לא נכחיש: יש לנו סימפטיה גדולה למסלול המירוץ בפצאל, וגם למי שהגה, תכנן, השקיע ועשה לילות כימים כדי להגשים את החלום המוטורי הזה. נכון, יש עוד (שני) מסלולים ראויים ומרשימים בישראל, בערד ובשדה תימן. והאנשים העומדים מאחוריהם ראויים לכל שבח. אבל מסלול המירוץ הראשון בישראל ראוי בכל זאת ליחס מיוחד. וכעת עוד יותר, לאחר שעבר שיפוץ מקיף וייסודי במשך שלושה חודשים בהם נסגר לפעילות מוטורית, לקראת פתיחתו המחודשת בסוף השבוע הקרוב. אז עלינו עליו, להתרשמות ראשונית.
הראשון לציון: פצאל הוא כאמור המסלול הראשון שהוקם בישראל, על ידי מיקי יוחאי, ממארגני אירועי ספורט מוטורי הוותיקים והמנוסים כאן, עם תמיכה מסיבית של מועצת בקעת הירדן והעומד בראשה דויד אלחייני "השדרוג שהביא המסלול לבקעת הירדן הוא דרמטי. ממש חיבר את הבקעה למרכז, והביא לכאן עשרות אלפי ישראלים שלא הגיעו לכאן לפני כן. בארבע השנים האחרונות עלה מספר הצימרים שנבנו במושב פצאל בעשרות אחוזים, נפתחו מסעדות חדשות באזור וכמובן, גם תחנות הדלק נהנות.
"לא מעט נהגים שבאו למסלול אמרו לי שזו פעם ראשונה שהם חצו את הקו הירוק. הם לא ידעו שזה רק 50 דקות מתל אביב. החלום שלי הוא להקים כאן מסלול דראג, ובעתיד להתרחב למרוצי ראלי וראלי רייד. נהפוך את הבקעה למרכז הספורט המוטורי של ישראל", אמר אלחייני ל-ynet.
4 צפייה בגלריה
אבארט 500 קומטציונה
אבארט 500 קומטציונה
(צילום: אורי ברגר)
לדברי יוחאי, בסך הכל הושקע בשדרוג המסלול סכום של כ-12 מיליון שקלים. העבודות התמקדו בחלקו המזרחי תוך הכפלה של אורכו מ-1.2 ק"מ צנועים ל-2.4 ק"מ, כולל ישורת ארוכה יחסית של כ-600 מטר והגדלת מספר הפניות מ-9 ל-17 - כל אחת נקראת על שם ישוב באזור. התאמות נוספות שנערכו מאפשרות כעת לבחור בין שישה תוואי מסלול שונים. בנוסף הוסטו נקודות הזינוק והסיום, ויש כעת גדר הפרדה ייעודית המאפשרת לצוותים טכניים להעביר באמצעות לוחות ייעודיים מידע חשוב לנהגים בזמן המירוץ.
4 צפייה בגלריה
מסלול פצאל
מסלול פצאל
מסלול פצאל החדש
(צילום: אדיר טאצ')
יוחאי מוסיף ומספר שרמת הבטיחות שופרה בין היתר באמצעות הרחבת קטע האספלט, מ-12 ל-15 עד 17 מטרים, ועד 24 מטרים של רוחב אספלט בחלק מהפניות. במקומות שונים נוספו אזורי מילוט וקירות שיוצרו מעשרות אלפי צמיגים להגנה. נבנו עמדות מרשל מוגבהות וקבועות ותנאי השירות שופרו עם הרחבת רחבת החניה לצוותי הסיוע, והוספת חדר רפואה ייעודי. לדברי יוחאי, המסלול החדש עומד בתקנים המחמירים ביותר של פדרציות המרוצים הבינלאומיות, ה-FIA וה-FIM.
4 צפייה בגלריה
מסלול פצאל
מסלול פצאל
תוואי האספלט שנוסף
(צילום: אדיר טאצ')
מאחורי ההגה: עוד לפני השיפוץ ולמרות הוותק, פצאל נחשב לאתר ספורט מוטורי מבוקש ואהוב, כזה המארח באופן קבוע ליגות מרוצים שונות ופופולארי בקרב בתי ספר להדרכת נהיגה ורכיבה מתקדמת וספורטיבית. הוא מאתגר את יכולות הנהג והרכב תוך שילוב קטעים טכניים עם פניות הדוקות, ופניות מהירות יותר לצד שינויי גובה.
את התוואי המקורי אנחנו מכירים היטב, שכן ביקרנו בו לא פעם לצורך מבחנים. החל מהשוואה בין מיני קופר על בנזין וחשמל, דרך משפחתיות ביצועים ועד מכוניות על כמו מזראטי MC20 האקזוטית. ותענוג לגלות כי הארכתו לא פגעה בכל אלה. הוא שומר מחד על אופי מאתגר עם פניות בעלות עם אייפקס כפול ושינויי גובה, ומאידך מאפשר מהירות גבוהה משמעותית הודות לישורת שנוספה. אפילו האבארט 595 קומפטציונה בה נהגנו הצליחה לפתח בו מהירות מרבית של 160 קמ"ש.
4 צפייה בגלריה
אבארט 500 קומטציונה
אבארט 500 קומטציונה
(צילום: אורי ברגר)
ובסך הכל, חוויית הנהיגה בפצאל החדש טובה יותר עבור נהגים מתחילים שיהנו משטחי המילוט מעוררי הביטחון, ועבור נהגים מקצועיים שיאותגרו יותר מבעבר. המסלול כעת לא יספק להם רק הנאה, הוא גם מחייב לימוד והכרה אינטנסיביים עקב המהירות הגבוהה יותר, כמו-גם רצף הפניות שדורש הקפדה על קווים מדויקים מבעבר. ועוד כמה מילים לסיום - פצאל כעת הוא המסלול המאתגר והמהנה ביותר בישראל. שאפו.