פסטיבל הקולנוע ירושלים חוזר עם מהדורה מספר 39, וייערך בין 21 ל-31 ביולי. היום (ה') הוצגה התוכנית הישראלית המסקרנת ואיתה גם הסרטים המקומיים שמשתתפים בתחרויות השונות.

התחרות העלילתית

הבמאי ג'ייק פאלטרו ("אחיה של" כמובן) מוציא פיצ'ר עלילתי ראשון מאז 2014 וחוזר בו לימים האחרונים לפני הוצאתו להורג של אדולף אייכמן דרך העיניים של שלושה גיבורים: קצין שב"ס המתבקש לשמור עליו, ניצול שואה החוזר לפולין לראשונה וילד העוזר לבנות את התנור לשריפת הגופה. תום שובל ("הנוער", "הסירו דאגה מלבכם") כתב את התסריט יחד עם פאלטרו.
4 צפייה בגלריה
מתוך "אמריקה"
מתוך "אמריקה"
סרטו החדש של אופיר ראול גרייצר. מתוך "אמריקה"
(צילום: עמרי אלוני)
היוצר התיעודי מרדכי ורדי מוציא סרט עלילתי ראשון, "עקרה", שמגולל את סיפורם של זוג חסידי ברסלב חשוך ילדים. אורח שמוזמן לביתם עם סגולות לריפוי עקרות גורם לסערת רגשות בין בני המשפחה, כששאלות של אמונה, זוגיות ואהבה עולות.
אופיר ראול גרייצר, שסרטו "האופה מברלין" זכה ב-2018 בשבעה פרסי אופיר, חוזר לפסטיבל בפעם השנייה עם "אמריקה", שעוקב אחר מורה לשחייה שגר בארצות הברית ושב לישראל אחרי עשור. מפגש עם חבר ילדות וארוסתו הטרייה מוביל לסדרה של אירועים שמשנים את החיים של כולם.
"קריוקי" של משה רוזנטל, שהוקרן לאחרונה בפסטיבל טרייבקה הנחשב ומתאר את הקשר הנוצר בין בני זוג מזדקנים והשכן ההולל החדש שלהם מצטרף לעוד ארבעה סרטים נוספים שמשלימים את הרשימה: "אזרח מודאג" של עידן חגואל, שהוקרן בתחילת השנה בפסטיבל ברלין, סרט הביכורים של שירי נבו פרידנטל "כל מה שאני יכולה", "הדרך לאילת" (יונה רוזנקיאר) ו"ולריה מתחתנת" של מיכל ויניק.
4 צפייה בגלריה
מתוך "אזרח מודאג"
מתוך "אזרח מודאג"
אחרי ברלין, מבקר גם בירושלים. מתוך "אזרח מודאג"
(צילום: גיא סחף)

התחרות התיעודית

שבעה סרטים יתחרו בתחרות דיאמונד לקולנוע ישראלי תיעודי. זהר וגנר תשוב כמעט 50 שנה לאחור עם "סבוי" ותחזור לפיגוע במלון הזכור בתל אביב ולמעלליה של כוכבה לוי, שנלקחה כבת ערובה ובזכות ידיעת השפה הערבית תיווכה בין החוטפים וכוחות החילוץ.
"דעתו של החייל" מאת אסף בנית ושי חזקני יטפל בדוח סודי שנוצר על ידי הצנזורה הצבאית שמנסה להציג להנהגה הישראלית את עמדותיהם של חיילי צה"ל בנושאים שונים בעזרת מכתביהם.
4 צפייה בגלריה
מתוך "סבוי"
מתוך "סבוי"
בחזרה לפיגוע משנת 1975. מתוך "סבוי"
(צילום: מוש משעלי)
גם הציבור הערבי זוכה לחשיפה בדמות שני סרטים – "שני ילדים ביום" (דוד וקסמן) שמשרטט את השיטה למעצר קטינים פלסטינים בגדה ו"חיים בצל המוות", בו הבמאי בילאל יוסף יוצא למסע בניסיון למצוא פתרון למקרי הרצח הרבים ביישובים הערביים.
איריס זכי יוצאת ב"מצרים, שיר אהבה" למסע שורשים אינטימי כדי לגלות את זהותם המשפחתית, "לרפא געגועים" של ארטיום דוביצקי מתעסק אף הוא במשפחתיות ובטראומה בין-דורית ו"הפרטיזן עם מצלמת הלייקה" (רות ולק) מתחקה אחר סיפורו של מונדק לוקביצקי, יהודי יחיד במחתרת בפולנית בעזרת צילומים נדירים שתיעד במצלמתו.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מצרים, שיר אהבה"
מתוך "מצרים, שיר אהבה"
מתוך "מצרים, שיר אהבה"
(צילום: איתן חתוכה)
במקביל צפויות גם הקרנות מיוחדות של רסטורציות - עותקים חדשים ומשוחזרים של ארכיון הסרטים הישראלי, סינמטק ירושלים. "עטאש" (צימאון) של תאופיק אבו ואיל - ההקרנה היא חלק מחגיגות 50 שנה להקמת בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש באוניברסיטת תל אביב ו"חור בלבנה" לזכרו של אורי זוהר, שהלך לעולמו בתחילת החודש.