6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"אפשר לנסות לדבר, למה לפוצץ הכול?". לפיד
(צילום: AP)
מחריף המשבר הדיפלומטי בין ישראל לפולין, שהחל בעקבות החלטת הבית התחתון של הפרלמנט הפולני לאמץ חוק שימנע השבת רכוש ומתן פיצויים לניצולי שואה וצאצאיהם. סגן שר החוץ הפולני, פאבל יבלונסקי, תקף בחריפות את ההצהרה של שר החוץ יאיר לפיד נגד החוק, ואמר כי "יש להוקיע אותה".
6 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
ישראל וארה"ב מתואמות. מזכיר המדינה בלינקן
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
"התחושה שבישראל בכלל לא קראו את החוק". הפגנה בפולין נגד מתן פיצוי לניצולי שואה ב-2019
(צילום: רויטרס)
לדברי יבלונסקי, "לפיד מציג רצון רע, ובעיקר חוסר ידע עמוק. פולנים ויהודים כאחד היו קורבנות של מעשי זוועה גרמניים נוראיים במהלך מלחמת העולם השנייה. החוק שאומץ בבית התחתון מגן על הקורבנות ויורשיהם מפני מרמה והתעללות, ומיישם את פסק הדין של בית הדין החוקתי משנת 2015. במהלך מה שכונה 'השבת הרכוש הפרועה' בוורשה ובערים פולניות אחרות, אזרחים רבים איבדו את כל מה שהיה בבעלותם. כל ניסיון לחסום את החוק החדש שווה לתמיכה בהמשך העוול הזה. מדינת ישראל - ואף אחד אחר - לא צריכה לתמוך בחוסר צדק".
גורמים בכירים בפולין אומרים כי המשבר הנוכחי הוא הקשה ביותר ביחסים בין ישראל לפולין מאז המשבר סביב חוק השואה. לדבריהם, התחושה היא שבישראל בכלל לא קראו את החוק ומיהרו לתקוף את הפולנים. "380 חברי פרלמנט הצביעו בעד החוק הזה – מהימין, מהשמאל ומהמרכז. אף אחד לא הצביע נגד", אמר בכיר פולני. במשרד החוץ הפולני שוקלים גם להחזיר את השגריר שלהם להתייעצויות בוורשה.
דבריו של לפיד הכעיסו רבים בפולין, כולל גורמים שמגדירים את עצמם ידידי ישראל. "אנשים לא מבינים את ההתקפה של לפיד", אמר גורם פולני. "ככה לא אמור לדבר שר חוץ. הוא צריך לקיים הידברות, ולא ישר לצאת בהתקפות. יש דרך גם לדבר. יש אינטרסים של מדינת ישראל באזור. אפשר לנסות לדבר. למה ישר לפוצץ את הכול?".
ישראל וארצות הברית מתואמות בכל הנוגע לסוגיית החוק הפולני, שתעלה ביום ראשון בפגישה המתוכננת של לפיד עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ברומא. בינתיים ארצות הברית מחתה בפני הפולנים על החוק, ואף משגרת משלחת לוורשה בעקבותיו. בלינקן הודיע לארגוני השבת הרכוש שהוא תומך במאבקם, והדגיש שהדבר יהיה במקום גבוה בסדר העדיפויות האמריקני.

"לא מדובר בחוק שואה חדש"

היחסים בין ישראל לפולין, יש לציין, צוננים מאוד כבר זמן רב - מאז המשבר סביב חוק השואה. פולין, למשל, כבר לא תומכת בישראל בארגונים בינלאומיים ובאיחוד האירופי.
6 צפייה בגלריה
חוק השואה בדיום בפרלמנט בפולין
חוק השואה בדיום בפרלמנט בפולין
הפרלמנט הפולני מצביע על "חוק השואה" ב-2018
(צילום: רויטרס)
לפי הצעת החוק הפולנית, כל התביעות התלויות ועומדות בעניין השבת רכוש שלא הגיעו להכרעה במהלך 30 השנים האחרונות - יופסקו או יימחקו. גם לא ניתן יהיה להביא טענות חדשות לגבי החלטות מנהליות שהתקבלו בעבר בתקופה זו. החקיקה המוצעת, שתחול בדיעבד, תגרום לכך שיהיה זה בלתי אפשרי כמעט לערער על החלטות שהתקבלו בנושא הרכוש הגזול לפני יותר מ-30 שנה. מדובר גם בהחלטות על הלאמת רכוש בתקופה הקומוניסטית, שהתקבלו ללא בסיס חוקי או תוך הפרה בוטה של החוקים שקבעו הקומוניסטים עצמם. אם החוק יאושר, הוא ישפיע על כ-90% מתביעות ההשבה.
עם זאת, גורמים שמעורים בחוק טוענים כי בניגוד לטענות בישראל, לא מדובר ב"חוק שואה חדש" או חוק שמונע השבת רכוש - אלא חוק שמגביל את פרק הזמן שבו כל אחד יכול לערער על כל החלטה מינהלית ל-30 שנה, כפי שהמליץ בית המשפט בפולין. החוק, לדבריהם, נועד לספק וודאות וזכויות לאנשים שמעל הנכסים שלהם יש עננה בגלל תביעות וערעורים. דובר משרד החוץ הפולני אמר שהחוק החדש יחול רק על הליכים מינהליים, ולא על תביעות אזרחיות.
החוק הפולני קובע גם שגופים מינהליים ציבוריים לא יוכלו עוד להכריז שהחלטות הלאמה מהתקופה הקומוניסטית בפולין פסולות, כולל החלטות שניתנו ללא בסיס חוקי או בניגוד מוחלט לחוק הקומוניסטי. הדבר עומד בניגוד מוחלט לחוק הנוכחי, שמאפשר לא למלא אחר החלטות מינהליות שניתנו תוך הפרה בוטה של הכללים שקבעו הקומוניסטים עצמם. החוק קבע גם כי כל ההליכים התלויים ועומדים בעניין החלטות שנוגעות לרכוש מסוג זה מהתקופה הקומוניסטית יופסקו ויימחקו.

