אחת החוזקות של ירושלים זה האוכל המיוחד שיש בה, ובתוך זה יש מקום של כבוד לאוכל רחוב. מאז ומתמיד עיר הבירה הצטיינה באוכל פשוט ומהיר, כזה שאפשר לאכול בעמידה או בישיבה זריזה.
חוץ ממעורב ירושלמי תוכלו למצוא בעיר הבירה מאכלי רחוב לא שגרתיים כמו פלאפל בלחוח, מלאבי על כנאפה, קרואסון עם בשר אסאדו, סטייק חציל בקרמל חריף, חאצ'פורי שעועית, ג'חנון ממולא וגם - אורז ושעועית בפיתה. אם זה נשמע לכם מוזר זה כנראה רק בגלל שאתם לא ירושלמים.

רחל בשדרה

רחל בן אלול היא ירושלמית מלידה, שרכבה על גלי התהילה של מאסטר שף, הריאליטי שהשתתפה בו לפני חמש שנים, שם לא זכתה במקום הראשון אבל הייתה אחת מהמתמודדות הבולטות. אחרי התוכנית בן אלול פתחה את רחל בשדרה בשכונת רחביה - דוכן כריכים שהדיבור עליו חצה את גבולות ירושלים והוביל גם לפתיחת סניף תל אביבי בשרונה מרקט.
15 צפייה בגלריה
רחל בשדרה ירושלים
רחל בשדרה ירושלים
(צילום: אסף קרלה)
רחל מתקינה כריכים ארטיזנליים ממספר עצום של מרכיבים מיוחדים החל מירקות וגבינות, ממרחים, פירות, דגים כבושים, ריבות, ביצים, חמוצים, חמאות מסוגים שונים ועוד המון.
בשביל הטאץ' הסופי יש עוד ממרחים ורטבים (63-57 שקלים), והתוצאה שמתקבלת היא כריך ענק עמוס בטעמים, צבעוני ויפה, ובאורח פלא הכל עובד מעולה ביחד. אחד הסנדוויצ'ים המיוחדים בירושלים אבל גם כנראה בכל הארץ.
שדרות בן מימון 13 ירושלים, 02-6644122. כשר

מצלה

אמנם מצלה של השף אבי לוי נפתחה רק בסוף השנה שעברה אבל כבר הספיקה לצבור לעצמה קהל לקוחות נאמן ומוניטין של מסעדת רחוב מהטובות בירושלים. לוי קיבץ לכאן מגוון מנות אוכל רחוב ירושלמיות בהגשה יפהפייה, כשרוב המנות מבוססות על הטאבון הענק המוצב במטבח הפתוח, שממנו יוצאות גם לאפות לוהטות המכונות אשתנור. בטאבון נצלים ירקות שורש ובשרים המרכיבים מנות כמו מעורב ירושלמי אסלי עם כבד, טחול, פרגית ושייטל, יש קבב המוגש בבייגלה ירושלמי, והבייגלה עצמם מוצגים בעגלה בסגנון מוכרי הרחוב הירושלמים.
15 צפייה בגלריה
מצלה ירושלים
מצלה ירושלים
(צילום: אנטולי מיכאלו)
יש גם שווארמה עגל וכבש, חמוצים ביתיים, חציל שרוף בטאבון, פרגיות במרינדת פלפלים, וכמובן הקינוח הנפלא - מלבי על כנאפה, וכן זה טעים כמו שזה נשמע (88-48 שקלים).
רחוב יפו 105 ירושלים, 02-6729990. כשר

