• במה נהגנו: DS9
  • מתחרים: ב.מ.וו סדרה 3, מרצדס C קלאס
  • מתי אצלנו: רבעון רביעי
  • מחיר: 350 עד 400 אלף שקל
  • בעד: ביצועים, איכויות נסיעה, מרחב פנים
  • נגד: תיבת הילוכים, מערכות מסורבלות לתפעול
בגדול: עד לא מזמן, DS הייתה מעין תת-מותג יוקרתי ביצרנית סיטרואן. אחר כך הפכה למותג עצמאי בקונצרן PSA, עם מעמד בכיר ומובהק. אבל אז הגיע האיחוד עם פיאט-קרייזלר (FCA) ולפתע היא לא לבד, אלא אחת ממספר מותגי-יוקרה בקונצרן סטלנטיס, לרבות אלפא רומיאו ולנצ'יה. המשמעות ברורה: היא חייבת להוכיח עצמה כדי שתהיה מעניינת מספיק מבחינה מסחרית, עם רווחים ברורים ומגמת שיפור קבועה. לכך הצטרף גם אולטימטום של מנהלי הקונצרן - הציגו שיפור בעשור הקרוב ותזכו להמשיך. אם לא, תיעלמו.
את ה-DS9 החדשה בה נהגנו לאחרונה, יש לבחון גם בהיבט זה, שכן היא אמורה להיות ספינת הדגל של המותג בשנים הקרובות, זו שאורזת בחבילה אחת יוקרתית (ויקרה) את המיטב שיש למותג להציע. מכונית שתתמודד באחת הקטגוריות הוותיקות והמאתגרות בסגמנט היוקרה.
בעיקר עם מתחרות כמו ב.מ.וו סדרה 3, מרצדס C קלאס, לכל אחת מהן מסורת של שנים ארוכות בייצור משפחתיות מהטובות והמשובחות שיש לתעשיית הרכב להציע. קטגוריה שמותגי יוקרה ותיקים בהרבה מ-DS (קדילאק, לקסוס, אינפיניטי) כושלים בה שיווקית פעם אחר פעם. סוג של משימה כמעט בלתי אפשרית.
עיצוב ותא נוסעים: אל תצפו למראה פורץ דרך בסגנון ה-DS "של פעם". ה-DS9 החדשה אלגנטית אמנם ונאה, אבל היא אינה מציבה רף אסתטי חדש בקטגוריה - השמרנית יחסית ממילא וזו שנעדרת בדרך כלל כל סממן מוחצנות מצועצע. החזית משפחתית, יחידות התאורה מקוריות וידיות פתיחת הדלתות נשלפות, אלמנט שהופך מקובל יותר ויותר בתעשייה, לטובת הקטנת מקדם הגרר. מאותתים בפינה העליונה של השמשה האחורית קורצים לאלו של ה-DS המקורית, אבל פס המתכת לאורך מכסה המנוע מיותר לגמרי.
תא הנוסעים, בעיקר כשהוא מצופה יריעות עור בגוון חציל-בורגונדי מקורי עם תוספות אלקנטרה ואלומיניום, נראה ומרגיש איכותי לא פחות מהגרמניות. לכך מתווספים מסך מגע ("12) ולוח מחוונים דיגטלי ("12.3 עם שפע אפשרויות תצוגה) שמעניקים מגע מודרני-עכשווי, עם נגיעה קלאסית בדמות שעון אנלוגי בחלקה העליון של הקונסולה. מושבים העור בעלי אינספור אפשרויות כיוונון התגלו כנוחים גם לאורך זמן.
אבל הצרפתים לא יהיו צרפתים, בעיקר כאשר הם ממשפחת סיטרואן, אם לא ישלבו מוזרויות מיותרות שמעיבות על ההתרשמות הטובה. למשל מתגי פתיחת חלונות בקונסולה שבין המושבים במקום על הדלתות כמקובל והגיוני, מתג זעיר בתחתית מסך המגע להפעלת איתות חירום, פעולה שדורשת נוחות ובהירות לצד מהירות שיא. פשוט כדי להיות יוצאי דופן.
ה-DS9 היא המכונית הגדולה ביותר על בסיס פלטפורמת EMP2 של הקונצרן, וזו שאחראית לכל הדגמים העדכניים החל ממשפחתיות קומפקטיות (פיז'ו 308, אופל אסטרה) ועד רכבי פנאי גדולים (פיז'ו 5008). כך למשל, היא ארוכה מפיז'ו 508 בלא פחות מ-18.5 ס"מ (493.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-10 ס"מ (289.5 ס"מ). בהשוואה לגרמניות היא ארוכה בכ-20 ס"מ, עם בסיס גלגלים ארוך במקצת.
עם מנוע רוחבי וללא גל הינע שעובר לאחור, מרחב המחיה במושב האחורי אינו נופל מזה של מרצדס E קלאס או ב.מ.וו סדרה 5. הנוסעים מאחור זוכים גם לאפשרות פינוק - בתוספת תשלום שאינה ידועה עדיין, כמו-גם הגעתה לישראל - המקובלת בספינות דגל, כמו חימום, קירור ועיסוי. גם תא המטען (473 ליטר) גדול בכ-100 ליטר מהמתחרות ההיברידיות מגרמניה.
היצע מערכות הבטיחות הוא המוכר של הקונצרן, אבל כאן נוספו גם מערכת ניטור נהג באמצעות מצלמות ומערכת ראיית לילה לזיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים.