"צעד בלתי נתפס": דברי לפיד שהכעיסו את הפולנים

לפיד, נזכיר, תקף את החוק הפולני, כינה אותו "חרפה", והודיע שהדבר יפגע קשות ביחסים בין ישראל לפולין. "שום חוק לא ישנה את ההיסטוריה", אמר לפיד. "מדינת ישראל תעמוד כחומת מגן להגנה על זיכרון השואה ועל כבוד ניצולי השואה ורכושם. פולין, שעל אדמתה נרצחו מיליוני יהודים, יודעת מה הדבר הנכון לעשות".
6 צפייה בגלריה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה נגד פיצוי ניצולי שואה בפולין
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
(צילום: רויטרס)
"שימור זיכרון השואה ודאגה לזכויות ניצולי השואה, כולל סוגיית השבת הרכוש היהודי מתקופת השואה, הם רכיב מרכזי בהווייתה ובהגדרת זהותה של מדינת ישראל", אמר לפיד. "זהו נדבך חשוב בפעילות משרד החוץ הישראלי. זוהי חובה ערכית, מוסרית והיסטורית, שכולנו נושאים בגאווה. הצהרת טרזין, שהתקבלה בשנת 2009, קוראת לכל המדינות הרלוונטיות לפעול למען השבת רכוש יהודי, שנגזל בתקופת השואה. ישראל מצפה ממדינות אלו שיפעלו על פי עיקרון זה. העובדה שפולין מתנערת מהצהרה זו היא מדאיגה וחמורה ביותר.
"הצעת החוק הפולני, המונעת למעשה השבת רכוש יהודי או פיצוי תמורתו לידי ניצולי השואה וצאצאיהם, היא עוול נוראי וחרפה שפוגעת בזכויותיהם של ניצולי השואה וצאצאיהם ויוצאי הקהילות היהודיות, שחיו בפולין במשך מאות שנים", הוסיף לפיד. "זהו צעד בלתי נתפס. חוק לא מוסרי זה יפגע קשות ביחסים בין המדינות. אנחנו רואים בחומרה ניסיון למנוע החזרת על הרכוש, שנגזל מיהודים על-ידי הנאצים ועוזריהם במהלך השואה במדינות אירופה מלחזור לידי בעליו החוקיים".
"שום חוק לא ישנה את ההיסטוריה", סיכם שר החוץ הישראלי. "זו חרפה שלא תמחק את הזוועות ואת זיכרון השואה. מדינת ישראל תעמוד כחומת מגן להגנה על זיכרון השואה ועל כבוד ניצולי השואה ורכושם. פולין, שעל אדמתה נרצחו מיליוני יהודים, יודעת מהו הדבר הנכון לעשות".
נשיא עמותת ממעמקים שפועלת בפולין, ג'וני דניאלס, טען כי "ההודעה של לפיד קברה את היחסים". דניאלס, שמלווה את היחסים בין ישראל לפולין ובעבר היה מקורב לראש הממשלה הפולני מטאוש מורבייצקי, טען כי ארגוני השבת הרכוש רודפים אחרי פולין שנים מתוך מחשבה שמשם יגיע הרבה כסף. "כולם יודעים שזה לא יקרה", טען. "הפולנים לא יתנו את הכסף הזה. זה שבשמאל תומכים בחוק זה אומר דרשני. יש בפולין תחושה שהתביעות להשבת הרכוש הביאו לגניבה של רכוש מפולנים".