קראפט פיצה

דוד קפלן הוא מי שעומד מאחורי הפיצרייה הירושלמית המצוינת הזו. קפלן התאהב בפיצה כשהתגורר בניו יורק והחליט לחזור לארץ ולפתוח פיצרייה בסגנון ניו יורקי. קפלן התחיל ללמוד את התחום כשטוני מיליאני, אלוף העולם בפיצה, לקח אותו תחת חסותו ומלווה אותו עד היום. את קראפט פתח ב-2018 ושם הוא מכין פיצה מבצק מחמצת שעובר תהליך של שלושה ימים. הפיצות נמכרות בגודל ענק או בסלייסים ענקיים הנמכרים על צלחת נייר, ממש כמו בניו יורק.
15 צפייה בגלריה
קראפט ירושלים
קראפט ירושלים
(צילום: אסף קרלה)
מלבד הפיצות הסטנדרטיות יש פיצה עם סלק מעושן, עם בטטה וגבינת עיזים ויש גם גבינת ברי, קונפי שום ודבש. לאחרונה, בלוגרים של רשת הטלוויזיה NBC הכריזו על קראפט כאחת הפיצריות המובילות בעולם.
רחוב התפוח 12 שוק מחנה יהודה, ירושלים

יהודית

למרות שהאוכל קצת מיושן והשולחנות דביקים, רבים הירושלמים שזוכרים חסד נעורים לשיפודייה של יהודית בשוק מחנה יהודה. כבר 36 שנה שמוגשים שם שיפודים, קבבים, מעורב ירושלמי, סטייקים והמון סלטים שממלאים את השולחנות.
15 צפייה בגלריה
יהודית ירושלים
יהודית ירושלים
(צילום: אסף קרלה)
המקום מפורסם קודם כל בלאפות הטריות והרכות שיוצאות מהטאבון ללא תחרות. מלבד ישיבה במסעדה אפשר לפנות אל החלון הקטן הפונה לרחוב ולהזמין כל מנה שתחפצו בלאפה חמה מגולגלת עם סלטים. חוויה ירושלמית אמיתית.
הערמונים 5 שוק מחנה יהודה, ירושלים. כשר

טורקישוק

המצטרפת הטרייה ביותר לשוק מחנה יהודה היא טורקישוק - אוכל רחוב טורקי מסורתי עם תפריט לא קטן שמאפשר לבנות ארוחה של ממש ממנות ראשונות כמו יפרח - עלי גפן במילוי אורז בסמטי (32 שקלים), קובה נבלוסייה - קובה מטוגן במילוי בשר (36 שקלים), ולחמעג'ון - לאפה עם בשר טחון ונגיעות בשר כבש (44 שקלים). יש גם עיקריות כמו שווארמה דונר מעגל וכבש עם סלט עגבניות פיקנטי (44 שקלים) או בפיד רמדאן בלאפה, מעורב טורקי של פרגית, טחול, לבבות וכבש (44 שקלים), סלט עוף וסלט שווארמה (48 שקלים) וקינוחים כמו לחמניות מטוגנות במילוי קרם חלווה ושוקולד, סילאן וטחינה (36 שקלים) ועוד.
השזיף 15 שוק מחנה יהודה, ירושלים. כשר למהדרין

חלאתי

ביום ירושלים לפני שנה בדיוק פתחו תאיר גרתי ואמרי משה את חלאתי וכבשו את שוק מחנה יהודה עם שלוש מנות מנצחות: חלה עם שניצל (45 שקלים), חלה עם אסאדו (52 שקלים) וקרואסון עם אסאדו (42 שקלים). תאיר ואמרי, שמצאו את עצמם מובטלים בזמן משבר הקורונה, הקימו עסק ביתי לאפיית חלות שהצליח מעבר למצופה, מה שנתן להם את הדחיפה לפתוח מקום משלהם.
15 צפייה בגלריה
חלאתי ירושלים
חלאתי ירושלים
(צילום: דוד מויאל)
קשה לפספס את התור הארוך המשתרך ברחוב האגוז. המנות ביתיות ופשוטות אבל עשויות בדיוק רב, השניצל מונח בחלה עם צ'ימיצ'ורי, מטבוחה וחצילים, ובקרואסון הממולא באסאדו מפורק יש צנוניות, עלי בייבי, ריבת בצל ורוטב הבית.
האגוז 9 שוק מחנה יהודה ירושלים, 052-2751141. כשר

