1 צפייה בגלריה
אילוס ניידת משטרה ב ירושלים תאונה ירי בוקר
אילוס ניידת משטרה ב ירושלים תאונה ירי בוקר
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מפקד מחלקה השתכר, מפקד אחר פגע בצוערים שנאלצו לעבור מחלקה: אם אלה החוויות שעוברים הצוערים בקורס היוקרתי, ספק רב מהו המטען הערכי שעמו הם יוצאים לדרך הארוכה והפיכתם למפקדי העתיד של המשטרה. מעדויות שהגיעו לידי ynet עולה כי קורס קציני המשטרה לשנת 2021 במחלקת ההדרכה, שעליו מפקחים בכירים בדרגות ניצב-משנה וסגן-ניצב, לווה בשורת תקריות מביכות לארגון לובשי המדים הכחולים.
מעורבים בפרטים סיפרו כי הקורס החל "בחטא" כשבמהלך החלוקה לקבוצות התברר כי אחד ממפקד המחלקות פיקד והדריך שלושה צוערים שעמם הייתה לו היכרות מוקדמת מהשירות במשטרה. חניכים ששמעו על המקרה העלו טענות כולל לפיקוד הבכיר של הקורס ולפיהן מדובר באקט לא ערכי שבמסגרתו שלושת הצוערים זוכים ליתרון וליחס מועדף. טענות אלה לא עשו רושם על אף אחד בפיקוד הבכיר.
במקביל, שני צוערים אחרים התלוננו על יחס בעייתי מצד אותו מפקד ואף שטחו את טענותיהם בשיחה עם מפקדת הקורס, ניצב-משנה מירי פלד. בין היתר הועלו טענות על איומים בהדחה מהקורס. בעקבות כך, מפקד המחלקה, קצין בדרגת רב-פקד, הקריא בפני הצוערים מכתב התנצלות על כך שהמחלקה הגיעה למצב זה. בסופו של דבר המפקד הודח בסיום החלק המשותף של הקורס, והוחלט כי הוא לא ימשיך להדריך בקורס נוסף.
עם זאת, שני הצוערים שהעלו את שורת התלונות הועברו למחלקה אחרת. "איפה נשמע דבר כזה שצוערים עוברים מחלקה בגלל יחס לא טוב של מפקד המחלקה?", אמר גורם במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש. "היו התרעות, העלו את הטענות לסגל הפיקוד הבכיר וגם למייל של מפכ"ל המשטרה - אבל זה מה שהחליטו לעשות. חבל שככה מתנהל הקורס הכי חשוב של המשטרה".

"אירוע מבזה"

ואם לא די בכל אלה, האירוע הבעייתי ביותר בקורס השנתי התרחש במסיבה שנערכה לכבוד כל חניכי הקורס וסגל הפיקוד בשדות מיכה. מפקד בדרגת רב-פקד השתכר כלוט מול כל צוערי הקורס. עדי ראייה סיפרו כי מדובר היה במקרה כל כך מביך עד כדי כך שחניכיו של המפקד נאלצו לעזור לו ללכת. "זה היה אירוע מבזה", סיפר אחד הנוכחים במסיבה. המקרה הושתק לכמה ימים, אך כשבוע לאחר מכן החלו להתפרסם תיעודים מהזירה. רק אז נזכרו בסגל הפיקוד הבכיר של המכללה להדיח את הקצין מלפקד בקורס קצינים.
ממשטרת ישראל נמסר: "קורס הקצינים של משטרת ישראל הוא קורס דגל המחנך את הקצינים להוות אות ומופת הן ברמה הערכית והן ברמה המקצועית. בהתאם, מיד עם היוודע על אודות התנהלות הקצין באירוע פרידה בקורס, התנהלות שמנוגדת לכללים והנורמות הנהוגות, סיים הקצין את תפקידו לאלתר וללא דיחוי.
"יתר הטיעונים שעלו באשר לקצין נוסף, אלו נבדקו מיד כשעלו במסגרת הקורס ולא נמצא בהם פגם ערכי ו/או משמעתי. אולם גם במקרה הנ"ל, לאור פערים מקצועיים הוחלט לבצע השמה לקצין עם תום ההכשרה ולסיים סיפוחו במכללה".