הכלכלה האמריקנית התאוששה פחות מהצפוי בחודש אפריל: לפי דו"ח התעסוקה שפורסם היום (שישי) בארה"ב, שיעור האבטלה עלה מעט באפריל ל-6.1% לעומת 6% בחודש מרץ. זאת על אף שהציפיות במשק היו שהאבטלה תצמצמם עם החזרה לשגרה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בנוסף, באפריל נוספו למשק 266 אלף משרות בלבד, פחות בהשוואה לנתונים של חודש מרץ ומתחת לתחזיות. ההערכות היו לתוספת משמעותית של משרות חדשות על רקע כניסתה לתוקף של תוכנית התמריצים בגובה 1.9 טריליון דולר שאישר הקונגרס במרץ. מדובר בסימן לכך שחלק מהמעסיקים מתקשים למצוא עובדים ככל שהכלכלה האמריקנית מתאוששת ושהעסקים חוזרים לפעילות.
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר הערב בתגובה לדו"ח כי "יש עוד דרך ארוכה לעבור עד שכלכלת ארה"ב תתאושש מהמגפה". עוד אמר כי "הדו"ח הדגיש מבחינתי את הצורך בתוכניות הסיוע שאנחנו מבצעים. המאמצים שלנו מתחילים לשאת פרי, אבל יש עוד דרך ארוכה".
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן
(צילום: AP)
עם זאת, האופטימיות לגבי ההתאוששות הכלכלית בארה"ב גוברת. בדו"ח מצויין כי האמריקנים, שחלקם חסכו בשנה האחרונה בעקבות הסיוע שקיבלו מהממשל בשילוב עם הקיצוץ בהוצאותיהם בשל הגבלות הקורונה - הגבירו בחודש האחרון את הצריכה במסעדות, רכשו יותר כרטיסי טיסה, מכוניות חדשות ובתים.
מרבית הכלכלנים צופים כי מספר המשרות במשק יגדל ככל שיתקדם מבצע החיסונים ויועברו טריליוני הדולרים שהובטחו למשק מהסיוע הממשלתי. האנליסטים צופים שרוב המדינות והערים לא יטילו שוב הגבלות קשות על העסקים.
אוקספורד אקונומיקס, חברת ייעוץ, צופה כי בסך הכל יתווספו השנה שמונה מיליון משרות למשק האמריקני, מה שיוריד את שיעור האבטלה לרמה נמוכה של 4.3% בסוף השנה.
החזרה לשגרה הייתה כה מהירה, עד שעסקים רבים, במיוחד בתחום האירוח (שכולל מסעדות, ברים ובתי מלון), נתפסו לא מוכנים ולא הצליחו לאייש את כל משרותיהם. עוד נטען בדו"ח כי לא מעט מובטלים אמריקנים נרתעים עדיין מחיפוש עבודה משום שהם חוששים להידבק בנגיף.
חבילת הסיוע של ממשל ביידן בסך 1.9 טריליון דולר, שאושרה בתחילת מרץ, סייעה בשמירה על ההכנסות וכוח הקנייה של האמריקנים, הרבה יותר מאשר במיתונים קודמים. הכלכלה צמחה בשיעור שנתי גבוה של 6.4% בשלושת החודשים הראשונים של השנה. לפי התחזיות, קצב זה עשוי לעלות עד ל-13% ברבעון השני של השנה.
חבילת הסיוע של ביידן הוסיפה גם 300 דולר לדמי האבטלה השבועיים. לפי הדו"ח, דמי האבטלה הנוכחיים גבוהים יותר מהמשכורות של עובדים שהרוויחו פחות מ-32 אלף דולר בשנה - מה שעלול לגרום למובטלים לדחות את חזרתם לעבודה כעת. חלק מהכלכלנים טוענים כי מעסיקים יצטרכו להציע שכר גבוה יותר כדי למשוך את המובטלים לשוק העבודה.
פורסם לראשונה: 16:50, 07.05.21