2 צפייה בגלריה
ליברמן ושאשא-ביטון. מנסים לקדם את המו"מ מול הסתדרות המורים
ליברמן ושאשא-ביטון. מנסים לקדם את המו"מ מול הסתדרות המורים
ליברמן ושאשא-ביטון. מנסים לקדם את המו"מ מול הסתדרות המורים
(צילום: אלכס קולומויסקי, עודד קרני, לע״מ)
שעות אחדות לאחר הודעת הסתדרות המורים כי מחר ומחרתיים לא יושבתו הלימודים בגנים ובבתי הספר היסודיים - שני הימים האחרונים של שנת הלימודים במוסדות הללו - ל-ynet נודע כי שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת החינוך יפעת שאשא-ביטון נפגשו הערב על מנת לקדם את המשא ומתן עם המורים - ועל מנת למנוע שיבושים עתידיים.
בסיום הפגישה, הודיעו ליברמן ושאשא ביטון כי החל מחמישי יחודשו הדיונים בין הצדדים במרתון פגישות של הדרג המקצועי במשרדים עם נציגי הסתדרות המורים. בהודעה שהוציאו, אמרו השניים כי יעשו מאמץ לסיים את המשא ומתן על הסכם השכר "מהר ככל האפשר, מתוך הכרה שכל יום שעובר מעמיק את המשבר". השרים הדגישו כי "אסור להגיע ל-1 בספטמבר ללא הסכם".
מוקדם יותר הודיעה כאמור הסתדרות המורים, בעיצומה של השביתה שנערכה היום, כי הלימודים ביומיים האחרונים של שנת הלימודים בגנים ובבתי הספר היסודיים יתקיימו כסדרם. היא ציינו כי הסיבה לכך היא הודעת ליברמן, שלפיה אין מגבלה משפטית להגעה להסכם שכר חדש עם עובדי ההוראה.
2 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. בירכה על דברי ליברמן
(צילום: הדר יואביאן)
"שמחתי לשמוע היום את שר האוצר ליברמן אומר ברדיו קבל עם ועדה, שהיועצת המשפטית לממשלה לא הציבה שום מגבלה למשא ומתן איתנו", אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. "מדובר בשינוי שמאפשר לנו לחזור לדיונים ולשבת יחד עם נציגי האוצר ונציגי משרד החינוך עד שנמצא פתרון".
לפי גורמים המעורים בפרטים, משעות אחר הצהריים אתמול שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הפעילה לחצים כבדים על שני הצדדים לשוב לשולחן המשא ומתן, במטרה לעצור את המשך הפגיעה בתלמידים. אתמול היה יום סוער במשא ומתן בין הצדדים, שבשיאו הכריזה הסתדרות המורים על חזרה לעיצומים ועל השבתת הלימודים היום.
בן דויד טענה אתמול כי "באוצר ניצלו את כוונותינו הטובות כדי להפסיק את העיצומים וקיימו ישיבות סרק. ההצעות שהועלו על ידם מביישות את מקצוע ההוראה ויגרמו לקריסת מערכת החינוך". משרד האוצר טען מנגד כי "האמירות שלפיהן התקיימו ישיבות סרק הינן שקריות ומבישות וטוב היה שלא היו מועלות. משרד האוצר עומל לילות כימים על מנת להביא הסכם טוב עבור המורים, התלמידים, ההורים והמנהלים תוך הקפדה על ההנחיות הקיימות של היועצת המשפטית לממשלה בהתאם לתקופת ממשלה יוצאת".

בפגישות האחרונות בין הצדדים הציע משרד האוצר פשרה שלפיה מורה מתחיל יקבל שכר של 8,600 שקלים. הסתדרות המורים, מנגד, דורשת שכר של 10,500 שקל למורה מתחיל, ומשרד החינוך שתומך בדרישותיה אמר כי המינימום צריך להיות 10,000 שקלים. אתמול נפגשו הצדדים פעם נוספת - אך השיחות הסתיימו ללא כל תוצאות, והפערים נותרו גדולים. גורמים המקורבים למו"מ גם אמרו שהאווירה במהלך השיחות הייתה קשה.
מלבד נושא השכר, הצדדים חלוקים גם בנושא התאמת ימי החופשה של המורים לימי החופשה במשק, ומזכ"לית הסתדרות המורים מתנגדת נחרצות לשינויים בימי חופשת הקיץ. עם זאת, בעבר היא הביעה נכונות ללמידה בימי אסרו חג שיוחזרו למורים בימים אחרים, שאותם יבחר כל מורה בהתאם לצרכיו. בנוסף, בין הצדדים ישנה מחלוקת שנוגעת למתן תמריצים ל"מורים מצטיינים".