ד"ר איל זק חקר הומואים דתיים: "רבים מאלה שבחרו להינשא לאישה, בגדו עם גברים"
"הנטייה המינית אצל גברים איננה משתנה. לא בעקבות נישואים לאישה – וגם לא בעקבות 'טיפולי המרה'": ד"ר איל זק ערך מחקר מקיף על הומואים דתיים שנישאו לנשים, והמסקנות שפרסם מלמדות על אומללות של כל הצדדים המעורבים, על קרע פנימי עמוק בין הזהות הדתית לנטייה המינית – ועל אחריות הקהילה למצב
יצחק טסלר | עודכן: 20/06/2022
לפני כעשור חשף סטודנט של ד"ר איל זק בפניו את העובדה שקיימת קבוצת תמיכה סודית של הומואים דתיים, שחלקם נשואים לאישה וחלקם שוקלים להינשא לאחת. "הוא שאל אותי אם אהיה מוכן לבוא ולהתנדב כאיש טיפול בקבוצת התמיכה שנפגשת פעם בשבועיים בתל אביב, ואני הסכמתי", מספר זק.
ד"ר איל זק. "צריך להבין שהיצר המיני הוא טבעי לא פחות מאשר הצורך הביולוגי שלנו לאכול" (צילום: מולי נעים)
היה זה המפגש הראשון שלו עם התופעה – ומאז עבר כברת דרך. במשך שנים חקר לעומק את עולמם של הומואים דתיים, ובעיקר אלה הנשואים לנשים – ומסקנתו ברורה: סיכויי ההצלחה של נישואים כאלה הם קלושים. "אחרי שנים רבות של מחקרים שנערכו בידי ועדות מקצועיות ברמה הגבוהה ביותר, הן בארץ והן בחו"ל, כולל התרשמותי האישית ממקרים רבים שבהם טיפלתי באופן אישי וכן ממצאי המחקר שלי – ברור לי שהנטייה המינית אצל גברים איננה משתנה. לא בעקבות נישואים לאישה - וגם לא בעקבות 'טיפולי המרה'", הוא מסביר.
"הפנייתו של בחור הומו לטיפולי המרה, במטרה להכחיד את משיכתו הקבועה לבני מינו, משולה בעיניי להכוונתו של אדם בעל הפרעות אכילה לעשות דיאטה שתגרום לו להרעיב את עצמו למוות", מכריז זק באופן נחרץ (ללא השוואה בין ההפרעה למשיכה של בני אותו מין). "צריך להבין שהיצר המיני הוא טבעי לא פחות מאשר הצורך הביולוגי שלנו לאכול".
מ' (50), דתי-לאומי: "אני לא יודע מה אשתי חשבה כל השנים האלו. באמת, הסקס לא היה משהו. אני תפקדתי. היה בסדר, אבל היו תקופות שאני באמת אכזבתי אותה בתחום הזה והשארתי אותה לא מסופקת. אני יודע שפגעתי בה"
ד"ר זק – מרצה באקדמיה, עובד סוציאלי ופסיכותרפיסט קליני בהכשרתו – מעיד כי כמעט כל ההומואים הדתיים שאיתם שוחח במסגרת מחקרו, הודו כי הם בוגדים בנשותיהם עם גברים. במקרה שבו הומו מחליט בכל זאת לפנות לזוגיות עם אישה, ממליץ זק לפעול בשקיפות מלאה מול בת הזוג, ולפנות לאיש מקצוע טיפולי כדי להבין את ההשלכות במלואן. "גבר כזה לעולם לא יתנהג כמו גבר סטרייט שמשתוקק לאשתו בכל פעם שהיא חוזרת מהמקווה, ואם היא תרגיש את זה, היא עלולה לחוש דחויה והזוגיות תיפגע", הוא מדגיש.
במחקרו, ראיין ד"ר זק את מ', דתי-לאומי בן 50, ואב לחמישה, שסיפר על תחושת ההתמודדות והדחייה: "אני לא יודע מה אשתי חשבה כל השנים האלו. באמת, הסקס לא היה משהו. אני תפקדתי. היה בסדר, אבל היו תקופות שאני באמת אכזבתי אותה בתחום הזה והשארתי אותה לא מסופקת. אני יודע שפגעתי בה".
קונפליקט בין זהויות
קבוצת התמיכה הייחודית שזק הוזמן אליה, לפני כעשור, כללה הומואים דתיים הנשואים לנשים או מעוניינים בנישואים הטרוסקסואליים כאלה, ופעלה במסגרת ארגון הו"ד ("הומוסקסואלים דתיים") שהקים הרב רון יוסף ב-2008. הארגון דגל מאז הקמתו בתפיסה שניתן לשלב בין הנטייה החד-מינית לאמונה הדתית, כל עוד לא עוברים על איסור משכב זכר.
"הזהות האמונית מהותית עבורם". הומו דתי
"התחלתי להנחות עם הרב רון את המפגשים, ולמדתי להכיר את המצוקה הרבה, הקושי והמורכבות של ההומואים הדתיים, ובמיוחד של אלה הנשואים לאישה", מספר זק. "מאותו רגע היה ברור לי שזו תהיה עבודת הדוקטורט שלי, זאת מאחר שעד היום לא נערך אף מחקר בארץ – ומעטים בכלל בעולם – על הומואים דתיים שהיו נשואים והתגרשו, או כאלה שממשיכים להיות נשואים, מקצתם גם לאחר שחשפו בפני האישה את העובדה שהם נמשכים לגברים".
איך אתה מסביר את התופעה הזו?
"כחלק מהמהפך שעברתי במסגרת המחקר של הנושא, למדתי להכיר ולהבין את המורכבות והקושי של מי ששייכים לחברה הדתית והחרדית. עד כמה השייכות החברתית חשובה להם, עד כמה הזהות האמונית היא מהותית עבורם, ולכן שתי הזהויות הללו גורמות אצלם לקונפליקט גדול".
הרבנים החרדים והחרד"לים מאחור
ד"ר זק (50), תושב גבעתיים, פרסם חלק ממחקרו בספרו "בין היצר ליוצר – נרטיבים של הומואים דתיים" (הוצאת רסלינג), המבוסס על עבודת הדוקטורט שלו, במסגרת החוג לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה, שם הוא חבר סגל ומרצה. נוסף על כך הוא גם חבר סגל בכיר ומרצה במכללה האקדמית הדסה בירושלים.
קהילה דתית גאה במצעד הגאווה בירושלים. לחלק מההומואים הדתיים, הזהות הדתית והשייכות לקהילה חשובות יותר מהיציאה מהארון (צילום: דוברות "חברותא")
בספר מובאות עדויות קשות של הומואים דתיים עימם שוחח. ד', דתי-לאומי בן 31, גרוש ואב לילד, סיפר כי התחתן "כי זה מה שצריך. זה מה שהקדוש ברוך-הוא רוצה ממני, זה מה שצריך לעשות", הסביר. "אין, אין ברירה אחרת. אני רוצה להיות טוב ואני רוצה לעשות מה שאני אמור לעשות, וזה מה שאני צריך לעשות. ואם יש לי איזו הפרעה אני רוצה להתגבר עליה. אני אתגבר על היצר".
הוא העיד כי "לא היה לי שום רצון אפילו קל שבקלים להתחתן. זה היה הכול מלאכותי לחלוטין... היה לי מאוד רע בחתונה שלי. הרגשתי מאוד מנותק, מאוד עצוב. כבר חיכיתי לרגע שאני אתגרש, אני יכול להגיד שכבר בחתונה שלי ידעתי שאתגרש. לא הייתה אצלי שום תקווה לדבר הזה".
