צחוק מבעד למסכה: במשך כמעט שנה לא דרך הקומיקאי ישראל קטורזה על במה והופיע מול קהל. הוא אומנם הופיע בטלוויזיה, התארח בתוכניות רדיו ואפילו ניסה את מזלו בזום, אבל את התחושה של הקהל הוא לא חש - עד הערב (א').
בדיוק 14 שעות לאחר פתיחת המסחר, חדרי הכושר ואולמות התרבות, עלה קטורזה לבמה באולם מופת בראשון לציון. מולו ראה אולם בתפוסה חלקית, בהתאם למגבלות הקורונה, של מחוסנים ומחלימים שהגיעו לצחוק יחד עימו.
הדקות הראשונות של המופע הוקדשו, איך לא, למצב החדש ולהתמודדות עם הנגיף, גם כשבקהל ישבו שניים שחלק מהבדיחות היו ממש על חשבונם - ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ושר התרבות והספורט חיליק טרופר. "תמחאו כפיים או לא, זה לא משנה - המופע הוא של שעה ורבע", הוא אמר לקהל שקיבל אותו במחיאות כפיים סוערות. כשביקש כבר להפסיק אותם אמר: "בואו נתקדם כי אולי באמצע ההופעה יחליטו על עוד סגר".
4 צפייה בגלריה
ישראל קטורזה
ישראל קטורזה
ישראל קטורזה
(צילום: נדב אבס)
לרגע אחד הקומיקאי אף שיתף את הקהל בתחושותיו, "זה לא פשוט לא להופיע כל כך הרבה זמן. אתם לא מבינים מה עברתי בשישי-שבת. פחדתי כמו לפני ניתוח. לקחתי את ההופעה והראיתי למשפחה, לא יכולתי לעשות בדיחות. אשתי אמרה, 'אני מקווה שיהיו בדיקות כי יש אנשים שלא יכולים להתחסן'".

הקהל נרגש: "זה יום חגיגי לתרבות הישראלית. אנחנו מחוסנים ורוצים לחזור לחיים הנורמלים"

שעה וחצי לפני שהוא עלה לבמה, החלו להיאסף הצופים ליד האולם. כפי שהיה צפוי, חבלי הלידה של הדרכון הירוק - אשר מקנה לאנשים את הזכות להיכנס לאולמות תרבות - היו מעט מסובכים.
הפרוצדורה כללה הגעה לתור והמתנה במרחק של שני מטרים האחד מהשני. לאחר מכן, לצד הכרטיס שהוצג בכניסה, כל אדם הציג גם תעודת מתחסן, דרכון ירוק או תעודת מחלים. בכניסה להיכל נערכה עוד בדיקת חום וכן בכניסה לאולם - בדיקה נוספת של הכל והתחלקות לקפסולות קבועות מראש, אחריהן התפזרו לישיבה בהפרש של כיסא בין קפסולה אחת למשנה.
4 צפייה בגלריה
שר הבטחון, בני גנץ
שר הבטחון, בני גנץ
שר הבטחון, בני גנץ, בהופעתו של קטורזה
(צילום: נדב אבס)
אלא שגם הבעיות הללו לא יכלו להוריד את החיוך מפניהם של באי המופע. חיוך שאומנם גדל לצחוק כאשר קטורזה עלה על הבמה, אך החל הרבה לפני, עם הכניסה לאולם. "התגעגעתי לרחש הזה של לפני הופעה", אמרה יעל, שהגיעה למופע עם בעלה.
מי שהתרגשו במיוחד היו פנינה ואבי לוין שהגיעו מיהוד למופע, שהיה סוג של תיקון עבורם לאחר שבתחילת המשבר היו להם כרטיסים למופע אחר של קטורזה, שבוטל בשל סגירת אולמות התרבות. "זו סגירת מעגל", הם אומרים. "אנחנו מתרגשים להיות פה, זה יום חגיגי לתרבות הישראלית", סיפרה פנינה, "החלטנו לקנות את הכרטיסים כי ראיתי שנפתחה ההופעה, ואמרתי - זה הזמן. אין לנו חשדות, אנחנו מחוסנים ורוצים לחזור לחיים הנורמלים".
4 צפייה בגלריה
קהל במופע של ישראל קטורזה
קהל במופע של ישראל קטורזה
קהל במופע של ישראל קטורזה
(צילום: נדב אבס)
אשירה בכר קידר אמרה כי היא חלמה על הרגע הזה. "לקח זמן לרכוש כרטיסים כי האתר נפל, אבל התעקשתי ואני שמחה לחזור לעולם התרבות. זו הייתה שנת יובש, לא חשבתי שייקח לנו שנה להיפגש במופעי תרבות".
עבור ריקי אלון מרמלה, שחגגה לאחרונה יום הולדת 44, ההופעה הערב הייתה מתנת יום הולדת מחברתה. "זה בא לי בזמן פתיחת התרבות", אמרה ילדת יום ההולדת, "באנו ליהנות, לצחוק ולפרוק מתחים. הגיע הזמן. רק שלא יסגרו את כל החגיגה הזו מהר. אני מניחה שאם לא יעמדו בכל התנאים אז זה יקרה".
קטורזה לא היה האמן היחיד שחזר להופיע הערב. נדב אבקסיס עלה לבמה בעפולה ואמר ל-ynet בהתרגשות עוד לפני ההופעה: "בפורים 2000 הייתה ההופעה הראשונה שלי בעפולה, בפורים 2020 הייתה ההופעה האחרונה שלי בבאר שבע לפני הסגר, ועכשיו, שוב בפורים אני עולה לבמה אחרי 21 שנה, במקום שבו התחלתי, בעפולה. לפני שנה צחקתי כשאמרתי את זה בהופעה - שהייתי בטוח שסוגרים לחודש או לחודשיים. אבל לקחה שנה ואני מקווה שלא נחזור אחורה. מאוד מרגש אותי שכל הכרטיסים נמכרו, מרגש אותי שבחרו בי להתחיל את החזרה בעפולה, ובשבוע הבא אני הולך לסגור עוד מעגל בבאר שבע". גם הקומיקאי ליאור שליין עלה לבמה היום במועדון הצוותא בתל אביב.

