בעקבות לחץ בינלאומי, ביטל בית המכירות "גנזים" מכירה פומבית של פריט יודאיקה נדיר, שככל הנראה נגנב בשואה ועקבותיו אבדו - עד שהוצע למכירה בישראל. מדובר בספר של החברה קדישא מהעיר טימישוארה שברומניה, המתוארך מהמאה ה-18 לספירה - העתיק ביותר שידוע היום. "פנקס הזיכרון" מתעד בכתב יד את הקבורה היהודית בעיר בין השנים 1781-1829.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בית המכירות תכנן למכור אותו היום (ד') במחיר פתיחה העומד על עשרת-אלפים דולרים, אלא שאז נודע לארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) על המכירה, והוא שיגר מכתב בהול לבית המכירות "גנזים", הקורא לעצור מיד את מכירת הפנקס.
קראו עוד בערוץ היהדות:
גם שגריר רומניה בישראל, ראדו ליאוניד, פנה לבית המכירות בבקשה להקפיא בדחיפות את המכירה, בחשד שהפריט הובא לישראל באופן בלתי חוקי. "אנו מבקשים שמכירת הפנקס תושעה עד לבחינת חוקיות הבעלות על הספר", נמסר מהשגרירות.

"אסור להחזיר את הספר לידיים פרטיות"

לטענת איל"ר הספר נגנב בתקופת השואה, ומאז לא נודעו עקבותיו. היהודים הראשונים התיישבו בטימישוארה במאה ה-17. בתום הסכסוך בין האוסטרים לטורקים התפתחו בעיר במהירות חיי קהילה יהודיים - ספרדים ואשכנזים גם יחד, ולפני פרוץ מלחמת העולם השנייה שגשגו החיים היהודיים בעיר שהייתה מקום מושבן של שלוש חסידויות גדולות, בהן ויז'ניץ.
2 צפייה בגלריה
פנקס הזיכרון בו מתועדת הקבורה היהודית בעיר טימישוארה
פנקס הזיכרון בו מתועדת הקבורה היהודית בעיר טימישוארה
פנקס הזיכרון מהמאה ה-18 שבו מתועדת הקבורה היהודית בעיר טימישוארה
עם פלישת הנאצים ומלחמת העולם השנייה הידרדר מצבם של יהודי מחוז טרנסילבניה כולה, ואולם מי שנותר בעיר ולא נמלט להונגריה, שרד את המלחמה. בשנת 1947 התגוררו בטימישוארה כ-13 אלף יהודים. כיום חיים בה כ-700-600 יהודים.
בעקבות הפניות הסיר בית המכירות את הפריט מהאתר, לעת עתה. שגריר רומניה הביע את הערכתו - וגם באיל"ר בירכו על ההחלטה. "עם זאת, ברור כי יש צורך בחקירה נוספת, וכי אסור להחזיר את הספר, הנמצא כיום בידיים פרטיות, לידי מי שמחזיק בו, עד לגילוי מקורו ובעליו", אמר גדעון טיילור, יו"ר הפעולות באיל"ר. "אוצר זה הוא חלון יקר לעבר שנהרס - ופרק היסטוריה של העם היהודי שלעולם אסור לשכוח". הוא ביקש "מהרשויות הישראליות המתאימות לבדוק את הנושא", כדבריו.

"הטענות ייבדקו"

עו"ד אלי פרי מסר בשם בית המכירות "גנזים": "משרדנו פועל בשיתוף פעולה מלא מול שגרירות רומניה, ויעיד על כך מכתב התודה שהתקבל במשרדנו משגריר רומניה בישראל. מיד עם קבלת הפנייה משגרירות רומניה, הפריט הוסר מהמדף באופן מיידי עד לבירור יסודי וממצה של הסוגיה. ככל שישנן אי אלו טענות בנוגע לפריט, הרי שהן ייבדקו ביסודיות על יד צוות מומחים ומשפטנים, בשיתוף פעולה מלא עם שגרירות רומניה בישראל".
2 צפייה בגלריה
פריט היודאיקה הנדיר שבוטל במכירה הפומבית
פריט היודאיקה הנדיר שבוטל במכירה הפומבית
פריט היודאיקה הנדיר מוצע למכירה באתר "גנזים"
ביום חמישי האחרון הודיעה התביעה הפדרלית של ארה"ב בברוקלין, כי המחלקה לבטחון המולדת של ארה"ב תפסה 17 פנקסים, כתבי יד ותיעוד אחר של הלוויות יהודיות, שנלקחו מקהילות יהודיות ברומניה, בהונגריה, באוקראינה ובסלובקיה במהלך מלחמת העולם השנייה.
כל הפריטים האלה הוצעו למכירה מוקדם יותר השנה על ידי בית המכירות "קסטנבאום" בברוקלין, המתמחה ביודאיקה. המחלקה לביטחון המולדת של ארה"ב התערבה לראשונה בעניין זה בפברואר השנה, לאחר שקיבלה בקשה מאיל"ר לעצור את המכירה הפומבית הראשונית של רבים מחפצים אלה, מה שהביא, בסופו של דבר, להחרמתם בשבוע שעבר.