בשיתוף הסוכנות היהודית
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל נפגשו אתמול (23.11) עם מנהיגי הקהילה היהודית בבריטניה, באירוע שאורגן על ידי הסוכנות היהודית ושגרירות ישראל בממלכה המאוחדת, בהשתתפות השגרירה ציפי חוטובלי ומנכ"לית הסוכנות היהודית אמירה אהרונוביץ. כזכור, בתחילת השבוע המריא הנשיא הרצוג לבריטניה בביקורו הרשמי הראשון שלו כנשיא המדינה. במהלך הביקור ערך הנשיא פגישות רשמיות, ביניהן עם יורש העצר הבריטי, הנסיך צ'ארלס, ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, שרת החוץ, ליז טראס, חברי פרלמנט וראשי הקהילה היהודית.
על פי נתוני הסוכנות היהודית, הקהילה היהודית בבריטניה מונה כ-300 אלף נפש ועוד כמה עשרות אלפי ישראלים. במפגש השתתפו עשרות מנהיגים ונציגי ארגונים יהודיים מרחבי הממלכה המאוחדת והוא עסק בסוגיות מרכזיות שעמן מתמודדת יהדות בריטניה כיום ובהן ההשלכות של מגפת הקורונה, המאבק בתופעת האנטישמיות הגואה והפעילות של הסוכנות היהודית, השגרירות והקהילה המקומית להידוק הקשר עם ישראל, בעיקר בקרב צעירים וסטודנטים.
5 צפייה בגלריה
הנשיא עם השליחות והשליחים של הסוכנות היהודית בבריטניה.
הנשיא עם השליחות והשליחים של הסוכנות היהודית בבריטניה.
הנשיא עם שליחי הסוכנות היהודית. משמאל לנשיא השגרירה ציפי חוטובלי ומנכ"לית הסוכנות היהודית אהרונוביץ
(צילום: קובי גדעון לע"מ )
הנשיא דיבר על הקשר החזק שבין יהדות בריטניה לבין ישראל. בדבריו ציין כי אליהו קיי, שנרצח השבוע בירושלים על ידי מחבל, היה נכדם של הרב שלמה והרבנית לינדי לוין מבית הכנסת סאות' המפסטד בלונדון.
הנשיא שיבח את הקהילה היהודית הבריטית ואמר: "רעייתי מיכל ואני שמנו את נושא היחסים בין מדינת ישראל ליהדות העולם בראש סדר העדיפויות שלנו, ובכוונתנו להשקיע זמן ומאמץ רב על מנת להבטיח שכל יהודי באשר הוא, לא משנה לאיזה זרם משתייך ומהי אמונתו, ירגיש בבית במדינת ישראל. אנחנו רוצים לפנות לקהילה היהודית הבריטית ולומר: 'אתם הולכים להיות נדבך מרכזי בפעילות הזו כי אתם קהילה למופת' ".
במהלך האירוע פגש הנשיא את השליחות והשליחים של הסוכנות היהודית בבריטניה, אשר ניצבים בחוד החנית למען ישראל והקהילות היהודיות. המשלחת בבריטניה, שבראשה עומדת אירית ברש, מונה 23 שליחים והיא חלק ממאות שליחות ושליחים של הסוכנות היהודית הפועלים מדי שנה ברחבי העולם היהודי, ביניהם שליחים המשרתים בקמפוסים, שליחי תנועות נוער, שליחים קהילתיים ושינשינים שיצאו לשנת התנדבות בקהילה לפני גיוסם לצה״ל.
5 צפייה בגלריה
בכוונתנו להשקיע זמן ומאמץ על מנת להבטיח שכל יהודי באשר הוא, ירגיש בבית במדינת ישראל", נשיא המדינה הרצוג.
בכוונתנו להשקיע זמן ומאמץ על מנת להבטיח שכל יהודי באשר הוא, ירגיש בבית במדינת ישראל", נשיא המדינה הרצוג.
בכוונתנו להשקיע זמן ומאמץ על מנת להבטיח שכל יהודי באשר הוא, ירגיש בבית במדינת ישראל", נשיא המדינה הרצוג.
