כמות המילים, ההצהרות, הפוסטים והאנרגיות ששפכה הנהגת חמאס ממקום מושבה ברצועת עזה כדי להאדיר את פיגוע הירי בעיר העתיקה בירושלים הייתה יכולה להספיק להוצאת ספרון קצר. רק דבר אחד נעלם בין בליל המילים והוא קבלת אחריות. חמאס התהדר בכך שהמחבל, פאדי אבו שחידם, הוא אחד מבכירי הארגון במחנה הפליטים שועפאט, אך הוא נמנע מלהצהיר כי אבו שחידם פעל בשליחות הארגון או בהוראתו.
השמחה שהפגין חמאס אותנטית ומבטאת את שאיפתו הגדולה ביותר בימים אלו - ערעור היציבות הביטחונית בגדה המערבית ובירושלים ככל שרק ניתן, ובמקביל שמירה אדוקה על השקט ברצועה. חמאס יודע שהוא יכול לעשות זאת משום שישראל מעניקה לו חנינה בלתי כתובה על מעשיו ופעולותיו ברצועת עזה. חמאס גם יודע שדין פיגוע (קל וחומר פיגוע ירי) בשערי מתחם אל-אקצה אינו דין פיגוע במחסום כזה או אחר. זו גם הסיבה שהוא ליבה את האירוע עם הד תקשורתי גבוה. כמה שיותר כאוס בגדה ובירושלים, כמה שיותר שקט ברצועה.

2 צפייה בגלריה
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
וכאן גם טמון החשש של מערכת הביטחון בישראל - פיגוע במקום הרגיש הזה שאף גרם לנפגעים, מעלה את ההיתכנות לכך שהוא יהווה השראה לפלסטינים נוספים. כך גם היה במהלך גל הפיגועים הארוך שהחל בסוף שנת 2015 - הוא החל עם הפיגוע שביצע מוהנד חלבי בעיר העתיקה שהוביל אחריו עשרות פיגועים בתוך חודשים ספורים.
חמאס נמצא כיום בנקודה רגישה מאוד בגדה. מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית פתחו במבצע צבאי למיגור שלטון החמושים בג'נין ובמחנה הפליטים שבעיר. במקביל, הרשות הפלסטינית נוקטת בימים האחרונים יד קשה נגד כל ניסיון של חמאס לייצר מפגן כוח בגדה בעת חגיגות של שחרור אסירים המזוהים עם הארגון אשר משתחררים מבתי הכלא בישראל בתום ריצוי מאסרם. הבערת השטח בגדה תסייע לחמאס להחליש את הרשות הפלסטינית ותאלץ אותה לצמצם את צעדיה האגרסיביים נגד פעילי הארגון ובכיריו.

גופי המודיעין בישראל יודעים כבר שנים לנטר בצורה מרשימה פלסטינים שמאותתים על כוונות לבצע פיגועים ולבצע מעצרים טרם ביצוע מזימתם. ניתן להניח שזה מה שיקרה גם בימים הקרובים על אף שזו לא שיטה שיכולה לעצור באופן מוחלט פיגועי בודדים.
דבר נוסף שיש לעשות כדי לא לעורר התלהטות יצרים הוא איפוק בהצהרות, בעיקר של פוליטיקאים ישראלים, על שינוי בסטטוס קוו בעיר העתיקה כמו בחינה מחודשת של הצבת מגנומטרים. ניסיון העבר מוכיח שהצעדים הללו נועדו לכישלון כמו בעת משבר המגנומטרים בכניסה למתחם הר הבית בשנת 2017 או אפילו כאשר נעשו צעדים שוליים יותר כמו הצבת מחסומים בשער שכם בחודש מאי שעבר שהבעירו את השטח. זה בדיוק מה שחמאס רוצה שיקרה, כי אז יהיה לו קל יותר לערער את השקט השברירי.
לפיכך דווקא פעולות שקטות ונחושות מצדה של ישראל ולא הצהרות בומבסטיות, הן המתכון הנכון להשבת השקט היחסי ששרר בשטח מאז סיום מבצע שומר החומות.