכתף היא המפרק הנייד ביותר בגוף, שמאפשר חלק גדול מתנועות היד שלנו, אולם הניידות הזו גם גורמת למפרק הזה להיות הכי פחות יציב. אחת הפציעות השכיחות ביותר היא פריקת כתף, שללא טיפול נכון עלולה להסתיים בנזק חמור.
קראו עוד:
"פריקת כתף מתרחשת בדרך כלל בעת חבלה במהלך התנועה, כשהראש של עצם הכתף יוצא ממקומו", מסביר פרופ' ערן ממן, ראש היחידה לניתוחי כתף בבית החולים איכילוב. "במהלך הפריקה ראש עצם הכתף יכול לחזור למקומו באופן ספונטני, או באמצעות טיפול רפואי בחדר מיון, אולם זה עלול להתרחש שוב. אצל בני 16 עד 18, המבצעים פעילות ספורטיבית אגרסיבית, קיים סיכוי של 85% לפריקת כתף חוזרת".
1 צפייה בגלריה
"אם תוחזר הכתף למקומה כשיש שבר, המצב יחמיר. לכן תמיד כדאי לבצע צילום, ולהחזיר את הכתף למקומה בעזרת איש מקצוע", אומר פרופ' ממן
"אם תוחזר הכתף למקומה כשיש שבר, המצב יחמיר. לכן תמיד כדאי לבצע צילום, ולהחזיר את הכתף למקומה בעזרת איש מקצוע", אומר פרופ' ממן
"אם תוחזר הכתף למקומה כשיש שבר, המצב יחמיר. לכן תמיד כדאי לבצע צילום, ולהחזיר את הכתף למקומה בעזרת איש מקצוע", אומר פרופ' ממן
(צילום: shutterstock)

חימום ומתיחות יכולים לעזור

פריקת הכתף עצמה מלווה בכאב עז. "אנשים שפורקים את הכתף בדרך כלל מאבחנים בעצמם את סוג הפציעה", אומר פרופ' ממן. "לרוב הפריקה מתרחשת בעקבות תנועת הרמה למעלה ולאחור, כשראש עצם הזרוע נע קדימה ויוצא ממקומו מול המכתש. בכתף עצמה ייראה עיוות, והכתף לא תיראה עגולה".
לדברי פרופ' ממן, חלק מאלה שפרקו את הכתף מנסים להחזירה למקום בלי להגיע לטיפול רפואי, אבל ההמלצה היא להגיע למוסד מסודר. "תמיד עולה השאלה, האם פריקת הכתף מלווה בשבר", הוא אומר. "אם תוחזר הכתף למקומה כשיש שבר, המצב יחמיר. לכן, תמיד כדאי לבצע צילום ולטפל בכתף בעזרת איש מקצוע, בעיקר כשזה קורה בפעם הראשונה".
"במהלך הפריקה ראש עצם הכתף יכול לחזור למקומו באופן ספונטני, או באמצעות טיפול רפואי, אולם זה עלול להתרחש שוב. אצל בני 16 עד 18, המבצעים פעילות ספורטיבית אגרסיבית, קיים סיכוי של 85% לפריקת כתף חוזרת"
לדבריו, אין דרך למנוע פריקות כתף בלי ניתוח. "פיזיותרפיה יכולה לחזק את השרירים התומכים, אבל הפריקה עלולה לקרות שוב. רק ניתוח יכול למנוע פריקות חוזרות", הוא אומר.
פרופ' ממן מדגיש שאם יש חשד לפריקת כתף, צריך לפנות למרכז רפואה דחופה או לחדר מיון כשהיד מקובעת במנח שאינו מכאיב למטופל. פעמים רבות יתבצע תיקון הפריקה על ידי המטופל עצמו, באמצעות רכינה קדימה והרפיית שריר הכתף או חביקת הברך בידיים באופן איטי תוך הישענות אחורה. כך או כך, שיטות אלה מומלצות לביצוע רק בהשגחת רופא, ואף פעם לא בכוח.
ואיך אפשר לשמור על הכתף? פרופ' ממן: "לכתף יש את טווח התנועה הכי גדול בגוף, ולכן היא זקוקה לחימום ולמתיחות. בלעדיהם המפרק אינו מוכן, ואז מתרחשות הצרות. לכן, גם כשמבצעים פעילות ספורטיבית קלה, יש להקפיד על חימום ועל מתיחות. זה יפחית משמעותית את הסיכון לפציעות".