(צילום: קובי גדעון לע"מ )
מנכ"לית הסוכנות היהודית אמירה אהרונוביץ, ציינה את חשיבותו הייחודית של המפגש בין נשיא המדינה לבין מנהיגות הקהילה: "הנשיא הרצוג אינו רק נשיא של מדינת ישראל אלא נשיא של כל העם היהודי. מהיכרותי איתו בעבודתנו המשותפת בעת כהונתו כיו"ר הסוכנות היהודית, המחויבות שלו לעם היהודי על כל חלקיו ולחיבור בין כלל הקהילות המרכיבות אותו היא עמוקה ואותנטית. ערך הערבות ההדדית וחזון לעתיד משגשג לישראל ולעם היהודי נר לרגליו. אנו מודים לו שבחר להקצות זמן במהלך ביקורו, כדי לפגוש את מנהיגות הקהילה ואת שליחי הסוכנות היהודית ולשמוע מהם על האתגרים שלהם בימים אלו".
5 צפייה בגלריה
השינשינים מביאים רוח צעירה ודינאמית
השינשינים מביאים רוח צעירה ודינאמית
השינשינים מביאים רוח צעירה ודינאמית
(צילום: באדיבות הסוכנות היהודית)

"השליחים מביאים רוח צעירה ודינאמית"

דיין היא אחת מבין 23 שליחות ושליחים של הסוכנות היהודית אשר משרתים ברחבי הממלכה המאוחדת ופועלים לחזק את הקהילה היהודית ולהעמיק את הקשר שלה עם ישראל, ביניהם שליחים שמשרתים בקמפוסים, שליחים קהילתיים, שליחים לתנועות הנוער ושליחי שנת שירות (שינשינים) שיצאו לשנת התנדבות בקהילה לפני גיוסם לצה״ל.
"השליחים של הסוכנות היהודית מביאים רוח צעירה ודינאמית לקשר האסטרטגי שבין ישראל ליהדות התפוצות", אומרת אירית ברש, ראש המשלחת של הסוכנות היהודית בבריטניה. "לנוכחות הפיזית של השליחים הישראלים בקהילות היהודיות ישנה השפעה מכרעת על הקשר הזה, בעיקר בעידן שבו צעירים מקבלים את מירב המידע שלהם על ישראל מהרשתות החברתיות".
אמירה אהרונוביץ מנכלית הסוכנות היהודית. אמירה אהרונוביץ, מנכ"לית הסוכנות היהודית. צילום: דוד סאלם עבור הסוכנות היהודית
על האירועים שהובילו אותה לצאת לשליחות בבריטניה מספרת דיין: "לפני שיצאתי לשליחות, למדתי לתואר ראשון ביחסים בינלאומיים בברצלונה. החוויה שלי מהתואר היא אחת הסיבות העיקריות שבגללן בחרתי לצאת לשליחות. בתור סטודנטית ישראלית בחו"ל, נחשפתי למיסקונספציות ולביקורות הקשות על ישראל באקדמיה. הרגשתי חוסר אונים בתור אחת מבין שתי הישראליות היחידות בכיתה. איך אפשר להסביר את ישראל לעשרות סטודנטים שלרוב מקבלים אינפורמציה חלקית ושגויה, אשר לרוב גם מגיעה עם ביטויים אנטישמים", היא משתפת.
5 צפייה בגלריה
"התפקיד שלנו לאפשר מרחב בטוח לסטודנטים יהודים להתחבר וללמוד על ישראל, בלי לחשוש מביקורת".
"התפקיד שלנו לאפשר מרחב בטוח לסטודנטים יהודים להתחבר וללמוד על ישראל, בלי לחשוש מביקורת".
"התפקיד שלנו לאפשר מרחב בטוח לסטודנטים יהודים להתחבר וללמוד על ישראל, בלי לחשוש מביקורת".
(צילום: באדיבות הסוכנות היהודית)
"במהלך מבצע שומר החומות הייתי בארץ, לקראת סיום התואר. באותם הימים ישראל הותקפה מכל כיוון ברשתות החברתיות והתפתחו דיונים קשים גם בקרב חבריי לכיתה. זו הייתה משימה כמעט בלתי אפשרית להסביר להם שאני רצה לממד בכל כמה שעות, בזמן שהם מפגינים ברחובות ברצלונה וקוראים לישראל מדינת אפרטהייד. הביקורת על ישראל לא הפתיעה אותי, כמו התסכול על כך שלא היו לי את הכלים לתת מענה ולהציג את הצד השני".
