ראפטור הוא לא רק שם של דינוזאור מאיים, מהטורפים האכזריים והמאיימים בהיסטוריה, אלא גם שם אותו שומרת פורד לגרסאות קצה, כאלה שהופכות טנדרים רגילים מתוצרתה לדבר הקרוב ביותר למכונת מרוץ. למשל ה-F-150 באמריקה, או הריינג'ר לשאר העולם. ויוצרת כך בפשטות כלים שמסוגלים להתמודד במהירות גבוהה (מאוד) עם כל תוואי שטח אפשרי. טנדרים עדיין לא הגיעו, אבל רכב השטח ברונקו, בהחלט כן.
6 צפייה בגלריה
פורד ברונקו ראפטור
פורד ברונקו ראפטור
(צילום: ניר בן זקן)
רגע אחד. כדי להיות הבעלים שלו תיאלצו להעביר לא פחות מ-775 אלף שקל לחשבון היבואנית, פי שניים ממחיר ברונקו בסיסי. ובכך הוא גם בקלות הדגם היקר ביותר של פורד כאן. ואחרי 850 ק"מ של מבחן מפרך בכל סוג שטח שתוכלו להעלות בדעתכם, גילינו גם האם הוא שווה את זה.
סיכום: בשונה ממרבית המכוניות הנבחנות כאן, גם האיכותיות והיקרות ביותר, את ימי המבחן לברונקו ראפטור לא נשכח עוד זמן רב. בקצרה, הוא הוכיח יכולת שטח גבוהה משמעותית מכל רכב שטח אחר בייצור סדרתי בו נהגנו עד היום. בקטעי עבירות טכניים, אבל בעיקר בנהיגת שבילים מהירה. כלי שמייצר כמויות אושר מוטורי באופן חסר תחרות, בעיקר אם אתם חובבי שטח.
ברור לנו, כמו במקרה של כל מכונית עם ביצועי על, שמרבית רוכשיו לא ינצלו את כל היכולת שלו. ונכון שצריכת הדלק שלו שערורייתית, שכמות הרעש בשיוט בינעירוני בלתי אפשרית לשיחה ושחניה בעיר לא ממש אפשרית.
אם אתם מחפשים פוזה של רכב שטח, או מעוניינים בכלי לטיולים משפחתיים, חסכו את הכסף. גם גרסאות רגועות של הברונקו יעשו את העבודה ובחסכון עצום. אבל אם אתם רוצים את רכב השטח הטוב ביותר שניתן לרכוש היום בישראל, קחו ברונקו ראפטור. זה עדיין ידרוש מכם 775 אלף שקלים עבור מכונית, אבל למה להתקטנן.
איך נראה: לראפטור מראה קרבי יותר מכל רכב שטח אחר על הכביש, כזה שמושך המון תשומת לב ולא רק בגלל הצבע הכתום בוהק של רכב המבחן. באופן כזה שגורם אפילו לגרסת ווילדטראק, הקיצונית בהיצע עד כה, להחוויר לצדו.
6 צפייה בגלריה
פורד ברונקו ראפטור
פורד ברונקו ראפטור
(צילום: ניר בן זקן)
הסיבה העיקרית לכך הם צמיגי שטח ענקיים ("37 של BFG AT), מידה דומה לזו של האמר H1 ו-"2 יותר מהצמיגים הגדולים לכשעצמם של הווילדטראק. הם מולבשים על חישוקים מרשימים עם מנגנון נעילה כנגד פריקת הצמיג בנסיעה בלחץ אוויר נמוך (ביד-לוק) ומחייבם גם תוספת כנפיים מסיביות המגדילות את הרוחב הכללי (בכ-16 ס"מ), ובהתאם מקשות על היכולת להשחיל אותו לחניון צפוף. שינויים נוספים כוללים סבכה עם כיתוב שם היצרנית במקום שם הדגם (גרסה יחידה של הברונקו לעשות זאת), פתחי אוורור במכסה המנוע ובכנפיים הקדמיות, יחידות תאורת יום כתומות, ופגוש קדמי אגרסיבי יותר ומיגון ייעודי לגחון.
