עדכון: נכון לשעה 14:15, נראה שרוב האתרים חזרו לפעול באופן תקין אתרים גדולים ברחבי העולם קרסו היום (ג') בשעות הצהריים. בין האתרים שסבלו מתקלות - אתרי העיתונים פייננשל טיימס, ניו יורק טיימס, הגרדיאן, בלומברג ו-CNN. אתרים נוספים שקרסו: פלטפורמת השידורים החיים Twitch ואתר הפורומים Reddit. בנוסף, נרשמה תקלה באתר של ענקית המסחר האלקטרוני אמזון. בישראל, קרסו האתרים של הארץ ו-The Marker.
1 צפייה בגלריה
ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס
ניו יורק טיימס. האתר קרס
(צילום: AFP)
רשת Sky News דיווחה כי גם אתר הממשלה הבריטי קרס. בחלק מהאתרים שקרסו הופיעה הודעת "503 Service Unavailable", באחרים נכתב: Connection Failure. המקור לתקלה נמצא ב-Fastly, חברה אמריקאית שמספקת שירותי ענן ו-CDN לאתרים רבים. החברה הודיעה כי היא בוחנת את "ההשפעה הפוטנציאלית על הביצועים של שירותי ה-CDN שלנו".
לוטם פינקשלטיין מחברת אבטחת המידע צ'ק פוינט הסביר בשיחה עם ynet כי CDN היא טכנולוגיה שמאפשרת בקרה על הגלישה והשימוש באתרים ובשירותי רשת וביזור של העומסים עליהם. "מדובר בשכפול של אתרים כדי לאפשר גישה מהירה מכל נקודה בעולם. במקום לגשת לאתר המרכזי, אתה ניגש להעתק (רפליקה) שלו כדי לשלוט בעומסים. במקרה הזה שירות ה-CDN נפל, ולכן יש עומסים על השרתים המרכזיים - מה שהוביל לקריסה", אומר פינקלשטיין. "ככל הנראה כל האתרים האלה לא נפגעו בעצמם, אלא רק שירות ה-CDN שהם משתמשים בו. עדיין לא ברור מה הסיבה לכך".
לדברי תומר לוי, מנכ"ל חברת Logz.io, "בעולם האינטרנט קיימים 4-5 שחקנים מרכזיים וכאשר אחד מהם מפסיק לעבוד, במקרה זה, מערכת ה-CDN, יש השפעה כלל עולמית שגוררת עשרות אלפי ארגונים להפסיק את עבודתם. ההשפעה עשויה להיות בעלת ממדים אדירים כאשר מדובר במערכות בריאות שלמות, מערכות תחבורה, מסחר אלקטרוני ועוד. רשת האינטרנט אמנם מאוד מבוזרת וחזקה, אך יש לה מספר נקודות כשל מרכזיות, אחת מהן היא מערכות ה-CDN, אשר תפקידה להנגיש את תוכן האתרים".
פורסם לראשונה: 13:28, 08.06.21