שליחת הסוכנות היהודית בבריטניה נועה דייןנועה דיין, שליחת הסוכנות היהודית בבריטניה.צילום: יקיר צור
"התפקיד שלנו כשליחים שמגיעים מישראל הוא לאפשר מרחב בטוח לסטודנטים יהודים להתחבר וללמוד על ישראל, בלי לחשוש מביקורת. בכמה מהקמפוסים בהם ביקרתי נתקלתי בשיחות של מנהיגי האחוות היהודיות עם מנהיגי האחוות המוסלמיות שטענו "אין לנו בעיה עם יהודים, יש לנו בעיה עם ישראל". יש כאן ניסיון לקחת מהסטודנטים היהודים את הלגיטימציה לעסוק בישראל, ואת זה אנחנו מנסים למנוע. יהדות וישראל הולכים יד ביד, זה לא משהו שאפשר להפריד", היא מסכמת.

השינשינים שמתנדבים בקהילות היהודיות לפני גיוסם לצבא

בכל שנה הסוכנות היהודית משגרת מאות שליחות ושליחים שמשרתים ברחבי העולם ופועלים לחזק את הקשר בין יהודי התפוצות לישראל. יש ביניהם שליחים שיוצאים למחנות הקיץ, שליחים שמשרתים בקמפוסים בחו"ל, שליחים קהילתיים, שליחי תנועות נוער ואף כ-150 שינשינים – בוגרות ובוגרי תיכון שיוצאים לשנת התנדבות בקהילות היהודית לפני גיוסם לצה"ל.
השינשין של הסוכנות היהודית בבריטניה גיא בן ארויהגיא בן ארויה, השינשין של הסוכנות היהודית בבריטניה צילום: יקיר צור
גיא בן ארויה (18) מקרית אונו יצא לפני מספר חודשים לשנת שירות מטעם הסוכנות היהודית בבריטניה. הוא מתגורר בקומונה בלונדון עם 9 שינשינים נוספים שעוסקים בפעילות התנדבותית וחינוכית בבתי הספר ובמרכזים הקהילתיים בכל רחבי הממלכה. "המטרה המרכזית שלנו היא להביא רוח צעירה מישראל ולהכיר לילדים ולבני הנוער בקהילה את ישראל באופן דינאמי. אנחנו עובדים עם כל הגילאים בקהילה. עם ילדים בבתי ספר יסודיים, עם תלמידי תיכון, עם חניכי תנועות נוער ועוד".
5 צפייה בגלריה
השליחים הצעירים שניצבים בחוד החנית למען ישראל בעולם
השליחים הצעירים שניצבים בחוד החנית למען ישראל בעולם
השליחים הצעירים שניצבים בחוד החנית למען ישראל בעולם
(צילום: באדיבות הסוכנות היהודית)
״רוב הילדים בקהילה לא שומעים על ישראל בחיי היומיום שלהם והמפגש עם ישראלי או ישראלית בני גילם, הוא בעל משמעות מיוחדת עבורם. אנחנו עוסקים בתכנים חינוכיים ותרבותיים סביב לוח השנה היהודי והישראלי ואפילו מלמדים עברית באופן לא פורמלי. אחת השאלות הראשונות שאני נשאל במפגשים עם בני הנוער בקהילה היא על הגיוס שלי לצה"ל, אחרי שאסיים שנת השירות. בעקבות המפגש הישיר של צעירים בקהילה עם השינשינים, התפיסה שלהם על ישראל משתנה".
תכנית השינשינים בבריטניה פועלת בשותפות עם תנועת הצופים ולמעלה מ 30 ארגונים בקהילות היהודיות בלונדון, מנצ׳סטר, לידס וליברפול, ובראשם ארגון ה- UJIA וארגון JNF UK. אתגר נוסף שניצב בפני השינשינים הוא לחבר לישראל גם את הדור הצעיר בקהילה הישראלית בבריטניה שמונה כמה עשרות אלפי אנשים. "בקרוב אני עומד להקים בצפון לונדון שבט של תנועת הצופים, שאליו יגיעו בני ישראלים המתגוררים באזור", בן ארויה אומר.
ראש משלחת הסוכנות היהודית בבריטניה אירית ברשראש משלחת הסוכנות היהודית בבריטניה אירית ברשצילום: יקיר צור
״השליחים של הסוכנות היהודית משפיעים בכל שנה על מאות אלפי צעירים ומשפחות בכל רחבי העולם היהודי מגילאי 6 עד 96״, מסכמת ראש המשלחת של הסוכנות היהודית אירית ברש. "הקשר בו דו צדדי. אחרי חזרתם לישראל, השליחים של הסוכנות היהודית הופכים להיות שגרירים של יהודי התפוצות בארץ״.
בשיתוף הסוכנות היהודית