בקצרה:
  • זמני המתנה ארוכים גורמים לשוק יד 2 פרוע בחשמליות
  • ישראלים מציעים חשמליות משומשות במחיר גבוה מחדשות
  • הרווח יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים
4 צפייה בגלריה
רכבי טסלה
רכבי טסלה
טסלות חדשות, ממתינות למסירה
(צילום: אודי עציון)
הבהלה לחשמל נותנת את אותותיה בשוק היד השנייה ובאופן חסר תקדים. יותר ישראלים שרכשו בחודשים האחרונים דגמים חשמליים נחשקים מוכרים את הרכב בתוך זמן קצר, בסכום גבוה לעיתים בעשרות אלפי שקלים ממחירו של הרכב כחדש.

הטסלה שלכם יקרה יותר כמשומשת

כך למשל, מי שיזמין היום טסלה מודל 3 חדשה באתר המקומי, המכונית היחידה של היצרנית בארץ, יידרש לשלם 201 אלף שקלים עבור הגרסה הבסיסית. תאריך מסירה משוער - חודש יוני. רוצים את האוטו מוקדם יותר? אפשרי. הזמינו חישוקי "19 במקום "18, שלמו עוד 10,000 שקלים וקבלו אותו במרץ. לא רוצים להמתין? אין בעיה. לוחות המכירה ברשת יאפשרו לכם לרכוש ללא בעיה כזו מכונית בת מספר חודשים, ותוכלו אפילו להיות בררנים ביחס לצבע מתוך עשרות המודעות.
4 צפייה בגלריה
טסלה מודל 3 בישראל
טסלה מודל 3 בישראל
רוצים להקדים את התור לטסלה חדשה? שלמו, והרבה
(צילום: גבריאל בהרליה)
כמה תתבקשו לשלם? על מודל 2021 משומשת תשלמו בין 210 ל-240 אלף שקלים. במילים אחרות, 5-15 אחוזים יותר ממחיר מכונית חדשה. ויש גם סוחר רכב שמרגיש מספיק בנוח לבקש על טסלה מודל 3 חדשה 255 אלף שקלים, כ-20 אחוזים יותר ממחירה כחדשה. במקרה הטוב תוכלו לבחור בהצעות זולות יותר, למשל של מכוניות שצברו 30-20 אלף קילומטרים בתוך חודשים ספורים ויהיו שלכם תמורת 200 אלף שקלים. נכון, מחיר טסלה מודל 3 חדשה מהניילון.
ואם חשבתם שמדובר רק בגרסאות הזולות, תחשבו שוב. גרסת ה"לונג-ריינג'" (טווח מוגדל) נמכרת באתר במחיר של 245 אלף שקלים עם אספקה מובטחת בחודש יוני. רוצים דווקא היום, ארבעה חודשים מוקדם יותר? שלמו 250 עד 280 אלף שקלים לרכב משומש. מודל 3 פרפורמנס החזקה ומהירה מכולן תעלה לכם 272 אלף שקלים באתר עם אספקה מובטחת למאי, בזמן שמשומשת תעלה לפחות 280 עד 300 אלף שקלים, ונתקלנו גם במחירים גבוהים יותר.

