שכונות ותיקות שזוכות לשמות חדשים "בגיל מופלג" זו לא תופעה שכיחה, אך זה מה שעומד לקרות לשכונת עזרא ושכונת הארגזים בתל אביב, שיהפכו לשכונה חדשה אחת.
2 צפייה בגלריה
שכונת הארגזים בתל אביב
שכונת הארגזים בתל אביב
שכונת הארגזים בתל אביב
(צילום: טל שחר)
שכונת עזרא, שנקראת על שם החברה המשכנת שבנתה אותה, הוקמה עוד לפני קום המדינה על ידי יהודים יוצאי ארצות ערב, והיה לה חלק חשוב בהגנה על תל אביב בזמן מלחמת השחרור. שכונת הארגזים הסמוכה, הקרויה על שם מפעל שהיה קיים במקום, נמצאת בשטח בו שכנה העיירה סלמה, שנכבשה במבצע חמץ במלחמת העצמאות.
בשנים האחרונות מובילה עיריית תל אביב יפו תהליך של פרצלציה (שיוך נכסים) באזור, מה שיאפשר לרשום כל נכס בצורה מסודרת וברורה על שם בעליו. מדובר באחד מכמה תהליכי התחדשות שעוברים על כל האזור. כשנציגי התושבים נפגשו עם עובדי העירייה לדון בשינויים הגדולים שעוברות השכונות הייתה להם בקשה מפתיעה: לבחור שמות חדשים לשכונות, שידגישו את ערכי הקהילתיות ותחושת הגאווה המקומית.
דוד גדי (60), תושב שכונת עזרא, הסביר כי "אני נולדתי בשכונת התקווה ובגיל חמש עברתי לכאן. אז עוד היה עזרא א' ועזרא ב'. בתור תושב ותיק אני חושב ששינוי השם חשוב מאוד".
2 צפייה בגלריה
שכונת הארגזים בתל אביב
שכונת הארגזים בתל אביב
"לא ייתכן שלשכונה עם רבי קומות חדשים יקראו הארגזים"
(צילום: טל שחר)
"שכונות הדרום עוברות התחדשות, ולא ייתכן שלשכונה עם רבי קומות חדשים יקראו 'הארגזים'. זה גם לא שיש פה שמות עם משמעות, או משהו שורשי. אלה סתם שמות שנכפו עלינו בעבר, ולצערי הם יוצרים קונוטציה שלילית. אני אישית הגעתי בצבא למיונים לקורס טיס, נשאלתי איפה אני גר, ואני זוכר את הפרצוף של המאבחן שדיבר איתי כשאמרתי 'עזרא'. זה פגע בתהליך ההיכרות. השמות האלה חוטאים למקום ולתושבים".
גדי הוא אחד מהפעילים משתי השכונות שנפגשים לא אחת כדי לדון בנושאים שמעסיקים את התושבים. הוא וחבריו נפגשו לפני מספר ימים עם ראש העיר, רון חולדאי, וביקשו את שינוי השם. הבקשה נשקלה, והעירייה החליטה שאם כבר מחליפים שם אז כבר יעשו עוד משהו: משום ששתי השכונות צמודות זו לזו ואינן גדולות במיוחד, שתיהן יתאחדו תחת שם אחד.
ומי יבחר את השם? בישיבה הוחלט שהתושבים יתבקשו להעלות הצעות, כל השמות יוצגו לוועדת שמות מיוחדת, והיא תבחר את האחת המנצחת. גדי מספר שכבר יש כמה כיוונים. "נציגים משתי השכונות דנו בעניין והעלו רעיונות כמו פסגת איילון או נווה איילון, כי אנחנו יושבים על שפת איילון ומכיוון שאיילון זה מותג. אני מאמין שזה יעשה טוב לשכונות שלנו, קפיצת מדרגה, אבל כמובן יעלו עוד הרבה שמות לוועדה והתושבים מוזמנים להציע".