אנחנו אליה ישיב ברינר, בן 16 מירושלים, ואיתי כורש, בן 15 מבית שמש, בני דודים וחברים. בעיצומם של סגרי הקורונה, בשנה שעברה, כשדיברנו בינינו, הבנו שבאיזשהו שלב המגיפה הזו תיגמר ושאלנו את עצמנו עם מה נישאר אחר כך.
הגענו למסקנה שאם לא נעשה משהו, התוצאה המרכזית של הקורונה תתבטא בפער עצום בלימודים שישפיע עלינו גם בשנים הבאות. זה גם יכול להשפיע על היכולת שלנו לעבור את כל הבגרויות בהצלחה, ומתוך כך, באופן ישיר גם על עתיד ההשכלה הגבוהה והעתיד המקצועי שלנו.
ההבנה הזו חדרה אלינו וניסינו לחשוב מה אנחנו יכולים לעשות כדי לפתור את הבעיה. הקושי ללמוד דרך המחשב, בזום, יחד עם אי המפגש עם בני נוער בגיל שלנו וההסתגרות בבתים, הובילו אותנו למחשבה שכמונו, בטח יש עוד מאות בני נוער שמתקשים ומודאגים מהמצב.
3 צפייה בגלריה
איתי ואלישיב
איתי ואלישיב
איתי כורש (מימין) ואליה ישיב
כך נולדה היוזמה "חבר מלמד חבר" שמטרתה להשתמש במשאבים קיימים וזמינים כדי לעזור לבני נוער אחרים. המשאבים הללו הם נקודות החוזק שיש לבני נוער רבים: מקצועות שבהם הם חזקים ויכולים לתרום מהידע שלהם לבני נוער שפחות חזקים באותו המקצוע.
במסגרת היוזמה, פתחנו קבוצת ווטסאפ אחת, שמהר מאוד התמלאה והפכה לרשת של שש קבוצות, בהן חברים למעלה מאלף בני נוער מכל הארץ, מהצפון ועד לדרום. במסגרת הקבוצות הללו, בני נוער מציעים שיעורים פרטיים במקצועות שהם חזקים בהם ומבקשים שיעורים פרטיים במקצועות בהם הם מתקשים בהם.
לאט לאט היוזמה הזו גדלה וגילינו שיש בני נוער רבים שמתקשים בלימודים, אך ההורים שלהם לא יכולים לממן להם שיעורים פרטיים יקרים. השימוש בנקודות החוזק הללו וברצון הטבעי של בני נוער רבים לתרום לסביבה שלהם, הצליח להנגיש מערכת של שיעורים פרטיים לכל נער ונערה, מכל אוכלוסיה ומכל מקום בארץ.
3 צפייה בגלריה
איתי ואלישיב
איתי ואלישיב
התכתבות באחת מקבוצות "חבר מלמד חבר"
ההבדל המרכזי בין המיזם הזה לשיעורים פרטיים אחרים, הוא שכאן נוצר מעגל של תרומה שבו כל אחד יכול גם להיעזר וגם לעזור.
מעבר לכך, "חבר מלמד חבר" גרם לבני הנוער המשתתפים להבין שהכוח והאחריות לעתיד ולהשכלה שלהם, נמצאים בידיים שלהם ולא רק של ההורים והמורים. כל אחד יכול להצליח בכוחות עצמו. בזכות העובדה שיש בפרויקט הרבה חברים מסוגים ומבתי ספר שונים, העזרה המתבקשת ניתנת בתוך זמן קצר מאוד. כלומר, אף אחד לא מסתובב עם תחושת חוסר ידע וכישלון לאורך זמן, אלא מקבל את העזרה באופן מיידי.
מהתגובות שקיבלנו גילנו שהרבה יותר קל לשאול ולבקש עזרה ממישהו שנמצא באותה שכבת גיל מאשר ממבוגרים, כי התחושה היא שיש מי שמבין אותנו, לא מבקר את חוסר הידע ורק רוצה לעזור לנו להצליח. נוסף על כך, היכולת לתרום חזרה בשיעורים פרטיים במקצועות אחרים, הורידה את מחסום החשש והבושה.
תוצר לוואי מבורך נוסף של המיזם הוא חברויות רבות שנרקמו בין נערים ונערות שכנראה לעולם לא היו נפגשים, אך הערבות ההדדית הפגישה אותם בתקופה מורכבת.
3 צפייה בגלריה
איתי ואלישיב
איתי ואלישיב
התכתבות באחת מקבוצות "חבר מלמד חבר"
בשנה האחרונה, נסגרו למעלה מ-4,000 שיעורים פרטיים במתמטיקה, לשון, אנגלית, פיזיקה, גמרא, תנך ועוד, כשבכל יום יש עשרות פניות חדשות לבקשת ולהצעת עזרה.
במקום מיליונים בבנק, אספנו בשנה האחרונה כ- 240,000 דקות של ערבות הדדית, עזרה לזולת וחברויות, שלא היו נוצרות בשום צורה אחרת. מבחינתנו זה הסטארטאפ הכי רווחי שאפשר היה להקים.
יש דברים שהקורונה הביאה איתה אבל הולכים להישאר הרבה אחרי שהיא תלך. פגישות זום, עבודה מהבית ו"חבר מלמד חבר", הם חלק מהם. אנו מקווים שהמיזם רק ימשיך לגדול, ומזמינים כל נערה ונער מכיתות ח'-י"ב המעוניינים לתת או לקבל שיעורים פרטיים, להצטרף למיזם.
  • הכותבים הם אליה ישיב ברינר, בן 16 מירושלים ואיתי כורש, בן 15 מבית שמש, בני דודים שהקימו יחד את מיזם "חבר מלמד חבר".