יולי אדלשטיין יודע שאין לו סיכוי לנצח עכשיו בפריימריז לראשות הליכוד. כמו בנימין נתניהו וניר ברקת, גם הוא רואה את הסקרים ומבין שבמצב הדברים הנוכחי אין אפשרות להדיח את יו"ר המפלגה. כרגע, אפילו לא לנצח את ברקת.
מה בכל זאת רוצה אדלשטיין להשיג בהכרזת הריצה לראשות הליכוד? במערכת הפוליטית נשמעת ההערכה שלפיה הוא דווקא מציאותי ומכיר בכוחו הפוליטי. יודע שאין לו סיכוי מול נתניהו, אבל נערך לאפשרות שראש הממשלה לשעבר יפנה באופן פתאומי את הבמה.
2 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין ב טקס הנחת זרים ביד ושם
 בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין ב טקס הנחת זרים ביד ושם
בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין. "מסר מורכב מדי"
(צילום: נועם מושקוביץ)
בסביבת נתניהו יש גורמים המאשרים את המידע שלפיו הוא שוקל את צעדיו ואת המשך דרכו הפוליטית משום שאינו רואה אופק. גם אם יצליח במשימתו הגדולה, לפרק את הממשלה הנוכחית, לא תהיה לו ממשלה משלו. למצב הזה אדלשטיין מכוון.
יציאתו מתחת לפני השטח כקורא התיגר הראשון באופן רשמי אמורה כנראה לספק לו שני יתרונות. אחד: בקרב חלק מהמתפקדים הצעד יתפרש כאקט אמיץ ומנהיגותי שיקנה לו נקודות זכות. השני: הוא יגרוף אליו את כל מאוכזבי נתניהו בליכוד ויבנה מחנה ראשוני שיתגבש סביבו.
מכאן עשוי אדלשטיין להשיג את מטרת העל: איתות ממוקד לכל שחקני המפתח שאם אפשר להקים ממשלה אחרת בכנסת הנוכחית בלי ללכת לבחירות - הוא הכתובת. את העסקים צריך לעשות איתו.
"להסביר למתפקדים שהשיטה בישראל והחרמות האישיות מייצרות מציאות פוליטית כזאת, שנתניהו על אף כוחו הפוליטי לא יכול להיות ראש ממשלה, זו לא משימה פשוטה"
2 צפייה בגלריה
ניר ברקת ישראל כץ
ניר ברקת ישראל כץ
ניר ברקת וישראל כץ. יתגלחו על אדלשטיין
(צילום: אבי מועלם)
התוכנית של אדלשטיין יכולה אולי להצליח, אבל יש בה גם הרבה מאוד מרכיבים שיכולים להשתבש. מולו ניצבים שני שחקנים משופשפים, ניר ברקת וישראל כץ, שכל אחד בדרכו נערך לאותו תרחיש בדיוק. הם יעשו את זה כנראה על "דרך המלך", אחרי שאדלשטיין יעשה עבורם את העבודה השחורה.
הוא יהיה זה שיצטרך לתווך למתפקדים את המסר המורכב כל כך, שלפיו נתניהו הוא אמנם המנהיג הפופולרי בישראל, זה שיודע להביא הכי הרבה מנדטים, אבל גם היחיד שלא יצליח להרכיב ממשלה. פשוט כי אין לו קואליציה. וזה לא הולך להשתנות בקרוב - לא משנה כמה סבבי בחירות יתקיימו פה.
המסר הזה, שאותו מנסים להסביר בכירי הליכוד באופן גלוי וסמוי במשך ארבע מערכות בחירות, פשוט לא מחלחל לשטח. "מסר מורכב מדי", אומר גורם פוליטי בליכוד. "להסביר למתפקדים שהשיטה בישראל והחרמות האישיות מייצרות מציאות פוליטית כזאת, שנתניהו על אף כוחו הפוליטי לא יכול להיות ראש ממשלה, זו לא משימה פשוטה".
אבל לאדלשטיין כבר אין ברירה. הוא יהיה חייב לנסות להסביר, גם אם המתפקדים עוד לא בשלים. בצד ימתינו ברקת, כץ ואחרים, יביטו בריקושטים של המהלך ויתגלחו עליו. "חמורו של משיח", הגדירו גורמים בליכוד את מה שיכול להתחולל ברגע שבו תתרחש תזוזה כלשהי במפלגה.