אפליקציית שיתוף התמונות פופראצי (Poparazzi), שיצאה רק לפני שבוע וכבר זוכה לפופולריות אדירה, רוצה להגדיר מחדש את הדרך שבה אנו משתמשים ברשתות חברתיות. מטרתה היא להסיר מהרשתות את אלמנט ההשוואה לאחרים, את התחרותיות והחרדה שמתלוות אליו, את הרדיפה אחרי דרכים להציג תמונה ורודה לעולם - ולהחזיר אותן להיות באמת חברתיות. ככה לפחות החזון של פופראצי מוצג, אבל לא מעט תכונות שלה מעלות סימני שאלה רציניים לגביו.

עוד כתבות בערוץ דיגיטל:

פופראצי היא רשת חברתית מבוססת תמונות עם טוויסט: אין כניסה לתמונות סלפי. יתרה מזאת, משתמשים לא יכולים לצלם תמונות של עצמם, או אפילו לפרסם בפרופיל של עצמם, אלא רק בפרופילים של חברים. כלומר, אם תפתחו פרופיל בפופארצי, הוא יורכב אך ורק מתמונות שלכם שצולמו ופורסמו על ידי חברים שלכם, כשהרעיון הוא שתהפכו לצלמי הפפראצי אחד של השני, ותתפסו רגעים אמיתיים מהחיים.
4 צפייה בגלריה
פופראצי ואינסטגרם
פופראצי ואינסטגרם
פופראצי ואינסטגרם. האפליקציה ש"תגדיר את קיץ 2021"?
(צילום: shutterstock)
האפליקציה פונה לדור הצעיר, ובהתאם, שווקה באמצעות קמפיין בטיקטוק שעודד משתמשים להירשם מראש לרשימת המתנה, עוד בטרם הושקה. המאמצים נשאו פרי, ולפי אתר Appfollow שמדרג אפליקציות לפי כמות ההורדות, האפליקציה, שזמינה כרגע רק למכשירי אפל, כבשה את המקום הראשון בהורדות ל-iOS בארה"ב כבר יום למחרת השקתה בתחילת שבוע שעבר. מאז השקתה מספר ההורדות אמנם ירד וכעת היא כבר לא נמצאת בעשירייה הראשונה, אך היא ניצבת במקום החמישי והמכובד בקטגוריית התמונות והווידאו. גם בישראל משתמשים רבים הורידו אותה בימים שאחרי ההשקה. החברה הצהירה כי האפליקציה זכתה לפופולריות רבה כבר בימיה המוקדמים ביותר - לפני מספר חודשים הושקה גרסת הבטא שלה (גרסה ראשונית וניסיונית), שאליה נרשמו עשרת אלפים משתמשים בתוך מספר ימים בלבד.
אז מה מייחד את האפליקציה? המטרה של פופראצי, לפי החברה, היא לשים דגש על "תכנים אותנטיים", במקום להציג ולצרוך מציאות מיופה. "בעשור האחרון הפיד שלנו הפך למלא בשלמות ערוכה, שרק נראית כאילו היא לא מתאמצת", נכתב בפוסט רשמי של החברה באתר מדיום. "כשאנחנו מפרסמים פוסטים על עצמנו, אנחנו משתפים את הרגעים המלהיבים ביותר. התוצאה היא תחרות על תשומת לב שבה אף אחד לא מנצח. אבל החיים מורכבים מהרבה רגעים ששווה לתפוס ולשתף". לדברי החברה, פופראצי מעודדת פרגון לחברים במקום תחרות מולם. "בנינו את פופראצי כדי להסיר את הלחץ להיות מושלם", נכתב בפוסט. "המניעה לפרסם תמונות של עצמך, שמה את הדגש איפה שהוא היה צריך להיות כל הזמן - באנשים שאתה איתם".
4 צפייה בגלריה
"להסיר את הלחץ להיות מושלם". פופראצי
"להסיר את הלחץ להיות מושלם". פופראצי
"להסיר את הלחץ להיות מושלם". פופראצי
(מתוך אתר החברה)
כך פופראצי עובדת - המשתמשים יכולים לצלם דרך פונקציית המצלמה באפליקציה תמונה אחת, או מספר תמונות ברצף ולהפוך אותן לגיף. האפליקציה לא מאפשרת לסובב את המצלמה למצב סלפי, ולכן צריך לצלם אנשים אחרים. את התמונה שצולמה אי אפשר לערוך ואי אפשר להוסיף לה פילטרים, מתוך הדגש על תמונות אותנטיות בסגנון צילום פפראצי. בשלב הבא מתייגים את החבר המצולם, והתמונה תופיע בפרופיל שלו. לבסוף, המשתמש מקבל התראה על כך שתמונה חדשה עלתה לפרופיל שלו.
מלבד מספר ההורדות הגבוה, ההצלחה של פופראצי באה גם לביטוי פיננסי. שלושה ימים אחרי השקתה, דווח כי חברת TTYL שעומדת מאחוריה, ומייסדיה, האחים אלכס ואוסטין מא, יגייסו בין 15-20 מיליון דולר, בהובלת קרן ההון-סיכון Benchmark, שהייתה מראשוני המשקיעים באובר ובסנאפ. החברה עשויה להיות מוערכת במסגרת סבב הגיוס במעל 100 מיליון דולר. משקיעים שונים גם התבטאו באופן שעודד אנשים להוריד אותה - ג'וש קונסטיין, המשקיע המרכזי מקרן ההון סיכון SignalFire, כתב עליה כי “האפליקציה יכולה להגדיר את האיחוד של חברים בעידן הפוסט-מגפה", וכריס פייק מקרן Pace Capital צייץ שהוא צופה שפופראצי "תגדיר את קיץ 2021".