מימוניס

מימוניס היא הנציגה הצמחונית-טבעונית ברחוב הירושלמי ומקום שעושה פיתות שף ממולאות אך ורק בירקות שעברו טיפול אוהב. הדוכן ממוקם בין לא מעט מסעדות בשריות אבל נותן להן פייט עם מנת "שווארמה" כרובית עם כרובית שנצרבת בגריל, מפורקת ועוברת למחבת עם תבלין שווארמה ובצל מקורמל. יש גם פיצה עם פולנטה תירס; מיקס פטריות; זוקיני מוקפץ בחמאת מרווה ופרמזן; ומחית כמהין.
15 צפייה בגלריה
מימוניס ירושלים
מימוניס ירושלים
(צילום: יח"צ)
עושים כאן גם קבב עשוי עדשים ואורז בר, ויש פיתה עם קרפצ'יו סלק, בלסמי, פטה ואגוזים (45-39 שקלים). לקינוח - צלחת עם מלבי מפורק עם מלא פירות טריים של העונה (22 שקלים).
אגריפס 115 ירושלים, 02-5946707. כשר

מחנה ASADA

מקום בן פחות משנה שבחר להתמקד בצליית בשר שכולו 100% וואגיו. למרות שזה נחשב פאסט פוד, כאן נותנים לבשר להתיישן בשקט, מבשלים או צולים אותו באיטיות ומכינים כמעט כל דבר כאן מאפס - את הרטבים, הצירים וכל מה שמסביב. החוויה שמחה וצבעונית, החל מהאריזות והעיצוב של המקום ועד המוזיקה. התפריט מורכב מכמה סוגי בשרים שניתן להזמין בחלה קלועה מתוקה או ב-Animal style, על גבי צ'יפס פריך שעושים במקום.
15 צפייה בגלריה
מחנה אסאדה ירושלים
מחנה אסאדה ירושלים
(צילום: גיל אבירם)
אמנם מתמחים כאן באסאדו אבל יש גם שניצל וואגיו, נקניקיות צ'וריסוס תוצרת בית עשויות סטייק קצוץ על הסכין, עוף במרינדה וגם מנה טבעונית של סטייק חציל צלוי בקרמל ברביקיו חריף. בשביל להדק את האווירה יש כאן גם תפריט קוקטיילים.
אגריפס 80 מחנה יהודה ירושלים, 02-5436433. כשר

אריכא סביח

איתי אריכא הוא ילד הפלא של שוק מחנה יהודה שפתח לפני שבע שנים את אריכא סביח שהפך בהשקעה ובמסירות לסביח הכי טוב בעיר. המנה עשויה פיתה עבודת יד הנאפת במקום עם ביצה קשה חומה, סלט ירקות טרי, טחינה, עמבה וכמובן חצילי בלאדי העוברים חיתוך יסודי, מטוגנים בשמן עמוק ומוגשים חמים. הפיתה נבנית מול הלקוח בשכבות אחת אחרי השנייה בתשומת לב רבה. נוסף על כך יש כאן גם סביח בצלחת ומנה טבעונית עם פטריות פורטובלו מוקפצות (32-23 שקלים).
15 צפייה בגלריה
אריכא ירושלים
אריכא ירושלים
(צילום: דוד מויאל)
לאחרונה יצר אריכא ליין של סלטים וממרחים ביתיים שהוא מוכר בצנצנות, כמו ריבת חצילים בבישול ארוך, טפנד עגבניות מיובשות וזעתר טרי, קרם טחינה עם לימון פרסי שחור, קרם פלפלים מבושלים במשך עשר שעות, טחינת פיסטוקים עם קרמל מלוח ועוד. אריכא חולם לפתוח עוד סניפים ברחבי הארץ.
אגריפס 83 מחנה יהודה ירושלים, 055-6697787. כשר

