בשיתוף אסם נסטלה
כתבת: עומר חמאווי, בימוי: יעל לינזן, צילום: אסף מגל
לנוכח משבר האקלים שכבר נוקש בחלוננו, ברור שעתידו של כדור הארץ תלוי בהתגייסות של כלל החברה לשמירה על מחזור, ניקיון ומניעת זיהום. גם אם חלק ניכר בפעילות זו תלוי בהתנהגות של כל אחד מאיתנו, עדיין עיקר המחויבות מוטל על כתפיהן של החברות הגדולות במשק העולמי ובמשק הישראלי המקומי.
לפני שנה הגיעה חברת אסם נסטלה ליעד שהגדירה לעצמה 5 שנים לפני כן, להימנע מהטמנת פסולת היוצאת ממפעלי החברה, אותה מחזרו, למשל על ידי שימוש בה כחומר בערה לאנרגיה. בנוסף, העמידה לעצמה החברה יעד, שעד 2025 כל אריזות מוצרי החברה יהיו ניתנות למחזור או לשימוש חוזר ויעד נוסף, להפחתת השימוש בפלסטיק.
2 צפייה בגלריה
אסם נסטלה ממחזרת את אשפת הפלסטיק שלה, לשימוש חוזר באריזותיה.
אסם נסטלה ממחזרת את אשפת הפלסטיק שלה, לשימוש חוזר באריזותיה.
אסם נסטלה ממחזרת את אשפת הפלסטיק שלה, לשימוש חוזר באריזותיה.
(צילום: אסף מגל)
"אני אימא ל-3 ילדים קטנים, שגרים פה בישראל, וכעובדת של אסם-נסטלה, אני שמחה שאני מסוגלת לקחת חלק בשינוי כה גדול, כמו זה שהחברה שלנו עוברת ובכך, מאפשרת לסביבה ולחברה בישראל לעבור אותו יחד איתנו. זה מאד מרגש", אומרת מאיה בליץ יגל, מנהלת תקשורת וקיימות, באסם נסטלה.
"ברמה הגלובלית, אסם נסטלה הציבו יעד מאוד אגרסיבי, ש-100% מהאריזות של המוצרים שאנחנו מייצרים ומשווקים לא יגיעו להטמנה ולא יצטברו כפסולת", מסבירה הגר וקסמן, מנהלת קיימות באריזות, באסם נסטלה. "יעד נוסף, שהחברה הציבה ברמה הגלובלית, הוא הפחתה של 30% בשימוש בפלסטיק ממקור נפט. אחת הדרכים להגיע אל היעד היא מעבר למודל של כלכלה מעגלית".
מהי כלכלה מעגלית?
"בכלכלה מעגלית אנחנו מנסים להשתמש באותו חומר גלם שוב ושוב כדי להימנע מבזבוז וניצול מיותר של משאבים מהטבע", מסבירה וקסמן. "בעיקר מדובר על שרינק - הפלסטיק שמאגד את המוצרים שלנו ואיתו אנחנו מייצרים את המארז, שאנחנו מעבירים לקמעונאים". כרגע, היא מסבירה, שאריזת השרינק עשויה כולה מחומר ממוחזר. "כך נמנעת הטמנה וכך יישמנו כלכלה מעגלית".
וקסמן מסבירה, שכדי להגיע ליעד של 100% אריזות שלא יגיעו להטמנה, נדרש שינוי אדיר בחברה כולה, "השינוי הוא גם מבחינה ארגונית וגם מבחינת תפיסתית וזה דורש שיתוף פעולה בכל שרשרת הערך. התהליך כולו נעשה בישראל וכך, בעצם, אנחנו מוודאים שאנחנו סוגרים את המעגל".
2 צפייה בגלריה
 100% מהאריזות של המוצרים שאנחנו מייצרים ומשווקים לא יגיעו להטמנה ולא יצטברו כפסולת
 100% מהאריזות של המוצרים שאנחנו מייצרים ומשווקים לא יגיעו להטמנה ולא יצטברו כפסולת
100% מהאריזות של המוצרים שאנחנו מייצרים ומשווקים לא יגיעו להטמנה ולא יצטברו כפסולת
(צילום: אסף מגל)
"הצרכנים היום הרבה יותר מתוחכמים ממה שהם היו בעבר והם דורשים מאתנו, כיצרני מזון, הרבה יותר", מוסיפה מאיה בליץ יגל. "הם לא מסתפקים יותר במוצר שהוא רק טעים או מזין, הם רוצים לדעת ולוודא שהמוצרים שלנו גם עוברים לאורך שרשרת ערך נקיה יותר".
מהי שרשרת ערך נקייה?
בליץ יגל מסבירה מהי שרשרת ערך נקייה: "בין היתר מדובר בפרויקטים של כלכלה מעגלית וגם בתהליך ייצור בו אנחנו משתמשים בפחות אנרגיה ופוגעים פחות בסביבה. אפשר להגיד בוודאות, שאסם-נסטלה עובדת בזה בשנים האחרונות והצרכנים מקבלים למעשה שרשרת ערך נקיה יותר בכל מוצר ומוצר שלנו".
"עד היום רוב פסולת הפלסטיק שלנו הועברה לייצור צינורות וחומרים נחותים", אומרת וקסמן. "אנחנו בעצם מאפשרים שימוש בחומרים איכותיים יותר, לאסוף ולמחזר אותם, ובכך מעלים את הכדאיות הכלכלית". היא מספרת שמכיוון שבראש סדר העדיפויות של החברה לספק מוצרים איכותיים ובטוחים, כרגע מיושמת פעולת המחזור לאריזות, שלא באות במגע ישיר עם המזון.
"מה שבאמת יפה כאן זה שהכל כחול לבן, הכל תוצרת ישראל - הכל מקומי", אומרת וקסמן. "כאסם-נסטלה היינו צריכים לעשות שינוי אדיר – אירגונית ומחשבתית – ויפה לראות את זה קורה", מוסיפה לסיום גם בליץ יגל.
בשיתוף אסם נסטלה
פורסם לראשונה: 15:01, 26.07.22