הגנה חיסונית של פי 10 של מנת הבוסטר מפני הדבקה ותחלואה קשה: מחקר חדש של צוות חוקרים ממכון ויצמן למדע, הטכניון, האוניברסיטה העברית, מכון גרטנר במרכז הרפואי שיבא ומכון KI, שמתפרסם היום (ה') בכתב-העת הרפואי The New England Journal of Medicine עולה כי מנה שלישית של החיסון, שיפרה פי עשרה ויותר את ההגנה החיסונית של מקבליה בהשוואה למי שחוסן בשתי מנות בלבד לפני חמישה חודשים או יותר.
מחר (ו') יציג משרד הבריאות את נתוני המחקר בפני ה-FDA בדיון לגבי יעילות הבוסטר וההחלטה האמריקנית לגביו.
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
החיסון השלישי נגד קורונה. יעילות של פי 10
(צילום: Shutterstock)
המחקר, שממצאיו נחשפו כבר בישראל, מציג, כאמור, יעילות גבוהה של מנת חיסון שלישית מתוצרת פייזר – הן במניעת הדבקה והן במניעתה של מחלה קשה.
עוד על יעילות החיסונים:
במחקר נאספו נתונים אחרי יותר ממיליון איש בני 60 ומעלה שקיבלו את שתי מנות החיסון לפני חודש מרץ, או בשלושת השבועות הראשונים של אוגוסט, והשוו את ההגנה של אלה מתוכם שקיבלו את הבוסטר, לאלה שקיבלו שתי מנות חיסון בלבד. החוקרים לא ביצעו השווה מול לא מחוסנים.
עבור כל יום בתקופה הזו, השוו החוקרים את ההגנה של שתי אוכלוסיית ה"ללא בוסטר" לאוכלוסיית ה"בוסטר". האוכלוסיות היו דינמיות: אלה שהשתייכו לקבוצת ה"ללא בוסטר" וקיבלו את החיסון השלישי, עברו לקבוצת ה"בוסטר" 12 ימים לאחר שקיבלו את המנה השלישית, זאת על פי מחקרים שהניחו כי החיסון משפיע במלואו תוך שבוע ויותר.
החוקרים התחשבו במספר נתוני רקע ובהם גיל המתחסנים, מגדר, מגזר דמוגרפי, תאריך קבלת המנה השנייה ומשתנים נוספים.
עוד הראו הנתונים כי כבר ביממה הראשונה או השנייה לאחר החיסון, נצפית הגנה, אך על כך מניחים החוקרים כי הסיבה היא הטיה התנהגותית: על פי ההערכות, בימים הראשונים לאחר החיסון אנשים מגיעים לפחות בדיקות, או שייתכן כי הם נוקטים בזהירות יתר. ניתוח מעמיק של הנתונים של אנשים שהתחסנו במועדים שונים, מצביע על כך שאחרי היממה ה-12 אין מדובר בהטיה התנהגותית, וכי התוצאות של הגנה בפני הדבקה הן אמיתיות.