בפתחה של השנה החדשה כולנו תקווה לשנה שקטה ושלווה, שנה של שלום ובריאות בה נשקיע מאמצינו בבניה ובהגשמה אישית ולאומית.
בימים אלה אני מסיים 36 שנות שירות בצה״ל מלוחם ועד מפקד פיקוד המרכז, זהו מסע אישי ולאומי של שליחות אותו אני מסיים בסיפוק רב. שנות שירותי אפשרו לי להתבונן מקרוב על החברה בישראל, לפגוש בכל שנה נשים וגברים צעירים בתחילת דרכם. אנשים צעירים המתקבצים לכור ההיתוך של צה״ל מכל חלקי העם ומכל שכבות האוכלוסייה, דור חדש של מנהיגים צעירים שנסכו בי תקווה לעתיד טוב יותר למדינת ישראל ולעם ישראל.
אנשים צעירים אלה מנהיגים את הצבא שלנו בתחושת שליחות ביוזמה וביצירתיות, אבל חשוב מכל אלה, בערכיות הייחודית המאפיינת ומבדלת את הצבא היהודי מצבאות אחרים. הקוד האתי של צה״ל ורוח צה״ל, מעצבים את פועלו ואנשים הפועלים ברוח זו הם מקור העוצמה העיקרי של צה״ל ושל מדינת ישראל. הכבוד לאדם באשר הוא אדם, היכולת לראות את האדם שמאחורי המדים, גם בקרב גדולי אויבנו, הוא מאבני היסוד הערכיים של צה״ל וחייליו.
לצד משימתו הראשונה להגן על מדינת ישראל ואזרחיה, צה״ל הוא גם פלטפורמה לצמיחה חברתית ולאומית. היכולת של הצבא להפגיש אנשים צעירים מכל קצוות האוכלוסייה שוברת מחסומים חברתיים ופותחת הזדמנויות לשינוי חברתי בישראל.
משהחלטתי לפרוש מצה״ל חיפשתי מקום שבו אוכל להמשיך בשליחותי ולהשפיע על עתיד המדינה, לא רק בגלל היכרותי עם צה״ל אלא בעיקר משום שצה״ל נותר הארגון האחרון שעדיין זוכה לתמיכה ולאהדה של מרבית האוכלוסייה בישראל ובעם היהודי. ומכיוון שמרבית הצעירים, נשים וגברים, עוברים דרכו, אני מוצא בצה״ל הזדמנות שאין דומה לה להשפיע על עתיד המדינה. חזקה על מי שרוצה להשפיע על העתיד לעשות זאת דרך חינוך הדור הצעיר, מנהיגי העתיד של העם שלנו. חיפושי הביא אותי באופן טבעי אל ארגון ידידי צה״ל בארה״ב (FIDF) שפגשתי עשרות פעמים במהלך שירותי הצבאי ונחשפתי להשפעתו ולנגיעה האישית באנשים. פעם אחר פעם פגשתי בחיילים בודדים או חיילים עם צרכים מיוחדים המצליחים לשרת שירות משמעותי בזכות התמיכה של הארגון. אנשים צעירים שנפתחו בפניהם אופקים חדשים מצליחים להגשים עצמם בזכות תכניות החינוך והמלגות של הארגון. שמחתי מאוד על ההזדמנות שניתנה לי להשתלב בשורות הארגון ולהיות חלק מהמסע החשוב של בניית גשרים בין העם בישראל לקהילה היהודית ולקהילת תומכי ישראל בצפון אמריקה.

1 צפייה בגלריה
sdgsdgsd
sdgsdgsd
(האלוף (במיל') נדב פדן הוא המנהל הארצי של ארגון ידידי צה״ל בארה״ב FIDF)

