אנבידיה (Nvidia) ו-AMD, שתיים מחברות השבבים הגדולות בעולם, צנחו בכ-15% כל אחת במסחר בבורסת נאסד"ק בשבוע שעבר. בכך, שתי החברות איבדו מאז תחילת השנה למעלה ממחצית משוויין.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המגמה השלילית שנמשכת זה זמן מה, מגיעה לאחר שבתקופת הקורונה מניות השבבים זינקו בצורה משמעותית במיוחד, גם בהתחשב בעליות הכלליות בסקטור הטכנולוגיה באותה התקופה. כך למשל, בין חודש מרץ 2020 לבין השיא שנרשם בנובמבר אשתקד, עלתה מניית AMD בכ-250% ומניית אנבידיה זינקה בכ-540%, בעוד מדד נאסד"ק טיפס בכ-130% "בלבד".
3 צפייה בגלריה
nvidia
nvidia
איבדה למעלה ממחצית משווייה מתחילת השנה. אנבידיה
(צילום: shutterstock)
הירידות החדות בשווי המניות של שתי החברות אינן נדירות לתקופה האחרונה ומגיעות במקביל לירידות חדות בשוק המניות ככלל ובקרב חברות טכנולוגיה בפרט. אולם, שתי ענקיות השבבים ירדו בשיעור חד במיוחד ביחס לחלק גדול מענקיות הטכנולוגיה.
כך למשל, מתחילת השנה איבדה מיקרוסופט כ-22%, אפל כ-24%, אלפבית (גוגל) כ-25% ואמזון כ-36%. למעשה, מלבד מטא (פייסבוק) וטסלה שירדו מתחילת השנה ב-43% וב-53% בהתאמה, אנבידיה ו-AMD צנחו בשיעור כמעט כפול מכל אחת עשרת חברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בשוק. גם ענקיות השבבים אינטל ו-TSMC ירדו בכ-30% "בלבד" מתחילת השנה.

מה הסיבות לנפילות?

עשויות להיות כמה סיבות אפשריות לצניחה החדה של אנבידיה ושל AMD. ראשית, הסיבה "הברורה ביותר", לכאורה, היא מהלך העלאות הריבית שנמשך ברחבי העולם ברקע האינפלציה החדה, לצד חששות גוברים ממיתון ואף ממצב של סטגפלציה (מיתון המלווה בעליות מחירים), שהובילו את הבורסות ברחבי העולם לירידות חדות מתחילת השנה.
3 צפייה בגלריה
AMD
AMD
הגלגל מסתובב. AMD זינקה בכ-250% בקורונה
(צילום: shutterstock)
שנית, בשל המחזוריות של השוק, ייתכן שהסיבה לירידות החדות במיוחד היא דווקא הזינוק שחוו אותן חברות בתקופת הקורונה. כלומר, הן זינקו בשיעורים חדים במיוחד וכעת הן יורדות בשיעורים חדים במיוחד, בהתאם.
סיבה נוספת קשורה לחששות ממיתון ומירידה בצריכה, לצד התמתנות כלשהי שנרשמת בתקופה האחרונה במחסור העולמי בשבבים שמלווה את העולם מזה כשנתיים. על אף שהמחסור טרם נגמר, ההערכות הן שהמצב צפוי להשתפר ובתעשייה מעריכים כי "עד שנת 2023 נראה ירידה משמעותית בהשפעות של המשבר".
על אף שמדובר בהערכות יחסית אופטימיות שעוד עלולות להשתנות משמעותית, בין היתר בשל המלחמה הנמשכת באוקראינה, ייתכן כי הציפיות לירידה בביקושים משפיעות גם הן על המניות ותרמו למגמה השלילית שלהן בתקופה האחרונה.
גורמים נוספים שעשויים להיות קשורים לצניחה בשווי המניות הן ירידות כלליות במחירי מעבדים גרפיים (GPU), לצד הנפילות החדות שנרשמות בתקופה האחרונה בשוק הקריפטו, בו משתמשים במעבדים מסוג זה בין היתר לצורך ניהול ואישור עסקאות והנפקת מטבעות (מכונה "כרייה").
באופן יותר ספציפי לשבוע האחרון, ייתכן כי דוחות כספיים שפרסמה השבוע חברת השבבים מיקרון (Micron), אשר כללו בין היתר תחזית מאכזבת להמשך השנה, תרמו גם הם למגמה השלילית הכללית בסקטור, כמו גם דיווחים שטרם אומתו על פריצה לכאורה לשרתי חברת AMD וגניבה של 450 גיגה-בית של מידע.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • פרוסוס (Prosus), זרוע ההשקעות ההולנדית של חברת נאספרס (Naspers) הדרום אפריקאית - המחזיקה הגדולה ביותר בחברת הענק הסינית טנסנט (Tencent), זינקה ב-22% במסחר בבורסת אמסטרדם. זאת, בעוד טרם העליות האחרונות איבדה מניית החברה כ-65% משווייה בשנה וחצי האחרונות. העליות הנוכחיות הגיעו ברקע דוחות כספיים בהם הודיעה החברה על תוכנית רכישה מחדש של מניות (buyback), לצד מכירה של מניות טנסנט, אשר איבדה שיעור גדול משווייה בחודשים האחרונים, בדומה לענקיות טכנולוגיה סיניות רבות אחרות.
  • שיאומי (Xiaomi), ענקית האלקטרוניקה והטלפונים החכמים הסינית, זינקה ב-12% במסחר בבורסת הונג קונג בשבוע שעבר. זאת, בניגוד למגמה של המניה בשנה האחרונה (ירדה בכ-70% בין מאי 2021 למאי 2022), ונבעו ברקע נתונים המצביעים על התאוששות מסויימת בשוק הטלפונים החכמים בסין, אשר תקופה מאתגרת בחודשים האחרונים ברקע לעלייה המחודשת במספר הדבקות הקורונה במדינה והסגרים הנרחבים שהוטלו בה בשל כך.
  • נייקי (Nike), תאגיד מוצרי הספורט הבינלאומי, נפל ב-11% במסחר בניו יורק בשבוע שעבר. במהלך הקורונה החברה נהנתה מהעלייה בביקוש של מוצרי ספורט והמניה זינקה בכ-180%, אולם כעת נראה כי הקשיים בשרשראות האספקה, לצד צפי לירידה בשולי הרווח ברבעון הקרוב, מעיבים על המניה אשר איבדה כ-40% מתחילת השנה.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע אילן גרינברג, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.