אישטבח

עם הרבה ניסיון במטבחים ירושלמיים, פתח ב-2015 אורן ששון לוי בעזרת אשתו יסמין, מסעדת אוכל רחוב מיוחדת המבוססת על מאפה כורדי-סורי בטאבון שנקרא "שמבורכ" - מאפה הממולא בבשרים בבישול ארוך.
15 צפייה בגלריה
אישטבח ירושלים
אישטבח ירושלים
(צילום: זאפ רסט)
בכל מאפה יש פירה הודי כי יסמין ממוצא קוצ'יני, סלטי הבית וצ'ימיצ'ורי, מין שילוב ייחודי של טעמים שיש רק כאן. המאפים ממולאים בבשר צלעות צלוי או מבושל, בריסקט מבושל בבירה, חזה עוף במרינדה אסיאתית, בשר לחי עגל פיקנטי עם פלפל צ'ומה, קבב - בשר טחון עם ראס אל חנות, או בשר טחון בסגנון צ׳וריסו חריף ומעושן.
השקמה 1 מחנה יהודה ירושלים, 02-6232997. כשר

סטקיית חצות

אי-אפשר לדבר על אוכל רחוב ירושלמי מבלי להזכיר את מנת הרחוב מעורב ירושלמי. לפני יותר מ-40 שנה הקימו האחים אברהם ומיכאל אגמי דוכן קטן שהסתובב בשוק ומכר מעורב ירושלמי שהפך לאגדה.
היום ממשיכים את המסעדה בני הדור השני של המשפחה, האחים חיים, אורן וספי, שעשו בה הרבה שיפוצים ושדרוגים והפכו אותה לתחנת חובה לכל באי השוק, מקומיים ותיירים, סלבריטאים ופוליטיקאים. התפריט של המקום נשען על אוכל ביתי והרבה מנות בשר, כשהמקום הוא הטוען לכתר כמי שהמציא את מנת המעורב הירושלמי העשויה פה טחול, לבבות וחזה עוף בתיבול סודי ומסורתי שעושים כבר ארבעה עשורים.
אגריפס 121 מחנה יהודה ירושלים, 02-6244014. כשר

ארחנטו אמפנדס בשוק

הנה משפט שלא חשבתם שתקראו - האמפנדס הירושלמי הכשר בשוק העיראקי. לוקס סיטרינוביץ פתח את המקום הקטן בסוף 2016 והיה הראשון שהביא את ארגנטינה למחנה יהודה. מאז ועד היום הוא מגיש שם אמפנדס בעבודת יד, יפים-יפים, צרובים על גריל פחמים, ממולאים בדברים טעימים כמו אסאדו מפורק עם כרוב, צ'ימיצ'ורי וסלסה, או בשר עגל עם זיתים, פלפלים וביצה קשה, יש גם עוף מעושן עם כוסברה, לימון וחריף, צוואר טלה בצלייה איטית עם גזר, תמרים, בוטנים וראס אל חנות, ויש גם אמפנדה עם ירקות מעושנים (19-15 שקלים). אפשר לקנות אמפנדס להכנה בבית וגם לקחת איתכם את הצ'ימיצ'ורי הקלאסי שלוקס מכין בצנצנות, ויש גם קוקטיילים מגניבים לקראת סוף השבוע.
השוק העיראקי מחנה יהודה ירושלים, 02-9945755. כשר