השינויים בסביבת הנהג כוללים לוח מחוונים דיגיטלי מלא ("12) שמאפשר מגוון תצוגות והוא קריא וברור משמעותית מהצג הצנוע ("8) בגרסאות הרגילות. יש גם שילוב צבע כתום לחגורות הבטיחות, לתפרים ולחלק מהגימורים שיוצרים תחושה איכותית יותר וגם תורמים לאווירת אקשן. על ההגה פס מרכוז בחלקו העליון ומנופי שליטה ידנית בהילוכים מאחוריו, סידור נוח בהרבה מהמתגים הצנועים על בורר ההילוכים בגרסה הרגילה. השדרוג העיקרי הוא למושב הנהג שמציע נוחות ותמיכה טובים משמעותית, כמתבקש מהייעוד מה שמקל על האפשרות לנהוג בשתי רגליים (ימין לגז, שמאל לברקס), כמתבקש בנהיגת שטח מהירה.
6 צפייה בגלריה
פורד ברונקו ראפטור
פורד ברונקו ראפטור
(צילום: ניר בן זקן)
מסך המגע ("12) נותר ללא שינוי והוא איכותי ונוח, עם מערכת מצלמות היקפיות משובחת וסוללה מרשימה של מתגים בחלק העליון של הקונסולה לנעילות דיפרנציאלים, ניתוק מוט מייצב ובקרת יציבות וצמד שקעי USB לטובת חיבור למצלמת דרך. וכן, גם מספר רכיבים שאנחנו פחות אוהבים בברונקו הרגיל נמצאים כאן, כמו החוגה המשלבת מתגים לבחירת מצב הנעה עם מצבי נהיגה, או מתגי פתיחת החלונות וכיוון מראות ליד משענת היד.
קצת מוזר לגלות שאין ידיות אחיזה על קורה A, עוד יותר מהגרסאות הרגילות. גם בגלל הסיוע לכניסה, גם בגלל הקצב הצפוי בשטח. וכמו בדגמים האחרים, גם כאן שדה הראיה לפנים מוגבל בגלל עיצוב מכסה המנוע ומיקום המראות, המיועדות לאפשר הסרת דלתות מבלי להידרש להתקנת מראות זמניות. ועוד יותר מכך לאחור בגלל הגלגל הרזרבי הגדול משמעותית על דלת תא המטען.
מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב למדי, והם גם זוכים לצמד שקעי USB ייעודיים ושקע חשמל "אמיתי" (V220), אבל לא לפתחי מיזוג נפרדים וגם תא המטען יכיל בקלות את כל ציוד המחנאות הנדרש ללילה בשטח. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
איך נוסע: מתחת לחרטום הענק שוכן לו V6 כפול מגדשים בנפח 3.0 ליטר עם 400 כ"ס. זה לא בשמיים, ו"רק" 70 כ"ס יותר מהגרסאות הרגילות. נגיע לזה. המשך שרשרת ההנעה נותר ללא שינוי עם תיבת 10 הילוכים אוטומטית ותיבת העברה עם הנעה אחורית לכביש יבש, או כפולה עם העברת כוח אוטומטית לפנים לנסיעה בכביש רטוב.
מכיוון שתוספת ההספק אינה גרנדיוזית, הביצועים טובים רק במעט מהברונקו הרגיל. אבל כדי לחפות על כך מבחינה סביבתית, הוא מפיק צליל מרשים בהרבה הודות לסעפת פליטה אקטיבית עם מספר מצבים. הוא גם זולל דלק כאילו אין משבר אקלים - 5 ק"מ לליטר בממוצע המבחן המאומץ. הוא גם אחראי ללא מעט רעשים בתא הנוסעים, ומתחרה בשיוט נינוח עם הקקפוניה שמייצרים הרוח והצמיגים שמקשה אפילו על שיחה במהירות שיוט חוקית.
השדרוג המשמעותי הוא למערך המיתלים והוא שונה לחלוטין מזה של הברונקו הרגיל. עם זרועות מתלה מחוזקות וארוכות יותר מלפנים, סרן מחוזק מאחור (דנה 50 לעומת 44) המאפשרים גם מפסקי סרנים מורחבים משמעותית (ב-16 ס"מ מלפנים ו-17 ס"מ מאחור) מהווילדטראק. מהלכי מתלה ארוכים יותר מהבדלנדס המוגדר כגרסה ייעודית לשטח טכני (ב-10.8 ס"מ מלפנים ו-9.6 ס"מ מאחור) ובדומה לו יש ניתוק למוט המייצב מלפנים (שאין בווילדטראק). כמו בכל גרסאות הברונקו גם כאן מערכת לסיוע בתמרון בשטח טכני הבולמת, בדומה לטרקטור חקלאי, את הגלגל האחורי-פנימי ומקטינה כך את רדיוס הסיבוב.