ארגון ידידי צה"ל בארצות הברית (FIDF) הוא ארגון ללא מטרת רווח שהוקם בשנת 1981 על ידי ניצולי שואה שהיגרו לאמריקה ולקחו על עצמם לקדם תוכניות חינוכיות, תרבותיות וחברתיות המספקות תקווה, מטרה ותמיכה משנה חיים לחיילים המגינים על ישראל ועל יהודים ברחבי העולם. אותם ניצולי שואה אמיצים הבינו טוב מאוד שישראל חזקה חייבת צבא חזק ומשום כך הם חרטו על דגלם לדאוג לרווחתם של חיילי צה״ל. כיום הארגון, המונה 24 סניפים ברחבי ארה״ב, אחראי למיזמים שונים המיועדים לרווחת החיילים בתחומי החינוך, הרווחה והתשתיות דוגמת מלגות ללימודים אקדמיים, סיוע לחיילים ממשפחות מעוטות יכולת, תמיכה בפצועי צה"ל ובמשפחות השכול, תמיכה בחיילים הבודדים, אימוץ חטיבות וגדודים ובניית תשתיות רווחה וספורט בבסיסי צה"ל השונים. כל זאת תוך שהוא מחזק ומעמיק את הקשר האסטרטגי שבין הקהילות בארה״ב, חיילי צה״ל ומדינת ישראל.
במהלך השנה האחרונה, עיקר תשומת הלב של FIDF התמקדה בתמיכה בחיילים לפני, במהלך ואחרי השירות בשלושה תחומים מרכזיים: חינוך, סיוע כלכלי ותמיכה בחיילים בודדים.
חינוך הוא אבן הפינה של התרבות והמסורת היהודית, ולמרות זאת, לחיילים רבים בצה״ל לא מתאפשר לרכוש חינוך פורמאלי, מה שמגביל את ההזדמנויות העתידיות שלהם מחד, ומונע ממדינת ישראל ליהנות מהמוחות הצעירים, המוכשרים והיצירתיים ביותר מאידך. FIDF סיפק בשנה האחרונה שורה של מלגות המבטיחות השכלה גבוהה לאלפי חיילים משוחררים, כולל אלה שנזקקים לסיוע כלכלי, חיילים בודדים, נוער בסיכון, עולים חדשים, מיעוטים וחיילים קרביים. כתוצאה מההשפעות הכלכליות של מגיפת הקורונה, הביקוש למלגות משנות חיים אלה נהיה גבוה מתמיד.
בנוסף לתמיכה בצרכי החינוך של צה"ל, FIDF סיפק סיוע כספי משמעותי לחיילים באופנים שונים, החל משוברים לקראת גיוס לחיילים בעלי הכנסה נמוכה, המאפשרים להם לרכוש את המוצרים הבסיסיים הנדרשים לשירותם הצבאי, וכן תמיכה כספית נוספת לאורך כל שירותם. מספר החיילים במצוקה כלכלית שילש את עצמו בשנה האחרונה עקב המגיפה ומבצע ״שומר החומות״, וקהילת FIDF ממשיכה להגיב לצרכים המתגברים, כדי להבטיח שכל חייל יוכל להתמקד באופן מלא במשימתו הקדושה.
תוכנית החיילים הבודדים של FIDF בשיתוף עם ארגון נפש בנפש, תומכת כיום ביותר מ -7,000 חיילים בודדים, כאשר יותר ממחצית מהם מגיעים מ -70 מדינות ברחבי העולם. לחיילים אלה אין תמיכה משפחתית מיידית בישראל ו- FIDF הופך למשפחתם המורחבת ומבטיח שלעולם לא ירגישו לבד. אנו מספקים להם מצרכים בסיסיים, טיסות הביתה, "ימי כיף" ואפילו דירות כך שיהיה להם לאן לחזור במהלך החופשות המוגבלות שלהם.
לקראת השנה החדשה אנו ב- FIDF הצבנו לעצמנו מספר יעדים מרכזיים: ראשית אנו רוצים לשנות את התפיסה הרווחת בקרב קהלים ליברלים פרוגרסיביים בארה״ב, שבניגוד למה שרבים מהם חושבים, צה״ל ומדינת ישראל שומרים על זכויות אדם במזה״ת ולא מפרים אותם. בתפיסתנו, הזכות הבסיסית של בני האדם היא הזכות לחיות – וזה בדיוק מה שצה״ל עושה: שומר על חיי אדם. חשוב לנו להדגיש בפני אותם קהלים שצה״ל הוא צבא ערכי עם קוד אתי מפותח הרבה יותר מצבאות אחרים בעולם, ושהוא עושה כמיטב יכולתו כדי לא לפגוע באזרחים. חשוב מבחינתנו גם להזכיר ולהדגיש שצה״ל כיום נלחם רק בארגוני טרור ובתאי טרור ולא בצבאות או במדינות.
שנית, אנחנו רוצים שכל חייל שמשרת בצה״ל לא ירגיש לבד וגם לא ירגיש חוסר. חשוב לנו שכל חייל יוכל לתמוך בעצמו ובמשפחתו במקרה הצורך, ושידע שיש קהילה יהודית שדואגת לו שמבחינתה הוא בן משפחה ושיש עתיד משותף לכל היהודים בעולם. חשוב לנו שהחיילים ידעו שיש אור בקצה המנהרה ושיש להם הזדמנות לרכוש חינוך והשכלה ולהתפתח מקצועית. שיבינו שהם חלק ממשהו גדול – העם היהודי. שאנחנו עם אחד.
צה״ל היה ונותר קרוב ללבם של יהודים רבים בארה״ב ואחד היעדים שלנו הוא בין היתר לחזק את הדבק בין הקהילה בארה״ב לבין ישראל, ולהעמיק את הקשרים והדיאלוג בין שתי הקהילות היהודיות הגדולות בעולם – נושא שלצערי נזנח בשנים האחרונות. אנחנו עושים את זה באמצעות מגוון תכניות חדשניות המבטאות ומחזקות את הקשר החיוני בין הקהילות היהודיות בארצות הברית לחיילי צה"ל ולמדינת ישראל.
הערכים של יוזמה חברתית, רווחה חברתית, שוויון, גיוון ושילוב הם בלב היוזמות והמפעלים של FIDF. במהלך השירות הצבאי שלי ובמיוחד בתקופות קשות כמו השנה שעברה ראיתי כיצד FIDF נותר איתן וחדור מטרה במחויבותו לתמוך בכל חייל וחיילת בצה״ל מכל הדתות - יהודים, נוצרים, מוסלמים ודרוזים. חלקם מתגייסים נגד הרצון של משפחתם, חלקם באים מאוכלוסיות מוחלשות בישראל ואחרים מקצוות העולם, אבל כולם עם מטרה משותפת. FIDF נמצא לצד אותם חיילים לכל אורך הדרך ומסייע לצה"ל לשמש ככור ההיתוך האולטימטיבי, תוך שהוא סולל עבור החיילים את הדרך לעתיד מזהיר יותר, ובמקביל גם עבור מדינת ישראל ועבור הדורות הבאים.

האלוף (במיל') נדב פדן הוא המנהל הארצי של ארגון ידידי צה״ל בארה״ב (FIDF)