כלי תקשורת בארה"ב דיווחו אחר הצהריים (יום ד') כי ה-FBI פשט על בית הנופש של הנשיא ג'ו ביידן, בעיירה רחובות ביץ'. בפשיטה, שהחלה בשעות האחרונות, מחפשים אנשי ה-FBI מסמכים מסווגים מתקופת ביידן כסנאטור וכסגנו של ברק אובמה. אותם מסמכים היו אמורים להימסר לארכיון הלאומי.
3 צפייה בגלריה
הבית של ג'ו ביידן עיירת הנופש רחובות ביץ' דלאוור ארה"ב
הבית של ג'ו ביידן עיירת הנופש רחובות ביץ' דלאוור ארה"ב
הבית ברחובות ביץ'
(צילום: AP)
החיפושים בבית ברחובות ביץ' במדינת דלאוור מתבצעים אחרי שמסמכים סודיים נמצאו בביתו של ביידן בעיר ווילמינגטון בדלאוור, ובמשרד בוושינגטון ששימש אותו לפני שהתמודד לנשיאות ב-2020. לפי הפרסומים, עד כה נמצאו עשרות מסמכים מסווגים במשרד ובבית של ביידן.
המסמכים שנמצאו בבית בווילמינגטון התגלו בכמה סבבים של חיפושים, שאותם ערכו אנשי הנשיא וחוקרי ה-FBI. בוב באואר, עורך דינו של ביידן, מסר כי בהסכמת הנשיא חוקרי ה-FBI ערכו ב-20 בינואר חיפוש ממושך בבית בווילמינגטון - וגילו שישה מסמכים מסווגים. החיפוש המקיף נמשך 13 שעות. היום אמר באואר כי החיפוש בבית ברחובות ביץ' סוכם מראש, ובסיומו יימסרו פרטים נוספים.
העיירה רחובות ביץ' (באנגלית: Rehoboth Beach) שואבת את שמה מהמילה העברית "רחובות", שמופיעה בכתבי הקודש ועליה בוססו לאורך ההיסטוריה שמותיהם של ערים ויישובים נוספים בעולם. רחובות ביץ' הוקמה בשנת 1873 וכיום מתגוררים בה כ-1,400 תושבים. ביידן ורעייתו ג'יל רכשו את הבית ברחובות ביץ' ביוני 2017, כמה חודשים אחרי שביידן סיים את תפקידו כסגן נשיא.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואשתו ג'יל רוכבים על אופניים
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואשתו ג'יל רוכבים על אופניים
ביידן רוכב על אופניים ברחובות ביץ'
(צילום: AP)
המקבץ הראשון של המסמכים הסודיים מימיו של ביידן כסגן נשיא התגלה בנובמבר, ימים ספורים לפני בחירות האמצע, במשרד פרטי ששימש אותו בוושינגטון. מי שגילו את המסמכים היו עורכי הדין של ביידן, שהעבירו אותם מיד לארכיון הלאומי. בהמשך הגיע ה-FBI לחיפוש במשרד. אחר כך החליטו אנשי הנשיא לערוך חיפושים במקומות נוספים הקשורים לביידן, כדי לוודא שאין גם בהם מסמכים סודיים שאמורים היו להימסר לארכיון. בדצמבר התגלו מסמכים סודיים ראשונים בבית בדלאוור.
התובע הכללי של ארה"ב, מריק גרלנד, הודיע בחודש שעבר כי הוא ממנה תובע מיוחד שיהיה אחראי על חקירת פרשת המסמכים של ביידן. הפרשה גורמת מבוכה לנשיא האמריקני בהתחשב בכך שחקירה בגין מעשים דומים מתנהלת כבר חודשים נגד קודמו בתפקיד דונלד טראמפ. עם זאת, בין הפרשות מסתמנים הבדלים משמעותיים. אחד ההבדלים הוא שהחיפוש בביתו של טראמפ בפלורידה לא נערך בהסכמתו - אלא רק אחרי שמשרד המשפטים הוציא צו חיפוש, כיוון שחשד שטראמפ או אנשיו מסתירים שם מסמכים מסווגים למרות בקשותיו לקבלם.
טראמפ השיק השבוע את קמפיין הבחירות של 2024, וינסה להיות פעם נוספת המועמד של המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארה"ב. אחד היריבים שלו בפריימריז עשוי להיות סגנו לשעבר, מייק פנס. לפני שבוע פורסם כי 12 מסמכים מסווגים מתקופתו של פנס בצמרת הממשל התגלו בביתו באינדיאנה. אנשיו של פנס עדכנו את הארכיון הלאומי והעבירו את המסמכים ל-FBI.
בחודש שעבר, על רקע פרשת המסמכים של ביידן, קרא הארכיון הלאומי לנשיאים וסגני נשיאים לשעבר לחפש היטב מסמכים חשאיים שלפי החוק היו אמורים להימסר לארכיון עם סיום תפקידם.