6 צפייה בגלריה
פורד ברונקו ראפטור
פורד ברונקו ראפטור
(צילום: ניר בן זקן)
המיתלים עצמם נתמכים על ידי בולמי זעזועים אדפטיביים של פוקס ("3.1) עם מיכל חנקן לטובת עמידות גם בעומסים גבוהים. שינויים אלו יחד עם צמיגי הענק מביאים לשיפור משמעותי בזווית הגישה (47.2, 4+), הנטישה (40.5, 3.5+) ולמרווח הגחון (33.2 ס"מ, 4+).
ובהתאם לכל אלה, יכולת העבירות יוצאת דופן ומאפשרת התמודדות קלילה גם עם אתגרים קיצוניים, מהסוג השמור לרכבי שטח שעברו מקצה שיפורים שימנע מהם לעבור (חוקית לפחות) את מבחן הרישוי השנתי. הראפטור הזה כמעט ומזלזל בכל מה שהצבנו לפניו, וזוכה די בקלות בתואר רכב השטח עם יכולת העבירות הגבוהה ביותר שניתן לרכוש. וזה עוד לפני שהגענו ליכולת שלו לבלוע קילומטרים במהירות גבוהה בשטח, בצורה לא פחות ממהפנטת. שימו אותו בדקאר, ואנחנו מתערבים שיהיה אחד המשובחים בחבורה. ככה, כפי שהוא.
6 צפייה בגלריה
פורד ברונקו ראפטור
פורד ברונקו ראפטור
(צילום: ניר בן זקן)
שילוב למצב "באחה" בבורר הנהיגה מחדד את תגובות המנוע ותיבת ההילוכים באופן שמייתר את הצורך בתפעול ידני ומאפשר לנהג להתרכז רק בעבודת ההגה, המצערת והבלמים. הוא גם משנה את כיול בקרת היציבות כך שתסייע בנהיגת שבילים מהירה ותתערב ממש רק ברגע האחרון לפני המבוכה לאגו והכואבת לכיס. גם מערכת ה-ABS כמעט ואינה מעורבת בתהליך הבלימה, ומאפשרת מרחק בלימה קצר יותר על שבילים. ואפרופו בלימה, הדיסקים כמובן גדולים יותר, לא שחשבתם אחרת.
אבל גולת הכותרת הם ללא ספק המיתלים, שפשוט מעלימים באדישות חריצים, בורות או שביל זרוע אבנים, בנינוחות כאילו מדובר בשיוט על כביש החוף. העדות המרשימה ביותר ליכולת שלו לכסות תוואי שטח מאתגר במהירות גבוה יותר מכל רכב שטח אחר הייתה העובדה שאת מסלול המבחן המדברי הוא ביצע בדיוק במחצית מהזמן שזה לקח לנו עם גרסת הבסיס של הברונקו במבחן ההשוואתי שערכנו לו מול ג'יפ רנגלר וטויוטה לנד קרוזר.
6 צפייה בגלריה
פורד ברונקו ראפטור
פורד ברונקו ראפטור
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: V6, טווין-טורבו-בנזין, 3.0 ליטר
  • הספק: 400 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט: 59.4 קג"מ ב-3,000 סל"ד
  • תמסורת: 10 הילוכים אוטומטית
  • הנעה: אחורית, כפולה אוטומטית, כפולה, הילוך כוח
  • אורך: 485.2 ס"מ
  • רוחב: 217.8 ס"מ
  • גובה: 197.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 296 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,396 ק"ג
  • תא מטען: אין נתון
  • מרווח גחון: 33.2 ס"מ
  • זוויות גישה/נטישה: 40.5/47.2 מעלות
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: אין נתון
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 6.3 ק"מ לליטר, 399 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר: 775 אלף שקל