וגם איוניק של יונדאי

אבל זו לא רק טסלה. אם תרצו לקנות את המתחרה המוצלחת - ומנצחת המבחן ההשוואתי שערכנו לשתיים - יונדאי איוניק 5, תתבקשו לשלם 190 אלף שקלים עבור גרסת "פרסטיז'" בסיסית, בעוד גרסת "עלית" הבכירה תעלה 217 אלף שקלים. נכון להיום, ביונדאי אומרים כי ניתן להזמין מכוניות רק למשלוח הצפוי בחודשים יולי-אוגוסט, אך חסרי סבלנות יוכלו לרכוש משומשת. רוצים את גרסת עלית המאובזרת? שלמו 20-10 אלף שקלים יותר ממחירה של המכונית כחדשה.
4 צפייה בגלריה
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5
יונדאי איוניק 5 - רוצים כזו עכשיו? שלמו הרבה יותר
(צילום: ניר בן זקן)
אבל כאן לא נגמרת ה'מסחרה' של ישראלים ממולחים. בלוחות המודעות מופיעים גם מוכרים פרטיים ועסקים שהזמינו את הרכב מבעוד מועד ואמורים לקבל אותו לידיהם כבר בעוד חודשיים. הם מוכנים להעביר לכם את הזמנה, במחיר ידידותי של 30 אלף שקלים. מבחינה פיננסית גרידא, השקעה ממש לא רעה עם רווח של מאות אחוזים בלי לעשות דבר.
ולמי שמוכן להתפתות לעסקה כזו, נזכיר כי "עקיפת התור" בתמורה לעמלה של 30 אלף שקלים תארגן לכם אמנם רכב חדש, אבל יש כאן עניין קטן נוסף. יבואנים לא ששים לשנות את שם המזמין, כך שהסיכויים לא רעים שתשלמו לא רק מחיר מופקע, אלא שתהיו גם יד שנייה על הרכב.
במילים אחרות, רק כעת התרגלנו לרכוש רכב יד שנייה עם 0 קילומטר ובהנחה של עשרות אלפי שקלים מכיוון שהוא יד שנייה, כעת השיטה דומה, רק שהמחיר דווקא גבוה בעשרות אלפים.

ומה עם אחרות?

סקודה אניאק עדיין לא עלה על הכביש, אך רשימת הזמנות מתארכת במהירות גורמת לכך שמי שיזמין את הרכב היום (ינואר) וישלם 190 אלף שקלים, יקבל אותו רק בעוד לא פחות מתשעה חודשים. ביבוא המקביל תוכלו אמנם למצוא אניאק אבל בתוספת של 17 אלף שקלים. גם אצל ג'ילי הסינית, בה זמני האספקה פחות ארוכים, יש כבר מסחר ער בהזמנות. רוצים לקצר? שלמו על מכונית יד שנייה 5,000 עד 10,000 שקלים יותר ממכונית חדשה.
4 צפייה בגלריה
סקודה אניאק
סקודה אניאק
סקודה אניאק - במקום להמתין 9 חודשים, שלמו הרבה יותר
(צילום: ניר בן זקן)
ואם חשבנו שמדובר בתופעה גורפת בשוק הרכב בשל משבר השבבים והמשלוח שגורם להתארכות יוצאת דופן של זמני אספקה לרכב חדש, מבט מהיר בלוחות מוכיח שטעינו. המצב בדגמים הנעת בנזין או דיזל שונה בתכלית. גם דגמים מבוקשים במיוחד כמו סקודה קודיאק, טויוטה C-HR, מאזדה 3 או יונדאי טוסון, מוצעים למכירה כשהם זמן מועט על הכביש על ידי לא מעטים, אך המחירים דווקא קרובים למחירי מחירון, ולא פעם נמוכים ממנו באלפי שקלים. בדיוק כפי שהגיוני במקרה של רכב משומש שהספיק לנסוע כמה אלפי קילומטרים.
ולבסוף, העצה שלנו: למרות הרצון המובן למעבר לרכבים חשמליים, לפעמים דווקא שווה לגלות סבלנות. החודשים האחרונים הוכיחו כי היצע הדגמים מתרחב במהירות גבוהה מאוד וחשוב מכך, עוד ועוד מותגים מגיעים עם רשימת הזמנות "נקייה". משבר השבבים עוד לא הסתיים לחלוטין אבל העיכובים יצומצמו משמעותית השנה וב-2023 צפויים אף להיעלם. כך שמי שלא חייב, טוב יעשה אם פשוט ימתין. מי שלא מוכן, שיכין את הארנק לתשלום נוסף עסיסי שלא יחזור אליו בעת המכירה כמשומש.

למדור רכב חשמלי באתר iCar