ד' (31), דתי-לאומי: "היה לי מאוד רע בחתונה שלי. הרגשתי מאוד מנותק, מאוד עצוב. כבר חיכיתי לרגע שאני אתגרש, אני יכול להגיד שכבר בחתונה שלי ידעתי שאתגרש. לא הייתה אצלי שום תקווה לדבר הזה"
על רקע חודש הגאווה המצוין בימים אלה, ראוי להזכיר כי עד 1988 החוק הרשמי בישראל אסר על קיום יחסי מין בין שני אנשים מאותו המין. התהליך שעבר על הקהילה הלהט"בית החילונית בישראל הוא, לדבריו, "חלק מתהליך אוניברסלי שבו מיעוטים דורשים ומקבלים זכויות. בעבר התייחסו בצורה מפלה גם לנשים. גם אפרו-אמריקנים נאבקו שנים כדי לקבל זכויות. בהמשך הקריאה והדרישה לשוויון הגיעה גם מפי חברי הקהילה הלהט"בית.
"אבל בעוד הקהילה הלהט"בית החילונית בישראל תובעת בצדק שוויון זכויות, הקהילה הלהט"בית הדתית עדיין לא במקום הזה. הדרישה שלהם היא קודם כול לנראוּת, לקבלה ולהכלה. הם רוצים שהרבנים ידברו איתם ויכירו בהם, דבר שאותו עושים בשנים האחרונות רבנים של ארגון צהר ושל ארגון 'בית הלל'. ההכלה והקולות שלהם חשובים מאוד ומצילי חיים, פשוטו כמשמעו. הקולות הסובלניים האלה לרוב אינם קיימים בעולם החרדי או החרד"לי. שם רבנים רבים עדיין ממשיכים לנסות ולכפות על הצעירים לשאת אישה או ללכת לטיפולי המרה מסוכנים".
מחסור בהבנה
עמדתו השלילית של זק בנוגע לטיפולי ההמרה חדה ונוקבת: "לא מספיק שהבחור מרגיש אשם שהוא חווה רגשות משיכה שהוא לא יכול לשלוט בהם, בסופו של דבר ולאחר שניסה לעשות הכול, עוד מאשימים אותו שוב שהוא לא בסדר ושאינו מנסה מספיק. עכשיו תבין בעצמך מה עוד נותר לו לעשות ברוב יגונו ומצוקתו. מכאן הדרך לדיכאון ואף לאובדנות עלולה להיות קצרה מאוד. כחברה שמקדשת את ערך החיים, מחובתנו להפסיק את זה".
"כחברה שמקדשת את ערך החיים, מחובתנו להפסיק את זה". מחאה נגד טיפולי המרה (צילום: ארגון המורים והמורות הגאים)
להשקפתו, "טיפולים אלה לא רק שאינם מועילים, אלא שהם בעלי סיכון רב ועלולים לגרום למצוקה נפשית גדולה מאוד. אחת הסיבות לכך היא מפני שכאשר הטיפול איננו מצליח, המטופל מואשם בכך ש'אינו מנסה מספיק להשתנות'".
"לא מספיק שהבחור מרגיש אשם שהוא חווה רגשות משיכה שהוא לא יכול לשלוט בהם, בסופו של דבר ולאחר שניסה לעשות הכול, עוד מאשימים אותו שוב שהוא לא בסדר ושאינו מנסה מספיק"
אתה טוען שהממסד הדתי מסתיר מהציבור שלו את האמת?
"אני לא חושב שרובם מתכוונים לכך בזדון. אני חושב שהם פשוט לא מבינים בנושא, או חסרי רצון להבין, ומושפעים מאנשים שאינם באמת מתמחים בנושא. בדיוק כפי שאני, כאיש טיפול נפשי, לא מבין בהלכה ולא פוסק הלכה – כך גם רבנים ואנשי דת לא יכולים לטעון נגד ועדות המומחים המקצועיות ביותר בעולם כי 'נטייה הפוכה' ניתנת לריפוי.
"כפי שההלכה נקבעה על פי מומחים שישבו בסנהדרין, נושאים פסיכולוגיים ונפשיים נקבעים בידי גופים מקצועיים כמו הסתדרות הפסיכולוגים בישראל והאגודה האמריקנית לפסיכולוגיה ולפסיכיאטריה, שאמונים על מחקר אובייקטיבי על פי כללים מדעיים מדוקדקים".
"הנטייה המינית איננה חולפת"
בעשור האחרון יש רבנים וגורמים שמרנים המנסים לטעון כי הגופים המדעיים והרפואיים בישראל ובעולם, שהפסיקו להתייחס למשיכה לבני אותו המין כהפרעה נפשית, לא עשו זאת מסיבות מקצועיות – אלא בגלל הכוח העצום של קהילת הלהט"ב. ד"ר זק דוחה את הטענה מכול וכול: "המומחים בחצי הראשון של המאה ה-20 לא הסתמכו על מחקרים מהימנים, אלא בעיקר על תיאוריות שעיוותו את רעיונותיו המקוריים של פרויד. זה השתנה ב-1956 כשהפסיכולוגית אוולין הוקר פרסמה מחקר שהוכיח באופן ברור כי אין כל הבדל קליני (בתחלואה הנפשית) בין גברים הומואים לגברים סטרייטים. מאז נערכו עוד מחקרים כאלה, ובכולם התקבלה אותה המסקנה".
מצעד הגאווה בירושלים, ארכיון (צילום: עמית שאבי)
את אחוזי הדיכאון והאובדנות הגבוהים יותר בקרב אוכלוסיית הלהט"ב, מסביר ד"ר זק ביחסה של החברה כלפיהם. "בקרב אנשי המקצוע המצב הזה מכונה 'הומופוביה מופנמת' – כלומר, מצב שבו להט"בים מפנימים סטריאוטיפים וסטיגמות שליליות כלפי הזהות המינית שלהם. זה קורה בעיקר בחברה שמרנית שמפלה ומדכאת אותם, וזה נכון שבעתיים בעולם הדתי והחרדי.
"כשאדם כזה לומד שיש רק דרך אחת לחיות, הוא מרגיש שונה וחושש להיות מוקע ומנודה. הוא נכנס לפחדים ולחרדות וחש בושה רבה. אלה בדיוק הרכיבים שיוצרים תסכול ודיכאון, ומובילים חלילה למשהו גרוע יותר. הומופוביה היא תוצר של החברה שאסור להשלים איתו, כפי שאסור לנו להשלים עם כל אפליה אחרת בחברה".
"אני עצמי מכיר הומואים שבעקבות לחצים חברתיים ורבניים נישאו לאישה, חלקם אף עברו טיפולי המרה. למרות הכול, הנטייה המינית איננה חולפת וככל שעובר הזמן הם מבינים שעשו טעות"
ובכל זאת, אותם מצדדי "טיפולי המרה" מציגים עדויות להצלחתם.
"מצד אחד, הם לכאורה מציגים עדויות להצלחות, ומצד שני דואגים להסתירן היטב כדי שלא יוכלו להיבחן בעין מקצועית ואובייקטיבית. סיפורים כאלה מוכרים ונבדקו לא פעם, הרי אני עצמי מכיר הומואים שבעקבות לחצים חברתיים ורבניים נישאו לאישה, חלקם אף עברו טיפולי המרה. למרות הכול, הנטייה המינית איננה חולפת וככל שעובר הזמן הם מבינים שעשו טעות".
