כניסה של מותג נוקיה (Nokia) לתחום הסטרימרים היא אירוע שצריך לברך עליו, בכל זאת מותג עם היסטוריה של איכות והצלחה. לא נתקטנן פה על כך שאין קשר בין החברה הפינית המיתולוגית לבין המכשיר הזה, שמאחוריו עומדת Streamview האוסטרית. היבואנית של המכשיר היא בכל מקרה קבוצת ח.י. - היבואנית הרשמית של מכשירי הסלולר תחת מותג נוקיה (של חברת HMD הפינית) - והטכנולוגיה היא בכל מקרה סינית. וזה לא אומר שהמוצר גרוע. להיפך, הוא די נחמד.
תחום הסטרימרים נמצא כבר כמה שנים תחת איום קיומי. ככל שנכנסות יותר טלוויזיות חכמות לשוק, כך יש פחות הצדקה לרכישת סטרימר. אמנם טלוויזיה חכמה אינה מעניקה את כל התכונות של הסטרימר, אבל ההבדלים הופכים זניחים מבחינת רבים מהמשתמשים. מצד שני, אם אתם עדיין משתמשים בטלוויזיה מהעידן הקדם-חכם, סטרימר עשוי להיות בהחלט העניין שלכם.
5 צפייה בגלריה
סטרימר נוקיה  Streaming Box 8000
סטרימר נוקיה  Streaming Box 8000
סטרימר נוקיה Streaming Box 8000
(צילום: ynet)
והנה נכנס נוקיה Streaming Box 8000 לזירה. מולו הוא רואה מתחרה אחד אימתני - Mi Box S הוותיק של שיאומי, שנכנס לשוק כבר ב-2017. כשמשווים את השניים אפשר לראות שעדיין לא נס ליחו של הקשיש מבייג'ינג. עוד נמצאים בזירה Chromecast של גוגל עם Google TV וגם GOtv של דרקו הישראלית ועוד חצי תריסר מכשירים אחרים עם שמות שונים ומשונים. ומי שממש מבקש להתמקצע בעולם הסטרימרים יכול לחשוב על FireTV של אמזון או אפילו על Shield TV של אנבידיה, שהוא בכלל חצי סטרימר וחצי קונסולת גיימינג. בקיצור – שמח בזירת הסטרימרים.
אז מה יש לנוקיה להציע? חיצונית, מכשיר Streaming Box 8000 נראה כמו Apple TV 4K שסקרנו פה לאחרונה. מבחינת היכולות, הנוקיה נמצא שנות אור מאחור, דומה באופן מפתיע ל-Mi Box S. מה שגרם לנו להסתקרן: האם הסטרימר של נוקיה מספיק חדשני כדי להצדיק החלפה של מכשיר שיאומי? ואולי הוא מהווה אפילו חלופה טובה ל-Apple TV היקר? עשינו השוואה והנה התוצאות.
5 צפייה בגלריה
סטרימר נוקיה  Streaming Box 8000
סטרימר נוקיה  Streaming Box 8000
נוקיה מול שיאומי
(צילום: ynet)

הטכנולוגיה

הסטרימר של נוקיה מתהדר במעבד Amlogic S905X3 מעבד בעל ארבע ליבות ומעבד גרפי Mali-G31 של ARM. בתחום הזה הוא בהחלט מוביל על ה-Box S של שיאומי, שמשתמש בדור הראשון של המעבד - Amlogic S905X ובמעבד הגרפי Mali-450. בשני המכשירים יש זיכרון עבודה בנפח 2 גיגה בייט וזיכרון אחסון של 8 גיגה בייט.
אז טכנולוגיית המעבד של נוקיה מתקדמת יותר, ונפח האיחסון שלו מהווה דריכה במקום. בכל מקרה קשה אפילו להתחיל להשוות את זה למעבד A12 של ה-Apple TV 4K או לנפח האחסון שלו שנע בין 32 גיגה בייט ל-64 גיגה בייט. מה שכמובן מתבטא במחיר של הסטרימר של אפל.
הסטרימר של נוקיה פועל עם מערכת ההפעלה אנדרואיד 10, מה שאומר שעם הפעלתו נכנסים לעולמה של ה-Android TV. המערכת עובדת באופן חלק ומהיר. נדלקת מייד עם לחיצת הכפתור ולא מגלה קרטועים בדרך לצפייה בתוכן המבוקש. מתחברים עם זיהוי המשתמש של גוגל, ואתם בתוך המערכת המוכרת והיעילה – גם אם נוטה לעקוב אחריכם בדווקנות. הסטרימר של שיאומי נותר עם אנדרואיד 8.1, מה שנשמע באמת מיושן בעידן של אנדרואיד 11 בסמארטפונים.
5 צפייה בגלריה
הסטרימרים של נוקיה ושיאומי
הסטרימרים של נוקיה ושיאומי
הסטרימרים של נוקיה ושיאומי
(צילום: ynet)

