3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג
ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג
חוששים שסין תשיג עליונות צבאית. ביידן ושי
(צילום" AP)
ממשל ביידן פועל לאחרונה ביתר שאת נגד המשטר הסיני - אותו מכנים כמה מעובדי הממשלה "האיום האסטרטגי הגדול ביותר לארצות הברית" - וגורמים אמריקניים מזהירים מפני השאיפות הסיניות בתחום הבינה המלאכותית וטכנולוגיות נוספות שעשויות להעניק לסין עליונות צבאית על ארה"ב ושליטה אפשרית בתחומי הבריאות ובענפים חיוניים נוספים.
לצד הניסיון להפיג את המתיחות שקיימת מול בייג'ינג עוד מימי טראמפ וליצור שיתופי פעולה בענייני סחר ואקלים, סוכנויות הביטחון הלאומי פועלות בין היתר מול המגזר העסקי, אקדמאים ופקידי ממשל כדי להדגיש את הסיכונים הטמונים בהשקעות סיניות. על אף שהמסר המרכזי אינו קורא לדחיית ההשקעות - גורמים בסוכנויות הביטחון מסבירים כי המטרה היא לשלוט על קניין רוחני ולהטמיע אמצעי הגנה מפני הסינים.
תחת כהונתו של הנשיא שי ג'ינפינג, הממשלה הסינית הכריזה על תוכנית ענק בתחום פיתוח הטכנולוגיות ברובוטיקה ובענפים אחרים, תחת השם "Made in China 2025" (מיוצר בסין). בסין מאשימים את ארה"ב פעם אחר פעם בכך שהיא נוקטת בהפחדה מכוונת בעניין התוכניות לתקוף את המודיעין האמריקני בסין, כמו גם בכך שארה"ב מאשימה את סין בהסתרת מידע קריטי בעניין הקורונה. עם זאת, משרד המשפטים האמריקני כבר הגיש כמה כתבי אישום בגין גניבת מידע מסווג עבור הסינים, בין היתר גם ממחקרים על חיסונים ועל פיתוח כלי רכב אוטונומיים.
3 צפייה בגלריה
טכנולוגיה מערכת ל זיהוי פנים כנס בייג'ינג סין
טכנולוגיה מערכת ל זיהוי פנים כנס בייג'ינג סין
מערכות לזיהוי פנים בסין
(צילום: רויטרס)
ראש המרכז לסיכול ריגול נגדי בארה"ב, מייקל אורלנדו, אמר אתמול (חמישי) כי ארצות הברית לא יכולה להרשות לעצמה להפסיד לסין בתחומי הבינה המלאכותית, מערכות אוטונומיות, מחשבים קוונטיים, ביוטכנולוגיה ומוליכים-למחצה (אלקטרוניקה). לדבריו, אנשי העסקים והאקדמאים הסינים שמתבססים על משאבי המפלגה הקומוניסטית השולטת בסין מחויבים לשרת את האינטרסים שלה. "אולי אנחנו אומרים את זה בכל שנה, אבל בציבור פשוט לא מבינים את זה", אמר אורלנדו. עם זאת, הוא סירב לומר אם ארה"ב צריכה לנהוג בתקיפות יותר בעניין ההגבלות על השקעות סיניות, ואמר כי תפקידו לא כולל גיבוש מדיניות.
עם זאת, המרכז בראשותו של אורלנדו מעביר תדרוכים קבועים למגזר הפרטי ולאקדמיה שאנשיהם ממשיכים להתעניין בסטודנטים, מומחים ומשקיעים מסין. אורלנדו סירב לציין אילו חברות נפגשו עם המרכז לסיכול ריגול נגדי. אדוארד יו, בכיר במרכז לסיכול ריגול נגדי, ציין כי החברות הסיניות נוהגות להשקיע בחברות ביוטכנולוגיה ותרופות. חברת WuXi Biologics, לדוגמה, שמשרדיה ממוקמים בהונג קונג, הקימה מפעל חיסונים באירלנד - ומתכננת לפתוח אחד נוסף במסצ'וסטס ובגרמניה. אמנם לא צוין אם לחברה יש קשרים עם הממשל בבייג'ינג, אך גורמים אמריקניים הבהירו כי יש לה קשר עם חברות תרופות אחרות בסין.
יו ציין כי חברות סיניות כבר הציעו לאמריקנים ערכות לבדיקת קורונה ובדיקות גנטיות, ואמר כי על אף עמידתן בסטנדרטים של הרגולציה בוושינגטון, אותן חברות אוספות מידע שבסופו של דבר יכול להגיע למשטר. "סין כבר מחזיקה בגישה הנרחבת ביותר למידע רפואי, יותר מכל מדינה אחרת", אמר יו. "עם המידע שברשותה והישגיה הטכנולוגיים - היא יכולה לשלוט בתחום הרפואה ולגרום לארה"ב להיות תלויה בה לחלוטין. ועבור הנשיא שי, זו מתנה שלא מפסיקה לתת".
3 צפייה בגלריה
רכב אוטונומי
רכב אוטונומי
חשש מפריצות דרך גם בתחום הרכב האוטונומי
(צילום: GM)
בתוך כך, הנשיא ביידן אמר אמש כי ארה"ב תסייע לטייוואן (שמבחינת סין נמצאת תחת ריבונותה) בהגנה על גבולותיה במקרה של תקיפה מצד בייג'ינג. הסינים לא אהבו את דבריו - וכינו אותם "מסרים שגויים" לכוחות הבדלנים שתומכים בעצמאותה של טייוואן.
"כן, יש לנו מחויבות לעשות את זה", אמר ביידן כשנשאל במפגש צופים של רשת CNN אם ארה"ב תסייע לטייוואן. התגובה של משרד החוץ הסיני לא איחרה להגיע, ובה נכתב כי "לסין אין מקום לוויתורים או פשרות בכל הנוגע לאינטרסים המרכזיים שלה". דובר משרד החוץ הסיני העלה מחדש את הטענה ארוכת השנים של ארצו שלפיה מדינת האיים היא חלק בלתי נפרד ממנה. "בכל הנוגע לנושאים שקשורים לריבונות הטריטוריאלית של סין ולאינטרסים מרכזיים אחרים, אין מקום לסין להתפשר או לעשות ויתורים, ואף אחד לא צריך לזלזל בנחישות החזק. לסין יש רצון ויכולת חזקה להגן על הריבונות והשלמות הטריטוריאלית".
הוא הוסיף: "טייוואן היא חלק מהשטח של סין. הסוגיה של טייוואן היא עניין פנימי של סין שלא מאפשר התערבות זרה. ארה"ב צריכה להיות זהירה בדבריה ובפעולותיה בנושא טייוואן כדי לא לפגוע ביחסים עם סין".
הנשיא האמריקני הדגיש בדבריו כי ארה"ב לא רוצה להגיע למצב של מלחמה קרה חדשה, אך הביע דאגה לאפשרות שסין תבחר לעסוק בפעילות שתעמיד אותה במצב של "טעות חמורה". לדברי ביידן, "אני רק רוצה לגרום לסין להבין שאנחנו לא מתכוונים לסגת לאחור, ולא נשנה אף אחד מההבחנות שלנו".