כך, למשל, מספר י', חרדי בן 50, נשוי ואב לשבעה: "גבר שהוא נשוי יש לו מצוות שקשורות למשפחה ולאשתו. אחת מהן זו 'עונתה'. זו 'העונה' שלה. אני, אין לי את זה. בהתחלה לא הייתה לנו פרטיות, אז זה היה טוב, זה התאים לי. היום כבר יש לנו פרטיות, אבל לא בא לי ואני לא רוצה. כבר המון זמן, שנים. לפחות שש שנים זה ככה. היא ממורמרת מזה. היא לא אומרת לי, אבל אני מרגיש. מגיע הזמן שהיא צריכה לטבול במקווה - והיא טובלת לשווא".
קורבנות של החברה
כשמדברים על האפשרות של הומואים להתחתן עם נשים למרות נטייתם, שחקנית חשובה שלעיתים נעלמת מהמשוואה היא האישה עצמה. "חשוב להבין שכאשר הומו דתי מתחתן, גם האישה סובלת ונכנסת למצוקה נפשית גדולה", אומר ד"ר זק. "האישה מצפה לקיום מצוות עונה (החיוב ההלכתי על גבר נשוי לקיים יחסי מין עם אשתו), ויותר מפעם בחודש. היא לא מבינה למה הבעל לא נמשך אליה, וחושבת שהיא פשוט לא מושכת ואולי אף מכוערת. טיפלתי בנשים נשואות שבאמת האמינו שהן לא יפות ולא מושכות. הן האשימו את עצמן ופיתחו אומללות, תסכול ומצוקה נפשית שהשפיעו לא רק על עצמן ועל הבעל, אלא גם על הילדים".
"כשמבשרים לצעירה שגדלה בחברה שבה הנושא המיני מעולם לא דובר, שהיא נישאת לגבר שיש לו 'גם' משיכה לגברים – לרוב אין לה מושג מהן ההשלכות" (צילום: Shutterstock)
מה אתה אומר לנשים האלו בטיפול?
"במצב כזה האישה כועסת, כי היא חשה שהבעל רימה אותה, לפעמים לאורך שנים רבות. אני בהחלט מבין את כעסה ואת הפגיעה שהיא חווה, אולם במקביל חשוב שלא תיתן לכעס לשלוט בה, כי מניסיוני זה פתח לצרות ולמריבות אינסופיות. היא צריכה לנסות ולהבין שלבעל לא הייתה ברירה כי הוא הרגיש מחויב להתחתן. בשורה התחתונה – במקרים כאלה גם הגבר וגם האישה הם קורבנות של החברה".
בשנים האחרונות יש מספר רבנים שמציעים לשתף את האישה מראש, לפני החתונה, בנטייה המינית.
"אני מכבד את הרבנים שמציעים זאת, ומבין את כוונתם לקיים את הציווי של 'לפני עיוור לא תיתן מכשול'. אולם כשמבשרים לצעירה כבת 20, שגדלה בחברה שבה הנושא המיני מעולם לא דובר, שהיא נישאת לגבר שיש לו 'גם' משיכה לגברים – לרוב אין לה מושג מהן ההשלכות. נשים רבות במצב זה נסמכות על רבנים שאומרים שהכול יסתדר לאחר החתונה".
"גם כאשר האישה מגלה את האמת לאחר מספר שנים, אחרי ההלם הראשוני והכעס שנצבר, יש כאלו שבכל זאת מנסות לשמור על שלום בית ולהימנע מגירושים. גם אז זה נעשה בלית ברירה"
ואיך זה נגמר?
"ברוב המוחלט של המקרים, נישואים בין הומו לאישה סטרייטית הם בעייתיים וקשים מאוד, ומובילים לתחושות כבדות של תסכול ואומללות. מחקרים בחו"ל, שלא נעשו בחברה דתית, גילו כי שליש מהזוגות האלה נפרדים כבר מיד אחרי החתונה. שליש המשיכו עוד שנה ואז נפרדו. השליש האחרון המשיך להיות נשוי עוד שלוש-ארבע שנים, ורק כמחצית מבין הנותרים נשארו נשואים. בישראל לא נעשו מחקרים דומים, אבל נראה כי מצבו של ההומו הדתי קשה יותר מזה של החילוני, וגם להתגרש בחברה הדתית ובמיוחד בחברה החרדית זו משימה לא פשוטה. לכן זוגות רבים יותר נשארים יחד, אבל אושר גדול לא תמצא שם".
י' (50) חרדי, אב לשבעה: "היום כבר יש לנו פרטיות, אבל לא בא לי ואני לא רוצה. כבר המון זמן, שנים. לפחות שש שנים זה ככה. היא ממורמרת מזה. היא לא אומרת לי, אבל אני מרגיש. מגיע הזמן שהיא צריכה לטבול במקווה - והיא טובלת לשווא"
"גם כאשר האישה מגלה את האמת לאחר מספר שנים, אחרי ההלם הראשוני והכעס שנצבר, יש כאלו שבכל זאת מנסות לשמור על שלום בית ולהימנע מגירושים", הוא מוסיף. "גם אז זה נעשה בלית ברירה, כיוון שלהיות גרושה עם ארבעה-חמישה ילדים זה לא דבר פשוט וקל, ולכן אחוז הגירושים נמוך יותר".
י', דתי-לאומי בן 38, שהתראיין למחקר, הוא כיום אב לחמישה ועדיין נשוי. "אין ספק שלהיות הומו ולהיות דתי ולהיות נשוי אלה שלוש קצוות שקשה מאוד לחבר אותם, ואפילו בלתי-אפשרי לחבר אותם", הוא אומר. "אבל מצד שני, זה מה שאני, כי אין לי דרך להילחם בזה. אני לא יכול להגיד שלא ניסיתי. ניסיתי להילחם בזה, ניסיתי כל מיני דברים, אבל בסופו של דבר זה אני ואלה החיים שלי".
לחטוא ולהתייסר
היכולת לשמור על נאמנות לאישה, כשמדובר בגברים הומוסקסואלים, היא מצומצמת, קובע החוקר. "כל מי שהשתתף במחקר הודה בפניי שהוא אינו מסוגל לשלוט ביצרו", מספר זק. "כמעט כולם הודו שבלית ברירה הם מקיימים מפגשים עם גברים, בתדירות כזו או אחרת. הם פשוט לא יכולים לעמוד בזה, מה שמוסיף כמובן לכובד האשמה ולייסורי המצפון – גם מול עצמם, גם מול אלוהים וגם מול האישה".
כריכת ספרו של ד"ר זק (באדיבות הוצאת רסלינג)
ואיך הם מתמודדים עם האשמה?
"רבים ציטטו בפניי את הפסוק מספר קהלת – 'כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא'. בכך הם ביקשו לומר שכולם חוטאים בדבר כזה או אחר, ואין צדיקים מושלמים. חלקם טענו כי מאחר שהנטייה החד-מינית נכפתה עליהם והם לא בחרו בה, הרי שבמקרה זה מדובר ב'אונס רחמנא פטריה', ובתרגום מארמית – במקרה שאדם אנוס לעשות מעשה ואין לו ברירה, כלומר אולץ לחטוא, הוא פטור מדין תורה ואי אפשר להעניש אותו. זו אחת הבשורות המקוריות שהספר מביא – כיצד הומואים דתיים מסתמכים על כתבי הקודש ועל הפרשנות ההלכתית על מנת להצדיק הכרה וסובלנות כלפי משיכתם המינית לבני מינם".
