מחירי הדירות הגבוהים מובילים לא מעט ישראלים לחפש דירה להשכרה. רגע לפני שאתם חותמים על חוזה השכירות עם בעל הבית ומתחילים לשלם שכר דירה מדי חודש, כדאי לבדוק כמה פרמטרים שיטיבו עמכם במהלך המגורים בנכס. קודם כל, ודאו שהאדם שאתם נפגשים איתו הוא בעל הנכס ולא מתחזה. בסופו של דבר, אתם נדרשים להציג בטוחות ולספק ערבויות וצ'קים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כיום יש לא מעט פרויקטים של התחדשות עירונית שמקודמים ברחבי הארץ, בעיקר באזור המרכז. לפני שאתם לוקחים את המפתח, בדקו אם הבניין שבו אתם מעוניינים לגור צפוי לעבור תהליך של תמ"א 38 או אפילו הבניין שלידכם. אם כן, צפויה לכם תקופה לא פשוטה של שיפוצים ורעשים, לעיתים בזמנים בלתי מוגדרים.
2 צפייה בגלריה
חשוב לבדוק את כל מה שצריך לפני שחותמים על חוזה שכירות
חשוב לבדוק את כל מה שצריך לפני שחותמים על חוזה שכירות
חשוב לבדוק את כל מה שצריך לפני שחותמים על חוזה שכירות
(צילום: ירון ברנר)
אם אתם בכל זאת רוצים לגור בדירה בבניין שצפוי לעבור פרויקט כזה, בקשו הנחה בשכר הדירה. אם הבניין צפוי לעבור פינוי בינוי בקרוב, ייתכן שלא ישתלם לכם לחתום על חוזה, שכן הבניין מיועד להריסה.
כדאי גם לבדוק אם הדירה נמצאת בהליך מכירה או קבלת ירושה, שכן גם אם בעל הבית הנוכחי מוצא חן בעיניכם, ייתכן שעם בעל הבית החדש תסתדרו פחות. לדירה יש חצר גג או חניה? כדאי לוודא שהכל כתוב בטאבו ואתם לא משלמים על חלק בנכס שאינו שייך לכם, וזאת גם דרך להימנע מראש מסכסוכי שכנים.
סעיף חשוב נוסף שכדאי להתייחס אליו הוא ליקויים בדירה: בדקו שהכל עובד - החשמל, המזגן, התנור, שאין נזילות או עובש, שהדירה מסוידת - במיוחד אם אתם נדרשים להשיב את הדירה בתום חוזה השכירות נקייה ומסוידת. הקפידו לא לחתום על חוזה עד שאתם יודעים שהנכס תקין וודאו שבעל הבית נושא בעלויות התיקונים הללו, במקרה הצורך, ושזה כתוב בחוזה.
כמו כן, אתם לא אלה שצריכים לשלם צד ג' על תכולת המבנה - זכרו זאת. על מה כן תשלמו? ליקויים שנגרמו על ידיכם, למשל חלון שנשבר או אפילו ליקוי שגיליתם אבל לא הודעתם עליו בזמן לבעל הבית. בכלל, מומלץ לתעד את הדירה - את הליקויים, את הריהוט וכדומה.
אגב בעל בית, כדאי לדבר עם דיירים קודמים ככל שניתן ועם השכנים ולוודא שהוא לא מגיע לביקורי פתע. אם אתם נכנסים לדירה מחולקת, ודאו שהדיירים משלמים את החשבונות בזמן. אם שכר הדירה כולל חשמל, מים, ארנונה וכדומה, בדקו אם מדי פעם אתם זכאים להחזרים מבעל הבית. ודאו שכל חוב שקשור לדירה לפני או אחרי תקופת השכירות לא יחול עליכם. לגבי תשלום ועד הבית, ודאו שאתם לא אלה שתתבקשו לשלם על שיפוץ אלא בעל הנכס.