מנועים וביצועים: ה-DS9 תשווק כאן עם שתי יחידות הנעה היברידיות-נטענות. ראשונה עם מנוע בנזין מוגדש בנפח 1.6 ליטר (200 כ"ס) ומנוע חשמלי (110 כ"ס) עם הספק משולב של 250 כ"ס, הנעה קדמית, תיבת שמונה הילוכים אוטומטית וביצועים פושרים: לא רק 8.1 שניות ל-100 קמ"ש (כחצי שניה יותר מב.מ.וו 320e) אלא גם שאון מוגזם בעומס גבוה. מצברי 15.6 קוט"ש מבטיחים טווח נסיעה נקי מזיהום של 60 ק"מ, כ-40 ק"מ פחות ממרצדס מקבילה.
הגרסה המסקרנת יותר היא הבכירה בהיצע מצויידת במערכת ההנעה של פיז'ו 508 PSE. מנוע קדמי כמו בגרסת הבסיס, אבל מנוע חשמלי נוסף המחובר ישירות לגלגלים האחוריים (113 כ"ס) המייצר הנעה כפולה. עם תפוקה משולבת של 360 כ"ס היא המכונית החזקה של המותג ועם 5.6 שניות ל-100 קמ"ש ו-250 קמ"ש מוגבלים אלקטרונית גם המהירה ביותר. על הכביש היא מרגישה נמרצת משמעותית מגרסת הבסיס, בכל מצב, ותוספת המנוע החשמלי האחורי מורידה עומס ממנוע הבנזין והופכת את התאוצות לשקטות בהרבה וחסרות מאמץ.
הסוללות כאן קטנות יותר (11.9 קוט"ש) ולכן גם טווח הנסיעה הנקי מזיהום צנוע עם 47 ק"מ בלבד. חבל רק שתיבת ההילוכים אינה מאפשרת שליטה ידנית מלאה באמצעות המנופים מאחורי ההגה.
נוחות והתנהגות: על בסיס הפלטפורמה של פיז'ו-סיטרואן הורכב מערך מיתלים הכולל בולמי זעזועים אדפטיביים המשנים את מידת הנוקשות בהתאם למספר משתנים לרבות למצלמה סורקת דרך. בגרסת הבסיס נוחות הנסיעה טובה למדי בכל טווח מהירות, וגם רעשי דרך ורוח מבודדים היטב. היכולת - בטוחה וצפויה ככל שהיא - אינה משתווה למתחרות הגרמניות, עם זוויות גלגול מודגשות ונטייה לאובדן אחיזה מלפנים (תת היגוי). גם הבלמים פחות מרשימים עם תחושה דו-שלבית במעבר בין בלימה רגנטיבית לשימוש בבלמים עצמם.
בגרסה החזקה שעברה השבחת מכלולים (אורך זרועות מתלה, מפסק סרנים, גיאומטריה, הקשחה והנמכה וצמיגים דביקים) ההרגשה דינמית יותר והיכולת גבוהה משמעותית. בעיקר עם חרטום יציב ואוחז יותר, אך גם הגה מדויק ומערכת הנעה כפולה מסייעים כאן. מערכת בלימה מבית אלקון (380 מ"מ עם קאליפר בן ארבע בוכנות מלפנים) מציעה כושר האטה מרשים, ללא סימני דעיכה והתחושה הטבעית ביותר שנתקלנו בבלמים במכוניות היברידיות-נטענות.
לסיכום הפרק, ה-DS9 בגרסה הבכירה לא מרגישה כבדה ומגושמת כמו חלק ממתחרותיה שנושאות סוללות מכבידות, אלא קלה, קטנה ונמרצת ממידותיה. גם כשדוחקים בה למגבלות, וגם בכל הנוגע לנוחות הנסיעה - כולל עירונית ולמרות חישוקי "20.
סיכום: ה-DS9 לא מביאה עמה חידושים יוצאי דופן כפי שאולי ניתן היה לצפות. במקום, היא בוחרת בהצבת סטנדרט איכות-אבזור-הידור-נוחות יוצא דופן בקטגוריה. לצד אלה, הגרסה החזקה והבכירה מציעה גם ביצועים טובים ואיכות דינמית מפתיעה.
אם מחירה בארץ יהיה דומה למתחרות הישירות, סביב ובעיקר מתחת ל-350 אלף שקל, היא עשויה להיות אלטרנטיבה מעניינת. כזו שתחפה על מחסור בהיסטוריה ומעמד ביכולת ותמורה. אם תהיה יקרה יותר היא עדיין תהיה הטובה ביותר בעידן המודרני של DS, אבל לא יותר מאפיזודה בשוק הרכב המקומי.
  • מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 200 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 30.6 קג"מ ב-3,000 סל"ד
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי קדמי: 110 כ"ס, 32.6 קג"מ
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי אחורי: 113 כ"ס, 32.6 קג"מ
  • הספק, מומנט משולב: 360 כ"ס, 53 קג"מ
  • תמסורת: אוטומטית 8 הילוכים, הנעה כפולה קבועה
  • אורך: 493.4 ס"מ
  • רוחב: 185.5 ס"מ
  • גובה: 146 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 289.5 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,909 ק"ג
  • נפח תא מטען: 473 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.6 שניות, 250 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 73 ק"מ לליטר, 42 גרם CO2 לק"מ
  • טווח נסיעה חשמלי: 47 ק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): ארבעה כוכבים
  • מחיר משוער: 350 עד 400 אלף שקל
הכתב היה אורח חברת DS