עברתם עבירת תנועה? בקרוב תשלמו הרבה יותר. ועדת הכלכלה תדון מחר (ג') בבקשת שרת התחבורה, מרב מיכאלי, להגדיל את הקנסות על עבירות כמו שימוש בסלולרי בנהיגה והחמרת הענישה לרוכבי קורקינטים חשמליים, אופניים חשמליים וכלים דמויי סגוויי המכונה בחוק הישראלי 'רכינוע'.
1 צפייה בגלריה
רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב
רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב
רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב
(צילום: אביגיל עוזי)
המהלך הבולט ביותר מבחינת הנהגים הוא הגדלת הקנס על שימוש לא חוקי בסלולרי מ-1,000 ל-1,500 שקל, והעלאת הקנס על חנייה בנתיב תחבורה ציבורית מ-250 ל-500 שקל. על העבירה האחרונה יועלה הקנס מ-500 ל-750 שקל באזורים המוגדרים ככאלה המוטל בהם קנס מוגדל, בגלל ההפרעה הקשה שיוצרת חנייה כזאת לפעילות התחבורה הציבורית בנת"צ.
מבחינת משתמשי הכלים החשמליים, יוטל קנס אחיד בסך 1,000 שקל על רכיבה ללא קסדה באופניים חשמליים, בקורקינטים חשמליים, ובסגווי, כמו המוטל על רוכבי אופנוע. כיום מוטל קנס בסך 250 שקל בלבד על אותה עבירה, ועל רוכבי אופנוע ורוכבי אופניים חשמליים. קנס בסך 1,000 שקל יוטל על רכיבה ברכינוע מתחת לגיל 16, וקנס בסכום זהה יוטל על שינויי מבנה לא חוקיים בקורקינטים ובסגוויים. קנס זהה קיים כבר לגבי אופניים חשמליים.
קנס בסך 750 שקל יוטל על מי שירכב על קורקינט חשמלי או אופניים חשמליים ללא הכשרה, קנס זהה לזה שמוטל על נהג שלא חידש את רשיונו מזה יותר מחצי שנה. קנס בסך 250 שקל יוטל על מי שרוכב על קורקינט חשמלי לא תקין, ללא תאורה בשעות החשכה, או ללא אפוד זוהר בעת של ראות לקויה.
מדובר בשורה של עבירות שהפכו למכת מדינה: לפי המשטרה, שימוש בסלולרי אחראי ל-20 עד 50 אחוז מהתאונות הקטלניות, בשנה שעברה נרשם זינוק של 40% בקרב הנפגעים בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים, ואילו מדי יום נוצרים עיכובים בפעילות האוטובוסים בגלל נהגים שחונים וחוסמים נת"צים, כמו ברחוב ז'בוטינסקי בת"א, רמת גן ובני ברק.
למרות זאת, חברי הכנסת לא תמיד ממהרים לאשר בקשות להחמרת קנסות על הציבור. לא ברור גם כיצד ישפיע הסכסוך בין יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), לשרת התחבורה, בנושא הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית, על ההצבעות בוועדה מחר.