השלט

לסטרימר של נוקיה מצורף שלט רחוק שקצת מזכיר שלטים של הוט או YES – הוא ארוך, מכיל מקלדת מספרית, כפתורי העברת ערוצים והגברת עוצמה, מעגל בקרה, אפילו כפתורי טלקסט צבעוניים, ממש כמו בשלטים של ימים עברו. כל זה אולי יעזור לאנשים שמורגלים לשימוש בשלטי טלוויזיה להתאקלם בעולם הסטרימרים.
בנוסף לכל אלה השלט מכיל ארבעה כפתורים לכניסה ישירה לארבעה שירותים – נטפליקס, פריים וידאו, יוטיוב וגוגל פליי וכפתור זימון להפעלה קולית באמצעות גוגל אסיסטנט, שמאפשר למשל לעשות חיפוש קולי אחר התוכן המבוקש. מדובר בשלט מואר, מה שמקל על השימוש בו בחשיכה. הוא מתחבר לסטרימר באמצעות בלוטות', מה שאומר שאין צורך לכוון אותו ישירות למכשיר והוא פועל בכל זווית ומכל מרחק.
השלט של שיאומי צנוע יותר, אולי יש לומר – מודרני יותר. הוא מכיל מעגל בקרה גדול, כפתור הפעלה לגוגל אסיסטנט, שלושה כפתורי פונקציות וכניסה ישירה לשני השירותים שהפכו לסטנדרט – פריים וידאו ונטפליקס. בכך הוא מזכיר דווקא את שלט הסירי החדש של אפל, שמתאפיין במיעוט כפתורים. מצד שני לא כדאי להתלהב – בשלט של אפל יש משטחי מגע, תנועה סיבובית, גישה לשיחה עם סירי ובכללי חוויית שימוש שאין לאף מתחרה.
5 צפייה בגלריה
סטרימר נוקיה מול סטרימר שיאומי
סטרימר נוקיה מול סטרימר שיאומי
שלט נוקיה מול שלט שיאומי
(צילום: ynet)

קישוריות

הסטרימר של נוקיה עשיר בחיבורים ויציאות. מנינו שם יציאת HDMI לטלוויזיה, שקע USB-C לחיבור כונן חיצוני או לטעינת המכשיר, יציאת Digital audio אופטית לחיבור למערכת קול, יציאת AV לטלוויזיות ישנות, חיבור אתרנט לרשת הביתית ואפילו שקע USB-A שיכול לשמש לחיבור מתקנים כמו מקלדת או כונן, או לטעון מכשיר טלפון. בסטרימר של שיאומי המבחר צנוע הרבה יותר: יציאת HDMI, יציאת שמע ושקע USB. זה לכשעצמו אינו אומר דבר, בהתחשב בעובדה של-Apple TV יש שקע רשת ויציאת HDMI, אם כי כאן מדובר ב-HDMI 2.1 המהירה כברק.
יש לסטרימר של נוקיה גם חיבורים אלחוטיים מגוונים. הוא מתחבר לרשת ה-WiFi בקלות רבה אם כי חיבור באמצעות כבל הרשת ייתן תוצאות טובות יותר. הוא גם מכיל רכיב כרומקאסט פנימי, מה שאומר שקל מאוד להזרים תכנים מסמארטפון האנדרואיד אל מסך הטלוויזיה.
5 צפייה בגלריה
סטרימר נוקיה  Streaming Box 8000
סטרימר נוקיה  Streaming Box 8000
סטרימר נוקיה Streaming Box 8000
(צילום: יח"צ)

תכנים

אז מה רואים בסטרימר החדש של נוקיה? בעיקרון כל שירות שאתם מנויים בו, או יכולים להשיג גישה אליו. נוקיה מספקת גישה ישירה בלחיצת כפתור לנטפליקס, אמזון פריים וידאו, יוטיוב של גוגל וגם ל-Google Play, שאולי פעם חיבר לשירות הסרטים ז"ל של גוגל אבל כעת מוביל לחנות האפליקציות של גוגל. בחנות אפשר להוריד אפליקציות תכנים רבות, כמו סלקום TV, פרטנר TV, כאן 11, אפילו Apple TV. וזה בלי להזכיר את כל האפשרויות הפיראטיות לצפייה, שהינן בלתי ראויות כידוע.
איכות הצפייה בהחלט עונה על הציפיות. תוכן ב-4K מוצג היטב, והמכשיר תומך בקצב של עד 60fps, אם אתם מצליחים לאתר תוכן כזה. איכות הסאונד סבירה בהחלט גם היא, אם כי הסטרימר לא תומך בטכנולוגיות המתקדמות יותר בתחום זה.
בשורה התחתונה: סטרימר נוקיה הוא מכשיר קטן וזריז עם חוויית שימוש טובה. הוא לא השפיץ של התחום שלו, אבל אם הצרכים שלכם בסיסיים, או שאתם מחפשים פתרון לטלוויזיה שניה או שלישית בבית, הוא עשוי להיות בדיוק מה שחיכיתם לו.
נוקיה Streaming Box 8000 - המחיר: 350 שקל
שיאומי Mi Box S - המחיר: 280 שקל
Apple TV 4K - המחיר: 950 שקל