המקרים החריגים
ד"ר זק מצא כי במקרים חריגים מאוד גברים הומוסקסואלים דתיים יכולים להישאר נשואים לאישה ולקיים זוגיות מספקת. אלא שלדבריו, זוגיות כזו יכולה להצליח רק אם הגבר מוכן לספק את צרכיה הגופניים והרגשיים של אשתו באופן תדיר – "הרוב פשוט לא מסוגלים לכך", הוא אומר.
"מי שבוחר לשאת אישה ממניעים הומופוביים, חשוב שיטפל בזה". ד"ר איל זק (צילום: מולי נעים)
"גבר חייב להבין שלא ייתכן לשאת אישה בלי לספק את צרכיה הנפשיים והגופניים באופן תדיר, כפי שאגב דורשת גם ההלכה. חשוב להבהיר כי מדובר במקרים חריגים, יוצאי דופן, שדורשים נסיבות מיוחדות שברובן המוחלט אינן מתקיימות, לכן אני מקווה מאוד שממצא זה לא יעוות בידיהם של אלו המבקשים להוכיח כי ניתן להשיא הומו לאישה.
"חשוב גם להבין שההומוסקסואליות מוגדרת כמשיכה מינית בלעדית או עיקרית לבני אותו המין. על כן יש גם גברים הנמשכים בעיקר לבני מינם, אך יכולים לקבל סיפוק מסוים גם מאקט מיני עם אישה. אולם משיכה איננה רק אקט מיני, ולכן גם הם ברובם היו מעדיפים לחיות עם גבר. לחלק מהם הזהות האמונית והשייכות לקהילתם חשובות יותר מהיציאה מהארון, והם רואים את הייעוד שלהם בהקמת בית בישראל, כפי שהתורה מבקשת".
"משיכה איננה רק אקט מיני, ולכן גם הם ברובם היו מעדיפים לחיות עם גבר. לחלק מהם הזהות האמונית והשייכות לקהילתם חשובות יותר מהיציאה מהארון, והם רואים את הייעוד שלהם בהקמת בית בישראל, כפי שהתורה מבקשת"
למי שמשוכנעים שיוכלו לעמוד בכך, הוא ממליץ לדבר עם האישה מראש ולשתף אותה, הגם שלא תמיד היא תבין את משמעות הדבר. "אמליץ גם לא לפנות לרב, אלא לאיש טיפול או יועץ זוגי מקצועי שמבין בנושא, ויכול לעזור לשניהם להבין את המשמעות וההשלכות של נישואים אלה", הוא מוסיף.
"חשוב גם לנטרל את התכנים ההומופוביים שהגבר ספג במהלך חייו. מי שבוחר לשאת אישה ממניעים הומופוביים, חשוב שיטפל בזה – כי בסופו של דבר מתחת להומופוביה עלול להתעורר צורך בחיים אותנטיים עם גבר. כמוהו גם מי שחווה את נטייתו כמרכיב מהותי בזהות האישית שלו – אסור לו להינשא לאישה, כי שניהם יהיו אומללים".
שליטת הרבנים בשם החבר הדמיוני חשובה הרבה יותר מחיי אדם
כך שכולנו - ובמיוחד הומואים דתיים - ימשיכו לסבול.
פוזי
| 22/06/2022 | 12:10
הגיבו לתגובה
49.
הגייז חושפים שהדת היא המצאה (לת)
עידן
| 22/06/2022 | 11:01
הגיבו לתגובה
48.
לא מאמין לכתבה הזאת...
שיראה על מה הוא התבסס, נשמע חרטוט רציני...
גם אני יכול לעשות מחקר ולהראות על כאלה שהצליחו להקים משפחה וחיו באושר (למרות ההתמודדות) עד יום מותם
אמין ?
| 21/06/2022 | 23:46
הגיבו לתגובה
אתה לא שווה תגובה (לת)
הגר
| 23/06/2022 | 11:31
הגיבו לתגובה
47.
המרה ושטויות
אכן אמיתי כתבה נכונה ומציאותית
ישראלי
| 21/06/2022 | 23:36
הגיבו לתגובה
46.
חקר הומואים, חקר לא נכון ועם התנשאות והכללות
מכיר הרבה גברים שהיו בקטע של גברים ופגשו אישה שנראית פגז או עם מנטליות שהתאימה להם פגז ושינו כיוון.
ואני אחד שהסתובב בעולם.
מיניות זה רגשיות, זה סיטואציות זה הרבה יותר מורכב, וכן יש שיחות ומניירות שגם מעודדות חילוף של מיניות ולא צריך לקרוא לזה טיפולי המרה. לא ממרים כאן כלום. כולם נולדים עם אופצייה להכל וזה גם הוכח מדעית.
נשים בישראל הן לא מטומטמות, 20 שנים חיות עם גבר ולא יודעות שהוא בגד בהן עם גבר... כן ממש.
עוד בדיחה מהמחקר ההזוי של החוקר המלומד הזה.
הקורא
| 21/06/2022 | 23:07
הגיבו לתגובה
45.
גם סטרייטים בוגדים לא פחות
ואומללות הנישואין זה הנורמלי אצל כולם
אז בואו…
רומי
| 21/06/2022 | 22:41
הגיבו לתגובה
44.
ההלכה היהודית הנכונה היא שתהיו מוסלמים נקודה .
מה שקורה כיום בעולם מראה שקרב שינוי אדיר רק להזכיר כמה זמן אלוהים נתן לסדום ועמורה ואחרים כמו פרעה .. אבל כולם טומנים ראש בחול, הפקח מי שחושב נכון בשביל לשרוד את החיים כיפי שאלוהים רוצה
מוסלמי
| 21/06/2022 | 22:28
הגיבו לתגובה
צודק בהחלט
רק קודם תפסיקו לרצוח על כבוד המשפחה ולייצא טרור נגד נשים וילדים חפים מפשע ואז נדבר
ללא שם
| 23/06/2022 | 14:57
הגיבו לתגובה
43.
באר שבע
דיייי כבר עם הניסיון להצדיק, לשפוט ולכתוב על אחרים, אם צריך לעזור לכל מי שצריך לעזור , אז קדימה,
טבל לכתוב כדי לשנות דעות , לא תצליחו, להגביר את האור
אורלי
| 21/06/2022 | 22:28
הגיבו לתגובה
42.
גם ההטרוסקסואלים אומללים. קשים החיים באוהלה של תודה.
תת תרבות עבריינית
oren
| 21/06/2022 | 22:14
הגיבו לתגובה
40.
וגברים ונשים סטריטיות חילונים לא בוגדים חח (לת)
רועי
| 21/06/2022 | 21:53
הגיבו לתגובה
39.
הוצאה ברסלינג
זו הוצאה עצמית. הד"ר שילם וההוצאה פרסמה. זה לא פרסום אקדמי.
רק אומר
| 21/06/2022 | 21:49
הגיבו לתגובה
38.
רוב ההומאים לא מעוניינים בזוגיות עם גבר
הם לרוב מאד קשורים נפשית ורגשית לבנות זוגם .
רק לפעמים הם רוצים לפרוק יצרים מיניים אגרסיביים של תחרותיות והרגשת אחווה וקשר עמוק עם בני מינם שמתבטא בסטוצים כאלו ואחרים וזה בסדר...
כמו שהאישה יוצאת לטיילת בתל אביב עם חברות כי זה צורך נפשי שלה , והיא עדיין אוהבת את בעלה ומעוניינת לחיות (רק) איתו.
מישהו
| 21/06/2022 | 21:40
הגיבו לתגובה
37.
אני חושב ככה
אם כולם זה בריא ורק אישה וגבר זה לא כל כך בריא
איליה
| 21/06/2022 | 21:27
הגיבו לתגובה
36.
