"יש לי ניוון שרירים, או בשמו הרשמי sma, זה אומר שאני לא יכולה וללכת ולעמוד ובעידן של היום אני גם לא צריכה, קיבלתי גנטיקה מיוחדת מההורים שלי, הם נשאים של המחלה ומכולם אני זכיתי. בחורה מיוחדת בסך הכל", מספרת בחיוך ליחי פרנקו, בוגרת מחזור ד', חברת רשת בלינק20.
פרנקו נבחרה לככב בסרטון שהופק לאחר האקתון שלם של חשיבה שניסה להעלות על סדר היום הציבורי את הקושי בשכירת דירה כאשר בן הזוג הצמוד שלך הוא כיסא גלגלים.
הסרטון הזוכה שהופק על ידי ליחי פרנקו, יובל מאסטי, דן יעקב, אור חי, אוהד צוער, עמית חנוך וצולם על ידי נתן לוי, הציף בעיה מוכרת וכואבת בתחום הדיור עבור אנשים עם מוגבלות - הקושי במציאת דירה המתבטא גם בסטיגמות, דעות ותפיסות שליליות על אנשים עם מוגבלות.
צפו בסרטון הזוכה בהאקתון של לינק20 "איפה אתם רוצים שאני אגור?"
"כחלק מהמחשבה על הסרטון במסגרת תכנית ההכשרה העלינו ציטוטים של אנשים שחוו בדיוק את מה שאנחנו מראים בסרטון. ביניהם גם חברים שלי", מוסיפה פרנקו. "המחשבה שלי הייתה על היום שאחרי שאני אצא מהבית של ההורים שלי וארצה לשכור דירה, מה יקרה? האם יפסלו אותי רק בגלל שאני יושבת בכיסא גלגלים או יעדיפו את 'ההוא', כי מאוד קשה לראות מישהי כמוני במרחב הציבורי. רצינו לנפץ סטיגמות, להראות שאנחנו לא צרה כל כך גדולה. גם לנו מגיע לשכור דירה ולגור איפה שנרצה. לגמרי כמו 'ההוא'".
4 צפייה בגלריה
link20
link20
"רצינו לנפץ סטיגמות, להראות שאנחנו לא צרה כל כך גדולה". ליחי פרנקו
(צילום:link20)

מוגבלות היא לא דבר שצריך להתגבר עליו

אנשים עם מוגבלות מהווים כ-20% מהאוכלוסייה. עם זאת, אנחנו כמעט לא פוגשים אותם ברחוב, במקום העבודה, בתיאטרון או בסרט, לא במושב לידנו ולא על המסך. לא בטיול בשכונה ובקושי באוניברסיטה.
במטרה לשנות את תמונת המצב העגומה הזאת, התכנסו אנשי "לינק20" - רשת של צעירים עם וללא מוגבלות, הפועלת לקידום שוויון, גיוון וזכויות של א.נשים עם מוגבלות, באמצעות חיזוק מנהיגות דיגיטלית, רישות הצעירים לקידום מטרות משותפות ופעילות לשינוי תודעה ציבורית באמצעות המדיה החברתית, להאקתון מיוחד בנושא "דיור בקהילה". "לינק20 הוקמה כדי לתת מקום לקול צעיר, מצחיק, יצירתי ואנושי יותר וכדי לוודא שלאנשים עם מוגבלות תהיה גישה שווה למרחב הציבורי הממשי והוירטואלי", מסבירים אנשי הקהילה.
4 צפייה בגלריה
link20
link20
חברי קהילת link20 בעבודה על הפקת הסרטון
(צילום:link20)
"אנחנו מאמינים שמוגבלות היא לא דבר שצריך להתגבר עליו, אלא תפיסת עולם ששווה לכולם לאמץ ואנחנו מנסים לייצר קמפיינים ושפה ויזואלית ולא ויזואלית שידגימו את כל העושר והיצירתיות שיש לנו להציע לעולם. הרשת שלנו מגשרת על מחסור במנהיגות ואקטיביזם חברתי של צעירים עם מוגבלות; היא מחברת בין אנשים וארגונים למאבקים ויצירה משותפים ומאפשרת למי שחבר ברשת הצעירים שלה להיעזר זה בזו ובתשתיות של התנועה כדי לקדם פרויקטים ומטרות משותפות".

