5 צפייה בגלריה
 ג'ידא רינאווי זועבי
 ג'ידא רינאווי זועבי
ח"כ רינאווי זועבי. ביקורת ממי שרק לפני רגע הצטרפו אליה
(צילום: AP)
ראשי הרשויות הערביות שהצטרפו לחברת הכנסת המורדת ממרצ ג'ידא רינאווי זועבי בפגישת חזרתה לקואליציה עם שר החוץ יאיר לפיד מאוכזבים ממנה. בשיחה עם ynet אמרו אתמול (רביעי) ראשי הרשויות כי דרכה ומהלכיה יגרמו להם לשלם את המחיר, במקרה שהיא תוביל להפלת הממשלה ופיזור הכנסת.
"אני מתחרט שהשתתפתי בישיבה הזו. לא הייתי צריך להיות חלק מזה עם איך שהיא מתנהגת היום. זו הייתה טעות איומה להשתתף", אמר עלי סלאם, ראש העיר נצרת. "מההבטחות שהבטיחו שום דבר לא התקיים". סלאם הודה ליו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, ואמר כי הוא היה זה שהוביל להעברת תקציבים לרשויות הערביות.
"לפני כחודשיים-שלושה קיבלנו תקציב לרשויות הערביות באופן מסודר. פעימה אחת של כחמישה מיליון ועכשיו נקבל פעימה שנייה", אמר סלאם. ראש העיר נצרת, שמתכנן להתמודד לקדנציה נוספת בבחירות לרשויות המקומיות, סירב להתייחס לאפשרות שיפגוש את רינאווי זועבי במאבק על הכיסא בעתיד.

5 צפייה בגלריה
זועבי עם ראשי המועצות במהלך פגישתם עם לפיד
זועבי עם ראשי המועצות במהלך פגישתם עם לפיד
מפגש ראשי הרשויות עם השר לפיד וח"כ רינאווי זועבי
עלי זידאן, ראש מועצת כפר מנדא, שהיה גם הוא מראשי הרשויות שישבו עם לפיד ורינאווי זועבי אמר כי "אנחנו רואים בהמשך קיום הממשלה שותפות ערבית-יהודית שיש בה המון תועלות לחברה הערבית, במיוחד כשיש את רע"מ כשחקן חשוב בקואליציה". לדבריו, "מי שיגרום להפלת הממשלה הזו יעשה טעות היסטורית איומה ויפגע בנו כאזרחים ערבים".
על המסרים שהועברו לרינאווי זועבי אמר זידאן: "היא מבינה את המציאות הזו. הסברנו לה מה ההשלכות. להפיל את הממשלה הזו ייתן אלטרנטיבה אחרת – גרועה לחברה הערבית, ולמדינה בכלל". הוא ציין שלא שוחח עימה באופן אישי על רקע האירועים האחרונים, אבל אמר שהוא כן מתכוון לעשות זאת בקרוב. "היא פועלת כרגע מהבטן, וזה לא נכון", הוא אמר.
5 צפייה בגלריה
זועבי עם ראשי המועצות במהלך פגישתם עם לפיד
זועבי עם ראשי המועצות במהלך פגישתם עם לפיד
עלי סלאם. "מתחרט. כלום לא התקיים"
(צילום: רפי קוץ )
5 צפייה בגלריה
מימין: עלי זידאן ראש מועצת כפר כנא, עלי סלאם ראש עיריית נצרת, שר השת"פ אזורי עיסאווי פריג', מאהר חליליה ראש מועצת יפיע
מימין: עלי זידאן ראש מועצת כפר כנא, עלי סלאם ראש עיריית נצרת, שר השת"פ אזורי עיסאווי פריג', מאהר חליליה ראש מועצת יפיע
ראשי הרשויות בפגישה. זידאן (משמאל): "היא פועלת מהבטן. זה לא נכון"
ראש העיר כפר קאסם, עאדל בדיר, שנחשב לאיש מפתח ברע"מ ולקח גם הוא חלק בישיבה עם השר לפיד, אמר כי "ג'ידא רצתה שכל הדרישות למען הרשויות הערביות יתקיימו מעכשיו לעכשיו וזה בלתי אפשרי. זו מערכת שלמה שעובדת, ההישגים מבשילים עם הזמן".
לדבריו, "נפגשתי איתה כמה ימים אחרי הישיבה עם לפיד וביקשתי ממנה להימנע מהצבעה על תקנות יו"ש אבל קרה מה שקרה. היא חייבת למצוא את הדרך להמשך הממשלה הזו לפחות לעוד שנה-שנתיים. כך היא יכולה לעזור לראשי הרשויות הערביות".
5 צפייה בגלריה
עאדל בדיר, ראש עיריית כפר קאסם
עאדל בדיר, ראש עיריית כפר קאסם
עאדל בדיר. "אפשר לפתור הכול"
(צילום: ריאן פרויס)
בדיר קרא לרינאווי זועבי לאתר את הדרך הנכונה להמשיך בקואליציה. "האלטרטיבות מאוד גרועות עבורנו. אם תקום ממשלה אחרת אולי תוכנית החומש תוקפא ואנחנו נהיה המפסידים היחידים", הוא הסביר. "לא ציפיתי שאחרי יום-יומיים היא תעשה צעדים מהסוג הזה נגד הממשלה. לא יודע מה קרה, אבל אני חושב שאפשר לפתור הכול. אני מבין שקשה לה עם חוקים מסוימים אז אפשר למצוא את הדרך ולא להפיל את הממשלה".
ביום שבת התקיימה מחאה מחוץ לביתה של רינאווי זועבי, שלא שהתה בו באותה עת. במסגרת המחאה מצד עשרות פעילי מפלגתה, מרצ, קראו המוחים לזועבי להתפטר. "קולי אינו הרכוש שלך, החזירי את המנדט", נכתב באחד השלטים. המפגינים קראו לרינאווי זועבי לתת עוד הזדמנות לשיתוף הפעולה בקואליציה המשתרעת מרע"מ ועד ימינה, ואמרו: "ארבע שנים חיכינו לממשלה משותפת של יהודים וערבים ושנהיה בקואליציה ואת רוצה לפרק הכול".
פורסם לראשונה: 21:51, 15.06.22