חצ'אפוריה

את החצ'אפורי של טנגו בפינה צדדית של שוק מחנה יהודה, מכינים אחד-אחד, לאט מאוד, ורק כאשר מתקבלת הזמנה חדשה. זה לא מקום שמוציא מנות בקצב מסחרר והתור פה לוקח זמן אז צריך לבוא עם קצת סבלנות, או לפחות לא על הקצה כשכבר רעבים. אין ספק שההמתנה משתלמת כי כאן דפי הבצק של החצ'אפורי דקיקים עד שקופים וצורתם נקבעת לפי המסורת במחוזות שונים בגיאורגיה.
15 צפייה בגלריה
חצ'אפוריה ירושלים
חצ'אפוריה ירושלים
(צילום: אסף קרלה)
יש אצ'ארולי פתוח בצורת סירה, משוח בחמאה עם ביצה מעל, ויש מגרולי סגור עם גבינה מעל, וכמובן חינקאלי. אפשר למלא את החצ'אפורי בגבינה גרוזינית, תרד, מחית תפוחי אדמה ובצל, או מחית שעועית מנומרת.
השקמה 5 מחנה יהודה ירושלים, 050-7000543. כשר

דוויני פיתה בר

הפיתה בר העליז של דיני קסורלה הוקם עוד לפני שדוכני פיתה מילאו את כל הארץ. הקונספט פשוט אבל הביצוע פנומנלי - כאן מתמקדים בתפריט מצומצם ומגישים פיתות סגורות ממולאות או פיתות פתוחות וקלויות כמו ברוסקה שעליה כל מיני דברים טובים. יש למשל שווארמת דגים עם בצל מטוגן, מלא ירוקים, צנוניות וטחינה, או בשר טלה טחון עם עגבניות קצוצות, פלפל חריף וטחינה או אנטרקוט עם איולי, עגבניות ועלי רשאד.
15 צפייה בגלריה
דיני קסרולה
דיני קסרולה
(צילום: לין לוי)
יש גם חריימה בורי חריפה, ברבורניות מטוגנות עם לימון כבוש וירוקים וגולת הכותרת היא דווקא מבחר קטן של מנות צמחוניות כמו עראייס פטריות משגע, מעורב טבעוני של ירקות קלויים והצ'יפס המפורסם שעשוי מטבעות של בצל ותפוחי אדמה עם איולי ופטרוזיליה, עגבניות ובצל ירוק מעל (57-35 שקלים).
בית יעקב 6 מחנה יהודה ירושלים, 050-4742428. כשר

טאקוס לואיס

לאה סטופר הירושלמית נסעה לטיול במקסיקו והכירה שם את לואיס קרוז שעבד כטבח. האהבה הביאה אותם לארץ ויחד הם פתחו טאקרייה מקסיקנית קטנה וכשרה שמכינה אוכל מסורתי בעבודת יד והכול מוכן מאפס.
את בצק הטורטיות מכינים מתירס שמשרים במים יממה שלמה ואז טוחנים בעצמם. התפריט קטן ומדויק ובו מנות כמו טאקו אל פאסטור משווארמה הודו במרינדת תבלינים ואננס (15 שקלים); טאקו קרנה אסאדה עם מינוט סטייק על הגריל (14 שקלים); טאקו קרניטס עם צלעות בקר בבישול ארוך (14 שקלים); טאקו באחה עם דג קוד מטוגן בבלילת בירה (14 שקלים) ועוד. יש גם נאצ'וס אמיתי מטורטיות מטוגנות עם גוואקמולי או סלסת עגבניות ולסיום הולם פאלטאס - קרטיבים טבעיים או צ'ורוס עם קינמון וסוכר. מקסיקו בירושלים.
שלומציון המלכה 11 ירושלים, 02-6639992. כשר