הנשים הן הקורבנות האמיתיים של אבסורד נישואי ההומואים הדתיים
הומו דתי זה מצב לא פשוט. אבל בכל הקושי, לגבר החד מיני יש אפשרות בחירה.
האשה שמתחתנת איתו נופלת בפח שתמנו לה הרבנים והגבר.
בדרך כלל לא מגלים לה בכלל, ואם מגלים אומרים לה שטיפולי ההמרה "פתרו" את הבעיה.
הם דתיים אז לא היה כלל מגע לפני החתונה ולה לא היה שום ניסיון עם אחרים.
ואז מגיעים חיי הנישואים שבהם היא חווה דחיה מתמדת והיא לא יודעת למה, מה היא עשתה שמזמן לה יחס כזה מבן זוגה.
אחרי כמה שנות סבל הם מתגרשים והיא נותרת עם התווית של "גרושה", לא משהו בחברה הדתית.
אורי
| 21/06/2022 | 21:22
הגיבו לתגובה
35.
דת = בורות חושך ואלימות
המחקר הזה רק מחזק שוב את מה שכולכם כבר יודעים: היצר המיני הוא עונג שאין לו תחליף. הדת ממסגרת עונג ולמעשה מסרסת את מאמיניה במקום להתמסר אל הרגע היפה של אהבה ואמון בין בני אדם. זה לא עובד ככה, זה לעולם לא יעבוד. מי שאוהב בנים, מי שסקרן ורעב וצמא לתשוקה פועמת, יודע מה נכון לו. תאהבו ותתעלסו ותיהנו מכל רגע. נשיקות
נושך בטלית
| 21/06/2022 | 21:13
הגיבו לתגובה
34.
אין לכם דבר אחד טוב לכתוב על הדתיים?
מהנדסי תודעה
חילוני
| 21/06/2022 | 21:11
הגיבו לתגובה
33.
וסתם גברים סטיירטים לא בוגדים? (לת)
אלון
| 21/06/2022 | 21:10
הגיבו לתגובה
32.
כמה קשקוש ואג'נדה. יש אלפי מחקרים בארץ ובארה"ב שמראים
הצלחה רבה בשיח פסיכולוגי נכון לשינוי זהות מינית. היות ובמרבית המקרים מדובר בטראומה נפשית שגרמה למשבר בזהות המינית - אפשר לתקן. אגב במרבית המקרים מעידים אנשים כי הם לא איבדו את הנטיה שלהם לגברים אבל היא נחלשה ובמקביל אליה התעצמה הנטיה שלהם לנשים.
מעבר לכך הכותב עצמו מעיד כי 50% נשארים נשואים מקימים משפחה ושמחים בחלק הזה של החיים שלהם- אז למה למנוע את זה מהם?
ובאשר לתמיכה הנפשית שאישה זקוקה לה - לא שמעתי שטות יותר גדולה מזו- הרי מרבית הגברים ההטרוסקסאואלים לא מסוגלים לספק זאת ואחוז הגירושים בחברה הכללית הוא עצום. אז מה אתה רוצה מגברים הומואים? הם לפחות הרבה יותר רגישים לנוכחות נשית ואצלם זה יתרון מובנה.
בני
| 21/06/2022 | 21:06
הגיבו לתגובה
תן ציטוט ממאמר אחד כזה
מכירה מס' די גדול של גייז דתיים או דתיים לשעבר שעברו טיפולי המרה. הם מספרים בגדול על התעללות. למרבה ההפתעה, הם עדיין נמשכים לגברים וכמעט בכלל לא לנשים. מה גם שגייז חרדים שלא גדלו עם נשים או התחנכו איתם, אין להם מושג איך לתמוך רגשית באישה. לפני שאתה מקשקש וטוען ש"יש אלפי מחקרים", אולי תחפש קצת מידע.
אחת
| 22/06/2022 | 14:36
הגיבו לתגובה
31.
נו טוב
אם הוא הומו אז יכול לקנות לאשתו איזה ויברטור קטן ב עשרים שקלים, ובא ל ציון גואל ...
המרטיט
| 21/06/2022 | 20:50
הגיבו לתגובה
30.
רון יוסף נוכל, שנעלם. גגלו עליו (לת)
יניב
| 21/06/2022 | 20:41
הגיבו לתגובה
29.
היצר המיני הוא ביולוגי? תוכיח. תראה לי גן של נטיה הפוכה
תראה לי מנגנון ביולוגי. מה זה החירטוט הזה ומאין האומץ לכנות כל דבר ביולוגי כדי לנרמל?
חוקר מח ורופא
| 21/06/2022 | 20:40
הגיבו לתגובה
עדיין לא ידוע מה בדיוק המנגנון הביולוגי ולא נמצא גן
אבל- יש כמה דוגמאות מעולם החי של בע"ח המנהלים מע' יחסים או שוכבים עם פרטים בעלי זהות מינית כמו שלהם. יש מחקרים שהראו שלהט"בים הגיבו באופן שונה לתמונות או לריחות של נשים\גברים, לעומת סטרייטים. הרבה גייז הבינו שהם נמשכים לבני אותו מין בגיל צעיר מאוד, 4-5 שנים. כל אלה מעידים על מנגנון ביולוגי, כביכול, שמביא לנטיה המינית הזאת.
ואם אתה חוקר מוח ורופא, אני פורשת מהסטאז'.
חוקרת מוח ורופאה
| 22/06/2022 | 14:40
הגיבו לתגובה
לתופעות ביולוגיות ׳פשוטות׳ בהרבה ממשיכה מינית אין גן יחיד
אם היית חוקר באמת (ולא ״חוקר״) לא היית כותב משהו דבילי כזה. לתופעות ביולוגיות הרבה יותר ידועות ממשיכה מינית (נגיד גלאוקומה) אין גן יחיד, ומחקרי ענק דרושים כדי לאתר מספר גנים כדי להבין את המגמנונים האפשריים שמובילים לתוצאה. הדרישה למצוא ״גן יחיד״ היא איש קש שאין מאחוריו כלום. אבל לגבי נטייה מינית אין שאלה בכלל שמדובר בתופעה ביולוגית (וגם תורשתית), למשל ממחקרי תאומים.
.
| 22/06/2022 | 21:11
הגיבו לתגובה
28.
אמור לי מי מימן את המחקר ואומר לך את המסקנות.
בכל מקרה זה קרב אבוד.
החברה הדתית רואה בנורמליזציה של להט"ב מתקפה חזיתית על הערך הליבה הכי בסיסי ביהדות אחרי האמונה באלוהים וזה התא המשפחתי.
אצל החרדים זה קיר ברזל. מבחינתם "אין אצלם דברים כאלה".
הדתיים הלאומיים תמיד חיים בקונפליקט בין עולם ההלכה והעולם המודרני ולכן הם ינסו להיות מכילים ואמפתיים יותר ברמת הפרט, אבל ברמת הממסד הם לא יזוזו מההלכה במילימטר.
אני אשמח לטעות, אבל לא נראה סביר שאי פעם נראה רב ראשי, לא של עיר ובטח לא של כל המדינה, שיתמוך בלהט"ב באופן פומבי ובטח שלא יהיה להט"ב מוצהר בעצמו.
כמה מפתיע
| 21/06/2022 | 20:37
הגיבו לתגובה
27.
יש דתי בעולם שלא עושה עבירות? (לת)
נו באמת
| 21/06/2022 | 20:32
הגיבו לתגובה
26.
בראשיץ ברא האדם את אלוהים
והארץ הייתה שמחה ומשגשגת
ללא שם
| 21/06/2022 | 20:19
הגיבו לתגובה
25.
