130 עצי אורן, 25 עצי ברוש ושלושה עצי ארז יישארו במקומם באזור קמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית, לאחר שפקיד היערות במשרד החקלאות לא העניק רישיון לכרות אותם, בעקבות ערעור שהוגש. למרות ההחלטה האחרונה, גורלם של עצים אחרים שונה לחלוטין ועשרות אלפי עצים נכרתים בישראל מדי שנה.
3 צפייה בגלריה
   "הסיכוי לשריפה בקמפוס - נמוך"
   "הסיכוי לשריפה בקמפוס - נמוך"
"הסיכוי לשריפה בקמפוס - נמוך"
(צילום: משרד החקלאות)
האוניברסיטה העברית הגישה בקשה לכרות 158 עצים. באוניברסיטה טענו כי הכריתה נדרשת לטובת שלומת וביטחונם של הבאים בשערי הקמפוס. זאת, כדי ליצור אזורי חיץ במקרה של שריפת יער. פקיד היערות העירוני אישר לכרות 130 עצי אורן - ולכן הוגש ערעור על ההחלטה.
בסוף חודש יוני נערך סיור בשטח הקמפוס על מנת לבחון את מצב העצים בנוכחות נציגי האוניברסיטה ונציגי משרד החקלאות ומי שהגישו את ההתנגדות לכריתה.
3 צפייה בגלריה
עצי אורן בקמפוס גבעת רם
עצי אורן בקמפוס גבעת רם
עצי אורן בקמפוס גבעת רם
(צילום: משרד החקלאות)
בסיור התברר כי האוניברסיטה תחומה בחיץ המבדיל אותה מהיער או החורש הטבעי, ולכן אין כל סיבה לכרות את העצים כדי ליצור חיץ נוסף בתוך שטח הקמפוס. בנוסף, העצים שבקמפוס הם עתיקים ובעלי ייחודיות ותרומתם הנופית והסביבתית גדולים. מדובר בעצים הנוטים בזווית כלפי מבנים, מספקים הצללה וחיסכון בשימוש באנרגיה מזהמת ולכן פעולות פשוטות יאפשרו למנוע את כריתתם. בנוסף, היסטורית תרחישי השריפות בקמפוס עומדים על אפס, ולכן אין איום ממשי. אם לא די בכך, עמדות כיבוי אש מוצבות בשטחי הקמפוס, נגישים ופעילים, כולל לאורכה של הטיילת הנמצאת באזור החורש.
פקיד היערות במשרד החקלאות ד"ר ארז ברקאי החליט לקבל את ההתנגדות לכריתה ודחה את הרישיון. "כלל ידוע כי שריפות בישראל אינן קורות אלא נגרמות, מרשלנות או מזדון, באזורי יער שסמוכים ליישוב", כתב בהחלטתו. "אני סבור כי בתחומי הקמפוס, שבו כניסת העוברים והשבים מבוקרת, וחל איסור מוחלט על הדלקת אש או נרגילות, לא יתרחשו דליקות בזדון. יתרה מכך, הסבירות להתפשטות אש מסכנת חיים נמוכה עוד יותר, שכן בשעות היום האתר שוקק חיים וככל הנראה במקרה של דליקה היא תאותר ותכובה מהר. בשעות הלילה אין אנשים שייפגעו".
3 צפייה בגלריה
העצים יישארו במקומם
העצים יישארו במקומם
העצים יישארו במקומם
(צילום: משרד החקלאות)
ד"ר ברקאי ציין כי האוניברסיטה הסתמכה על הנחיות כיבוי אש להגנה על יישובים סמוכי יער וחורש. אבל הקמפוס מהווה מרבד גנים בתוך מעטפת רחבה מאוד של תשתיות בטון ואספלט, אשר מהווים רצועות חיץ בתוך שטחי הקמפוס. כמו כן, כתב פקיד היערות בהחלטתו כי יער ירושלים ממערב לקמפוס מרוחק במאות מטרים משטח הקמפוס עצמו. עוד הדגיש כי יש לתת עדיפות לשימורם של עצים בעלי ערך נופי, סביבתי, אקולוגי או היסטורי, עיקרון מנחה שלא נכלל בהנחיות כיבוי אש.