ויטמינים ותוספי מזון לא מציעים הגנה משמעותית מפני סרטן ומחלות לב: כך עולה מסקירה חדשה של עשרות מחקרים שערך פאנל מומחים בארה"ב. בהתבסס על הסקירה, גוף בריאות הציבור האמריקאי USPSTF - כוח המשימה לרפואה מונעת בארה"ב, מסר כי "אין ראיות מספיקות" להמליץ על שימוש בתוספי תזונה או ויטמינים למניעת מחלות לב וסרטן.
קראו עוד:
הסקירה בחנה את ההשפעות של תוספי תזונה פופולריים ובהם בטא קרוטן (ההופך בגוף לוויטמין A), חומצה פולית, סידן, מגנזיום, סלניום ואבץ, כמו גם תוספי מולטי-ויטמין והוויטמינים A, B, C, D ו-E. המומחים קבעו כי לאנשים בריאים בעלי תזונה תקינה אין סיבה להתחיל ליטול תוספי תזונה.
ההנחיה החדשה באה עם סייגים: היא לא חלה על ילדים, חולים כרוניים או כאלה עם מחסור תזונתי ידוע. המומחים גם המליצו על תוסף חומצה פולית יומי לנשים בהיריון או מי ששוקלות כניסה להיריון, לשם מניעת מומים במערכת העצבים של העובר.

ארה"ב: 50 מיליארד דולר על תוספי תזונה בשנה

ההמלצות הקודמות של כוח המשימה לרפואה מונעת בארה"ב ניתנו בשנת 2014. מאז פורסמו מחקרים רבים רחבי היקף, שנכללו בסקירה החדשה. בארה"ב מוציאים מדי שנה כמעט 50 מיליארד דולר על תוספי תזונה, הנמכרים ברשתות הפארם ללא מרשם, ובתצורות רבות ומזמינות, כמו סוכריות גומי. את התוספים ניתן גם להזמין באתרי קניות המבצעים משלוחים לארץ ונחשבים לפופולריים מאוד בקרב ישראלים.
2 צפייה בגלריה
מינרלים ויטמינים
מינרלים ויטמינים
באריזות התוספים מסתתרות לעיתים סכנות בריאותיות, חלקן קשות ובלתי הפיכות
(צילום: shutterstock)
הסקירה החדשה מצאה ראיות חזקות לכך שוויטמין E בפרט לא מנע סרטן או מחלות לב, בעוד שבטא קרוטן נמצא דווקא קשור לסיכון מוגבר לסרטן ריאות ולתמותה ממחלות לב. כתוצאה מכך, צוות המשימה המליץ שלא ליטול תוספי מזון למניעת מחלות לב או סרטן, אותה המלצה שנתן ב-2014. מומחים מסכימים בדרך כלל שבמקום לקחת ויטמינים או תוספי תזונה, תזונה מאוזנת עשירה בפירות וירקות ופעילות גופנית באופן קבוע הן הדרכים הטובות ביותר להורדת הסיכון לסרטן או למחלות לב.
על פי ההערכות, לפחות כחמישית מהישראלים נוטלים תוספי תזונה, ועל פי סקרי עבר - שיעור הנשים הנוטלות תוספים גבוה פי 2.5 לערך מזה של הגברים
עבור חולים כרוניים, כאמור, הסיפור שונה לגמרי: חולים אלה סובלים לעתים מבעיות ספיגה ומחוסרים תזונתיים עקב קשיי בליעה ועיכול. במקרים כאלה, פעמים רבות יש צורך לבצע השלמה בתוספי תזונה או פורמולות עשירות בוויטמינים הנדרשים.

ויטמינים: לעיתים גם מזיקים

כאמור, אין זו הפעם הראשונה בה מגלים מחקרים ספקות באשר ליכולתם של מולטי-ויטמינים ותוספי תזונה למנוע מחלות. בשנת 2009 פורסם מחקר נרחב שכלל מעל 161 אלף נשים, ומצא כי בקרב מי שנטלו תוספי תזונה לא נמצא כל אפקט הגנתי לעומת נשים שלא נטלו את התוספים. החוקרים קבעו אז כי מולטי-ויטמינים אינם מפחיתים את הסיכון ללקות במחלות הסרטן השונות או במחלות לב וכלי דם.
על פי ההערכות, לפחות כחמישית מהישראלים נוטלים תוספי תזונה, ועל פי סקרי עבר - שיעור הנשים הנוטלות תוספים גבוה פי 2.5 לערך מזה של הגברים. בשנים האחרונות חלה עלייה בשימוש בתוספים, בעיקר לאור הבטחות שונות לעצירת מחוגי הזמן, החלקת קמטים או שיפור רמת הקולגן בעור לטובת מראה צעיר יותר.
2 צפייה בגלריה
בשנים האחרונות חלה עלייה בשימוש בתוספים, בעיקר לאור הבטחות שונות לעצירת מחוגי הזמן
בשנים האחרונות חלה עלייה בשימוש בתוספים, בעיקר לאור הבטחות שונות לעצירת מחוגי הזמן
בשנים האחרונות חלה עלייה בשימוש בתוספים, בעיקר לאור הבטחות שונות לעצירת מחוגי הזמן
(צילום: shutterstock)
כפי שעולה מהמחקר, ויטמינים לא רק שאינם מגנים על הגוף מפני מחלות, הם אף עלולים להזיק ובתוך אריזות התוספים מסתתרות לעיתים סכנות בריאותיות, חלקן קשות ובלתי הפיכות. אחד הגורמים לכך הוא חוסר הבקרה על יצרניות תוספי התזונה בעולם. ההגדרה של תוספי תזונה לא מחייבת את היצרניות להציג ממצאים מדעיים בדוקים. התוצאה: מקרים רבים של תופעות לוואי, הרעלות ותגובות בין-תרופתיות שלהן עדים הרופאים.
בנוסף, מחקר רחב היקף שפורסם בשנת 2008 וכלל 77 אלף איש, גילה כי ויטמין E מגביר למעשה את הסיכון ללקות בסרטן הריאות. מחקרים קודמים כבר מצאו קשר בין הוויטמין הזה לסרטן: שיעור התמותה אצל אלה שנטלו כמויות גדולות של הוויטמין היה גבוה בחמישה אחוזים משל מי שנטלו מינונים רגילים של הוויטמין.