וואו מעניין מאוד
מחקר מרתק.
מחקר הבא תעשה על לסביות דתיות, נראה אם הן עוברות את אותו תהליך...
אלון
| 21/06/2022 | 20:18
הגיבו לתגובה
24.
הומו
אפשר להנות משני עולמות,מדוע לא.אפשר לספק אישה ולעשות ילדים וגם לבגוד עם גבר כמו שבוגדים עם אישה אחרת.
הצדיק
| 21/06/2022 | 20:09
הגיבו לתגובה
23.
מחקר מיותר
לא קשה להבין שהומואים לא אמורים להתחתן עם נשים
יובל
| 21/06/2022 | 20:07
הגיבו לתגובה
22.
לי יש תחושה שאתם מנסים לדחוף בכח לציבור את הנרטיב שלכם מאינטרסים זרים (לת)
..
| 21/06/2022 | 20:04
הגיבו לתגובה
21.
גם הומו וגם בוגד. מרחמת רק על הנשים
אפשר להתגבר על היצר ולא לקרנן את הרעיה ולחשוף אותה לשלל מחלות מין
יעל
| 21/06/2022 | 20:00
הגיבו לתגובה
20.
נשים הומוסקסואלים
מעניין לדעת איך נשים מתמודדות עם ההומוסקסואליות שלהן עם ילדים וכו...
אברהם פרל
| 21/06/2022 | 19:51
הגיבו לתגובה
19.
אמת, הם משקרים לנשים שלהן (גם אם הן יודעות) לעצמם ולקהילה. (לת)
משה
| 21/06/2022 | 19:42
הגיבו לתגובה
18.
אין לי שום בעיה שיהיה אחוז קטן של אנשים כאלה אומללים
אם זה אומר שהחברה ככלל בריאה. יש פה פרטים דפוקים, אבל המכלול תקין. מה שהולך למשל בסן פרנסיסקו... זה חולה. גם אם הם לא אומללים (וגם זה ממש לא בטוח).
הייטקיסט
| 21/06/2022 | 19:38
הגיבו לתגובה
17.
וכמה נשים שנשואות לסטרייטים אומללות?
בגלל מצוות עונתה, שהבעל קופץ עליה למרות שלא בא לה
פסיכילוג
| 21/06/2022 | 17:12
הגיבו לתגובה
16.
המשקפיים החילוניות מכתיבות את המסקנה
מבחינת הדוקטור מה שחשוב זה האושר הגופני. אין משמעות לכך שאותו אדם חי במשפחה עם ילדים לפי העקרונות הדתיים שבהם הוא מאמין. מה שחשוב זו השאלה האם הוא ואישתו מסופקים מינית והאם הוא תמיד שמר לה נאמנות. מבחינה מוסרית קצרת טווח זה נראה אכן חשוב. מבחינת השיקלול הרחב זו דרך ללא מוצא או כמו שחז"ל קראו לה דרך קצרה ארוכה. נתמקד באושר הגופני ונתעלם מהבאת ילדים לעולם או מהרצון לשמור את דבר ה' למרות הנפילות והקשיים.
להיפך, שבע יפול צדיק וקם. אותם אנשים שהקימו משפחות למרות היצר המיני הגובר בהם הם צדיקים אמיתיים, גיבורי כוח עושי דברו. גם אם הם נפלו, הם עדין ממשיכים לקום. ושכר רב להם בעולם הזה ובעולם הבא עם משפחה ברוכת ילדים. אז נפלו. גם אנחנו, בעלי היצר לנשים, נופלים, לפעמים במחשבה, לפעמים באוננות ולפעמים במעשה עצמו. אשריכם והלוואי ויהי חלקי עמכם בעולם הבא.
ואינני מדבר על הבעיות במדגם של המחקר הנוכחי שכבר העירו המגיבים.
י.ד.
| 21/06/2022 | 15:01
הגיבו לתגובה
מה לא ברור לך שיש באדם קרע הין הדת לבין המשיכה המינית שלו? (לת)
זה מצב ברור
| 21/06/2022 | 19:56
הגיבו לתגובה
האושר הוא להיות מי שאתה באמת, אין לך יכולת לבטא את עצמך במסג
רת שבה אתה חי, חייך אינם חיים.
ללא שם
| 21/06/2022 | 19:57
הגיבו לתגובה
דברים נכונים- קובעים את המסקה לפי תפיסת העולם של החוקר
עצוב. הוא קודם שכנע את עצמו שלהיות הומו זה דבר נפלא ואז ניסה להבין מה קורה אצל חלק קטן מאוד מהדתיים.
בני
| 21/06/2022 | 21:07
הגיבו לתגובה
איזה מחשבה מעוותת צריך כדי לכתוב מה שכתבת (לת)
באמת?
| 21/06/2022 | 21:15
הגיבו לתגובה
ושכר רב להם בעולם הזה ובעולם הבא
מה זה אומר בכלל?
איזה שכר?
ועוד בעולם הבא?
ונגיד וזה באמת קיים, אתה באמת מאמין שתשתמשים שם במונחי שכר?
נשמע כמו סופורי פיות.
ללא שם
| 21/06/2022 | 21:25
הגיבו לתגובה
נו באמת,מילא סקס אבל לחיות חיים שלמים
עם מישהו שלא עושה לך את זה?בלתי אפשרי.
ולא לשכוח שבדרך אתה מאמלל מישהו אחר.שזה איסור חשוב לא פחות.אולי אפילו יותר.
הם "גיבורים" על חשבון הנשים שלהם.
דתיה
| 21/06/2022 | 21:31
הגיבו לתגובה
אין בעיה של ילדים
זוג גברים יכול לעשות פונדקאות או לאמץ.
זוג נשים יכולות להרות מבנק הזרע.
אין שום סיבה שאנשים יעבירו חיים שלמים באומללות קשה ונוראית כי מישהו הבטיח להם שאחרי מותם יהיה להם טוב....
ללא שם
| 21/06/2022 | 22:04
הגיבו לתגובה
הבעיה מתחילה במילה "נופלים", מחשבה מעוותת וחולנית (לת)
ללא שם
| 22/06/2022 | 14:35
הגיבו לתגובה
15.
אין "הומואים דתיים". נקודה.
משכב זכר אסור באיסור חמור על פי ההלכה היהודית. מי שעובר עליו אינו מקיים את ההלכה ועל כן אינו דתי. מע שדתי לא יכול להיות הומו.
מ. רבינו
| 21/06/2022 | 14:34
הגיבו לתגובה
הומו זה גבר שנמשך לגברים, מתאהב בגברים, מפנטז על גברים,
ועל כל אלה אין איסור מפורש. הוא יעבור מן הסתם על שפיכת זרע לבטלה, אבל מי לא?
ללא שם
| 21/06/2022 | 20:04
הגיבו לתגובה
ועפ"י התורה יש לסקול אותו (לת)
ללא שם
| 21/06/2022 | 20:52
הגיבו לתגובה
האלוהים שלך ברא אותם ככה אין סיבה שיעבירו חיים שלמים באומללות. (לת)
ללא שם
| 21/06/2022 | 22:05
הגיבו לתגובה
צודק - לכן צריך לזרוק את הדת, כי נטייה מינית היא מולדת. (לת)
עמיר
| 22/06/2022 | 09:26
הגיבו לתגובה
14.
מצער מאוד לראות את המחקר הזה - יש לי גם נסיון בזה..
כאחד שהחליט שלמרות שאני נמשך לגברים אני אכן רוצה להתחתן אני חייב לא להסכים באופן מוחלט לזה.