משקיעי הון-סיכון שיבחו את האפליקציה
רעיון קידום אותנטיות והפחתת הלחץ הנוגע לשימוש ברשתות חברתיות הוא מבורך. אבל לא ברור למה דווקא הסטת הדגש מפרסום פוסטים על עצמנו, אל פרסום תמונות של חברים, תביא לכך. גם תמונה שחבר מצלם ניתן לביים, ותיאורטית, ניתן אפילו להיפגש במטרה לצלם תמונות לאפליקציה - בדיוק ההפך מאותנטיות. כשמפורסמים יגיעו לאפליקציה, הסיכוי שיעלו אליה תכנים אותנטיים בלבד יורד עוד יותר. בפוסט ההשקה באתר מדיום גם נכתב שכאשר המשתמשים יראו תמונות שחברים שלהם צילמו של חברים אחרים, הם ירגישו כאילו הם איתם, אבל גם כאן, הדבר דווקא יכול להביא לתוצאה ההפוכה והמוכרת, של השוואה לחיי החברה של אחרים.
עד כאן ברמה הרעיונית. אבל גם חלק מהפונקציות המובנות של האפליקציה נראות חוטאות לחזון שהיא מציגה. כך למשל, אמנם אין ספירת עוקבים באפליקציה, אבל ניתן לראות כמה צפיות היו לכל תמונה. בנוסף, משתמשים מקבלים ניקוד לפי כמות התמונות שצילמו, שני מאפיינים ששוב מעודדים תחרותיות והשוואות.
חלק מהפונקציות המובנות באפליקציה מנוגדות לחזון שלה, כמו קבלת ניקוד על כמות התמונות שצולמו
מעבר לשאלה האם פופראצי תצליח (או אם היא בכלל מנסה) לשנות את חוויית הרשתות החברתיות המוכרת, יש בה גם אלמנטים שעשויים להיות מסוכנים. בפופראצי, כאמור, הפרופיל של משתמש מורכב מתמונות שלו שאחרים הוסיפו. מי שמורשה לפרסם תמונות בפרופיל של משתמש הם אנשים שהוא עוקב אחריהם באפליקציה. לרוב התמונות לא יעברו שום תהליך אישור מקדים, וזה עשוי להיות פתח מסוכן לבריונות והטרדה.
פופראצי אמנם פותרת את הסוגיה באופן חלקי, עם האפשרות למחוק תמונות אחרי שכבר עלו לפרופיל, או להפוך את החשבון לפרטי כך שרק אנשים שאושרו מראש יוכלו לפרסם תמונות. אבל ברירת המחדל בהרשמה היא מעקב אחרי כל רשימת אנשי הקשר בטלפון של המשתמש. המשמעות: כל אדם ששמור למשתמש באנשי הקשר יוכל לפרסם תמונות שלו.
4 צפייה בגלריה
משתמש מקבל התראה כשעוקב מעלה תמונה שלו
משתמש מקבל התראה כשעוקב מעלה תמונה שלו
משתמש מקבל התראה כשעולה תמונה שלו
(מתוך אתר החברה)
4 צפייה בגלריה
אפליקציית פופראצי
אפליקציית פופראצי
אפליקציית פופראצי. תצליח לשרוד?
(צילום: shutterstock)
ברוב המקרים, לא כל רשימת אנשי הקשר שלנו בטלפון מורכבת מאנשים שנרצה שינהלו את הפרופיל שלנו ברשת חברתית, ובוודאי שלא כולם חברים קרובים שלנו. לפעמים אנשים שומרים טלפונים דווקא כדי לחסום אותם, מה שעשוי להביא לתוצאות מטרידות באפליקציה כזו, ובמקרים פחות קיצוניים, פשוט למקרים מביכים. גם כשמבטלים מעקב אחרי מישהו - הוא עדיין יכול לפרסם בפרופיל של המשתמש, אם האופציה הזאת לא בוטלה באופן ספציפי (תחת הגדרת “Allow Pops From”). גם העובדה שההרשמה לאפליקציה מתאפשרת באמצעות מספר טלפון בלבד, והצורך בהרשאה לרשימת אנשי הקשר מעלים חששות בתחום הפרטיות.
כאמור, פופראצי בת שבוע וקצת בלבד. הרבה דברים עוד יכולים להשתנות, ובשלב זה אפשר גם לתת לה ליהנות מהספק - תוך מודעות לסכנות ולסימני השאלה. ימים יגידו אם פופארצי באמת תצליח לשבור את מעגל הקסמים המוכר של הרשתות החברתיות, או שנזכה לעוד ממה שהתרגלנו אליו כבר. כך או כך, אם הפופולריות שממנה נהנתה בימיה הראשונים תימשך בטווח הארוך, אתגר אחד בוודאי יארוב לפתחה - הנטייה של חברות גדולות להעתיק מוצרים חדשניים ומצליחים ולהפוך אותם לפיצ'רים שלהם או למוצרים מתחרים בפני עצמם. פייסבוק עשתה זאת בעבר עם פיצ'ר הסטוריז של סנאפ, ולאחרונה חברות רבות חיקו את תכונות האודיו של קלאבהאוס שזכתה לפופולריות. לא מן הנמנע שפופראצי תתמודד עם גורל דומה.