כוחנו באחדותנו

לדבריהם, המצב הנוכחי חייב להשתפר: "אנשים עם מוגבלות אינם מאוחדים בדרך כלל והמאבקים שלהם אינם מאבקים של החברה כולה - את שתי העובדות הללו לינק20 שואפת לשנות. אנחנו תנועה של כולם ואנחנו פונים לכולם. המאבק לשוויון הוא לא מאבק של אנשים עם מוגבלות, כמו שהוא לא צריך להיות מאבק של נשים לבדן וגם לא של הקהילה הלהטבי"ת", הם מוסיפים בלהט. "כל מאבק חברתי צריך שותפים שמאמינים בצדקתו. אנחנו גאים להיות תנועה חברתית של אנשים עם וללא מוגבלות שנאבקת על שילוב בדיוק בגלל זה".
"אנחנו נאבקים לא רק על התחבורה הציבורית או על על הזכות לגור היכן שנרצה או שמשדרי החדשות יתורגמו גם לשפת הסימנים - אנחנו נאבקים על הזכות לעשות זאת בטעם טוב, בהומור, ביצירתיות והכי חשוב - בעצמנו!", הם נלהבים.
הכירו את לינק20:
"צעירים עם מוגבלות הם אנשים שרוצים להגשים את עצמם, להתפרנס בכבוד, למצוא אהבה, לצאת לדייטים, ללכת למסיבות. ממש כמו אנשים צעירים ללא מוגבלות. למרבה הצער, אלו צרכים שהרבה פעמים אינם זוכים לשום מענה ואפילו לא להכרה, ואלו צרכים קיומיים".

התנועה הוקמה ביוזמת קרן משפחת רודרמן ופועלת כיום במועצה הישראלית להתנדבות ובשיתוף עם קרן משפחת רודרמן, קרן גנדיר והקרן המשפחתית ע"ש תד אריסון. היא פועלת על בסיס שלוש אסטרטגיות מרכזיות: הגברת מודעות הציבור לזכותם של צעירים ואנשים עם מוגבלות להשתתפות מלאה בחברה, חיזוק האקטיביזם, המנהיגות וכוח ההשפעה של צעירים עם מוגבלות, ויצירת פלטפורמות רשתיות לקידום מטרות חברתיות משותפות.
"לינק20 הוקמה כדי להזיז את המחוג, הצעירים של היום הם המנהיגים של המחר ולכן לינק20 בחרה להתמקד דווקא בצעירים", מסבירים אנשי התנועה. "פרט לכך, צעירים עם מוגבלות הם אנשים שרוצים להגשים את עצמם, להתפרנס בכבוד, למצוא אהבה, לצאת לדייטים, ללכת למסיבות. ממש כמו אנשים צעירים ללא מוגבלות. למרבה הצער, אלו צרכים שהרבה פעמים אינם זוכים לשום מענה ואפילו לא להכרה ואלו צרכים קיומיים".
4 צפייה בגלריה
link20
link20
המטרה: ליצור שינוי משמעותי, שייטיב עם אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות בפרט ועם החברה בכלל.
(צילום:link20)