לפני יותר מעשר שנים שאלתי את הרב יעקב אריאל שהוא רב העיר רמת-גן וגם רב מאוד מוכר האם אני צריך לספר למי שארצה להתחתן איתה על הנטיה המינית שלי..
הוא אמר לי שצריך לברר בדיוק מה הנטיה ואם אפשר לקיים יחסים תקינים ככה (==האם זה משיכה לגברים בלבד או שלגברים קיימת יותר משיכה). ואם אפשר להתחתן אז כמובן שצריך לספר על זה.
חוצמזה אני בתור הומו בארון כבר יותר מ20 שנה אף פעם לא רציתי להיות חלק מארגון הו"ד. במהלך החיים נתקלתי בעוד חברים שחשבו בדיוק כמוני, לא מעוניינים להיות חלק מזה אלא לעבור את התהליך שלהם עם עצמם..
מעולם לא בגדתי באשתי.
איני היחיד, ואני בטוח שאני לא עובד עבירות לא על חיי הנישואין שלי ולא על ההתעניינות שלי בבני מיני.
אני מחליט מה לעשות בחיי, לא החברה, לא היצרים שלי.
אני בהחלט מכבד את החברה ואת היצרים שלי - שניהם מאוד חשובים לניהול חיים תקין.
אבל באמת אני לא חושב שהמחקר הזה נכון.
ולמי שמתלבט - אם אתה לא נמשך לנשים, אל תתחתן.
הומו דתי
| 21/06/2022 | 14:04
הגיבו לתגובה
מגיב בתשלום של הקרן החדשה. (לת)
ללא שם
| 21/06/2022 | 19:44
הגיבו לתגובה
אהה באמת? אתה מחליט?
אז למה התחתנת עם אישה אם אתה נמשך לגבר? באמת שאתה מחליט? אי אפשר להתמודד עם הטראומות שלכם אבל כל מי שקורא את התגובה פה אל תקשיבו לו, בפירוש מדובר באדם שבור שמשקר לעצמו, ממש עצוב. אני מקבל אותך כהומו חופשי או כעבד נרצע, רק עצוב שלעולם לא תוכל לחיות חיים מלאים. זה בסדר לנסות ולהכשל, זו מהות החיים, אבל לבחור חיים שלא מכבדים ניסיונות ומורידים אותך לריצפה כשאתה נכשל זה כבר דבר אחר, אלה האנשים שאתה רוצה להיות בסביבתם?
ללא שם
| 21/06/2022 | 19:49
הגיבו לתגובה
אתה לא יודע מה אתה מפסיד. (לת)
אני.
| 21/06/2022 | 20:06
הגיבו לתגובה
כלומר בנטייתך אתה נמשך לשני המינים - כלומר B ולא הומו. (לת)
טלתלתל
| 21/06/2022 | 20:28
הגיבו לתגובה
על מי אתה מפנטז כשאתה מאונן. על אשתך או על גבר מסוקס?
או שאתה חלילה לא מאונן
עמי צחק בקול
| 21/06/2022 | 20:35
הגיבו לתגובה
נשמע לא אמין לחלוטין, הרב אריאל שונא להט"בים ידוע
ואם תקרא את המאמר עד סופו תראה שהחוקר מתייחס לזה ואומר בעצמו שמי שיכול לספק אישה באופן תדיר, יש מקום לחשוב על נישואים. הבעיה היא שרבים אינם יכולים.
ללא שם
| 21/06/2022 | 20:55
הגיבו לתגובה
מסקימה לחלוטין
זה כמו שגבר שמכור למין לא יתחתן, כי בוגד וכו
מגיל 0 צריך ללמד ילד על דחיית סיפוקים
לי בא כבר שנים מרצדס, באלי נופש במלונוץ מטןרפים, באלי טיסה במחלקה ראשונה וכו... ולכל כך הרבה אנשים מתחשק...ו?
אין את הכסף
יש את הבודדים שלא שולטים ומתרסקים מחובות ויד את המתאפקים שלא עצובים מזה יום יום, פשוט קונים מה שנתאפשר בתקציב הקיים
כ
דתיה
| 22/06/2022 | 06:56
הגיבו לתגובה
או שלא קראת את המחקר או שאתה לא מבין מה כתוב
כתוב במפורש שמי שיכול לקיים יחסים קבועים עם אישה, יש מקום לחשוב על חתונה. אבל חלק גדול לא מסוגלים לזה. אתה מסיק מהמקרה הפרטי שלך על הכלל, וזו טעות. בניגוד למחקרים כמו זה שמתבססים על מקרים רבים.
הומו דתי שהתגרש
| 22/06/2022 | 08:45
הגיבו לתגובה
כנראה שלא קראת את הכתבה. כתוב במפורש...
לקראת סוף הכתבה נאמר שבמקרים בהם הגבר יכול לספק את האישה באופן תדיר יש מקום לשקול נישואים לאישה. אבל רבים אינם מסוגלים לכך. חוץ מזה שאתה מקיש מהמקרה האישי שלך על הכלל וזו טעות. מחקרים כמו זה מתבססים על קולות רבים (כמו שלי).
הומו דתי שהתגרש
| 22/06/2022 | 11:06
הגיבו לתגובה
13.
איזו אומללות זה להיוולד לחברה דתית שמרנית, כואב הלב… (לת)
הנדריקס
| 21/06/2022 | 13:26
הגיבו לתגובה
12.
לרבנים זה לא משנה- שהאישה נפגעת וחיה בשקר, העיקר פרו ורבו
=רק מכונת ילודה. כנ"ל גם הגבר שחי בשקר- העיקר לחיות על פי הכללים שהרבנים התוו לו, ולהוליד ילדים.
ללא שם
| 21/06/2022 | 13:10
הגיבו לתגובה
איזה שטויות
אני סבלתי בנישואים הראשונים - התקשרתי לרב ישר אחרי החתונה ןאמר דבר ראשון למנוע
לצערי לא הלכתי לטיפול ושוב נפלתי עם אדם עם אישיות מורכבת והלכתי לכמה רבנים וכולם ישר אמרו לי למנוע
ואגב גם עןדדן ודחפו להתגרש כי לפי התורה לא סובלים
חרדית גרושה
| 22/06/2022 | 06:58
הגיבו לתגובה
11.
הידע שלך איל לגבי היקף ועומק הידע של רבנים בנושא - מצומצם !
רבנים חרדים מקבלים כיום הכשרות ומידעים מפורטים, וחבל מאד שאתה לא יודע על כך. חקרת גברים חד-מיניים. לא חקרת רבנים
חרדי
| 21/06/2022 | 10:29
הגיבו לתגובה
11 איזה שטויות כתבת
רבנים לא מקבלים שום הכשרה ושום פרטים מפורטים, הם רק ממציאים לעצמם מה שהם רוצים להאמין בו וממשיכים להעביר שקרים מאחד לשני. בשורה התחותנה טיפולי המרה לא עבדו מעולם.
ללא שם
| 21/06/2022 | 19:48
הגיבו לתגובה
רבנים לא ישתפו איתו פעולה בחיים... (לת)
לא היו לו אופציות
| 21/06/2022 | 20:39
הגיבו לתגובה
10.
המון גברים דתיים סטרייטים איכותיים מקיימים מערכות יחסים
עם נשים אחרות , האיכותיים ו המצליחנים , לרובם יש מאהבות , תבדוק
אוכל חזיר דתי
| 21/06/2022 | 09:11
הגיבו לתגובה
גם חילוניים (לת)
ללא שם
| 21/06/2022 | 21:30
הגיבו לתגובה
9.