Burger Room JLM

ההמבורגר שהוא הילד הרע של ירושלים בעיצוב מדליק בשכונת רחביה באזור סטודנטיאלי בועט, לא כשר ועם דגש על אלכוהול. השף ניר לוי, בעבר מטלביה ומסעדת סמדר, תולה על קירות המקום עבודות של תלמידי בצלאל, מנגן מוזיקה בווליום גבוה ומגיש תפריט של חמישה המבורגרים קטנים יחסית בגודל 120 גרם. ההמבורגר הראשון הוא המבורגר קלאסי עם צ'דר וכל הדברים הרגילים, השני מקציצת מרגז כבש עם ציזיקי, לימון כבוש ובצל סומק, יש קציצה שמוגשת עם שומן אווז, גבינת ברי, ריבת תאנים ובצל, עלי רוקט והולנדז, המבורגר צמחוני וטבעוני וגם קריספי צ'יקן בציפוי קורנפלקס למכורים.
15 צפייה בגלריה
המבורגרים בירושלים
המבורגרים בירושלים
(צילום: לין לוי)
יש שפע של תוספות ובהן פייקון ורוטב גבינה מותכת ורטבים מגניבים כמו איולי לימון כבוש או חרדל תפוחים. יש ם כמה מנות ראשונות מושחתות כמו נקניקיות, נאגטס או כנפיים חריפות. מקום שלוקח את עצמו ברצינות אבל את החיים פחות.
עזה 18 ירושלים, 02-5408484. לא כשר

ג'חנונבר

בחודש שעבר, לאחר 18 שנה של פעילות, נסגר סניף הדגל של הג'חנון בר - המזללה הירושלמית המיתולוגית ברחוב הלל במרכז העיר. הסניף שבשוק ממשיך לפעול בכל המרץ ולהגיש את שתי המנות שהפכו את המקום למוסד קולינרי ירושלמי - הממולוואח והממוג'חנון.
15 צפייה בגלריה
ג'חנון בר ירושלים
ג'חנון בר ירושלים
(צילום: יח"צ)
הממולוואח הוא בעצם כריך עשוי מלוואח בתוכו אפשר לשים הכול משקשוקה ועד גבינות, ירקות, חצילים וממרחים לפי בחירתכם, ויש גם פיצה מלוואח שזה בדיוק כמו שזה נשמע - פיצה על גבי מלוואח. יש את הממוג'חנון - ג'חנון מגולגל וממולא באילו תוספות ושילובים שתרצו, יש לאבנה, סחוג, זיתים, גבינת פטה ועוד (32-15 שקלים). אפשר גם להזמין מלוואח מגולגל בשוקולד או חמאת בוטנים, ואת מה שכבר הפך לקאלט מקומי - פונצ'ים שהם כדורי שוקולד שמוכנים במקום.
האגוז 30 מחנה יהודה ירושלים, 02-5661919. כשר

קבב אל שעב

אם מגיעים לעיר העתיקה מכיוון הרובע היהודי, רגע לפני ששוק הבשמים הופך לרחוב בית הבד, מצד ימין יש כוך קטן שנקרא קבב אל שעב. מהמקום הקטן והנסתר הזה מוציאים ביום מאות "סנדביץ' לקחת" - כך הם מכנים את המנה המוכנת בזריזות למי שלא מתיישב.
מדובר כאן בקבב בקר, לא דחוס ומתובל, עם קצת ירקות שרופים, הקציצה עוברת ישירות מהשיפוד לתוך הפיתה או הצלחת, ולרציניים מציעים כאן תוספת יוגורט מחברון (12 שקלים). אל קבב אל שעב זורמים בכל שעה עגולה בשר טחון טרי מהקצב ופיתות טריות. המתכון של הקבב עובר כבר שלושה דורות במשפחה ואת אמנות המנגל החצוב בקיר מלמדים כאן כבר מגיל צעיר. עשרות שנים שהמקום פועל ויש בו רק מנה אחת, אז כנראה שיודעים כאן מה הם עושים.
שוק הבשמים העיר העתיקה ירושלים, לא כשר