לבחור היכן לגור ועם מי

רשת הצעירים היא לב העשייה והמנוע של לינק 20. חברי הרשת הם היוזמים והכוח המניע של הקמפיינים והמאבקים שלה. היא גם מציעה מגוון תוכניות מנהיגות לטיפוח וחיזוק ההובלה וההנהגה של צעירים בעידן דיגיטלי דרך ההנכחה וההשפעה של צעירים בעמדות מפתח ובהובלת מהלכים חברתיים, במטרה ליצור שינוי משמעותי, שייטיב עם אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות בפרט ועם החברה בכלל.
אירוע השיא של תוכנית הדגל של לינק 20 – תוכנית המנהיגות הארצית, הוא האקתון יזמות בן יומיים להעלאת מודעות בנושא נבחר. העבודה לקראת ההאקתון ובמהלכה מקנה למשתתפים כלים מעשיים בתחומי יזמות, מנהיגות אישית וחברתית ושינוי מודעות והשפעה אזרחית באמצעות הדיגיטל.
במסגרת ההאקתון עובדים הצוותים במשך יום מרוכז על הפקת התוצר בליווי צוות מומחי ידע בתחום הדיגיטל. בסיומו מתקיים פאנל שופטים המורכב מאנשי מקצוע מובילים במגוון תחומים, בפניהם מציגים הצוותים את התוצרים ונבחר התוצר שיצולם ויופק באופן רשמי ויהיה הסרטון שיוביל את קמפיין השנתי של לינק20. האקתון הנוכחי עסק כאמור, בתחום שמעסיק את כולנו במדינת ישראל, דיור. באופן ספציפי באתגרים המרכזיים של אנשים עם מוגבלויות בדיור עצמאי בקהילה.
"אני נתקלת באפליה סמויה או גלויה כשאני מחפשת דירה. חיפוש דירה נגישה הוא תהליך שיכול לקחת חודשים ארוכים ומתסכלים".
הסרטונים שהופקו בהאקתון הם חלק מקמפיין חברתי חדש שמובילה לינק20 בשיתוף ארגון "בזכות" שמטרתו לעגן בחוק את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות לחיות חיים עצמאיים בקהילה במטרה להבטיח שכל אדם עם מוגבלות בישראל יוכל לממש את זכותו, לבחור היכן לגור ועם מי ולקבל את המענים הקהילתיים הנדרשים לכך.
אולה מלמד, חברת רשת לינק20, בוגרת מחזור ג' ומתמודדת עם שיתוק מוחין, משתפת: "אני עורכת דין, גרה עם בן זוגי ועם כלב שירות בשם פרד שמלווה אותי 24/7. השתתפתי בתוכנית המנהיגות הארצית של לינק 20, משמשת כמנטורית לאנשים עם מוגבלות, טיפסתי על הקלימנג'רו ואני צוללת להנאתי, אבל בחיים לא ציפיתי שאשקול, גם אם לרגע, להפסיק לעבוד או לקיים חיים עצמאיים בגלל הזכויות שאני מאבדת בכל הנוגע לדיור", היא מסבירה. "אני נאלצת לוותר על הזכויות שלי בשביל לגור בקהילה, בין אם זה בתשלום ארנונה ללא הנחה או באיבוד הטבות דיור בגלל המשכורת, ובין אם כשאני נתקלת באפליה סמויה או גלויה כשאני מחפשת דירה ולא רוצים להתקין לי מעקה כי זה יהרוס את האסתטיקה של הבית, או לא מוכנים לכלב למרות שהוא כלב שירות. חיפוש דירה נגישה הוא תהליך שיכול לקחת חודשים ארוכים ומתסכלים", היא מסכמת.
"בשנת 2012 אשררה מדינת ישראל את אמנת האו"ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ובזאת התחייבה להבטיח את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות בישראל בתחומי החיים השונים וביניהם הזכות לחיות חיים עצמאיים בקהילה", מסבירים אנשי לינק20, "אך לצערנו הזכות הזו אינה מעוגנת בחוק במדינת ישראל. עד היום פרק דיור בקהילה שמטרתו לעגן את זכויות אלו בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אינו נחקק".
4 צפייה בגלריה
link20
link20
מעדיפים להשכיר ל"הוא". מתוך הסרטון הזוכה בהאקתון
(צילום:link20)
"המציאות הזו מייצרת מצב בו מרבית מהאנשים עם מוגבלות אינם מקבלים כלל שירותים תומכי דיור ומרבית מהאנשים המקבלים שירותים בתחום הדיור מקבלים אותם במסגרות מוסדיות שאינן מאפשרות לאדם חופש ועצמאות לנהל את חייו כפי שיחפוץ. לאדם שמעוניין לגור בקהילה כיום אין אפשרות לקבל תמיכה או מענים לחיים עצמאיים בקהילה, עליו להסתמך על חבריו או משפחתו ובלא מעט מקרים על עצמו בלבד. הקושי במימוש חיים עצמאיים בקהילה מובילה לא מעט אנשים לעבור למסגרת דיור מוגנת, במידה ונמצאו זכאים לכך. אנשים המעוניינים לעבור למסגרות דיור, או נאלצים לעשות זאת כיוון שזו הדרך היחידה בה יוכלו לקבל את הסיוע הנדרש, כמעט ואינם יכולים לבחור באיזו מסגרת יגורו או עם מי יגורו", הם מרחיבים.

דרוש: עיגון חוקי

לאחרונה יצא משרד העבודה והשירותים החברתיים בתהליך שיתוף ציבור אודות "חוק שירותים חברתיים לאנשים עם מוגבלות" במסגרתו נפגש המשרד עם חברי וחברות רשת לינק20 וביקש לשמוע את הצעותיהם לחוק. החברים ביקשו ממשרד הרווחה לעגן בחוק החדש את הזכות של האנשים עם מוגבלות לחיות חיים עצמאיים בקהילה. "שירותי המשרד מתייחסים למסגרות דיור מוגנות, הוסטלים, בתים קבוצתיים בלבד. על משרד הרווחה לקיים את עקרונות האמנה שאליה התחייבה מדינת ישראל, להקצאות משאבים רבים יותר לדיור עצמאי, לתת מענים קהילתיים וחברתיים ולבנות תוכנית מדורגת ליציאה של אנשים עם מוגבלות מהמוסדות" הם מוסיפים. "אנו מאמינים שהדרך היחידה להוביל לשינוי מהותי הן בשטח והן בתהליך קבלת ההחלטות היא כאשר אנשים עם מוגבלות יוכלו לקחת חלק באופן שווה בכל תחומי החיים", מסכמים חברי הקהילה.
  • בימים אלו לינק20 נערכת לפתיחת תוכנית מנהיגות ייחודית בשם "לוקאלינק עתודות" שנפתחת בשיתוף פעולה של לינק20, עתודות לישראל, ג'וינט מעבר למגבלות, המועצה הישראלית להתנדבות וקרן משפחת רודרמן. מדובר בתוכנית מנהיגות אזורית לצעירים עם וללא מוגבלות בגילאי 20-32, מוכוונת תעסוקה במגזר משרתי הציבור וכוללת מתן כלים לחיזוק מנהיגות, יזמות ואקטיביזם בעידן דיגיטלי תוך מתן הכשרה לתפקידים במגזר משרתי הציבור ולהשתלבות בתוכניות הצוערים של עתודות לישראל. אם אתם רוצים להיות חלק מקבוצת המנהיגות של צעירים וצעירות שפועלת לחיזוק המנהיגות וקידום העסקת צעירים עם וללא מוגבלות במגזר משרתי הציבור - לחצו כאן.