האמת ברורה כשמש. שום דוקטורט לא יעזור (לת)
אל תפסיק לחקור.
| 21/06/2022 | 07:58
הגיבו לתגובה
8.
איזה מחקר חשוב , כמה מעניין וחשוב להאיר אור במקומות חשוכים. (לת)
ללא שם
| 21/06/2022 | 07:10
הגיבו לתגובה
7.
עוד ד"ר מעולם הד"ר של עשו..
זה שקר ואתה יודע. חקרת את מי שאתה רוצה לחקור.
ברוך ה' הרבה יהודים חוזרים בתשובה מהחטא הזה.
ברוך ה' גם העולם מתחיל להוקיא את זה. לאט לאט זה מתחיל לרדת.
רם
| 21/06/2022 | 06:52
הגיבו לתגובה
כל המחקרים האקדמאים תומכים לחלוטין בד"ר
אבל הרבנים שלך שאין להם לימודי ליבה ואין להם מושג מה זו אקדמיה טוענים הפוך ועוד מגזימים ומבטיחים שזה פוחת בעולם.
הרבנים שלך משקרים לך ולאנשים המסכנים הללו.
דיני נפשוץ
יוסי
| 21/06/2022 | 10:39
הגיבו לתגובה
תביא דוגמא לאדם אחד שעבר טיפול המרה מוצלח. אין שום דוגמא כזו (לת)
אבי
| 21/06/2022 | 22:12
הגיבו לתגובה
6.
המחקר והמסקנה שגויים כי אין חשיפה לרוב מקרי ההמרה המוצלחים
רוב הגברים שעברו טיפולי המרה מוצלחים אינם חושפים את עצמם כבעלי "בעיה" לשעבר, ואינם יכולים להיום חלק מהנתונים האמפיריים לצורך המחקר. בעיית פערי המידע כאן היא מעותית, ולכן המחקר נשען בהכרח רק על מקרים כושלים. לכן המחקר ומסקנותיו משקפים מציאות חלקית מאוד, ושגויים מיסודם.
אלי
| 20/06/2022 | 23:04
הגיבו לתגובה
ברור כי אתה האקדמאי ולא כל הגופים הגדולים בעולם
אתה פשוט לא מוכן לשנות את הדיעות שלך.
אין עוררין באקדמיה בנוגע לזה - היחידים שמתנגדים הם אנשים שלא מוכנים לקבל את האמת הזו
יוסי
| 21/06/2022 | 10:40
הגיבו לתגובה
כשניתנה להם ההזדמנות, ארגוני ההמרה לא הביאו אף עדות משכנעת
הסתדרות הפסיכולוגים בישראל כשהקימה ועדה בנושא פנתה ישירות לארגוני ההמרה בבקשה לקבל נתונים, הם לא הצליחו להביא אף עדות משכנעת אחת.
אתה טועה ומטעה
| 21/06/2022 | 12:20
הגיבו לתגובה
6, אין דבר כזה מקרי המרה מוצלחים
יש הומואים שמחליטים לחיות בשקר. הדבר הזה שנקרא ״מקרי המרה מוצלחים״ זה שקר שרבנים מפיצים כי הם חושבים שמשכב זכר זה דבר אסור.
ללא שם
| 21/06/2022 | 19:50
הגיבו לתגובה
רוב ההמרות ה"מוצלחות" נעשו על דו מיניים
שגם ככה יכלו להחליט להפסיק לשכב עם גברים ולהתמקד בנשים. מוכח מחקרית שטיפולי המרה בכל העולם רק גורמים לעליה במקרי ההתאבדות של מי שעובר אותם
מומר
| 21/06/2022 | 22:34
הגיבו לתגובה
אין דבר כזה טיפולי המרה מוצלחים
אי אפשר להפוך הומו לסטרייט כמו שאי אפשר להפוך סטרייט להומו, הדבר היחיד שטיפולי ההמרה האלה יכולים להצליח בו זה ללמד את הקורבן- סליחה, המטופל- להסתיר את מי שהוא מהסביבה וללמד אותו לשקר אפילו לעצמו.
לומי
| 21/06/2022 | 23:42
הגיבו לתגובה
5.
מפתיע. עוד כתבה פרוגרסיבית Ynet
נסיון מי יודע כמה של Ynet להשפיע על המגזר הדתי
מוטי
| 20/06/2022 | 22:09
הגיבו לתגובה
.
.
למדת מילה, אה?
| 21/06/2022 | 21:55
הגיבו לתגובה
4.
שקר גמור
שקר גמור אין דבר כזה הומו דתי חרדי זה גועל נפש זה רק להוציא לעז על הדתיים והחרדים תתביש לך
שקר גמור
| 20/06/2022 | 20:22
הגיבו לתגובה
רשם ההומו הדתי חרדי (לת)
ללא שם
| 21/06/2022 | 00:42
הגיבו לתגובה
את נשמעת פרימיטיבית (לת)
ללא שם
| 21/06/2022 | 08:06
הגיבו לתגובה
רשם ההומו דתי חרדי. . (לת)
חיפה יקרה
| 21/06/2022 | 09:41
הגיבו לתגובה
3.
ההלכה מכשירה פשע- לא יאומן ,זה מסביר את המחנה הביביסטי. (לת)
אמירה
| 20/06/2022 | 19:17
הגיבו לתגובה
אל תהיי בורה ועל סמך כתבה תסיקי מסקנות
רוצה להבין? תלמדי תנ"ך, משנה, גמרא, משנה תורה, פוסקים ראשונים ואחרונים. ואח"כ תביעי דיעה כה נחרצת.
על סמך כתבת יח"צ של הלהטבים וללא כל הבנה את מגיעה למסקנה כלשהי?
בורות ורדידות
אבי
| 20/06/2022 | 20:44
הגיבו לתגובה
2.
בלי דת העולם היה ניפלא,פשוט היו בני אדם טובים. (לת)
אלון
| 20/06/2022 | 18:24
הגיבו לתגובה
כמו הסינים, לדוגמה. שם בלי דת הם קוצרים איברים מאסירים
גם הנאצים לא היו דתיים. וגם לא הסובייטים. הקומוניזם מתנגד נחרצות לדת. זה הפך את הקומוניסטים של סטאלין לאנשים טובים? מדהימות אותי הכללות נבערות כמו זו שלך. מעניין מהו הגובה המקסימלי של מנת המשכל שמאפשרת הסקת מסקנות כאלו. די נמוך, לדעתי.
אא
| 21/06/2022 | 06:53
הגיבו לתגובה
היא כתבה מנומס, אתה הגבת באלימות
כי היא שלמה עם עצמה ואתה חי בשקר. . .
כל הרע, כל המלחמות, כל המשברים, כל סבל של האנושות משחר ההיסטוריה, הכל באשמת הדת, הדתיים והכפייה שלהם
ציפי
| 21/06/2022 | 19:33
הגיבו לתגובה
סבבה, אז לא נפלא... אבל הרבה יותר טוב (לת)
ללא שם
| 21/06/2022 | 20:01
הגיבו לתגובה
אם אתה לא מבין שדת, הנאציזם, והקומוניזם הסיני..
זה אותו הדבר אתה בבעיה גדולה, בסופו שלו יום הם כולם מאמינים בעליונות של ישות או ארגון אחד שלמענו צריך לבצע כל פקודה בלא יעבור.. זה ההפך מחשיבה חופשית, אל דתיים האל רואה הכל, את הנאצים היה אסור להוציא ציוץ נגד המשטר ואם הסינים הם עוקבים אחרי כל אזרח דרך רשת האינטרנט. בהחלט זה אותו הדבר