בעלי החיים מצד אחד - ואתר תיירותי מצד שני: הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הוולנת"ע) תדון מחר (יום ג') בתוכנית להקמת מתחם תיירות בעברונה, הכוללת אתר קמפינג ולינה ל-360 איש, בסמוך לבריכות המלח, שבהן נמצאים עופות מים רבים, כולל להקת פלמינגואים גדולה. המשרד להגנת הסביבה וכן ארגוני סביבה, בראשם החברה להגנת הטבע, סבב"ע ( סביבה בריאה בערבה) ומדבר וים, אילת - מתנגדים לקמפניג וללינה, בטענה כי הוא עלול לגרום לפגיעה אנושה בתפקוד האקולוגי של הבריכות, מאתרי הטבע החשובים בישראל, לפלמינגו ולעופות מים רבים.


גם המועצה האזורית חבל אילות הביעה את התנגדותה למיזם, שיכלול חניון לילה. "אנו רואים בהצעה זו אפשרות אשר תכשיל אותנו כוועדה מקומית בניהול נכסי האזור, ותקשה על הוועדה המחוזית להתנגד למיזמים אשר יכולים לפגוע בערכי הטבע החשובים כל כך באזורנו, אשר אינם נמצאים בתוך שמורת טבע". במועצה אמרו כי הוועדה המקומית אישרה את המיזם כאטרקציית יום בלבד. "האתר המוכר גם כבריכת הפלמינגו הינה תופעת טבע נדירה בארץ בכלל, ובאזורנו בפרט ומהווה בסיס אטרקטיבי תיירותי מרכזי גם לנו וגם לעיר אילת".
את התוכנית מקדם היזם הפרטי, משה דיין, שהבטיח שהפלמינגו לא ייפגעו. אלא שההבטחות הללו לא מרגיעות את ארגוני הסביבה. "בריכות הפלמינגו שבחבל אילות, ק"מ ספורים מאילת, הם אתר טבע שאין כמותו בישראל", אומרים בחברה להגנת הטבע. "עבור העופות הנודדים, זהו אתר יחיד בארץ, שבו ניתן לראות מאות ציפורי פלמינגו, לכול אורך השנה, זהו האתר היחיד שבו מקנן החופמי האלכסנדרי, באופן קבוע וזוהי תחנת עצירה חשובה, ברמה גלובלית, לעשרות אלפי ציפורי חוף (חופמאים) כגון החופית הקטנה, חופמי הצווארון ורבים אחרים".
2 צפייה בגלריה
פלמינגו בבריכות המלח ליד אילת
פלמינגו בבריכות המלח ליד אילת
פלמינגו בבריכות המלח ליד אילת
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
עוד אמרו בחברה להגנת הטבע כי "בריכות הפלמינגו הן גם אחד מאתרי תרבות הטבע והתיירות החשובים באזור אילת והערבה הדרומית. עשרות אלפי מטיילים נהנים כאן מתופעת טבע שאין עוד כמוה בישראל - מאות ואף אלפי פלמינגו וורודים, על רקע השקיעה של הערבה, הצובעת את ההרים באדום, ועוד המון ציפורי חוף, ברווזים ושחפים, שהופכים את האתר, ביחד עם פארק הצפרות אילת, לאתר טיילות הטבע החינמית החשובים ביותר באזור".
בחברה להגנת הטבע מסבירים, כי משמעות קמפינג ולינה בשטח, היא פעילות אדם גם בלילה. "הפלמינגו ורוב העופות באתר פועלים לחיפוש מזון, בעיקר בחשיכה. מחקרים מכירים היטב בהפרעות אדם ולחצי תיירות, כגורם מרכזי ללחץ על ציפורים ואף עזיבתן בתי גידול, שעד להפרעה שנוצרה, היו איכותיים עבורם. מחקרים רבים, שאחד מהם אף נעשה באתר עצמו, הראו שהפלמינגו, רגיש במיוחד להפרעות אלו, בעיקר כשהן ליליות". בחברה להגנת הטבע ממליצים לאפשר, במסגרת התוכנית, פעילות יום בלבד, לא לאפשר כל פעילות בלילה, לרבות קמפינג ולינה, שהשפעתם על הפלמינגואים ועל עופות המים, עלולה להיות הרסנית.
2 צפייה בגלריה
פלמינגו בבריכות צפונית לאילת
פלמינגו בבריכות צפונית לאילת
חשש לפגיעה בעופות. פלמינגו בבריכות צפונית לאילת
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
גם במשרד להגנת הסביבה הביעו דאגה מהפרוייקט בחוות הדעתם שלהם: "אזור זה הינו בעל ערכיות אקולוגית מרבית, הוא סומן כבעל רגישות נופית - סביבתית גבוהה... אנו מתקשים לראות כיצד אכסון בכלל, ובוודאי בהיקפים אלו, לא ייצרו הפרעה לפעילות חיות הבר באזור". בעמדה של סבב"ע, נכתב כי: "מתחם הקמפינג והלינה, מאפשר פלישה ברגל גסה לתחומי המחיה הרגישים של הפלמינגו והציפורים הנודדות ומעמיד אותן בסכנה ממשית". ואילו עמותת "מדבר וים, אילת" הביעו התנגדות נחרצת להקמת מתחם קמפינג בצמוד לבריכות המלח הצפוניות. "מתחם קמפינג והפעילות ביום ובעיקר בלילה שתתלווה אליו, תפגע בפעילות הציפורים הקבועות והנודדות בברכת המלח... קל להימנע מפגיעה זו אם תוסט התוכנית והפעילות מערבה ולו אף במספר קילומטרים בודדים".
דיין הגיב בעבר להתנגדויות: "אני מאוד אוהב את הפלמינגו וגדלתי איתם יחד עם ילדיי מאז שהגיעו לבריכות המלח. לא אפגע בנוצה אחת של הפלמינגו. זה נכס שצריך לשמור עליו ואני שומר עליו כבר שנים רבות".