קבב שאהין

"החור בקיר" המפורסם של העיר העתיקה ומקום שכבר ארבעה דורות מגיש קבב באופן מסורתי. את בשר הטלה קוצצים כאן על הסכין יחד עם בצל ופטרוזיליה, מצמידים לשיפוד שעולה על גריל הפחמים ומשם ישר לפיתה עם עגבניות ובצל שרופים בגריל.
יש כמה שרפרפים ברחוב שאפשר לשבת עליהם וכמה שולחנות בפנים, שאם יהיה לכם מזל יהיו פנויים ואז גם תוכלו לקבל צלחת חמוצים קטנה. את המקום מנהל רזי שאהין יחד עם אחיו, שניהם עובדים בעסק המשפחתי מאז שהיו ילדים קטנים. משפחתם הנוצרית הגיעה לירושלים מטורקיה לפני 150 שנה ובערך מאז ובאותו המקום מכינים כאן את הקבב הזה שהפך לאגדה בעיר העתיקה ובירושלים בכלל.
שוק הקצבים 76 העיר העתיקה ירושלים, 02-6276520. לא כשר

מיאן נודלס

אין הרבה אוכל רחוב אסיאתי בירושלים, אבל מיאן נודלס היא תוספת חובה לרשימה הזאת, עם מנת ראמן יפנית שמגיעה בחמש גרסאות מעניינות, לצד מנות נודלס בסגנונות שונים, מהמטבח הסיני, הקוריאני ועוד. יש כאן למשל ראמן עם עוף, ביצה קשה, גזר, בצל ירוק ונבטים, או ראמן טבעוני עם פטריות אוזן שחורות ותירס, ראמן אטריות ביצים עם פטריות שיטאקה וכרוב לבן, וראמן עם אטריות ביצים וטופו וחצילים בטמפורה. בתפריט גם מנות אטריות או אורז, כיסונים, ואיטריות קרות (50-35 שקלים).
את המקום הקים בילי סו שעלה לישראל לפני יותר מ-20 שנה מהונג קונג. במהלך הקורונה הוא לקה בשבץ מוחי ואת המושכות לקחה באומץ וכישרון בתו נועם סו, שהשתחררה חודשים ספורים לפני זה מהצבא.
שלמה המלך 22 ירושלים, 02-9944333. לא כשר

מרכז הפלאפל התימני

אחד מדוכני הפלאפל העמוסים בירושלים שמגיש את כדורי הפלאפל שלו בפיתה או בלאפה תימנית שנקראת אשתנור, ובימי שישי בסאלוף. גולת הכותרת של המקום ומה שהופך אותו לפלאפל הכי מיוחד בעיר, זה שהוא מוגש בלחוח. הכדורים קטנים ומתובלים בהרבה ירק וחוויאג' ובתוך הפיתה, או במה שתבחרו למלא, יש צ'יפס, חמוצים, חצילים, סלט ירקות ולמתקדמים - תוספת חילבה (25-13 שקלים).
מאחורי המקום עומר מרדכי מעברי בן ה-75, שהקים את מרכז הפלאפל כבר לפני 48 שנה. בהתחלה הוא היה מוכר את הלחוח יחד עם תבשילים ומרקים שהכין, אבל לפני 20 שנה לקוח אחד ביקש את הפלאפל בלחוח ומאז זו מנת הדגל של המקום.
הנביאים 48 ירושלים, 02-6242346. כשר

הסנדביץ' של רשל

מוסד עירוני שקיים כבר יותר מ-20 שנה עם שם מתעתע כי יש כאן עוד הרבה מה לאכול חוץ מסנדביצ'ים. יש הרבה מסעדות של אוכל ביתי-מסורתי בירושלים, אבל רשל מבשלת אוכל טוניסאי ברמה גבוהה במיוחד. אין כאן תפריט קבוע ואת האוכל מכינה רשל לפי מצב הרוח. את כריך הפריקסה המסורתי מכינים כאן דווקא בבגט שבתוכו ביצה קשה, תפוח אדמה, טונה, צלפים, זיתים, לימון כבוש וסלט משוואיה.
לצד הכריך מגישים כאן מרק סולת שנקרא חשווה. את הקוסקוס מכינה רשל במו ידיה ומניחה עליו דווקא ערימת קציצות. לפעמים יש ארטישוק וחצילים ממולאים בשר, סלטים, שקשוקה, מרקים, אורז ועוד. זה מקום ותיק וקטן, בלי אינסטגרם ובלי אתר אינטרנט, עם לקוחות קבועים שמגיעים כבר 20 שנה, כאלו שאכלו כאן כילדים ועכשיו מביאים את הילדים שלהם.
בית לחם 17 ירושלים, 02-6713918. כשר