תיאטראות, מוזיאונים וגם בתי הקולנוע: כך עתידה להיראות חזרתם של מוסדות התרבות

בנוסף להופעות, מוסדות התרבות שיוכלו להיפתח כבר מהיום הם בתי הקולנוע, תיאטראות - ובתוך זה קונצרטים, אירועים ספרותיים, גלריות ומוזיאונים. יחד עם זאת, מי שבונה על בתי קולנוע בטווח המיידי צפוי להתאכזב, שכן נכון לכתיבת שורות אלה לא ידוע על רשתות קולנוע גדולות שהכריזו על פתיחה, מכיוון שעל פי ההערכות הם ממתינים לפעימה הבאה בפתיחה, שתאפשר מכירת מזון ושתייה.
הופעות ייעשו בישיבה בלבד, כשריקודים אסורים בהחלט. הכניסה להופעות התרבות תתאפשר עם הצגת תו ירוק בצירוף תעודה מזהה, והבדיקה תיעשה באמצעות אפליקציית משרד הבריאות או סריקת הברקוד שעל התו הירוק. עטיית מסיכה ובדיקת חום תהיה בגדר חובה. הכניסה למוסדות התרבות תיקבע מראש ותחולק לפי קפסולות, כשכל קפסולה תיכנס בשעה שתיקבע מראש בעת רכישת הכרטיס.
מוסדות התרבות יוכלו להכיל תפוסה מרבית של 75 אחוז מתכולת המקום - ובכל מקרה לא יותר מ-300 איש באולם סגור ו-500 איש בשטח פתוח. הישיבה תהיה במקומות מסומנים בלבד וקבועים מראש, כשהזמנת הכרטיס לאירוע תיעשה מראש ומרחוק. לא תהיה מכירת כרטיסים במקום ההופעות. בין אדם לאדם יפריד כיסא אחד, למעט אנשים שמתגוררים יחד. על האמנים חל איסור לרדת לקהל, ובין הקהל לבמה יפרידו ארבעה מטרים.
4 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
תיאטרון הבימה
(צילום: יובל חן)
עוד נקבע כי חלה חובה על מוסדות התרבות להעסיק סדרנים שיבטיחו את קיומן של ההנחיות, שכן מדובר בסדרן אחד על כל 50 איש. האולמות יחולקו לשתי כניסות ויציאות, כך שהקהל ייצא וייכנס באופן הדרגתי כדי למנוע התקהלות. במופעים תיאסר מכירת מזון, ומכירת שתייה תתאפשר רק בצורת בקבוקים אישיים. ההופעות לא יכללו הפסקות ועל הקהל לעטות מסכה בכל חלקי המופע.
באשר להמשך, התיאטראות בבאר שבע ובתל אביב לא ייפתחו בשלב זה בשל ההכנה הדרושה, אולם בתיאטרון חיפה הודיעו כי יחזרו לפעילות כבר ב-28 בפברואר עם ההצגה "שוק המציאות", בכיכובם של דפנה דקל ואלון אופיר. עוד לפני כן, תיאטרון החאן הודיע שיפתח את שעריו ב-23 בפברואר עם ההצגה "רוחות עליזות".
בהמשך השבוע צפויות הופעות נוספות: עידן חביב יופיע השבוע בגבעת ברנר, ובהמשך - רשף לוי יעלה על אותה במה, מירי מסיקה תעלה על הבמה בירושלים, אביב גפן בזאפה הרצליה ועוד.