ברונו

אוכל רחוב ישראלי משודרג עם תשומת לב לפרטים, באזור לא קולינרי במיוחד בעמק הרפאים. בברונו יש התמקדות בבשר וכריכים, אבל זה ממש לא מסתכם בכך. הלחמניות הענקיות מקבלות לתוכן אסאדו עם צ'ימיצ'ורי, שום קונפי ואיולי, ויש גם קבבים עם טחינה, חריף ופלפלים קלויים, ראמפ סטייק עם כרוב צלוי ובצל מטוגן, מינוט סטייק ברוטב אסיאתי עם בצל ירוק, איולי בזיליקום וחרדל, שניצל עם מטבוחה וחציל שרוף ועוד (62-49 שקלים).
בימי שישי יש כאן בישול ביתי ואפשר לקחת אוכל הביתה כמו למשל קובנת בשר משוגעת, בורקס בשר, חלה עם שניצל, עלי גפן, כרוב ממולא, מאפה מנגולד כרישה ותרד ועוד.
עמק רפאים 24 ירושלים, 02-5805888. כשר

קרייב

מזללה עם מטבח פיוז'ן אמריקאי-מקסיקני-אסיאתי, משהו שכנראה לא היה בישראל לפני זה. השף האמריקאי שעשה עלייה לארץ לפני כמה שנים, טוד ארונס, שם לעצמו מטרה להגיש את המנות הכי מושחתות שיש בגרסתן הכשרה ובלי לרדת ברמה - למצוא את התחליפים הכי טובים ולפתוח מזללה כשרה שתהווה תחרות גם למקומות הלא כשרים. מגישים כאן בייקון טלה איכותי ואת הגבינה הטבעונית שבצ'יזבורגר מכינים משמן קוקוס.
15 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
למרות שמדובר בסוג של פאסט פוד, מתגאים כאן בכל מיני תהליכים שהבשר עובר ששייכים למטבח עילי כמו סו-וויד, עישון ויישון, ובמטבח מכינים מאפס דברים כמו רוטב הברביקיו תוצרת בית או ירקות כבושים. יש בתפריט הרבה סוגים של המבורגרים מסליידרים ועד סמאשבורגר והרבה כריכי בשר אחרים, כל מיני סוגים של צ'יפס ונאצ'וס, כנפיים, נקניקיות או קריספי צ'יקן (110-25 שקלים).
השקמה 1 ירושלים, 02-6272830. כשר

הסנדביץ' של צ'וצ'י

עוד מקום שהשם שלו הוא רק תזכורת לעידן אחר שבו הגישו כאן רק כריכים - אבל זה לא המצב היום כי מאז שהמקום קיבל את שמו זרמו כאן הרבה טחינה ועמבה בסקוויזר, והמקום הקטן הזה בקריית מנחם המנומנמת הפך למסעדה של ממש עם בישולים ביתיים ברמה גבוהה.
אבל אם באוכל רחוב עסקינן, אז כן יש כאן מנות משגעות בפיתה או בבגט, והביס לא משאיר מקום לספק - נגעה בפיתה הזאת יד אלוהים: שניצל באצבעות שמנמנות בבליסה גסה ומתובלת בדיוק רב, שווארמה כבש עסיסית, נקניקיות מרגז, שניצל דג, מעורב ירושלמי, עיג'ה ועוד. בתוספות יש חומוס, אורז עם זיתים, במיה, מקרוני אדום ואורז עם שעועית, שאם תבקשו יפה תוכלו לקבל גם בפיתה, ואם זה נשמע לכם מוזר כנראה שאתם פשוט לא ירושלמים.
דהומיי 16 ירושלים, 02-6424444. כשר